WazzUp (take 2)

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Eric R, 29 nov 2022.

  1. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    574
    Locatie:
    Drunen
    Het is even stil geweest, maar de hardware is uitgezocht en die druppelt langzaam aan binnen.

    Voor de aandrijving is gekozen voor een direct-drive van Dualsky, de XM3045EG-8.
    Kleine buitenloper in een blikje
    Op 3S met een 11x7 levert dit 570Watt met 2609gr Thrust
    Op 4S met een 10x6 levert dit 710 Watt met 2870gr thrust
    Het motortje
    35E53410-1211-450F-AC14-D971DED6AA00.jpeg
    16954BE7-96D1-4EF9-82A4-BD2C93E5E049.jpeg
    Neusje geamputeerd
    A93AA0EA-9BE8-45DD-9F08-975FD92E84D0.jpeg
    Motorschot gemaakt en motortje erin
    FF8556B8-94A3-44F8-91C7-3F1C889DF6C8.jpeg
    7A9EDF01-5AD2-4D67-90AB-42FDA5AB47EF.jpeg
    Voldoende plek met 3S 2200mah
    4007620B-87A0-40DD-970A-73A5D56D740C.jpeg
    maar ook met een 4S 1400mah
    F50C0274-EA05-4F68-874D-504EBB435FEF.jpeg
    Hier is goed te zien dat de aandrijving weinig ruimte in neemt
    02E52589-58DC-4E7B-8819-8340428FFEA3.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2023
    jve, lecraM, Dopieman en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    574
    Locatie:
    Drunen
    Weer een paar stapjes verder met de inbouw

    Een plankje gemaakt om de Lipo’s op te fixeren met klittenband, zodanig dat de ESC hier deels onder ligt. 6A0CCE22-D695-4130-8960-EB754D5BDCD7.jpeg
    Servo’s voor Rudder en Elevator hebben ook hun plekje
    01FF6508-8B0C-4A20-9B93-A36407DAD5AB.jpeg
    Verlijmen van het rudder hoorntje
    71038331-BA33-4858-AFB2-CA6BD6EF79D6.jpeg
    6845DC71-69A5-40FD-A9D5-3A504D02A5DC.jpeg
    D2ED04CC-E1A4-4049-ADEE-C92861618107.jpeg
    En zorgen voor een stevige verbinding aan de binnenzijde van het rudder
    40D929C2-EE37-4CF8-AB8E-C22A73C9672A.jpeg
    Kwiklink afgeslepen om wrijving met de romp te voorkomen
    D143A6D7-832D-44A1-BD33-13BC8C40F576.jpeg

    Het geheel werkt momenteel geheel spelingsvrij
     
    jve, lecraM, Berrie en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
    Heb je eerst de ligging van het zwaartepunt bepaald voordat je de positie van de accu vastlegde? Ik ben momenteel ook bezig met de inbouw van motor en accu in een Vikos. Ik moet de accu zo ver mogelijk naar achteren plaatsen - dus tegen de hoofdligger.
     
    jve en Eric R vinden dit leuk.
  4. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    574
    Locatie:
    Drunen
    Hoi Dopie-meneer,

    Ja, ik heb eerst alle componenten gewogen en lood-plakjes op de posities gefixeerd.
    Hierna de kist op de CG meter gelegd.
    Daaruit blijkt dat er nog ong 150gr lood bij moet in het neusje.
    Maar dat geeft niet, dan vliegt tie lekker snel ….
     
    DirkSchipper en Dopieman vinden dit leuk.
  5. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    574
    Locatie:
    Drunen
    Het is al weer even geleden dat er updates vanaf mijn zijde zijn geweest.
    Het was even wachten tot de servo's van de vleugel geleverd werden, maar daarna is de bouw gewoon door gegaan en ik heb braaf mijn fotootjes gemaakt, dus ik kan het topic gewoon aanvullen :D

    De Servo's die zijn gekozen voor de inbouw van Aileron en Flap:
    IMG_E7652.JPG
    De flap servo's zijn door de fabrikant op 145grd verdraaiing geprogrammeerd, dit is erg fijn voor een flap servo
    De aileron servo's hebben gewoon de standaard 120grd verdraaiing.

