Wat moet ik halen???

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door commander, 13 jun 2011.

  1. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Hey Jurjen,
    Te gek om te lezen dat jij als 15 jarige nu al een CP gaat vliegen en ik met mijn 35 jaar nog bezig ben met een FP:D
    Ik heb de coaxial overgeslagen en ben gelijk met de Pro begonnen.
    Voor mijn zoon heb ik wel een Coaxial gekocht waar ik van tijd tot tijd ook stiekem mee speel:D
    Ik vlieg zelf op dit moment met de Evo 180 SE Flybarless, exact dezelfde heli als de Walkera V200D02. Juist door de flybarless heeft de motor iets meer power, ofwel de flybar houdt hem niet meer tegen waardoor deze heli makkelijker is te vliegen met wind dan met flybar, heb ik mij ook weer laten vertellen. Op het moment dat ik deze heli kocht kon ik de Pro blindelings vliegen en dacht deze ook zo onder controle te krijgen;)
    Niet is minder waar en ik gelijk een veld opzoeken en vliegen. VLoog op dat moment ook met een beetje wind, je zag de bladeren heen en weer wiebelen aan de bomen, naar ik meen windkracht 2?
    Kreeg de heli alle kanten opgericht waar je wel meer voor moet waken zijn de valwinden. In een oogwink valt je heli een stuk naar beneden of slingerd even naar links of rechts. Dit is heel goed te corrigeren en hier zul je met een CP heli minder misschien geen last van hebben. Op dit moment vind ik het leuk om tegen de wind te spelen cq. vliegen. Eerst de heli maar eens goed onder controle leren hoveren eer ik voluit ga vliegen en met de wind ga spelen. Persoonlijk zou ik het zelf ook niet aandurven om met een bepaalde windkracht met een CP heli te vliegen maar ik denk en analyseer dan ook teveel en sommigen onder ons die doen het gewoon. Dat is ook juist het leuke van deze hobby.

    Hoop eerdags jou ervaringen te mogen lezen met de T-Rex 450 sports, lijkt mij een geweldige heli. Ik heb mijzelf een jaar de tijd gegeven om de FP blindelings te kunnen vliegen en dat ik hier alles uit kan halen wat er in zit en tot die tijd ben ik mij aan het bedenken welke cp heli het voor mij gaat worden. Ik heb echter wel iets in gedachten. Of een Blade 450 of de TRex500. Aangezien ik niet handig ben met de techniek lijkt de logische keuze te zijn om de Blade 450 te pakken maar is het misschien wel zo handig om de 500 zelfbouw te nemen om juist de heli te leren kennen en niet te krampachtig te hoeven zijn wanneer ik crash en ik ee onderdeel moet vervangen.:D
     
  2. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    En dat is waar ik nu eigenlijk een beetje de ........ heb met deze media.
    Hoe goed sommigen onder ons ook objectief proberen te zijn, laat je, je toch weer meeslepen door je eigen emoties en interpretaties en is het daarom vaak oppassen geblazen hoe je reageerd en antwoord en doel ik ook mijzelf mee:D
     
  3. Jurjen Heli

    Jurjen Heli

    Lid geworden:
    5 jun 2011
    Berichten:
    274
    Locatie:
    Den Haag
    @Peter
    Ik ga zeker een topic plaatsen met wat ik heb gekocht enzo :) en leuk dat je ook een CP gaat kopen :). ik moet wel zeggen het is heel wat moeilijker dan een FP :p. maar daar kom je nog wel achter. en het is veel leuker om een kit te kopen IPV een kant en klaare heli. je leert er ook veel meer van :) maar ik heb gelezen dat je, je heli's al een keer uit elkaar hebt gehaald :p dus dat komt wel goed. wat ik ook ga doen is een bouwverslag maken :p heb ik altijd al is wille doen alleen ik vergeet het :( trouwens Peter jij kan ook kijken naar een mCP-X leuke Flybarless heli van e-flite (kan 3D vliegen) die koop ik ook bij me T-rex dus.. :) nouja je moet zelf maar even kijken. (kijk gewoon wat je leuk vind en zoek er informatie over op als er slechte recensies worden gegeven is het echt afteraden maar er zijn vast wel goede modellen die jij leuk vind :) veel succes ermee :)

