welk model en van welke leverancier

Discussie in 'F3A-X' gestart door Jan scholten, 9 apr 2008.

  1. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.719
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Ja maar jan dit is al een oud onderwerp
     
  2. Ronald Haan

    Ronald Haan

    Lid geworden:
    27 jan 2003
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Tiel
    Kan wel zijn maar de vraag interesseert me, heb weer het idee om een F3A-X kist te kopen (ca 5 jaar geleden alles verkocht en geïnvesteerd in Heli vliegen).
    Ik zit te denken aan een Extra 300L 2,3 mtr van Composite (composite-arf.com- Product Detail) echter weet niet of de kwaliteit goed is en verkrijgbaarheid van onderdelen? Misschien is het model inmiddels al wat conservatief?

    Vraag 1: Is een model met een spanwijdte van 2,3 mtr. aan te raden of is 2,6 mtr. beter?
    Vraag 2: Welk type en fabricaat motor is populair en waar kopen jullie dit?
    Vraag 3: Zijn er in NL leveranciers van dergelijke ARF modellen?
    Vraag 4: Ik lees dat Hitec erg populair is, wat is de reden. Heb nog een aantal zo goed als nieuwe Futaba digitale 10 kg servo’s en gelijkwaardige JR servo’s ik neem aan dat deze bruikbaar zijn?
    Vraag 5: Gebruiken jullie nog steeds PCM ontvangers?
    Vraag 6: Welk type model is op dit moment populair, ik ben gestopt op het moment dat de CAP 231 de Extra 300 erg gelieft waren.
    Vraag 7: Wat voor motor ophanging wordt er gebruikt, destijds maakte ik gebruik van de Toni Clark Hydro Mount?

    Het mag duidelijk zijn dat ik me aan het oriënteren ben, indien ik mijn interesse doorzet wil ik seizoen 2009 vliegklaar zijn.

    Ik hoor graag van jullie.

    Ronald
     
  3. GiBi

    GiBi

    Lid geworden:
    2 okt 2007
    Berichten:
    510
    Locatie:
    nijlen city
    1) het beste is een 2.6m want met een 2.3m kist zit je dikwijls dat het gewicht toch net wat teveel wordt en met een 2.6m gaat het bijna altijd wel goed zijn
    2) krill models, extreme flight,composite arf,quiqeu somenzini, etc...
    voor een goeie keuze en uitgebreide keuze kan je is bij aerobertics.be gaan kijken
    4) de hitec servo's zijn momenteel in catogorie prijsverschil toch het beste en nu zijn er ook die heel erg precies zijn de nieuwere versie's van de 5955tg, JR hebben altijd hetzelfde probleem na een paar vluchten beginnen ze te trillen en bij futaba's kan dat ook gebeuren alleen de hitec's hebben dit niet
    5) pcm ontvangers is verplicht denk ik als je wedstrijd wilt vliegen en het is ook nodig als je met een benzine kist gaat vliegen anders heb je teveel last van storing
    6) iedereen kist zijn eigen model je heb op dit moment verschillende ik vlieg zelf met de FL extra 330s die alleen bij 1 persoon te verkrijgen zijn,je heb dan nog de sukhoi en katana van krill models composite arf hebben dan weer de extra en yak 55sp ook extreme flight heeft een zeer goeie arf de yak 54 maar dit is dan wel 2.8m.
    7) voor het beste geluid kun je best een hydro mount systeem gebruiken we willen toch ons best doen om zo stil mogelijk te blijven
     
  4. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Het hangt allemaal af van je wensen. Heb je wedstrijdambitie? Meer 3D of eerder mooi schaal vliegen?

    1) Algemeen; groter = rustiger vliegen, kleine toestellen zijn windgevoeliger en minder strak te vliegen.
    2) Motoren zijn vooral DA en 3W. In België vooral de DA's
    3) In Nederland zijn er wel wat verdelers, wij Belgen kopen meestal bij bert (www.aerobertics.be, alles via dezelfde man, een groot gemak). Bert heeft veel ervaring op wedstrijdgebied en weet perfect wat goed is, en ook wat niet.
    4) Hitec is goedkoop en gaat heel lang mee (TG's dan wel te verstaan). Ik heb mijn eerste 5955 TG servo's al 3 seizoenen in gebruik en nog steeds GEEN speling. Ook het programmeren is handig. Prijs kwaliteit uitstekend vind ik. JR servo's zijn misschien wel sneller en wat sterker, echter, vroeg of laat beginnen ze te trillen. Dan moeten er nieuwe tandwielen in. Doordat deze kisten redelijk hard trillen, zijn de JR's meestal na 1 serieus seizoen aan nieuwe tandwielen toe.
    5) Een PCM ontvanger is zeker te gebruiken. Momenteel is er een evolutie naar futaba 2.4 FASST. Spectrum zie je weinig in onze F3M competitie.
    6) CAP 231 = bijna prehistorie :) Er zijn enkele goede extra's te vinden. De trend is momenteel meer naar dikke, ronde rompen aan het gaan zoals een Yak of een Sukhoi. Bij aerobertics staan nog enkele katana's. Dit zijn ook prima kisten.
    7) Boxermotoren worden meestal star gemonteerd. Op een 1 cylinder maken we een soort copy van de TC hydromount. De schokdempers zijn vervangen door silentblokken. Het TC systeem werkt op een 62 cc, maar voor zwaardere motoren is het zo stuk.

