wd-40 als afterrun?

@snowmansion, ik zei ook: "sorry voor mijn vraagje tussendoor".;)
maar bedankt in ieder geval

daniel
 
en wat bedoelen jullie met ronddraaien gewoon aan de trekstarter trekken ??????

Jup ..... of de rotostart een slinger laten geven ... een paar keer op de startbox meppen en ga zo maar door ;)

Als de motor en specifieker de draaiende delen maar een paar keer flink snel ronddraaienn om olie te verspreiden .....
 
Gooi ook gewoon een straal after-run in je pluggat, daar kan het ook roesten. beter voorkomen.....

Bovenin de motor zitten echt geen delen die kunnen roesten op de zuigerpen na. De delen die vooral gaan roesten zijn de lagers en de krukas.
 
De zuigerpen en de bijbehorende borgveertjes niet te vergeten Roelof ;)

Maar ook die bereik je bijna alleen van onderaf ..... Anders loopt de olie alleen maar langs de zuiger en komt die niet of nauwelijks bij de zuigerpen en veertjes
 
maar als je auto binnen staat gaat het dan ook roesten of is het alleen maar als je auto buiten staat

Mijn auto staat lekker warm binnen
 
Binnen ook ..... In de buitenlucht zit ook vocht ;)

Aangezien dat je motor wordt in gezogen tijdens het rijden krijg je dus altijd vocht in je motor , dus ook als je auto lekker warm binnen staat ff in de olie zetten ;)

Roesten begint al heel snel als je er niks tegen doet.
 
Ik heb laatst me RB en LRP motor uit elkaar gehaalt omdat die op waren(35L gehad),maar ik kon geen roest vinden.Heb nooit afterrun gebruikt en ze hebben ook wel is een maandje stil gestaan.Ik rij met RB 25% brandstof.

Is dit zo verschilend per brandstof of heb ik puur mazzel????
 
Dat verschilt per brandstof. Vooral brandstoffen met een pure synthetische olie geven een grotere kans op roest omdat synthetische oliën meer hygroscopisch zijn. Brandstoffen waar een deel risinus (castor) in verwerkt is geven veel meer bescherming omdat de risinus niet mee verbrand en veel minder hygroscopisch is.
 
Toch raar. Gezien de temperatuur binnen in de motor tijdens het rijden zou je zeggen dat bijna alle vocht toch wel verdampt zou moeten zijn.
 
Ook als je motor niet meer draait en afgekoelt is blijft er nog altijd lucht aanwezig ..... En met de lucht dus ook vocht (luchtvochtigheid)....

Aangezien de brandstof of eventuele restjes extra vocht aantrekken is het dus verstandig daar voorzorgsmaatregelen tegen te nemen ;)
 
Luchtvochtigheidsgraad, kan zeker in bep. weersomstandigheden ver oplopen en niet te vergeten het aantrekken van vocht door de olie en methanol en de oxidatie met de hulp van de extra zuurstof van de nitrorestanten
 
Het is volgens mij wel een feit dat een gewone personenauto die binnen in de garage staat minder roest dan een die altijd buiten staat. Daarnaast heb je soms ijzeren voorwerpen in huis die niet roesten maar als je ze buiten/in vochtige garage legt, dan opeens wel roesten...?! Misschien ook wel wat met de condensatie te maken..?
 
ik heb zelf ondervonden dat wd40 op langere termijn slecht is. hpi savage heb hem ingespoten met wd 40 en toen weggezet om na een jaar weer ut de kast te komen. maar kregen hem niet aan de praat maar als ik de gloeiplug eraf draaiden zag ik orange drap dus heb hem en helemaal door gespoeld met brandstof en daar kwam toch een roesteriger smurrie uit. maar na aantal keren doorspoelen loopt hij wweer :P hahagh
 
Roest verwijder je NIET door wat spoelen, dus dat drapje zal ws aangekoekte olie zijn uit je brandstof. Eventueel kan het ook nog aangekoekte wd40 zijn, als dat mogelijk is, dat weet ik niet.....

Zet jej e wagen in een vochtige omgeving, kan daar de beste olie niet voorkomen dat het roest op een gegeven moment...

Iets te weinig info om te oordelen of het nu wel of geen roest is, en of dat het aan wd40 ligt of aandere oorzaken...
 
Iets te weinig info om te oordelen of het nu wel of geen roest is, en of dat het aan wd40 ligt of aandere oorzaken...

Na een jaar stilstaan begint elke motor te roesten ;) Waar je hem ook mee hebt behandeld .....

De genoemde drap zal waarschijnlijk een mengsel van brandstofresten (sowieso al fout) en WD-40 geweest zijn....
 
ik vindt het concept afterrun zowieso een raar iets , ik rij al 13 jaar 1op8 en nog nooit heb ik afterrub gebruikt, ik heb nergens last van gehad.

al motoren die ik heb gehad heb ik moeten vervangen omdat ze versleten waren, na 2 jaar of zo (dit is vrij lang voor 1op8 motoren)
 
Ik heb dit al vaker gezegd...

In veel wedstrijdmotoren worden betere materialen gebruikt dan standaard "pisbakkenstaal" en in het gevak van krukassen wordt er al een geruime tijd gecoate krukassen gebruikt, 2 factoren die het gebruik van een afterrun minder nodig maakt.

Baat het niet, schaad het niet. En dat is wat je beter kunt aanhouden.
 
Back
Top