CPLR toch weer op één.. maar Onda timmert lekker aan de weg. Zonde dat Derk niet doorgaat, als je kijkt naar de scores, één vlucht heel ietsje beter, en je bent er, de verschillen zijn zó klein.
Doordat er plaats moet worden gemaakt in de algemene opbergkast kwam ik een aantal historische uitslagenlijsten tegen . Derk je bent in goed gezelschap met je 35 e plaats. Dit is in 1989 in Chesapeake tijdens de Aerolimpics F3A F3C en F3D. De juryleden hadden het niet gemakkelijk. ( 1972)
Tja, je kunt ook zeggen dat "we" als Nederlanders na 40 jaar en veel inspanning nog steeds rond de 30-35e plaats vliegen. Wat maakt nu het verschil? Aan de inzet en talent ligt het toch zeker niet! Volkert
Nou nou.. je kunt ook zeggen.. ondanks dat we zo'n klein kikkerlandje zijn met maar een marginaal aantal F3A vliegers, weten we internationaal toch nog hoger te komen dan onderaan..
Er is wel degelijk verschil, onze top vliegers zijn veel jonger dan hun voorgangers 40 jaar geleden. Er is ook veel meer synergie in de F3A. Ook de andere landen en hun top vliegers hebben niet stilgezeten. Om tot de echte top door te dringen is er meer voor nodig dan talent en inspanning. Dit is ook het moment om na te denken over topsportbegeleiding. Als wij ook het beoordelen, lees jureren naar een hoger niveau in de breedte kunnen brengen en vliegers gaan meer gezamenlijk doen kunnen wij als land zeker nog beter presteren.
De échte top; ben ik helemaal met je eens. Derk heeft al een goede zet gedaan daarin door met een Axiome te gaan vliegen, dat is al extra punten no matter what. Máár.. ik denk ook dat er nu nog wel progressie in zou kunnen zitten zónder dat we tegen die muur aanlopen, maw, ik vermoed dat dat het probleem nog niet is. Zaken als het initiatief van Bob, de clinic, jurering naar een hoger niveau en meer concurrentie voor Derk in NL, denk dat daar ook veel winst op te behalen valt. Topsportbegeleiding, hoe zo'n ontzettend jeukwoord dat ook is, een methodiek waarbij men het voor elkaar krijgt dat het aanwezige talent en de vaardigheden ook daadwerkelijk bij een wedstrijd in volle omvang 'eruit komen', zou goed zijn. Als ik bv. naar mijzelf kijk; de wedstrijden in NL gaan best goed, voor mijn doen dan, ik presteer daar tot nu toe redelijk naar kunnen, je hebt altijd een keer een mindere of een betere vlucht, maar gemiddeld genomen gaat het goed. Dan kom je in Sivry en tsjonge.. 3 draken van vluchten, het leek nergens op. Als dát fenomeen met wat begeleiding eruit te krijgen is, hebben we al veel gewonnen. Ja, 'we', want ook de andere Nederlanders presteerden in Sivry minder dan 'normaal', muv. mogelijk Roy Oostema.
Door als team te gaan en al het gedoe rondom een wedstrijd samen te doen. De manier van jureren te analyseren,de voorkeur van juryleden te begrijpen en te instrueren helpt al bij een betere plaatsing. Door buitenlandse wedstrijden te bezoeken en hierbij ervaring op te doen is heel nuttig. Koester de negatieve ervaringen en bedenk hoe je het systeem kan bespelen. Het is en blijft een jury sport. Als je top vliegers bezig ziet tijdens de grote wedstrijden tref het het volgende beeld. Om 8.00 uur gaat het eerste model de lucht in, alle teamleden zijn hierbij aanwezig. Elk uur 1 vlucht , het veranderend licht en veranderende wind hebben invloed op je wedstrijdvlucht. Er worden 8 vluchten per persoon gemaakt. Vlieg altijd crosswind,alle grote wedstrijden hebben crosswind. Analyseer waarmee je de meeste punten scoort bij deze jurysamenstelling. Eigen juryleden zijn er niet, een gevleugelde juryuitspraak bij de vraag aan een top jurylid tijdens een wereldkampioenschap ballroomdansen; hoe vindt je de wereldkampioenen? Ik vindt ze niet, zij vinden mij. Zolang geen "" jury"" zich laat zien is iedereen een held. ( vrij vertaald naar een liedje van Rob de Nijs) Je hebt goed getraind ,niet meer lekker gevlogen. Door bijzondere omstandigheden op te zoeken wordt je niet meer verrast met de loting en het tijdstip waarop je moet vliegen. Koester geen uitschieters,zorg voor een zo constant mogelijke opbouw. Toeval bestaat niet, een top vlieger presteert altijd onder alle omstandigheden hetzelfde. Zorg voor positieve herkenning en straal altijd plezier in de sport uit. Het gegrom van de Nederlandse teleurstelling is bijna ons handelsmerk geworden.
Teleurgesteld zijn als de resultaten niet zijn wat je gehoopt had, is toch heel normaal bij topsport? Ik kan mij niet voorstellen dat de Nederlanders de enigen zijn die niet eens wat mopperen zo af en toe.. en ook niet dat dat heel veel invloed heeft op de ranking. De rest van je verhaal is op papier heel leuk, alleen in het echt valt het toch tegen.. het vergt ook een inspanning van de vliegenden en niet iedereen heeft overal maar tijd voor altijd.. en dan is er natuurlijk ook het punt dat je internationaal mss een team bent, maar nationaal concurrent. Niet iedereen kan daar overheen stappen.
