wedstrijd F3A-C/B utrecht

Discussie in 'F3A' gestart door bert de eerste, 22 aug 2009.

1. Bas roR

Bas roR

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Hehe moet lukken. Onderdelen zijn onderweg dus ik hoop morgenavond te kunnen vliegen.
    Anders koop ik je PW Extra wel vrijdagmiddag.. :p

2. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ok, I'll be there:D

Hehe, die redt de 5kg niet hoor, en met 50cc denk ik dat je ook niet het voordeel van de twijfel krijgt:-D

3. hezik

hezik Guest

Voor B en C maakt dat dus niet uit..

4. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Hij zit zeker boven de 6kg, dus ik weet niet hoor........maar be my guest, het is een Topkist :D

5. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Regels worden niet gemaakt om te breken .

5kg is 5kg

Mvg Johan

6. hezik

hezik Guest

Dat ben ik geheel met je eens Johan, ik heb nu dan ook al 2 jaar op rij voorgesteld om de 5kg limiet in elk geval voor de C klasse geheel uit de reglementen te verwijderen.

De 1e keer is het in de vergadering behandeld en is er eigenlijk aangegeven dat iedereen dat wil, toch is het niet gebeurd. Ongetwijfeld niet opzettelijk, is er een 'verdeel en heers' techniek toegepast.

De keuzes waar men op kon stemmen waren:
    1) geheel limiet weghalen
    2) limiet ophogen naar 5.5kg
    3) limiet handhaven zoals ie is

De stemverdeling was zo dat 1+2 samen zo'n 65% van de stemmen hadden, en 3 dus 35%. Daarmee bleef 3 de optie met de meeste stemmen, en is alles gebleven zoals het was, terwijl dus 65% voor verandering was, eigenlijk.

Hoe dan ook, dit is uitvoerig besproken in vergaderingen en de uitkomst is dat men de regel in de reglementen laat staan, maar niet controleert en/of handhaaft.

In de praktijk houdt dat in dat zowel de C als de B geen gewichtslimiet kennen. Er hebben dan ook al kisten meegedaan die krap tegen de 6kg aanzaten..

Zou men de 5kg regel daadwerkelijk gaan controleren en uitvoeren, zou met name de B klasse wat vliegers kwijtraken, waaronder, volgens mij, ook Alexzzz (gezien het gewicht van de E-evolution).

7. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Dat is koffiedik kijken, aangezien de Evolution van Ruben op heel wat punten blijkt af te wijken van die van mij, dus dat die van hem te zwaar is, zegt totaal niets over die van mij;) Sowieso is het zo dat bij arf fabrikanten die wel een consistente productielijn hebben, je nog zeer regelmatig gewichtsverschillen tegenkomt tussen eerdere en latere modellen.....

Maar goed, maakt verder niet uit, misschien op de eerstkomende vergadering dit onderwerp weer ter sprake brengen? Als je de max op 2x2 houdt en de limiet op 5.5 tot 6kg, dan hoef je al niet bang te zijn voor zwaar opgevoerde 3D kisten die mee komen vliegen:D

8. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Het is gewoon zo dat je zelf je eigen problemen maakt .

Als de winnaar van 2009 een zwaarder model gevlogen heeft op 1 van de wedstrijden is hij zijn titel zo kwijt als de tweede met een regulaire model vliegt en naar de rechter stapt.

Het zijn toch internationale regels die voor de F3A gelden ?
    Of heeft ieder land zijn eigene regels .

In Duitsland worden de modellen gekeurt voor elke wedstrijd en krijgen dan een stickertje .
    Gewoon om geen discussies op te laten komen .
    Daar worden de regels die door de DAEC en DMFV op papier gebracht zijn precies nageleeft .

Mvg Johan

9. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Bij F3A (A) heb je gelijk, das gelijk aan internationaal, maar de B en C klasse word lokaal gedaan.

En ik ben het 100% met je eens Johan, 5kg is 5kg, regel weghalen, aanpassen of handhaven.

Maar dit is de zoveelste keer dat we het erover hebben. :(

Laatst bewerkt: 24 aug 2009
  10. hezik

hezik Guest

Tsja, iedereen hier is het er over eens. Ik heb dezelfde zienswijze als Johan, men creeert op deze manier problemen. Die 5kg regel moet voor B en C gewoon weg of opgerekt worden, zeker voor de C, dat is een instapklasse, daar moet men ook met oudere 2m kisten kunnen meedoen, die eigenlijk altijd door de tijd heen zwaarder zijn geworden (reparaties).

Maar goed, ik heb het al 2 keer voorgesteld, de 1e keer heeft het het nog gehaald tot de vergadering, de 2e keer heeft men het zelfs gewoon genegeerd, dus ik begin er niet weer over.

Voor de duidelijkheid: in de A-klasse worden toestellen wel gewogen en op geluid gecontroleerd, althans, op papier.

11. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Als wij (oude club) een wedstrijd georganiseert hadden kregen wij een alu kist per spedion toe gestuurt met de bekers , wedstrijd papieren en zelfs een geeikte weegschaal zat er in .

Alle deelnemers werden op geluid en gewicht gewogen en er werd een protocol ervan in de kist mee terug gestuurt na de wedstrijd .

Als alles goed was verlopen volgens de regels kreeg de club een premie voor het uitrichten van de wedstrijd .

Mvg Johan

12. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Vooralsnog 12 knopen. Dat is een flinke bak wind.
    Windfinder - Wind & weather forecast Utrecht

Meestal verandert het van dag tot dag, we zullen zien.

Zojuist de Hacker bak maar weer eens gesmeerd.

13. bob_romijn

bob_romijn

Lid geworden:
    23 aug 2005
    Wat betreft gewicht:

Er wordt ook op F3A niveau gesproken om dit op te hogen of weg te halen. De 2x2 blijft in ieder geval.
    Ook op dit WK worden er nog vergadderingen gehouden waar dit besproken wordt.

Persoonlijk weet ik niet wat de impact is. Men geeft aan geld, want het zou goedkoper moeten zijn als men niet zo op gewicht moet letten. Echter in het verleden heeft men de 10 cc limiet laten varen omdat er dan andere motoren gebruikt kunnen worden die minder geld kosten. Nu kan het aan mij liggen, maar volgens mij zijn zowel de YS 4takten en de elektro motore toch echt NIET goedkoop.
    Ik heb dan ook het gevoel dat het weinig gaat uitmaken.

Vraag is of iemand voordeel heeft met een zwaardere kist met dezelfde maten. Ik zou het zo ff niet weten, maar het lijkt me niet. Dit houd dan in dat men toch op gewicht blijft letten en het dus niets goedkoper wordt. Natuurlijk geld dit voor de jongens die op een WK of EK terecht willen komen.

In algemeen: Voor F3A-A klasse moeten de regels net zo zijn als in de internationale reglementen. Voor B en C kun je uitzondering maken, maar ik zou dan voor alleen de C gaan. De B-piloten kunnen zich namelijk voor de A-klasse kwalificeren en zodoende moet men toch aan de reglementen voldoen. (Natuurlijk is dit mijn mening).

14. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Tjah, je hoeft natuurlijk niet per sé een YS 4-takt te nemen natuurlijk, een O.S. 160FX loopt ook keurig:D (en is minder onderhoudsgevoelig). En qua elektro; er zijn genoeg motoren van rond de 40 dollar die het ook prima doen, maar je kunt ook een Plettenberg kopen die een veelvoud daarvan kost, de keuze ligt bij jezelf. Veel mensen zullen niet eens het verschil merken:)

15. hezik

hezik Guest

De gewichtslimiet weglaten om kostenredenen, zie ik ook niet echt zitten. Als je kosten wil besparen, doe je wat ik gedaan hebt, je gaat een klein beetje kleiner zitten, de WindS 110 is marginaal kleiner en dat levert je een ENORME kostenbesparing op, zonder dat je op kwaliteit hoeft in te leveren.

B vliegers zullen in dat jaar toch de B moeten afmaken en alleen plaats 1 kan doorschuiven naar de A (is niet verplicht). In de B kan de limiet er dus ook zondermeer af, mocht men het jaar erop A willen gaan vliegen, bv. invliegen of is men eerste geworden in de B, dan kan men gaan uitkijken naar een kist die wel onder de 5 blijft.

16. hezik

hezik Guest

't wordt in elk geval al weer lekker druk in Utrecht.. 14 man in de B en tot nu toe 7 man in de C, maar dat laatste wordt zeker weten nog meer..

17. Robinio

Robinio

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Ik moet helaas werken zaterdagochtend. Ik ben wel van plan om langs te komen na mijn werk, dan ben ik rond twaalven daar denk ik. Wel jammer, maar helaas geen vrij kunnen krijgen...

18. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Ik denk dat je wat meer over je hobby op je werk moet vertellen.

19. Robinio

Robinio

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Ik krijg bijna altijd wel vrij, maar ik moet het meestal een tijd van te voren doen. En een tijd geleden heb ik voor allerlei wedstrijden en meetings vrij gevraagt, maar deze vergeten blijkbaar. Komt nog bij dat ik ook nog niet echt de kans heb gehad om te oefenen de laatste tijd. Is verder ook niet zo erg.

20. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Prijs je misschien maar gelukkig. Ik vrees dat er een onvliegbare puist wind staat.
    Twijfel er zelf aan om ipv de Synergy de Abbra te gebruiken, ivm de de gang die deze kan ontwikkelen, hoewel ik daar slechts een handvol keer mee gevlogen heb en nog nooit een compleet programma.

Deel Deze Pagina