Welk toestel te gebruiken voor F3A-X?

Discussie in 'F3A-X' gestart door Jeroen van Zutphen, 8 sep 2010.

1. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Nu ook gevonden.:D

Tip : bedrijfsnaam en webshopnaam gelijk houden .

Mvg Johan

2. j.weel

j.weel

Lid geworden:
    2 feb 2009
    Ja ik weet het ik was eerst van plan een andere naam te gebruiken
    Maar dat was eigelijk te lang
    Ik zal het ook gaan vermelden op mijn site
    Maar ik dacht dat ik het adres er wel op had staan
    Ik zal het nakijken

3. 3w_flyer

3w_flyer Guest

een vergelijkbaar draadje :

eg-aircraft

persoon heeft op een F3M wedstrijd geweest, raad gevraagd, goed rondgekeken en raad eens wat hij gekocht heeft ??

Meer hoeft er niet gezegd te worden, ieder zijn ding

en wat betreft een S12, gekocht voor een clubgenoot, ermee gevlogen (50cc versie) en niet goed bevonden voor wedstrijd.

amen.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. j.weel

j.weel

Lid geworden:
    2 feb 2009
    Kortom beeeeeeeeeeeeeeeeee

5. Jeroen van Zutphen

Jeroen van Zutphen

Lid geworden:
    14 jul 2009
    Kijk deze info is nuttig en bruikbaar.

Deze kist lijkt me wel geschikt, weet allen de kosten nog niet.

6. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Roland en Wolfgang Matt vliegen met dit merk .
    En dat EG zou stoppen geloof ik niks van en heb nog geen gerucht van over de grens mee gekregen.

En voor de prijzen moet je even bij Engel Modellbau kijken , de 2,74m versie kost 980 €

Engel Modellbau und Technik

Mvg Johan

7. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Ik heb dit jaar Bas(Binder) in de F3A-C heel goed zien vliegen met een profiel-kistje (zo'n platte plaat).
    Om in een instapklasse te laten zien dat jij op je figuren geoefend hebt is het vliegen met de meest optimale kist niet echt nodig. Zoals je aan geeft wil je eerst wat vrijblijvend aan de gang en eventueel daarna een volgende stap zetten.
    Het kiezen van het model wat ideaal is voor acteren bovenin de F3AX hoeft voor jou geen noodzaak te zijn. Ik zou nu eerst het model kiezen dat jij zelf het liefst wil hebben.

8. 3w_flyer

3w_flyer Guest

Hans, op zich niets mis mee, maar ...

deze kisten kosten iets meer dan een arf F3A kistje en zeker zo'n profiel kistje

om voor volgend jaar dan maar even van model te veranderen is een dure aangelegenheid en zoals topic starter zelf aangeeft wil hij geen fortuinen uitgeven.

Beter is dan nog om een occasie over te nemen van een wedstrijdvlieger.

Nadeel is dat je dan meteen een grote smak moet neertellen, voordeel is dat je een afgetrimde kist hebt voor soms minder dan de halve prijs

zo staat er bv een lege FL design extra te koop van GIBI voor weinig geld, welliswaar een hoop opknapwerk aan.
    eenzelfde extra weet ik te koop staat kompleet vliegklaar van de medeontwerpen van deze kist (hij heeft er 3 vliegend staan)

Dit zijn allemaal opties die niet eens overwogen worden, meteen low budget toestellen kopen is nooit de goedkoopste koop.

9. stofne

stofne Guest

Ik ben in het bezit van een S12 Python ontworpen door Sommenzini, vliegt zeer strak, heb er wel nog maar 15 vluchten mee en er is nog wel wat afstelwerk nodig, doch vliegt meskant zonder mixers en dat is bij mijn andere toestellen wel anders (voor zover ik er iets van ken).

Gegroet,
    Stofne

10. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Ha Peter, op zich is er met jouw insteek natuurlijk niets mis. Het gevaar schuil hem er in dat je een bepaalde tijdslijn/ontwikkeling van sportvlieger naar wedstrijdvlieger voor ogen hebt. Als Jeroen daar een andere insteek in heeft dan werken de beste bedoelde adviezen niet. Vandaar dat ik ook Jeroens uitgangspunt als quote herhaald had.
    Het is dus een soort dilemma. Als het F3AX kunstvliegen (geplaatst en strak) je echt gaat pakken, dan zal je snel een ander model willen. Als dat niet zijn ding is dan zal een grote Pitts die hij nu heel mooi vind hem wel blijven bevallen.

11. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Het probleem is hier het verschil tussen de vraag die daadwerkelijk gesteld wordt, en de vraag die beantwoord wordt door velen.

Die zijn niet gelijk.

Het antwoord wat hier gegeven wordt, is het antwoord op de vraag 'ik wil serieus gaan wedstrijdvliegen, wat is het beste om dan te kopen'.

Dat is NIET de vraag die gesteld wordt. De vraag die gesteld wordt, valt samen te vatten als,

'ik wil een model kopen wat ik mooi vind en waar ik graag mee wil vliegen, en ik zou dat model ook graag gebruiken om te proeven aan het wedstrijdvliegen, kan dat?'

Dit probleem ben ikzelf ook tegenaan gelopen hier op het forum. Ik wilde tegen een lager budget 'gewoon' F3A gaan vliegen (dus niet X) en had daar een iets kleiner sebart kistje voor in gedachten. Die vraag hier voorgelegd op het forum, en daar ging het al net zoals hier.

Niet iedereen was er even uitgesproken over, maar de meest extreme uitspraak was nog wel dat de kist die ik op het oog had, 'volstrekt ongeschikt' zou zijn om wedstrijden mee te vliegen.

Ik vlieg nu iets langer dan een jaar met dat model, en het is, met afstand, de beste aanschaf die ik ooit gedaan heb. Ik vind het een mooi model, hij vliegt goed, en de ermee behaalde resultaten schaam ik mij absoluut niet voor. Op een haar na, had ik zelfs de A finale mogen vliegen dit jaar, de laatste wedstrijd haalde ik een derde plek en overall sta ik 6e.

Dat met een kist die volgens de kenners 'volstrekt ongeschikt' zou zijn.

Ik denk dat het van belang is om voor jezelf vast te stellen hoe groot de wedstrijdambities zijn.

Je loopt twee risico's:

1) je koopt 'de pefecte wedstrijdkist'.. niet het model wat je optisch het mooist vind, waar je het 'beste' gevoel bij hebt, maar wat wel bewezen het beste vliegt voor wedstrijden. Na de 1e wedstrijd weet je al dat het toch niet je ding is, en dan bljif je zitten met een te duur toestel wat je eigenlijk niet mooi vind.

2) je koopt 'de kist die je mooi vind'.. niet perfect voor wedstrijden, niet neutraal, enzovoort, en na de 1e paar wedstrijden ben je helemaal verslaafd en loop je links en rechts tegen de tekortkomingen van je kist aan, en moet je alsnog dat duurdere of andere model kopen.

Welke van de twee keuzes het beste is, kan denk ik niemand hier je vertellen, dat is iets wat je zelf zult moeten bepalen en uitvinden.

Het enige wat ik wél kan zeggen, is dat je je niet al te gek moet laten maken met praatjes van 'het moet persé die-of-die kist zijn'. Het is niet het toestel wat het doet, maar de vlieger.

Ik durf te stellen dat iemand die in een jaar tijd 1000 trainingsvluchten maakt met een Pitts, probleemloos zal winnen van iemand die de perfecte krill kist (oid) koopt en daar 5 trainingsvluchten mee maakt.

Wat losse opmerkingen.. ik las iets over CMPro. Daar heb ik nu een paar kisten van gezien. Stuk voor stuk uiterlijk mooie kisten, mooi afgewerkt. Stuk voor stuk ook véél te zwaar. Als wedstrijdmodel zou ik nooit een CMPro kopen, of ik zou er de garantie op een bepaald gewicht bij moeten krijgen.

Een dubbeldekker vliegt helemaal niet lastiger dan een enkeldekker, sterker nog, voor 'gewone F3A' vliegt een dubbeldekker makkelijker. Het idee dat ze moeilijker vliegen, is een fabeltje uit vervlogen tijden. Je ziet dan ook bij de gewone F3A steeds meer dubbeldekkers verschijnen, of anderhalfdekkers zoals de Axiome van CPLR.

Voor de X is het verhaal wél iets anders, omdat het schaalmodellen moeten zijn. Dát is wat een dubbeldekker lastiger maakt, niet het feit dat het een dubbeldekker is.

Hier zie je bv. hoe Onda het P11 F3A programma wegzet met de kleine seba pitts:
    http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBUQFjAA&url=http%3A%2F%2Fil.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DnT1rM22Y-zs&ei=jB-NTNmPG8qiOKLj9LgK&usg=AFQjCNHFn6DPm7YokjI_lcSOzquODyJ3Lg

Laatste opmerking die ik nog wil maken.. ik denk dat iemand die vliegt met een kist waar hij 'verliefd op is', maar die niet perfect vliegt (de kist), een betere prestatie zal neerzetten dan iemand die met de perfecte kist vliegt, die hij niet mooi vind.

Hier dus een ervaring 'van de andere kant'. Ik was de eigenwijze die de 'volstrekt ongeschikte kist' kocht. Daar heb ik geen seconde spijt van gehad, het had en heeft voor mij enorm veel voordelen gehad, en de resultaten zijn prima. Zal ik ooit de A er mee gaan winnen? Nee. Heeft het kistje tekortkomingen tov. de andere geadviseerde kisten? Zeker. Heeft dat mijn lol in wedstrijden of trots op de prestaties ook maar op enige wijze aangetast? Nee!

mbt. neutraal vliegen.. willen alle huidige X vliegers die geheel zonder mixers vliegen, hun hand opsteken? Waarschijnlijk is dat niemand ;)

Laatst bewerkt door een moderator: 12 sep 2010
  12. j.weel

j.weel

Lid geworden:
    2 feb 2009
    :worship::worship::proost: 100% mee eens

13. Jeroen van Zutphen

Jeroen van Zutphen

Lid geworden:
    14 jul 2009
    Henri, :D ik had het zelf niet beter kunen verwoorden, ik denk dat ik net zo eigenwijs ben als jou en me maar idd moet laten leiden door mijn gevoel.
    Het leuke aan het kiezen van je (eigen droom kist) is dat je zekers met meer plezier vliegt en ook beter je best zal gaan doen met wedstrijden om hoger te eindigen, en de tegenstanders te verbazen :confused:.
    Mocht de kist helemaal niet kunnen mee komen dan kan je nog altijd een andere kist kopen die dat wel kan. Maar net wat je zegt, de lol die je er van zal hebben zal zekers niet minder om zijn.

14. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Nou ja, ik zeg dus niet dat je eigenwijs moet zijn, het kan natuurlijk ook catastrofaal uitpakken. Ik koos wel een kist die specifiek voor F3A gemaakt was, maar iets kleiner was. En bij ons hoeven het geen schaalmodellen te zijn.

Misschien zijn beide te combineren.. een kist die past bij het budget, die je mooi vind, en die goed vliegt. Ik zou zeker de in dit draadje genoemde 2e hands kisten gaan bekijken, dat kan nooit kwaad. Wie weet wordt je verliefd :)

Eén ding is zeker waar wat mij betreft, je wil het proberen (F3A-X). Als het je bevalt, zal je eisenpakket voor een toestel ook veranderen, en is de kans best groot dat je alsnog gaat omzien naar een andere kist.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 sep 2010
  15. Jeroen van Zutphen

Jeroen van Zutphen

Lid geworden:
    14 jul 2009
    Dat weet ik ook wel en ik realiceer me dat ook.
    Mocht ik tijdens een proef wedstrijd er achter komen dat de keuze verkeerd is geweest van mijn kant, dan kan ik me ambities nog bij/ uitstellen.
    De tips en adviezen die ik van de diverse form leden gehad heb zal ik dan zekers meenemen in de aanschaf van een geschikte kist.

Ik zal ook bij de 2e hands kisten een blik werpen.

Ik heb geen doel om binnen een bepaalde tijd het hele f3a-x kampioenschap te vliegen omdat ik ook zelfstandig ondernemer ben en er zakelijk van alles kan gebeuren. (ben een service onderneming)

Mocht de pitts zekers niet voldoen dan kan ik altijd nog kijken voor een andere kist, de nieuwe red bull airrace MXS-R van EG heeft ook zekers mijn intresse, nu maar hopen dat het gerucht van stoppen van EG niet waar is.

