wat is nu eigenlijk het verschil tussen 2 en 4 takt

• Topicstarter Topicstarter jordys
  • Startdatum Startdatum
J

jordys

Guest
dit vraag ik me nu al maanden af maar heb nog geen echt atwoord gevonden

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen....

alvast bedankt

2-takt is een verbranding per slag, de brandstof komt via de poorten in de cylinder naar binnen en spoelt de net verbrande door naar de uitlaat.

4-takt is in 2 slagen. waarbij brandstof via een klep in de kop binnen komt, ontbrand en weer via een klep ontbrand naar buiten gaat.

www.howstufworks.com kan je daarbij helpen.

Hier 2 plaatjes waarop je het verschil kan zien

De 2 Takt ( 2 stroke )
2-stroke.gif

Hier de 4 takt ( 4 stroke )

4-stroke.gif

Groetjes,

John

Een two stroke (twee takt) maakt een complete arbeidsslag in twee slagen (één omhoog en één naar beneden) samenpersen & aanzuigen -> verbranding & spoelen.
Een viertakt maakt vier slagen voor een complete arbeidsslag. Aanzuigen -> samenpersen -> verbranding -> afvoeren.

Een viertakt is een stuk milieu vriendelijker doordat er veel minder onverbrande gassen de uitlaat ingaan.

:lol: :lol: :lol:

Kan hier wel uit afleiden dat je nog nooit een 4 takt motorke hebt zien lopen in een autooke :-)

Want dan durf je echt niet te zeggen dat ze milieu vriendelijker zijn !

Met een beetje gas erop is de rookpluim naast mijn 4 takt ruim een halve meter breed ! En dat is met "low smoke" brandstof. :lol: :lol:
En dan heb ik het nog niet over de stank, uitlaatje wordt veel heter, dus de hete olie stinkt ook veel erger ! Heeft ook een voordeel, na twee keer starten heb je een tafel voor je alleen :-)

Bij grotere motoren heb je wel gelijk hoor !

Het grote verschil tussen 4 takt en 2 takt is het geluid, de trekkracht, het mindere vermogen en het feit dat je behoorlijk aan het pionieren bent !

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=13085

Daar staat heel veel info, incl een paar filmpjes en foto's van mijn auto !

Het grote verschil zou moeten zijn, dat bij een 4 takt de olie niet door de brandstof gemengd wordt, of behoeft te worden. Helaas is dit bij de kleine motoren niet het geval en blijkbaar wordt het dan meteen een rookgenerator ;)

Wat dus niet persee een nadeel is... zo'n mooie rookpluim is gaaf om te zien hoor !

Maar ookal rookt ie flink, de 4 takt loopt wel heel zuinig, kan ruim 2x zo lang rijden met een tank dan met mijn 2 takt ! Zelfde type auto.

mega erg bedankt voor jullie reacties het is me nu helemaal duidelijk
zelf vind ik het geluid van een 4-takt veel mooier dan van een 2-takt
maar ze zijn zo duur:P

in ieder geval bedankt voor jullie moeite

Ik bedoelde ook meer het principe, niet perse de kleine motortjes :mrgreen:

Oh ja, een viertakt heeft een carter met olie voor de smering, een tweetakt zit de olie in de brandstof.

@snoebel Ehhhh, volgens mij moet je nog even naar mijn post kijken....

Burp zei:
Oh ja, een viertakt heeft een carter met olie voor de smering, een tweetakt zit de olie in de brandstof.

Er staat toch echt dat een viertakt olie in een carter heeft en een tweetakt de olie in de brandstof heeft.....dus alweer goed!! :mrgreen:

ze zijn geodkoper dan ik dacht
is iets om over na te denken
wat zijn de algemene verranderingen die je aan je chassis moet verrichten

ps de motor van mijn nitro auto is geen ABC motor
en is een 1,75cc oftewijl een p*kke inhoud:P
en hij heeft dr al heel wat litertjes op zitten als ik hem bekijk ik gok dat die nog 8-12 liter te doen heeft
en mischien nog wel minder.
dus mischien dat een 4-takt wel leuk is
maar het is een 1/10 chassis past die daar wel op ??
alvast bedankt

Lees het topic maar eens door. Staat heel veel info in, ook wat verwijzingen naar andere forums.

Voor een paar auto's zijn standaard kits te krijgen, je hebt sterkere koppeling nodig, andere tandwiel overbrengingen, andere uitlaat en wat meer zaken.

Ik weet niet hoe technisch je bent, hou rekening met best wat uitdagingen als je eraan begint !

Maar tis wel heel gaaf om te doen, voor zover ik weet zijn er maar een paar in NL die het gedaan hebben.

Ja deze motor is speciaal voor 1:10.

ben heel techisch haha
doe havo/vwo en zo dus moet wel lukken
maar je hebt gelijk het wordt een mega opgave
maar dan heb je ook wat

Back