    Grote heveletje is voor de aileron en de kleine voor de flap
    IMG_7710.JPG

    IMG_7727.JPG

    IMG_7732.JPG
    IMG_7780.JPG
    Servo frame met tegenlager (glijlager)
    IMG_7807.JPG
    IMG_7733.JPG
     
    lecraM, jve en ISOLA2 vinden dit leuk.
  6. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    574
    Locatie:
    Drunen
    De Zwever versie is ook in aanbouw bij Lyckele.
    Dit is trouwens de vol Carbon versie, de blauwe WazzUp is de Glass/Carbon versie

    GFEL3487.JPG
    FSCW0052.JPG
    De lijntjes (onder geven de plaats van de ontvanger aan
    CTJX3742.JPG

    GSGY5837.JPG

    AQMY5422.JPG

    GJHG3028.JPG
     
    lecraM en jve vinden dit leuk.
  7. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    574
    Locatie:
    Drunen
    Carbon versie; De inbouw van flap en aileron servo's
    JPNE2115.JPG
    Een complete set van Cha-servo, met een gelagerd tegenlager koolstof servo-raam, een aangepast servo-arm en zeer mooie linkjes (met uitsparing voor aan de servo-zijde)
    ADHZ1064.JPG

    JMJU3849.JPG
    Ook op de flaps gemonteerd
    KALH0991.JPG

    DLOA3718.JPG

    GEUG9268.JPG
    Op deze manier past alles zonder extra uitsparing (wat wel zo bij de blauwe versie is)
     
    lecraM, jve, Berrie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    574
    Locatie:
    Drunen
    Zoals ik al eerder zei, we hebben niet stil gezeten.......
    De modellen zijn al reeds wat verder gevorderd en we zijn ook wel wat dingen tegengekomen die niet goed zaten.
    Het zijn tenslotte prototypes en ze zijn alleen door ons ontworpen maar niet gebouwd, dan zie je ook verschillende dingen waar niet van te voren aan gedacht is.

    Een zo'n ding is, het rudder heeft geen grond speling en zal bij een landing de grond raken.
    Niet handig en dit zorg voor eventuele schade, om dit bij de prototypes te voorkomen hebben we een kleine bult toegevoegd aan het einde van de romp
    IMG_7049.JPG
    Een ander punt is dat het flaps de romp raken bij volledige uitslag, dit komt door de 3-hoekig rompvorm en omdat de scharnierlijn licht naar voren loopt (voorwaartse pijlstelling).
    Hier moesten we een klein beetje van de flaps af halen
    IMG_8093.JPG
    UUJE2746.JPG
    En ieder op zijn eigen zijn eigen manier natuurlijk (daar zijn we modelbouwers voor
    TPBB2371.JPG
    IMG_8002.JPG

    Het monteren van de stekkers in de romp was een beetje pielen, maar het zit
     

    Bijgevoegde bestanden:

    jve, Berrie en ISOLA2 vinden dit leuk.
  9. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    574
    Locatie:
    Drunen
    Een ander punt is dat de staart redelijk robuust is uitgevoerd door de fabrikant, wat resulteert dat er redelijk wat gewicht gecompenseerd dient te worden in het neusje.
    Hierdoor ligt het vlieggewicht van de elektro-versie op 2312gram (de zwevers versie komt op ongeveer 2165gram).
    Deze punten zijn reeds besproken en worden aangepast in de volgende modellen.

    Voor de eerste vlucht hebben we het CG berekend op 90mm vanaf de voorlijst (bij de wortel), dit betekende wel dat er redelijk wat lood in het neusje moet. zo'n 145 gram in de E-versie en een flink blokje in de zweef versie
    image0.jpeg
    Dit moet natuurlijk anders bij de eerst volgende modellen

    Maar..... de E-versie heeft inmiddels gevlogen (afgelopen vrijdag voor het eerst) en de WazzUp vindt een beetje gewicht niet echt erg. (Alhoewel je natuurlijk veel liever met ballast speelt)

    De eerste worp (met dank aan JvE) was wel even spannend, je weet bij een prototype helemaal niets qua instellingen. Maar het 2de worpje was zodanig dat we daarna meteen de eerste motor start hebben gedaan.
    (nu volgen er een paar sfeer beelden)
    NATJ9080.JPG

    BMLC2609.JPG

    GOLN9848.JPG

    IDKC6022.JPG

    LABC6032.JPG

    NBMJ2850.JPG

    OUVJ4633.JPG
     
    lecraM, Lyckele, Hein.z en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    574
    Locatie:
    Drunen
    Na de eerste trimvlucht vond ik de reactie op het hoogteroer wat weinig effectief en ik moest redelijk veel Up trimmen.
    Dit was een reden om wat lood (30gram) uit het neusje te halen en de subtrim te verstellen, Dus CG naar 91,5mm en de instelhoek iets verstellen.
    Dit resulteerde in een wat beter vlieggedrag in de 2de sessie
    GRYV2679.JPG