Trek het je niet te veel aan, er is altijd wel iets te bedenken waarom het niet lukt. Wat ik opschrijf is een analyse van goed presterende vliegers groepen. Natuurlijk besef ik dat wij als Nederlanders veel landen om ons heen subsidiëren en hierdoor de werkenden zwaar worden belast en weinig tijd overhouden voor topsport. Als je het te fanatiek aanpakt zit je zo in een of ander RTL 4 programma of bij een relatiebemiddelingsbureau. Met deze tot nog toe individuele wedstrijdsport ben je alleen je eigen concurrent. Dit is nu precies waar het bij ons nog niet lukt,er zijn geen nationale concurrenten. Als je naar een EK of WK wil en je staat bij de top 5 is het ons nog niet gelukt de afgelopen jaren een complete ploeg uit te zenden.
Dan zou ik even naar Liechtenstein kijken. 2 man in de finale. 33K inwoners en vast niet meer modelvliegers dan in Nederland. Ben het dus zeker met Ed zijn antwoord eens dat met een doelgerichte aanpak er meer mogelijk moet zijn.
"lies, damn lies and statistics" Heeft lichtenstein dan zo'n gestructureerde manier van werken? Doen zij het wezenlijk anders dan wij? Dan zou je toch eerst moeten onderbouwen dat het méér is dan gewoon toeval dat daar blijkbaar 2 talenten wonen. Zou het feit dat lichtenstein iets meer een paradijs van rijken is dan nl, er bv. mee te maken hebben? Ik denk soms een beetje dat 'we' in NL een beetje een reality-check nodig hebben wat dat betreft. Ik zal ongetwijfeld mensen hiermee voor de schenen schoppen, maar zo is het zeker niet bedoeld. Maar wat ik bedoel; laten we even reëel zijn, gezien de resultaten in het buitenland is het primair het vliegen zelf waar de meeste winst op behaald kan worden, dat is meer dan 'alleen maar' nepotisme of slecht jureren. Kijk ook naar andere relatief onbekende nieuwkomers die tóch hoger komen. Pas als dát echt op orde is, kun je eens gaan kijken naar promotie, enzovoort.. wat ik bedoel; ik geloof best dat je, om van plek 10 naar plek 3 te komen, oid, ook last hebt van andere factoren en dús aan promotie en naamsbekendheid moet doen.. maar.. we komen niet op plek 10. Zouden we het NL kernteam zeg 3 keer per week laten trainen een jaar lang, zonder verder teamverband, weet ik zeker dat we toch ineens hoger zouden gaan scoren. Maar ja, wie heeft er tijd in NL om structureel jarenlang 3 keer per week te trainen? Ik ken ze niet..
Het begint al met kennisoverdracht. Is het toevallig dat er drie man A uit Utrecht vliegen. Daarin heeft Fred een rol gespeeld. Kijken en luisteren. Stefan Kaiser heeft als ventje naar de Matjes gekeken en geluisterd en dacht dat wil ik later ook. Zo gaat dat. Die kennisoverdracht kan je als subcommissie meer in banen leiden. Die F3A intoductiedag die jij gegeven hebt is daar ook een voorbeeld van. Daar kan je nog meer mee en daarmee lanceer je toekomstig talent.
Als je het zo wilt bekijken, is het meer Harry die daar rol in gehad heeft, door op mijn vraag 'wat nu' nadat ik was afgevlogen met de calmato, te antwoorden 'joh, ga eens de F3A kant op'. Toen postte ik hier op het forum en daar reageerde jij weer op, en ik denk ook Bram. Zo waren er ineens drie.. te danken aan Harry en het Forum. Dat het daarna in stand is gebleven, heeft Fred met zijn ervaring weer rol in gehad. Maar goed, dat punt snap ik wel, en zijn wij het ook helemaal over eens, maar dat ligt op een totaal ander vlak dan waar we het hier over hadden, dat is meer van 'hoe vullen we vanaf onderen aan'. Niet zozeer 'hoe krijgen we het van boven beter', alhoewel daar in mindere mate natuurlijk ook wel een relatie tussen is, hoe meer instromend talent, hoe groter de druk op de top, hoe meer er getrained wordt, enzovoort. Daarom pleit ik er nog steeds voor om als SC ervoor te zorgen dat mensen die hun brevet halen, bij dat brevet informatie over kunstvlucht meegestuurd krijgen. Op zichzelf is iedereen het daar wel over eens dat dat een goed plan is, maar je ziet dan dat het breder getrokken wordt, 'ja dat moeten andere discipline's ook doen', en al snel is er sprake van een heel boekwerk met alle sporten erin, is de taak te groot, en te duur, en gebeurt het nooit. We moeten egoistischer zijn, voor ons telt alleen F3A. Die introductiedag was leuk, maar deze keer niet zo heel erg nuttig ben ik bang, ik denk dat er uiteindelijk maar 1 of 2 daadwerkelijk een wedstrijd gevlogen hebben? (goed één van de twee won die wedstrijd wel gelijk, maar dat had ie aan zichzelf te danken, niet aan die dag). Zien is doen, dat is ook de rol die Fred er bij ons in gespeeld heeft. Als je dan een keer iemand ziet die zo mooi kan vliegen, wil je het zelf ook. Als je er over leest op fora, of filmpjes ervan ziet, is dat effect veel minder. We zouden een 'road show' moeten doen, met een paar man gewoon bij clubs langsgaan en demo's geven. Maar ja.. óók daar geldt weer hetzelfde voor.. heb jij er de tijd voor?
Ik heb nog nergens de uitslag gevonden. Op het Franse forum wel wat over wat tussenresultaten. Misschien dan toch Onda? www.F3A.fr • Connexion
en jij was net 8 jaar :smile: Inderdaad, dit aandenken heb ik toevallig nog overgehouden .... ( het was ook de tijd van Jan van Beek, Ad Castelijn , Jan van Vliet, Tom Tubee , enz..... )