    Hopelijk heb je hier wat aan gehad.
     
  5. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Zeg Gino, da's niet eerlijk. Zonder leestekens of nalezen kan ik ook zo snel posten :)
     
  6. Ronald Haan

    Ronald Haan

    Lid geworden:
    27 jan 2003
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Tiel
    Bedankt voor juliie reactie.

    Wat bedoelen jullie met silentblokken en heb je een voorbeeld van dat systeem?

    Kan de site www.aerobertics.be niet openen, is dit tijdelijk of is de site niet meer actief?

    Ronald
     
  7. GiBi

    GiBi

    Lid geworden:
    2 okt 2007
    Berichten:
    510
    Locatie:
    nijlen city
    ja :p als ik daar nog moet op letten :p
     
  8. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    haha, alle info is er zeker?

    Ik zou nog even willen toevoegen dat ik 2.2m of anders direct 2.6m of groter zou nemen.
    Ik heb al heel wat tussenmaten gezien zoals 2.3m extra (comp arf) en de 3W 32% 2.4m Extra (3W) die toch altijd problemen geven. Tussenmaten doen je altijd twijfelen over motorkeuze etc. Bij 2.2 kisten of 2.6 kisten staan de keuzes zo wat "vast".
     
  9. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium

    Ja sorry! De website ligt even down, we zijn ermee bezig :)
    He will be back soon.

    UPDATE: hij is terug :)
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2008
  10. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.719
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Kijk eens op deze site zijn goed en zijn betaalbaar www.aeroplanisimo.eu
    Deze man zit in Panningen en heeft van klein naar groot
     
  11. Ronald Haan

    Ronald Haan

    Lid geworden:
    27 jan 2003
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Tiel

    Bedankt voor je reactie, ben niet echt onder de indruk van z'n site?
    Ken het merk en de kwaliteit niet heb hem een mail gestuurd voor meer info.

    Ronald
     
  12. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.719
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Nee de site is niet veel, maar de modellen zien er wel beter uit alles met oracuver bekleed en alles zit er bij wat je nog hebt Alexzzz heeft de 3 meter uitvoering, en als je op het forum naar het draadje Edge gaat dan zie je hoe deze er uit zien van aan de binnen kant.
    In Bladel vliegt deze, en vliegt goed met een 50cc 3W sterk genoeg1/3 gas voor normaal vlucht.

    edge-540t-span-2-15-m
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015
  13. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Als het echt voor de fun is zou ik zo een model misschien overwegen. Maar anders zeker niet.
     
  14. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Het hangt allemaal van je eisen af. Iemand die gewoon rondjes vliegt en nu en dan eens een looping, roll of andere dingen, kan perfect voldaan zijn met een merkloze kist. Hij is gewoon tevreden hoe het vliegt. Tenzij je denkt, hé, voor 25% meer geld heb ik een merkkist. Ik ben dan ZEKER dat het goed vliegt want anderen hebben het reeds geprobeerd. Wanneer er dan wat mis is, heb ik service. Ik ben zeker dat ik over 5 jaar nog steeds aan een cockpit kan geraken. Dat zijn argumenten waar je zeker rekening mee moet houden. Qua apparatuur kost de merkloze kist je immers net zoveel als iedere andere kist. En wanneer je dan de totaalkosten vergelijkt scheelt het niet zoveel meer.

