zo je lost een probleem met een boot op en dan krijg je er een tweede bij er was een probleem om de plexy aan de pla vast te houden . ik had reeds verschillende soorten lijm geprobeerd maar daar er tractie op het techrek komt met het sluiten loste dit steeds weer dus onbetrouw baar nu wilde ik twee boutjes zetten door de pla in de plexy om zo de lijm naad te ontlasten boren van de gaten en alles verliep perfect en het tappen met M2 ook maar bij het vast draaien van het tweede boutje knak brak daar het techrek . dus ik ga een nieuw systeem frezen wat de trek kracht meer verdeeld over heel het achter deel en dan de twee draad stangen daar in vast schroeven en hopen dat dit een oplossing is ik ga dan wel plaats gebrek krijgen denk ik om alle componenten weg te werken dus er gaat het een en ander naar voor verplaatst moeten worden en dus maar een 2S accu pak wat de actie radius verminderd foto's volgen gr raf
alu stuk gemaakt en dat is nu aan het afkoelen het moet dus perfect in de achterkant passen en vooraan een sluiting met 3 mm O ring dan morgen verder draaien en frezen en hopelijk past alles zoals gedacht alleen ik ga heel de boot terug moeten uit trimmen door het meer gewicht van de alu sluiting gr raf
zo de sluiting is klaar .nu nog wegen want het gewicht van de alu moet ik aan lood weg gaan halen dan alles vast lijmen en testen of ik er ook nog alles in weg krijg want deze boot is niet erg groot gr raf
zo alle onderdelen zitten terug in de boot ze moeten nog aan gesloten worden maar dat is voor na de koffie meteen ook het probleem van de duiktank aangepakt en nu hopen dat de sensor niet meer te vroeg bedient word vooraan komt een contakt plaat zodat ik ook licht op de boot heb nadien dan hoef ik niet steeds stekkers aan te sluiten maar heb ik meteen contakt bij het dicht draaien van de boot heb ik proef gedaan bij een andere boot en dat werkt perfect hopelijk straks in het water en terug beginnen trimmen want de boot is nu zwaarder geworden aan de achter kant
vandaag de pmma in het water gehad en het ziet er goed uit wat de gewicht verdeling betreft . ik kan nog steeds 4 cellen (2s2p)vooraan in het accu vak leggen achteraan moet een paar gram lood uit de voeten gehaald worden maar in de pla zijn een paar lekken ontstaan die ik nu aan het dichten ben door de romp op onder druk te zetten zo dringt de lijm beter in de zeer kleine gaatjes dus zoals het er nu voorstaat is mijn bevinding met zelfs 100% infil dat pla niet geschikt is voor een duikboot romp waar druk op komt dit met het vervormen van de duikroeren verleden jaar van de 215 XL ik zie wel een toekomst dat ik de pla geprinte delen als plug zou gaan gebruiken na het plamuren en schuren maar de delen zelf als drukvaste romp nee raad ik dus niet aan gr raf
vndaag wat aan het werk samen met jeroen het stuk grond wat aan het snoeien geweest dan begon het te regenen dus binnen met twee aan zijn boot aan het werken zodat deze klaar is voor volgende vaardag jeroen zijn compresser hersteld want die blaasde geen lucht meer gelukkig koeltechniek gedaan vroeger en dus wist ik hoe een compresser in elkaar zit dus ook hersteld dan nog wat accu's solderen met bazlancer stekkers en nu wat aan het typen de pmma is voor als de regen gedaan is want gisteren waren er nog steeds miniscule lekjes gr raf
het geprinte gedeelte blijft een probleem wat ik ook doe elke keer ik een lekje dicht komen er twee bij . ok de pareltjes worden kleiner maar het blijft een lek . daarom vandaag heel de boot uitelkaar gehaald en het pla deel word vervangen door eentje in polyester het achterdeel van de skipjack gaat als donor dienen dus de pmma word een deel langer ik ben afgeweken van mijn planning door nu reeds een kist te bouwen voor de pmma voor hij klaar was en dus nu heb ik een kist voor iets anders in te zetten LOL want de nieuwe pmma gaat niet meer passen de sluiting ga ik her gebruiken dus ik moet hier en daar wat verhogen terwijl ik polyester aan het zetten ben maar de voordelen zijn dus dat de boot dicht gaat zijn . gr raf
de eerste helft is reeds klaar het tweede deel zit in de mal dus nog een uurtje of 2 voor de andere helft er uit komt en ik de twee delen aan elkaar kan zetten dan weer 2 uur wachten tot alles door uitgehard is en kan er begonnen worden met het inbouwen van de stuur stangen en doorvoeren de as word ook verlengd maar de buis blijft even lang ;achter komt een lagerbus in de romp gr raf
Printen met 100% infill is inderdaad niet massief. Wat je ook kan proberen is de geprinte romp insmeren met UV resin en dan uitharden onder een UV lamp. Ik doe dit ook bij mijn romp. Mijn romp hoeft dan niet waterdicht te zijn maar de resin beschermt de PLA wel en maakt het iets harder en steviger. Hiermee worden wel alle lekjes gedicht.
