Wat zijn acceptabele waarden qua vleugelbelasting?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Igwe Aneke, 1 mrt 2004.

  1. In Delft integraal stond een leuk artikel over PIO [Pilot Induced Oscillations ]
    http://www.delftintegraal.tudelft.nl/info/index9380.html?hoofdstuk=Artikel&ArtID=2738
    PIO zien we niet graag bij onze model modelvliegtuigen , daarom richten wij ons op stabiele situatie,s , en hebben graag een niet meedragend stabilo .
    Ook wij vinden dat in de regel een modelvliegtuig zelftrimmend moet zijn .
    Maar of dat nu zo leuk is :( ? Het moet toch ook wel eens anders kunnen :lol:
    [Ik plaats het hier maar , om het artikel in de aandacht te krijgen ]
     
  2. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Nu het onderwerp eendvleugel configuratie toch al ter sprake is gekomen... Er staat een prachtige dijk van een "canard" in het artikel dat Leo ons brengt.

    Quote:
    "Voorbeeld van een gecompliceerd, geheel mechanisch besturingssysteem van de English Electric Lightning uit de jaren zestig. Het toestel kon tweemaal de lichtsnelheid vliegen".

    Heerlijk toch, hoe al die pagina's hogere wiskunde weer gerelativeerd kunnen worden. :D
     
  3. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.386
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    ik zie het verband niet tussen PIO en een (niet-)meedragend stabilo?

    Trouwens volgens mij vliegt Bruno hier toch Fly by wire.

    ach, leg je zwaartepunt eens 10cm naar achter en je hebt geen last meer van het zelftrimmend zijn en stabiele situaties
     
  4. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Bert, tweemaal de lichtsneheid is toch hetzelfde als WARP 2.? :wink:
    Of uiteraard MACH 2 (de geluidsnelheid) :idea:

    Ben ook niet zo'n schrift-geleerde hoor, Trail en error werkt goed bij mij.
    En uiteraard KISS (keep it simple stupid) :lol:

    Groet Ger Kovacs.
     
  5. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.386
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    100%mee akkoord!
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.283
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou, ik ben de enige niet.. Ik ben er persoonlijk getuige van geweest dat zowel Richard als Bert uit deze thread op meer dan overtuigende wijze een LB model bestuurden. :schrik:
    En alle anderen zijn volgend jaar welkom op de LB-meetings om het ook eens te proberen :D
    Overigens hadden mijn eerste 2 radio modellen beide dragende stabilo's en dat ging uitstekend. De zwever had een bestuurbaar hoogteroer, dus het zwp. op 65% gelegd. Je moet geen duik inzetten en dan alles loslaten, want dan gaat 'ie door.. Maar met een beetje goed sturen vliegt zoiets heel prima.
     
  7. Kurt , wij kunnen onze vliegtuigen goed besturen als we de reactie,s goed kennen en de tijd krijgen om te handelen .
    Daarom word er heel vaak gekozen voor die alom bekende set-up .[een niet meedragend stabilo zwaartepunt op 30%]
    Moeilijker word dat met andere set-up,s [canard , meedragend stabilo , rogallo , autogyro enz ]die kunnen ons verrassen met b.v. PIO
     
  8. Ik heb nog meer leeswerk voor jullie , lees over de nieuwe ontwikkellingen .
    De relatie lift/drag [ finesse ] zal verbetert worden met de komst van nieuwe set-up,s .
    http://www.khbo.be/~becuwe/index_blok_flyingwing.html
    Boeing heeft een vliegend model gebouwd van een BWB .
     
  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Go gek dat Boeing nu pas daarmee komt. In de jaren '44 '45 waren onze oosterburen hier al lang mee bezig. Al deze ontwerpen stammen allemaal af van de ontwerpen uit de oorlog van de duitsers. Gelukkig voor ons en de rest van de wereld waren ze net niet in staat om alle ontwerpen te testen of verder te ontwikkelen anders sprak nu de hele wereld een andere taal. Dus Leo echt nieuw is dit allemaal niet. Vele van die amerikaanse vliegtuigen vliegen niet zonder de computer, die oude duitse ontwerpen vliegen wel zonder de computer.
     
  10. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.386
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Leo, ik heb nog één vraagje: wat heeft een meedragende stabilo te maken met PIO of andere problemen? Ik begrijg het niet goed eigenlijk.
    Een dom voorbeeld: een bij een Telemaster heeft de stabilo een dragend profiel en die wordt als trainer gebruikt. Niks moeilijk aan om te vliegen.
    Volgens mij zie ik het licht nog niet, kan je even uitleggen wat je bedoeld daarmee?
     
  11. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.167
    Locatie:
    Ederveen
    We raken een tikkie off-topic richting staartloos, dus doe ik er wat bovenop :D :
    Mijn enige staartloze(nou ja, zonder stabilo dan) is de Bolero van Robert Schweissgut.
    http://www.flying-wing.de/fw_rs.html
    Het model heeft gesplitste "ailerons" en het rudder is niet functioneel.

    Op zich een grappige kist, maar het blijft een vreemd ding met vliegen, met name als je aanduikt.
    Ook moet je "optisch" goed blijven opletten wat je doet, wil je niet als een B52 de grond in duiken...dus een beetje stealth, dat klopt wel.

    Stabiel is hij genoeg, er zitten alle gewenste roerprogrammeringen op zoals meelopen van de elevators(binnenste roeren) met de ailerons, meelopen van de ailerons(buitenste roeren) met de elevators, differentieel aileron, kraaienmixer (voor de landing).
    Vanwege de hoge vleugelbelasting (dikke accu) is het wel een beroerde handstarter en moet ik een rubberkabel start maken, maar eenmaal vliegend valt de minimum snelheid best wel mee.
    Er zijn ook maar weinig mensen die een model een fatsoenlijke handstart kunnen geven ......:evil:
    Misschien in de toekomst brengen Lipo's een sterke verbetering hierin.