    DIES3576.JPG

    JQHH1801.JPG

    EHJS1847.JPG

    MEOP7009.JPG

    We hadden tijdens de eerste vlieg sessie best wel veel wind, maar het vloog goed genoeg om te zien dat de kist zeker potentie heeft
    Accelereert lekker snel en houdt heel goed de snelheid vast, niet heel veel geluid tijdens snelle vluchten maar wel een mooi snerpend geluidje.
    verschillende keren de kist overtrokken, maar blijft netjes vlak en laat alleen het neusje vallen.
    Ook hele snelle bochten gedraaid in een poging de high speed stall te forceren, maar ook hier bleef de WazzUp heel scherp de lijn volgen.
    Ik zal binnenkort wat bewegende beelden plaatsen en een uitgebreid verslag doen van de eigenschappen tov ontwerp voorwaarde
     
    lecraM, Dopieman, Lyckele en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    574
    Locatie:
    Drunen
    De eerste bewegende beelden

    Tweede Handstartje (na veel Uptrim)


    Eerste keer zelf starten met een flyby


    Loop


    Lage 360


    Landing


    Alle video's zijn van de eerste vlieg sessie waarbij er een vlagerige 4Bft wind aanwezig was.
    De WazzUp lijkt er geen last van te hebben.
    Na deze sessie heb ik inmiddels de uitslagen van het hoogteroer met 2 mm verhoogd (nu 8 mm up en 8mm down, dit was 6mm gemeten aan de achterzijde van het pendelroer)
    Hier inmiddels een 2 sessie mee gevlogen en dit geeft de juiste autoriteit op het hoogteroer.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2023
    lecraM, Dopieman, Fotor en 6 anderen vinden dit leuk.
  12. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Limburg
    Hallo Eric, dat ziet er goed uit. Mag ik vragen van welk materiaal de bussen in de romp gemaakt zijn? De bussen voor de torsiepennen van de vleugels bedoel ik.
     
  13. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    574
    Locatie:
    Drunen
    Ik kan het slecht zien in de romp.
    Maar ik denk een huls van glas en daaromheen epoxy met katoenvlokken.
    De torsie-pennen in de vleugel zijn rond 6mm van carbon staf
     
    Erik van Nes, jve en Aeroplaniga vinden dit leuk.
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.239
    Locatie:
    Gouda
    Meestal wordt de binnenzijde van de romp voorzien van epoxy met katoenvlokken, glasmeel of carbonmeel, met een gat er in. Soms later geboord, soms met een pen in de mal.
     
    jve en Aeroplaniga vinden dit leuk.
  15. jakenl

    jakenl

    Lid geworden:
    22 aug 2022
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Hoe staat het met de ontwikkelingen? Ben wel benieuwd!
     
  16. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    574
    Locatie:
    Drunen
    Momenteel is de fabrikant aan het verhuizen naar een nieuw onderkomen.
    De 2de fase van de de prototypen zit eraan te komen, 2 nieuwe modellen waarbij alle kleine technische problemen opgelost zou moeten zijn.
    Er is trouwens ook gekozen voor nieuw schema, wat beter aansluit op het allereerste ontwerp, en nog mooier is.

    wanneer deze ook volgens verwachting presteren komt het kistje in productie

    (een zeer wijs man zei ooit: “mooie dingen groeien langzaam)
     
    Wubbe, jve, DirkSchipper en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.960
    Locatie:
    Velserbroek
    wat is de richtprijs als verkoop prijs?
    of nog niet bekend
     
  18. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    574
    Locatie:
    Drunen
    Er komen 2 versies op de markt.
    Een glasversie (met carbon versterkt) en een vol carbon.
    De glasversie komt tussen €560,- en €625,- en de carbon tussen de €625,- en €700,-
    Exacte retail prijzen weet ik bij aanvang van de productie.
    Ook dan pas maak ik een keus of ik ook ga leveren.
    De kist komt iig beschikbaar bij verschillende leveranciers in Europa
     
    lecraM, jve en wvr vinden dit leuk.
  19. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    574
    Locatie:
    Drunen
    Het was even stil, maar……
    Er is weer nieuws!!
    De Fabrikant is verhuisd naar een nieuwe (veel grotere) fabriek en de productie komt weer langzaam op gang.

    De WazzUp heeft een paar aanpassingen ondergaan, hoofdzakelijk wat techische, waar we bij de prototypen tegenaan liepen.
    En hij heeft een nieuw kleuren schema gekregen, welke meer aansluit op het eerste ontwerp.

    nummer 3 is uit de mal
    IMG_0881.jpeg
    IMG_0882.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2023
    Grey, jve, Hein.z en 4 anderen vinden dit leuk.
  20. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    574
    Locatie:
    Drunen
    En nummer 4 is ook uit de mal.
    IMG_0942.jpeg
    IMG_0941.jpeg
     
    ISOLA2 en prop-er vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina