Het is even stil geweest, maar de hardware is uitgezocht en die druppelt langzaam aan binnen. Voor de aandrijving is gekozen voor een direct-drive van Dualsky, de XM3045EG-8. Kleine buitenloper in een blikje Op 3S met een 11x7 levert dit 570Watt met 2609gr Thrust Op 4S met een 10x6 levert dit 710 Watt met 2870gr thrust Het motortje Neusje geamputeerd Motorschot gemaakt en motortje erin Voldoende plek met 3S 2200mah maar ook met een 4S 1400mah Hier is goed te zien dat de aandrijving weinig ruimte in neemt
Weer een paar stapjes verder met de inbouw Een plankje gemaakt om de Lipo’s op te fixeren met klittenband, zodanig dat de ESC hier deels onder ligt. Servo’s voor Rudder en Elevator hebben ook hun plekje Verlijmen van het rudder hoorntje En zorgen voor een stevige verbinding aan de binnenzijde van het rudder Kwiklink afgeslepen om wrijving met de romp te voorkomen Het geheel werkt momenteel geheel spelingsvrij
Heb je eerst de ligging van het zwaartepunt bepaald voordat je de positie van de accu vastlegde? Ik ben momenteel ook bezig met de inbouw van motor en accu in een Vikos. Ik moet de accu zo ver mogelijk naar achteren plaatsen - dus tegen de hoofdligger.
Hoi Dopie-meneer, Ja, ik heb eerst alle componenten gewogen en lood-plakjes op de posities gefixeerd. Hierna de kist op de CG meter gelegd. Daaruit blijkt dat er nog ong 150gr lood bij moet in het neusje. Maar dat geeft niet, dan vliegt tie lekker snel ….
Het is al weer even geleden dat er updates vanaf mijn zijde zijn geweest. Het was even wachten tot de servo's van de vleugel geleverd werden, maar daarna is de bouw gewoon door gegaan en ik heb braaf mijn fotootjes gemaakt, dus ik kan het topic gewoon aanvullen De Servo's die zijn gekozen voor de inbouw van Aileron en Flap: De flap servo's zijn door de fabrikant op 145grd verdraaiing geprogrammeerd, dit is erg fijn voor een flap servo De aileron servo's hebben gewoon de standaard 120grd verdraaiing. Grote heveletje is voor de aileron en de kleine voor de flap Servo frame met tegenlager (glijlager)
De Zwever versie is ook in aanbouw bij Lyckele. Dit is trouwens de vol Carbon versie, de blauwe WazzUp is de Glass/Carbon versie De lijntjes (onder geven de plaats van de ontvanger aan
Carbon versie; De inbouw van flap en aileron servo's Een complete set van Cha-servo, met een gelagerd tegenlager koolstof servo-raam, een aangepast servo-arm en zeer mooie linkjes (met uitsparing voor aan de servo-zijde) Ook op de flaps gemonteerd Op deze manier past alles zonder extra uitsparing (wat wel zo bij de blauwe versie is)
Zoals ik al eerder zei, we hebben niet stil gezeten....... De modellen zijn al reeds wat verder gevorderd en we zijn ook wel wat dingen tegengekomen die niet goed zaten. Het zijn tenslotte prototypes en ze zijn alleen door ons ontworpen maar niet gebouwd, dan zie je ook verschillende dingen waar niet van te voren aan gedacht is. Een zo'n ding is, het rudder heeft geen grond speling en zal bij een landing de grond raken. Niet handig en dit zorg voor eventuele schade, om dit bij de prototypes te voorkomen hebben we een kleine bult toegevoegd aan het einde van de romp Een ander punt is dat het flaps de romp raken bij volledige uitslag, dit komt door de 3-hoekig rompvorm en omdat de scharnierlijn licht naar voren loopt (voorwaartse pijlstelling). Hier moesten we een klein beetje van de flaps af halen En ieder op zijn eigen zijn eigen manier natuurlijk (daar zijn we modelbouwers voor Het monteren van de stekkers in de romp was een beetje pielen, maar het zit
Een ander punt is dat de staart redelijk robuust is uitgevoerd door de fabrikant, wat resulteert dat er redelijk wat gewicht gecompenseerd dient te worden in het neusje. Hierdoor ligt het vlieggewicht van de elektro-versie op 2312gram (de zwevers versie komt op ongeveer 2165gram). Deze punten zijn reeds besproken en worden aangepast in de volgende modellen. Voor de eerste vlucht hebben we het CG berekend op 90mm vanaf de voorlijst (bij de wortel), dit betekende wel dat er redelijk wat lood in het neusje moet. zo'n 145 gram in de E-versie en een flink blokje in de zweef versie Dit moet natuurlijk anders bij de eerst volgende modellen Maar..... de E-versie heeft inmiddels gevlogen (afgelopen vrijdag voor het eerst) en de WazzUp vindt een beetje gewicht niet echt erg. (Alhoewel je natuurlijk veel liever met ballast speelt) De eerste worp (met dank aan JvE) was wel even spannend, je weet bij een prototype helemaal niets qua instellingen. Maar het 2de worpje was zodanig dat we daarna meteen de eerste motor start hebben gedaan. (nu volgen er een paar sfeer beelden)
Na de eerste trimvlucht vond ik de reactie op het hoogteroer wat weinig effectief en ik moest redelijk veel Up trimmen. Dit was een reden om wat lood (30gram) uit het neusje te halen en de subtrim te verstellen, Dus CG naar 91,5mm en de instelhoek iets verstellen. Dit resulteerde in een wat beter vlieggedrag in de 2de sessie We hadden tijdens de eerste vlieg sessie best wel veel wind, maar het vloog goed genoeg om te zien dat de kist zeker potentie heeft Accelereert lekker snel en houdt heel goed de snelheid vast, niet heel veel geluid tijdens snelle vluchten maar wel een mooi snerpend geluidje. verschillende keren de kist overtrokken, maar blijft netjes vlak en laat alleen het neusje vallen. Ook hele snelle bochten gedraaid in een poging de high speed stall te forceren, maar ook hier bleef de WazzUp heel scherp de lijn volgen. Ik zal binnenkort wat bewegende beelden plaatsen en een uitgebreid verslag doen van de eigenschappen tov ontwerp voorwaarde
De eerste bewegende beelden Tweede Handstartje (na veel Uptrim) Eerste keer zelf starten met een flyby Loop Lage 360 Landing Alle video's zijn van de eerste vlieg sessie waarbij er een vlagerige 4Bft wind aanwezig was. De WazzUp lijkt er geen last van te hebben. Na deze sessie heb ik inmiddels de uitslagen van het hoogteroer met 2 mm verhoogd (nu 8 mm up en 8mm down, dit was 6mm gemeten aan de achterzijde van het pendelroer) Hier inmiddels een 2 sessie mee gevlogen en dit geeft de juiste autoriteit op het hoogteroer.
Hallo Eric, dat ziet er goed uit. Mag ik vragen van welk materiaal de bussen in de romp gemaakt zijn? De bussen voor de torsiepennen van de vleugels bedoel ik.
Ik kan het slecht zien in de romp. Maar ik denk een huls van glas en daaromheen epoxy met katoenvlokken. De torsie-pennen in de vleugel zijn rond 6mm van carbon staf
Meestal wordt de binnenzijde van de romp voorzien van epoxy met katoenvlokken, glasmeel of carbonmeel, met een gat er in. Soms later geboord, soms met een pen in de mal.
Momenteel is de fabrikant aan het verhuizen naar een nieuw onderkomen. De 2de fase van de de prototypen zit eraan te komen, 2 nieuwe modellen waarbij alle kleine technische problemen opgelost zou moeten zijn. Er is trouwens ook gekozen voor nieuw schema, wat beter aansluit op het allereerste ontwerp, en nog mooier is. wanneer deze ook volgens verwachting presteren komt het kistje in productie (een zeer wijs man zei ooit: “mooie dingen groeien langzaam)
Er komen 2 versies op de markt. Een glasversie (met carbon versterkt) en een vol carbon. De glasversie komt tussen €560,- en €625,- en de carbon tussen de €625,- en €700,- Exacte retail prijzen weet ik bij aanvang van de productie. Ook dan pas maak ik een keus of ik ook ga leveren. De kist komt iig beschikbaar bij verschillende leveranciers in Europa
Het was even stil, maar…… Er is weer nieuws!! De Fabrikant is verhuisd naar een nieuwe (veel grotere) fabriek en de productie komt weer langzaam op gang. De WazzUp heeft een paar aanpassingen ondergaan, hoofdzakelijk wat techische, waar we bij de prototypen tegenaan liepen. En hij heeft een nieuw kleuren schema gekregen, welke meer aansluit op het eerste ontwerp. nummer 3 is uit de mal