    Gr,
    Jurjen
     
  4. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Een mcpx zou ik graag willen hebben, voornamelijk aan het begin.
    Als het aan mij zou liggen zou ik al een aantal heli's hier hebben staan.
    Ik weet ook van mijzelf dat wanneer ik een mcpx ga kopen, ik de Evo en de Pro laat staan. juist omdat de leercurve hiervan ogenschijnlijk moeilijker is en ik daar ook meer uitdaging in zie. Eenmaal de Evo op de kast, eindigd in de kast, tenminste bij mij. Juist daarom heb ik het voor mij helder welke stappen ik wil volgen. Plezierig vliegen met de Pro en de FP goed leren vliegen. Volgend jaar kijkend naar een 450 - 500, wel of geen zelfbouw.
    Wanneer de CP in huis is, zal de mcpx ook wel komen. Mcpx is juist een mooie aanvuling op een CP heli.

    Ik ben benieuwd naar je bouwverslag en verdere ervaringen en zal ik het proberen in het vizier te krijgen:D

    Gr,
    Peter
     
  5. commander

    commander Guest

    ik ga deze zondag met een vriend van me die een CP pas vliegt :p mee naar een vliegclub in son en laat ik me goed informeren over een FP en CP

    @jurjen ik heb mijn ouders heeel lief aangekeken :p maar ik mag echt NIET binnenvliegen mijn vader zei nee einde discussie loled :D
     
  6. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Zou het helpen als jij je vader de zender eens in de handen drukt? Misschien gaat hij over stag en vlieg je straks samen met je vader.:D
     
  7. Jurjen Heli

    Jurjen Heli

    Lid geworden:
    5 jun 2011
    Berichten:
    274
    Locatie:
    Den Haag
    Ik gebruik mijn vader voor de finaciele kosten :p
     
  8. commander

    commander Guest

    @pheter lol wat bedoel je

    @jurjen nice maar daar trapt de mijne niet in :p

    maare een fp valt tog niet af omdat ik niet binnen mag vliegen want met een fp kan ik toch ook buiten vliegen?
     
  9. Jurjen Heli

    Jurjen Heli

    Lid geworden:
    5 jun 2011
    Berichten:
    274
    Locatie:
    Den Haag
    Je kan een FP nauwelijk buiten vliegen... behalve de speciale Peter FP heli die kan dat wel :p
     
  10. Jurjen Heli

    Jurjen Heli

    Lid geworden:
    5 jun 2011
    Berichten:
    274
    Locatie:
    Den Haag
    En volgens mij bedoelt peter dat als je de Zender aan je vader geeft en het hem laat proberen dat hij het dat zelf ook leuk vind :p
     
  11. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    en toch denk ik dat je best met een cp heli kan beginnen,tis niet de beste weg maar denk wel dat het gaat.
    je moet natuurlijk niet denken dat het opstijgen is en rond vliegen maar,want dat zal je vies tegen vallen je zal eerst moeten leren hooveren met een trainings kruis eronder en hier ben je al een tijdje zoet mee stuur de heli ook niet te hoog zodat je hem gelijk op de grond kan zetten als het dreigt mis te gaan.
    je moet alles echt stap voor stap doen en niet te snel willen.
    crashen doe je toch wel dat doet een ervaren piloot ook .
    een goede cp heli voor weinig is een KDS450s +/-230euro
    je vind ook genoeg filmpjes op you tube hoe je moet beginnen met vliegen.
    maar heli vliegen is echt moeilijk en het zou wel jammer zijn als je dadelijk een dure heli koopt om er vervolgens maar 1x mee te vliegen doe alles lekker rustig aan dan komt het goed
    gr Nick
     
  12. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    @Commander, ik bedoel inderdaar wat Jurjen aangeeft:D


    Het is heel goed mogelijk om met een CP heli te leren vliegen, zijn er genoeg die dat hebben gedaan en is het ook bewezen dat het kan.
    Ik ben wel ervan overtuigd dat je hierbij hulp en begeleiding nodig hebt.
    PLus nog eens de ervaring op een simulator = onoverkomelijk.