    Ik heb helemaal niets tegen de voorheen genoemde website of andere merken welke ik nog niet ken. Wel kan ik de boel niet vertrouwen als ik niemand op hoog niveau met de kisten zie vliegen. Ik zie niet dat deze kisten goed vliegen, dus neem ik het ook niet zomaar aan. Net hetzelfde bij motoren; als niemand een motor getest heeft koop ik deze ook niet. Je zou de eerste niet zijn die zich een mooie motor voor op de kast koopt (vb ZDZ, Thor, allerhande China-motoren,...)
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.427
    Locatie:
    Spijkenisse
    Niet zo raar praten als je de kisten niet kent:mad:

    Mijn Extra komt ook bij hem vandaan, de afwerking en kwaliteit is top, zeer licht en sterk gebouwd, vliegt zeer strak 3D en ook voor de wedstrijdfiguren zeer geschikt, gisteren nog wat F3A-X getraind ermee;

    afbouwverslag-3-16m-extra-330l-da-150-patty-wagstaff
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  16. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    @Alexzzz; geloof het of niet, maar ik zat te wachten op die reactie.
    Ik zeg die zin om dezelfde reden als Paul (die het wat duidelijker stelt).
    Laat mij hem eens 10min proberen en ik zal je al heel wat meer kunnen zeggen.
    Maar op dit moment zou ik hem nooooit voor competitie kopen (terug om dezelfde redenen als Paul ...)
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.427
    Locatie:
    Spijkenisse
    Sure, jij hebt de beste spullen van iedereen en de rest is rommel. Whatever makes you feel good:D Ik vrees alleen dat ook niet-EF-kisten goed kunnen zijn, het is een hard feit en wellicht te pijnlijk om toe te geven op een openbaar forum, maar het is echt zo Jens, sorry......
     
  18. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Wat een zever... mag ik hem 10min testen? Ik zal hem niet kapot doen :)
    Ik zal nooit kisten een andere stempel geven als die dat ze waardig zijn. Van jouw kist kan ik NIETS zeggen dus ik doe dat ook niet... Maar hij heeft mij ook niks bewezen dus ja...

    Ik heb al met heel wat kisten gevlogen, bv ook met de 3m Krill Yak 54... een zalige kist!!
    Ik zeg totaal niet dat mijn kist beter is dan de jouwe... ik zeg gewoon dat de mijne wel al bewezen heeft dat het een goede is, net als de Krill yak, krill sukhoi, QQ yaks, Krill katana... Etc etc.

    Iedereen die wat kan vliegen mag van mij de yak overnemen (al dan niet in dubbele besturing)... en iedereen mag mij ongelijk geven, maar tot nu heeft NIEMAND die ermee gevlogen heeft mij tegengesproken. En ik praat niet over de minsten... Benoit D,Donatas,Gino Budts,... stuk voor stuk mensen die weten waarover ze spreken en kunnen vliegen! En dat heeft er NIETS mee te maken of het nu een EF is of niet.

    Jij koopt heel wat kisten, en kan je kan het misschien veroorloven om het "risico" te nemen van een (misschien) mindere kist te kopen en zelf te testen en hopelijk valt het allemaal mee en heel misschien is het wel een super kist. Maar als morgen je vleugel breekt... en je hebt dit dan nog toevallig op video enzo... gaat je importeur je hier dan een nieuw toestel geven. Wel van merken kan je dat in sommige gevallen verwachten.
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2008
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.427
    Locatie:
    Spijkenisse
    Het gaat mij met name om dit soort opmerkingen;

    Dat een dergelijke kist niet op "hoog" (en wat is dan hoog?:rolleyes:) niveau wordt gebruikt kan natuurlijk ook andere redenen hebben; ze zijn pas sinds kort leverbaar, niet op voorraad, onbekend maakt onbemind en ga zo maar door. Als iemand op dat "hoge" niveau wil gaan vliegen wordt veelal voor de veilige weg gekozen; "O, er wordt veel met Krill gevlogen, dat is goed spul, dus koop ik het ook". Op die manier wordt het in stand gehouden dat er nooit wat anders geprobeerd wordt, dat is niet erg, maar om dan te zeggen dat je de boel niet vertrouwt is natuurlijk dikke zever (om in het Vlaams te blijven). Dat je zegt; "ik ken de kist niet, dus kan ik er niks over zeggen" dan heb je gewoon gelijk, maar op voorhand afkraken...........:rolleyes:

    Maar goed, dat is mijn mening, jullie weten hoe ik er over denk, er zullen vast weer ellenlange betogen komen over hoe goed Extreme Flight, Krill, etc is, ik vind het verder best:D

    Grt.
     
  20. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Dan moet je mij daarover niet aanvallen he... :) Voor zover ik weet zei ik die zijn niet lol.
    Wat ik eruit zou afleiden is dat hij gewoon een goede referentie wilt voor een toestel voor hij er geld in steekt. En wat een referentie is voor iemand, dat bepalen ze nog altijd zelf niet? :)

    Maar als hij een kist koopt weet hij dan wel altijd 100% zeker dat hij een top kist heeft.
     

Deel Deze Pagina