    Hier wat plaatjes op de hemelse Seiser Alm...
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. De ene set-up is veel gevoeligger voor PIO als de andere , die alom bekende set-up niet meedragend stabilo zwartepunt op 30% is het minst gevoelig voor PIO.
    Neem het voorbeeld van Richard met de Bolero , hij heeft allerlei maatregelen om besturings problemen te voor komen , om de stuurreactie,s te dempen en slingeringen te voorkomen .
    In de grote luchtvaart word er altijd gekeken of een toestel gevoelig is voor PIO . En die gevoeligheid daar is niet altijd een remedie voor .
     
  13. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.480
    Locatie:
    Belgie
    gewoonweg prachtig.......
    zweven tussen de bergen.....
    en uitzicht op de sneeuw
    wat heeft een modelbouwer nog nodig om tot rust te komen ...

    steffe
     
  14. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.167
    Locatie:
    Ederveen
    Steffe,
    het is jouw schuld, de moderator zal nu wel boos worden om deze zijstap:
    Hier de Seiser Alm, Walhalla vor de zwevers....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Kurt

    Het antwoord volgens mij hierop is, in ABN (algemeen Boeren l###en
    Nederlands, ben ik van overtuigd, dat omdat de dragende hoofd vleugel
    altijd een grotere koorde heeft ten opzichte van de stabilo
    of "hoogteroer","stabilisatievlak" wat je wil.
    Dat is een vaststaand feit, toch? bij een "normaal" toestel dan.
    Nu, omdat de aanstromende lucht over de hoofdvleugel een langere weg
    af te leggen heeft, dan de lucht over een stabilo, zal als deze
    luchtsnelheid te langzaam is, het eerst loslaten van de hoofd vleugel
    en de stabilo zijn lift langer behouden dan de hoofd vleugel.
    Mits je het voormekaar krijgt om een vleugel te maken zoals
    de "Concorde" had, deze was namelijk sterk afhankelijk van de
    zogenaamde turbulentie boven de vleugel om voldoende lift te hebben
    om überhaubt los te kunnen komen en om met een beschaafde snelheid
    weer te kunnen landen.
    Kan e.e.a. niet verklaren met dure formules, te weinig letters voor
    gegeten, het zit nu eenmaal zo in m'n knar.
    Maar ik twijfel er niet aan dat er genoeg mensen zijn die dat wel kunnen,
    Ben ook zeer eigenwijs met betrekking tot het zogenaamde "zwaartepunt"
    dit ligt bij zowat alle kisten die ik gebouwd heb op minimaal 33 tot 40 %
    vanaf de vleugelvoorlijst, maar het is wel zo dat sommige andere
    vlieger's wel eens melden dat een kist van mij erg wenbaar was of is, als
    ze er eens een rondje mee vlogen, zal wel een kwestie van smaak zijn,
    nooit onstabiel maar just erg mak tijdens het landen.
    PIO betekent toch "pilot initiated osillation" dus gewoon overstuurd
    in "ABN", niet doen dus, of je doet het bewust?
    Dus schieten maar, op mijn mening. :D

    Groet Ger Kovacs
     
  16. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.480
    Locatie:
    Belgie
    Richard,

    Onze moderator gaan we de volgende dagen niet meer horen....
    Bij het zien van deze mooie foto's is hij zeker en vast in zijn auto gevlogen en spoorslags vertrokken naar de bergen......


    steffe
     
  17. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.480
    Locatie:
    Belgie
    Richard,

    Heb ik gelijk of niet ?
    Sinds woensdag geen reactie meer van onze moderator.....
    Hij zit zeker en vast in de bergen ....met zijn modelvliegtuigen

    groeten
    Steffe
     
  18. PIO is een bijzondere vorm van overstuur , als het gebeurd kan de piloot weinig doen om zijn eerdere reaktie,s te verbeteren , lees het artikel in Delft integraal nog eens goed .
    Alleen een juiste en tijdige reactie kan uitkomst bieden , de kennis en de maatregelen daarvoor moeten er al zijn .
    Daarom was het in het verleden zo dodelijk [ voor test piloten ] en nu nog zo moeilijk als er nieuwe ontwikkelingen zijn .
    Ook bij ons [modelvliegers]hebben zich belanrijke verbeteringen voltrokken , zoals de computer zender met zijn mix programma,s , de komst van gyro,s , digitale servo,s enz. .
    Voor ons is het allerbelangrijkste , ken de set-up waar je mee bezig bent , anders moet je het te vaak allemaal overdoen .
    Ook bij ons is er een nieuwe aanpak om oude plannen tot een succes te maken [ kan niet allemaal van die Duitsers komen ] .
    Succes bij het alles laten dragen !
     
  19. Guest

    Guest Guest

    De tekst komt vanop http://www.delftintegraal.tudelft.nl/info/index9380.html?hoofdstuk=Artikel&ArtID=2738

    Zo zie je maar dat er ook in Delft foutjes gemaakt kunnen worden.

    2 maal lichtsnelheid moet 2 maal geluidssnelheid zijn.

    (in de jaren 60 konden ze (nog :lol: ) geen lichtsnelheid bereiken )
    Met een toestel als de English Electric Lightning werd er wel hard en lawaaierig gevlogen, maar zo hard zullen ze nooit gaan.
     

Deel Deze Pagina