    Uiteraard kun je kijken naar you tube filmpjes, doe ik ook maar in de praktijk is dat toch wel even andere koek.
    Je zit niet enkel en alleen met een CP heli maar ook een veel hogere headspeed, die eveneens gevaarlijker is om mee te beginnen en laat je dan ook hiervoor goed adviseren.
    Tevens kijkend naar de afstelmogelijkheden is ook niet makkelijk te noemen en is ook een vak apart.:D

    Dit zijn dan ook de redenen dat ik na mijn Pro door ben gegaan met een FP.
    Wel hierbij vermeld dat ik mij goed heb laten informeren bij een modelwinkel waarbij de eigenaar zelf ook vliegt.
    Daarin liet hij mij de vrije keus maar we hebben uitgebreid gesproken over een CP en een FP heli. In eerste instantie trok ik mij ook terug m.b.t. een FP en dat deze niet buiten te vliegen is. Juist hierom is mij geadviseerd om met een flybarless heli door te gaan maar dit is uiteraard persoonlijk en zal iedere weg die men inslaat en hele andere weg zijn.
    juist door de flybarless systeem heb je meer power om met wind om te kunnen gaan, de flybar houdt de heli over het algemeen tegen.
    Verder heb ik begrepen maar kan ik niet over oordelen dat de flybarless waar ik nu mee vlieg niet onder doet van een CP. Mocht ik deze heli blindelings kunnen vliegen is de opstap naar een CP kleiner, voor mij:D

    Ik heb het nu wel gemerkt dat deze heli goed te vliegen is in de wind, max windkracht 3 - 4? Was te fanatiek aan het begin met wind en kreeg de heli makkelijk weer terug. Nu wel begonnen om rustiger alles op te bouwen, ik crashte in feite wanneer ik dicht bij de grond was en overmoedig raakte. Hierdoor vloog en schoot de heli alle kanten op dat er geen redden meer aan was. Ik doe nu een stap terug en oefen enkel met windstil weer. Persoonlijk zou ik dat ook doen met een CP maar dat komt omdat ik teveel analyseer:D Tot dusver mijn ervaring met mijn FP heli. Mocht ik de heli lekker kunnen vliegen zal ik ook zeker weer met meer wind gaan vliegen, enkel al om deze heli goed uit te testen wat hij wel en niet aankan:D

    De weg die ik heb ingeslagen hoeft voor jou niet dezelfde weg te zijn.
    Wellicht kun jij je heel goed redden met een CP heli maar zou ik je wel adviseren om eens langs een helischool te gaan of met een gevorderd helipiloot die weet waar hij over praat en zekers te starten met een simulator
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2011
  13. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    ik zelf ben echt helemaal onderaan begonnen van piepschuim helitje
    na coaxiaal na FP en vervolgens na CP

    mijn ervaring is de kleinere helis zijn leuk om het sturen van helicopters te leren en gevoel krijgt voor sticks input
    maar als ik dezelfde weg weer moest lopen deed ik het toch anders.
    ik zou een 4-kanaals mini heli kopen voor het leren besturen van een helicopter en vervolgens toch een CP heli kiezen.
    CP helis zijn zoveel stabieler dus ook makkelijker te vliegen een FP heli heeft gewoon niet genoeg kracht om fatsoenlijk te kunnen vliegen daarvoor is de head speed gewone weg te laag een FP stijgt en land door het toerental te verhogen en te verlagen dus als je rustig vliegt reageerd de heli veel trager waardoor ook minder stabiel,een CP heli daar in tegen draait bijna op volle toeren bij het opstijgen en stijgt op en land door het veranderen van de bladhoek negatief of positief deze helis reageren ook vele malen sneller op stick inputs.
    ik vind deze heli makkelijker te vliegen maar dit is mijn ervaring.
    het is natuurlijk wel veel gevaarlijker hier moet ik gelijk ingeven je moet geen toeschouwers hebben (je moet je volledig op de helicopter concentreren en hebt geen tijd voor afleiding)en een rustige plaats zoeken waar je ook genoeg ruimte heb om te oefenen en sta nooit te dicht bij de helicopter
    en met makkelijker vliegen bedoel ik te besturen, ik vlieg nu bijna een jaar waarvan 3maanden met een CP en ik moet eerlijk zeggen ik vlieg er nu pas wat rondjes mee. ik heb het wel ook allemaal zelf geleerd, en ik ben ook niet bij een club als ik problemen heb dan vraag ik meestal hier om hulp en tot nu toe nog overal uitgekomen
    maar je bij een vliegclub aanmelden is wel beter deze mensen weten waar ze het over hebben en zal het leren heli vliegen ook versnellen
    een sim zou ik ook adviseren hier zou je het 3D vliegen op kunnen oefenen
    zelf heb ik deze nog niet maar ga ik zeker halen:eek:
    gr Nick
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2011
  14. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Ik sta ook zeer zeker achter jouw bevindingen.
    Persoonlijk, vat het niet verkeerd op, vind ik het vaak nog weleens jammer om te horen dat sommigen het achteraf anders hadden gedaan.
    Je hebt gekozen om deze weg te volgen en te bewandelen en daarom is het ook gelukt. Wilt niet zeggen dat wanneer je niet was begonnen met een 1e CP dat het niet was gelukt. Het verschil ligt hem wel in het feit dat er sommige bij zijn die gelijk met de CP beginnen, dit weten te overleven en weten dat eze weg bij hun past.