Ja henk maar ik had er reeds aan de binnen kant een poging gedaan met stabilit exptress er overheen te zetten maar dat gaf niet het gewenste effect en het deel moet drukvast zijn daar het deel uitmaakt van de drukromp van de PMMA nu heb ik epoxy ingekleurt en die er ingezet en dan kijken wat resultaat het geeft het achterdeel van de skipjack maakt de boot zo verszchrikkelijk lelijk niet te gebruiken gr raf
zo het oude pla deel is water dicht en dus word opnieuw gebruikt dan maar meteen een nieuw techrek gemaakt en alles een beetje verschoven nu ik er toch mee bezig was ook de tussen spant is dunner geschuurd zodat ik vooraan ietsje meer de ruimte heb voor de pogo sticks en dan als de lijm droog is kan alles er weer in gemonteerd worden .
zo de PMMA zit bijna terug in elkaar . daar de plaat iets dikker is was ik vergeten dat ik de houder van de pomp dus ook iets lager moet maken daar gaan we seffens aan beginnen de duiksturing krijgt een andere plaats ;ik had ruimte voorzien voor een balans regelaar maar in deze boot is dit niet nodig en dus kan hij juist daar gemonteerd worden al de rest krijgt terug het oude plaatsje en met de balance valt het ook nog redelijk mee hopelijk heb ik de PMMA zondag aan het varen gr raf
gisteren de pmma in het water gehad na de ombouw hij ging met zijn kont omlaag hangen door de nieuwe sluiting dit was dus wel te verwachten maar het was echt wel veel dan vandaag de poten er teurg vanafgehaald en nu nieuwe aan het printen ze moeten iets meer naar voor terug gemonteerd worden en er moet maar de helft van het lood terug er in de anet a 8+ is nu nieuwe aan het printen en dat gaat een uurtje of 2 duren dan kunnen ze van lood voorzien worden en er terug onder gezet worden. dan test varen met ook een andere prop de 215 XL heeft gevaren maar hij wilde niet duiken terwijl hij dat hier in het basin wel deed lijkt of het water in het zilvermeer dikker is wat natuurlijk door de temperatuur zou kunnen komen dus een beetje lood er bij en dan ook een andere prop want echt snel was hij nu ook weer niet pascal zijn is 4 keer zo snel het goeie nieuws is ook dat als ze er tussen gaat we een vaste tent gaan krijgen van 6X6 meter en dan moeten we alleen de tafels nog mee nemen wat een pak gewicht minder is dan voorheen dus hopen dat ze er tussen gaat gr raf
Hey Raf , weeral een stapje vooruit met die tent . Langzaam maar zeker komt dat wel in orde , wie weet , misschien in de toekomst een eigen container ter plekke !!!! Groetjes Ronny
Ja Ronny komt wel goed op het zilvermeer we hebben nu voor genk ook een aanvraag lopen en kijken wat dit gaat geven want door het verleden jaar omploegen van de grond houden onze piketten niet meer in de grond bij een wat felle wind wil de tent vertrekken namelijk dus we hebben een oplossing maar dat duurt weer eeuwen voor ze iets beslissen gr raf
vandaag een hele levering uit china binnen gekomen 20 servo's 24 processoren 5 schakelaars voor de duiktank 20 ubec's 20 borsteloze regelaars van 35 amp (die programmeer ik wel nog naar behoefte via de laptop) en dit allemaal zonder ook maar enige kosten bij te betalen de douane heeft wel alles in een zak gestoken en dus Bpost vangt van mij geen geld met de btw heb ik geen probleem wat die kost is minimaal koop hier maar eens een 35 amp programmeer bare borsteloze regelaar voor 7,80 btw in heel het gedoe om de winkeliers hier meer te laten verkopen is dus een slag in het water voor niets geweest gr raf
zo de balance regelaar op de werk bank getest en voordat geld kun je zelf niet beginnen met bouwen de gevoeliheid is in te stellen alsook kun je nog sturen via de zender knap van die chinezen
zo de pmma heeft vandaag in het water gelegen en het ziet er goed uit .hij ligt nog een beetje naar 1 kant maar er moet nog een snelheids regelaar bij voor de verlichting te sturen die nog in de bol vooraan en in de toren komt te zitten . en dan ligt de boot mooi recht. dus gewicht van de leds en dergelijke moest ik nog er bij tellen en ook de pogo stekkers niet vergeten want die wegen ook nog wel wat als dat allemaal gemonteerd is morgen dan kan begonnen worden met de eerste duikproeven en dan hopelijk klaar voor in het zilvermeer binnen 14 dagen gr raf
zo een laptopje gekregen gisteren met windows 7 er op dan vandaag de software er op om de regelaars te programmeren maar dat was niet zo eenvouwig als het lijkt maar het werkt ik had reeds een laptop daarvoor maar deze is kleiner en makkelijker mee te nemen naar een treffen alweer eentje gered van de vuilbak zou ik zeggen . hier het programma waar de instellingen voor de 215 XL op staan
zo de nieuwe printjes zijn binnen gekomen dus er kan weer gesoldeerd worden naar harte lust. naar gelang het programma kan dit dus gebruikt worden voor verschillende doel einden er zitten 2 transistoren op die elk 1 amp kunnen trekken standaard is de print voor een duiktank sturing en komen er twee relais op . maar daar de processor daarna nog 2 uitgangen over heeft kan daar nog vanalles mee gedaan worden nu solderen en een verlichtings print maken voor eddy