Ik weet wel dat de pitts past in het budget wat ik nu voor ogen heb, mocht hij wel mee kunnen komen in het F3A-X dan heb ik geluk, zo niet dan zal ik als nog een nieuwe kist moeten aanschaffen. Voordeel is wel dat de motor dan al is ingelopen :D.

Laatst bewerkt: 13 sep 2010
  16. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Als je op die manier de keuze maakt, kun je volgens mij geen verkeerde keuze maken..

neem maar alvast afscheid van vrouw, kinderen en eventuele huisdieren, als je het F3A virus eenmaal te pakken hebt..

17. Jeroen van Zutphen

Jeroen van Zutphen

Lid geworden:
    14 jul 2009
    Hahaha ik ga daar niet mee weg komen, dan wordt ik :sniper: :D.

18. razor

razor Guest

beste Jeroen,
    ik heb de pitts die jij graag wilt, en met een dle 111, ik heb de kist vorig jaar gekocht direct in china,
    ik heb er inclusief motor 1000 voor betaald,

de kist koste mij 400 de motor ook en versturen was 200,-

ik heb er 5 vluchten mee gemaakt, bij de eerste landing brak het landings gestel er uit,

de kwaliteit is zozo, en het vlieg gedrag is absoluut niet geschikt voor f3a-x

ik heb een jaar of 5 x gevlogen, dus ik weet wel hoe dat hoort te vliegen,

de pitts heeft een enorm mooi vliegbeeld, echt een absolute crowd pleaser,
    maar vliegt totaal niet strak genoeg voor f3a.

wat betreft kit,

na 5 vluchten hield ik het voor gezien, en ben nu bezig aan een hele grondige revisie om de kist wel deugdelijk te maken. dit houd in dat hij nieuwe achterlijsten krijgt, de originele zijn krom, nieuwe beplanking daar waar nodig, alle lijmverbindingen na loop,

een verbeterde motor ophanging, nieuwe vleugelpijpen in de romp en vleugels, hier zit te veel ruimte op, verstevigde baldakin, en helemaal nieuwe gefolied, met folie die niet los laat.

de kist is niet duur voor 400,-hij vliegt leuk:
    58sH5tJsI6k[/media] - Large pits DL110 engine Rik Wolting
    maar verwacht er niet van dat je enige kans maakt in een wedstrijd, hij is hier niet geschikt voor...

wil je een dubbeldekker...dan is er maar 1 geschikt voor F3A-X DE ULTIMATE

en mijn advies, koop een middendekker, liefst met een epoxy romp, en ingedekte vleugels, deze zijn duurder, maar die vliegen na 9 jaar nog!!!!

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. Jeroen van Zutphen

Jeroen van Zutphen

Lid geworden:
    14 jul 2009
    :p lol net wat bij jou draadje gepost.
    Het is mooi dat je je mening geeft, komt goed van pas iemand met ervaring met die kist.
    Ik denk dat ik mijn hele planning maar ik de prullenbak ga gooien ;).

Ik heb de diverse opties bekeken en afgewogen en idd moet ik opzoek naar een betere kist voor de f3a, dus f3a gaat even in de vriezer :x-mas:.
    De kosten voor f3a gaan voor nu even te hoog worden als ik jullie adviezen op volg.

Ik heb wel besloten dat ik de kist wil hebben omdat ik hem bloed mooi vind en hij in mijn huidig budget valt. ( het is ook mijn lievelings model )

Als ik F3A-X ga vliegen wil ik wel een goeie kist met goeie materialen, dus heb ik een hoger budget nodig. Dat komt dus later!

Als ik de kist binnen heb dan zal ik wel wat foto's posten in een nieuw draadje.

Ik wil iedereen bedanken voor al hun adviezen en ervaringen die ik bij de aanschaf van een f3a-x kist allemaal ga gebruiken.

20. razor

razor Guest

eventueel heb ik nog een lagemann extra sp 2.4 mtr met werk, is compleet op de motorkap na, en mag je voor zeer weinig hebben...ben je goedkoper mee klaar dan met een pitts...

Deel Deze Pagina