    Je zegt zelf, tenminste als ik het goed begrijp, dat de CP makkelijker is te vliegen dan de FP. Kan ik mij voorstellen omdat deze groter is en stabieler vliegt maar ook sneller en feller reageerd op stick inputs. Vind het juist daarom ook fijn en een uitdaging om deze FP te leren vliegen. Tevens lijkt het mij ook leuk, wanneer ik de FP onder controle heb, deze te vliegen met windkracht 4. Als ik dat al aandurf. Met mijn Pro vloog ik ook met behoorlijk veel wind en kreeg je hem niet makkelijk terug uit de wind, daardoor moest ik de neus toch naar beneden halen, bochtje rechts met gas vol open en vervolgens gas weer een beetje los en meer van deze capriolen en daardoor de heli weer bij je terug weten te brengen. Vind dat gewoon een mooie uitdaging die niet iedereen leuk vind en kan ik ook begrijpen.

    Wat betreft de kleine micro heli's? Heeft mij veel geleerd over het grondeffect. Merk toch met de coördinaties en het spiegelbeeld denken dat ik met mijn FP bijna weer opnieuw moest beginnen. Komt waarschijnlijk door de grote van de heli en de bladen die groter lijken. Onbewust zal ik zeker de hand-oog coördinatie mee hebben gepakt die ik met de Pro mijn eigen heb gemaakt. Ook al kan ik de Pro nu blindelings vliegen, het is en blijft een leuke micro heli waar ik nog veel plezier aan ga beleven en juist daarom ook nog niet kies voor een kleine micro CP. Hetgeen ik eerst wel van plan was. Vind het zonde dat deze in de kast komt te staan terwijl ik hem maar 2 mnd heb gebruikt en dat gaat bij mij gebeuren als ik een ander micro cp heli heb:D

    Verder wil ik, is ook weer persoonlijk, achteraf niet zeggen dat ik een andere keuze had kunnen maken. Doet een beetje afbreuk aan de keuze die ik heb gemaakt. Verder een bijkomend voordeel van mijn kant, dat ook de motivatie van deze heli is, is dat ik mijn zoon van nu 6 jaar over x-aantal jaar hier ook mee wilt laten vliegen. Tenminste als deze heli het heeft overleefd. Anders krijgt hij een ander van mij, heb het hem tenslotte beloofd. Vliegt de infrarood 3 ch nu met gemak door de woonkamer en ik denk dat hij hier snel mee leert:D
    Eerst maar de Pro voordat hij met deze begint.

    Daarom schrijf ik vaker mijn ervaringen op dan dat ik advies geef tot welke heli je beter over kan gaan. Wellicht kan iemand door mijn ervaring een betere keuze maken en hier een balans uit kan maken. Hetzij door een keuze te maken richting een CP of toch een FP.

