Het is hier wel eens uitgelegd en er is ook een excel bestand met de berekening geloof ik. Ik heb destijds Winfried een mailtje gestuurd met de vraag hoe en wat, en kreeg toen e.e.a. toegestuurd. Het is inderdaad wel naar als je denkt een bepaalde plaats behaald te hebben, maar dan TBL je 'een plaats naar beneden naait', maar ja, het kan je ook een 'plaats omhoog naaien' Ik mis wel een aantal deelnemers in de C-klasse, jammer, die klasse begint leeg te lopen zo, en dat moeten we natuurlijk niet hebben. @Gerard_NL: nee, z'n stabilo kan ie nog repareren, ik heb alleen z'n frequentie nodig
Vandaag ook met een clublid de wedstrijd bezocht en het was zeer leerzaam en "brabants gezellig". We hebben nu de knoop doorgehakt en besloten om volgend jaar ook mee te gaan vliegen in de F3A-C met een afvaardiging van minimaal 3 personen van de ACK. Iedereen bedankt voor de geslaagde dag. Gert-Jan en Ruud
Tsja, als er allemaal mensen met de staart tussen de benen wegrennen... (je wist dat ik dat zou gaan zeggen)
TBL Hoi Bert en anderen, Bij de mail met de uitslagen die ik verstuurd heb, zit ook het score-overzicht (missing) met de uitslag van de eerste ronde waarbij de score van Volkert miste. Door het toevoegen van de score gebeuren er twee dingen: TBL gaat nu met andere data (1 vlieger extra) het score gedrag van de juryleden via statistische berekeningen analyseren en de bandbreedte van de juryleden normaliseren. Hierna wordt er door TBL gekeken of er juryleden buiten een vaste bandbreedte vallen. De score van dit jurylid wordt dan niet meegenomen in de uitslag. Op deze manier wordt ten eerste elk jurylid op dezelfde manier gewogen en ten tweede wordt voorkeur van juryleden (zowel positief als negatief) naar deelnemers uitgebannen. Op basis van die uitslag wordt vervolgens de normalisatie naar 1000% uitgerekend. Wat er hierbij gebeurde is dat door TBL de eerste plek iets minder punten kreeg, de norm van de 1000% is hierdoor ook iets lager, waardoor andere vliegers iets meer procent punten kregen. Het hele process van TBL is eenvoudig uit te leggen en gebasseerd op goede statistische principes. TBL gebruikt nagenoeg alle jury informatie om de uitslag te berekenen. Een alternatieve methode waarbij b.v. de hoogste en laagste score van een figuur niet meegeteld wordt, gebruikt maar 60% van de beschikbare jury informatie. Dat het in de praktijk wat ondoorzichtig kan zijn is waar. Vandaar dat ik er nooit problemen mee heb om e.e.a. uit te leggen. Groet Winfried
Een mooie dag zondag, prima organisatie, mooi veld, goeie sfeer, volgend jaar weer in Son wat mij betreft. Vraagje aan Gerard_NL - kan de groepsfoto in hoge resolutie naar de deelnemers gemaild worden? Tav TBL: Ik heb wel enige interesse in statistiek, dus ik ben eens wat gaan zoeken op TBL. In de FAI Sporting Code voor F3A versie 2008 staat dat TBL alleen mag worden toegepast bij wedstrijden van tenminste 10 vliegers en tenminste vijf judges. Bij minder dan tien vliegers en tenminste 4 judges moet het systeem van schrappen van de hoogste en de laagste score gevolgd worden. (Paragraaf 5.1.9 Note 2 van de sporting code). Mijns inziens houdt dat in dat de scores voor de C klasse zonder TBL moeten worden berekend, want maar 6 vliegers en 5 judges. In de B-klasse waren er 11 deelnemers dus daar is TBL wél toegestaan. Ben wel benieuwd wat daar dan uitkomt
Als je een beetje had opgelet, had je gezien dat ik op vakantie was. De andere wedstrijden dit jaar, vlieg ik gewoon hoor. De 1e wedstrijd was ik 1e, de 2e was ik 2e. Zou ik dan de 4e vierde worden? Overigens was ik graag aanwezig geweest, maar mijn vriendin vond het nu wel eens 'haar tijd'.. en daar kon ik haar helaas geen ongelijk in geven.
Op zich niet onlogisch, dit soort statistische berekeningen leunt sterk op aantallen.. hoe kleiner de groep, hoe onnauwkeuriger de berekeningen.
TBL Bram, Henry Helemaal waar dat TBL niet op deze kleine group toegepast had moeten worden. Ik zal ,voordat ik de huidige stand van het NK publiceer, nog even per wedstrijd kijken hoe e.e.a. berekend is. Dank voor het meedenken Groet Winfried
Je maakt er een grapje over, maar ik heb het een keer meegemaakt; 1e prijs met F3P, toen kon ik de volgende keer de beker inleveren, had een 2e prijs moeten zijn omdat ze van iemand 1 hele vlucht niet hadden meeberekend
Frans zat ziek thuis, ik ben smiddags na ehbo vanwege snij ongelukje (ik bleef maar pleisteren) nog wat op eigen veld gaan vliegen.
Dat zijn inderdaad vervelende zaken als scores achteraf niet blijken te kloppen en daardoor mensen van plek wisselen. Zeker als je dacht op #1 te staan en een ander eigenlijk die plek verdient had. Maar omgekeerd zou je het ook niet leuk vinden als je GEEN beker kreeg, terwijl je er WEL recht op had.
Ach.. als we het nou hadden over enorm belangrijke zaken, maar laten we elkaar geen mietje noemen, zo groot is de 'F3A-scene' in NL niet, zo heel belangrijk is het allemaal nu ook weer niet
ah enig licht in de duisternis vannacht is er hier ingebroken alleen de bekers zijn vermist.:lol: raar he ik kan het ook niet geloven :wink:
Winfried je hebt gelijk, statistiek moet je juist toepassen, anders kun je het beter laten. Ook in sportzaken is het goed om de regels te volgen bij het berekenen van de score, dat voorkomt scheve gezichten en zo blijft het sportief. Ik heb nog eens wat verder gelezen, het is wel interessante materie (vind ik, een ander vindt het misschien onzin). Zo las ik ook dat onze collega's van de CIVA (FAI commissie voor 'mandragende' aerobatics) inmiddels TBLP hebben vervangen door een nog weer verder verbeterd systeem om te corrigeren voor bias en style van judges. Het nieuwe systeem heet Fairplay en is bedacht door een Britse professor (in de statistiek ). Het zal een kwestie van tijd zijn of de CIAM gaat het ook hanteren denk ik. En dan komt er weer een change request voor je software aan.
Hezik, genoeg trainen en je krijgt vanzelf genoeg bekers bij mekaar, zoveel zelfs dat je kisten zult moeten wegdoen om plaats te maken voor die dingen. HAHA Thuis zijn met vakantie is net DE moment om je goed voor te bereiden om wedstrijden. Wetende dat ik speciaal heb toegezegd op Winfried zijn uitnodiging om te komen jureren om jou te zien vliegen. Naar wat ik hier lees op het forum moest het toch wel wat zijn. Maar nee, in alle eerlijkheid heb ik goed genoten van de dag, niemand die aan je kop komt zagen ivm zijn punten is me het meest opgevallen, die dingen heb je in België dus wel meer. Wie uitleg kwam vragen heeft denk ik een duidelijk en behulpzaam antwoord gekregen. Dit moeten we nog eens overdoen.