    Verder vond ik het wel leuk om te lezen dat een helipiloot die over het algemeen met CP heli's vliegt de heli heeft gevlogen ter revieuw. Hierin beschreef hij ook dat de fp flybarless heli, waar ik ook mee vlieg, te vergelijken is met de 250 CP heli die hij zelf heeft. Dit is natuurlijk ook weer een persoonlijke ervaring:D

    Betreffende de sim? Gebruik nu Clearview en na een aantal uur kon ik al een looping maken, denk niet dat ik dat in het echt zou doen.
    Was af en toe leuk om tussendoor te doen na zoveel hover oefeningen.
    Moet ik toegeven dat de sim mij heel veel leert. Zonder de sim zou mijn leercurve minder snel zijn geweest:D
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2011
  15. Jurjen Heli

    Jurjen Heli

    Lid geworden:
    5 jun 2011
    Berichten:
    274
    Locatie:
    Den Haag
    Het enige probleem met een CP als beginner veel en veels te moeilijk is zonder begeleiding of te simmen. En dat haalt de lol er snel vanaf. dus het is echt beter om met een FP te beginnen bijvoorbeeld die Peter heeft dat is echt de makelijkste weg en kun je het gemakkelijker leren IPV een CP.

    Gr,
    Jurjen
     
  16. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Alleen heb je er niet echt super veel aan als je na een FP alsnog een CP moet leren afstellen en vliegen.
    A vliegt het anders, B moet je je "FP gewoonten" afleren om goed CP te vliegen....
    Onze "modelbouw" hobby houd meer in dan vliegen.
    Alles heeft een technische basis.
    Negeer je dat, dan speel je met vervangbaar speelgoed wat stuk kan gaan, en dus wel of niet werkt.

    Ook leuk, maar heeft eigenlijk helemaal niets met modelbouw te maken.
    De techniek is de basis.
    En zijn je spullen technisch in orde en goed afgesteld, dan vliegt het ook gewoon goed.
    Ongeacht met welke technische uitvoering van een heli je rondvliegt.
    Vanaf dat punt kun je pas gaan leren vliegen.

    M.a.w. Kennis eerst, dan leren vliegen.
    Heb je die kennis niet, dan zal je deze moeten krijgen, met of zonder begeleiding.
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2011
  17. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Ik kan uiteraard niet die ervaringen delen zoals velen van jullie dat wel doen, vliegen met een CP heli en met alle bijkomende materiële zaken die te maken hebben met deze hobby. Ik ga puur uit van wat ik hoor, zie en lees en ik ben zelf wel een persoon die het in de praktijk moet zien te leren en moet uitvinden. Enkel wil ik mij behoeden dat ik later wanneer ik groot ben:D, achteraf niet wil zeggen dat ik het anders had moeten doen.
    Ik maak de keuze voor nu en hoe ik denk dat deze het beste bij mij past.
    Dit wil uiteraard niet zeggen dat deze ook bij een ander past.
    Ik ben een eigenwijze doedelzak die zelf wil ervaren en het ontzettend leuk vind om met een FP heli te vliegen.
    Mocht ik later er achter komen dat de CP heel anders vliegt en totaal niet valt te vergelijken, kom ik er dan wel achter maar heb dan ook zeker een mooie tijd met een FP volbracht:D

    Ik ben niet iemand die de "normale weg inslaat" maar wel iemand die volhoudt en gewoon stug door blijft gaan. Ik ben het zekers eens dat het materiaal technisch in orde moet zijn en de techniek leer ik wel maar is ook weer; gaandeweg op mijn eigenwijze vertrouwde manier. Met kennis weet je waar je over praat en daarom deel ik meestal mijn ervaringen (misschien niet altijd) omdat ik hier totaal geen kaas van heb gegeten.

    Ik zou dan ook niet willen en durven om iemand te adviseren met een FP of CP heli te beginnen, alleen was dit enkel voor mij de juiste keuze:D

    (Een jaar verder en kom ik vertellen dat je toch beter met de CP kan beginnen:D)
     
  18. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    :D jij bent op de juiste manier eigenwijs.(ik ben niet veel anders)
    Zolang je maar plezier hebt dan is het uiteraard helemaal goed.

    Grt,
    Eric
     
  19. ExtremeBB

    ExtremeBB Guest

    LOL ik heb daar NU ook last van alleen is het mijn vrouw die me naar buiten stuurt :(
    ik mag niet eens (motor losgekoppeld) binnen sleutelen...

    ik heb het zelf verpest tho aangezien ik een HB2 binnen heb laten vliegen(hoveren),
    kosten een paar planten en kaarsen en een behoorlijke boze vrouw :lol:
     
  20. commander

    commander Guest

    @extremBB haha ja dat wil mijn vader voorkomen ^^
     

Deel Deze Pagina