welke 1/10 buggy om binnen te gaan rijden in de winterperiode...

Discussie in 'Electro offroad' gestart door kurtje, 1 sep 2010.

  1. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Het was echt een vreemd geluid.

    Schade denk ik niet hoor, gezien de opbouw van het complete differentieel.
    Dat is een ball diff en de overige tandwielen hebben allemaal rechte tanden.
    Als daar echt schade aan is hoor je het volgens mij altijd.

    Beste is nog altijd vanavond nog controleren. Morgen gaan we toch naar de shop. Veel werk (hele achterkant eraf) maar het zou stom zijn om er een volgende keer mee uit te komen.
    Ik heb de roller op 1 dag in elkaar gestoken (en dan gestopt :rolleyes:), dit controleren is dus redelijk snel gebeurd.
     
  2. Gonzo

    Gonzo

    Lid geworden:
    17 sep 2007
    Berichten:
    180
    Wat gecopy/paste en ge hebt ineens het hele verhaal over balldiffs =)

    Vuistregels:
    1. de slipper moet altijd doorslippen VOOR de diff doorslipt.
    2. de diff staat best zo los mogelijk, zodat de diffwerking zo soepel mogelijk is, dat rijdt het best (maar zonder tegen vuistregel 1 te zondigen!!!)

    Dat bekom je zo:
    Stap 1: Om te beginnen je differentieel helemaal vast zetten, en dan 1 kwart toer terug los draaien. (zo staat het ook in de manual van een B4) Ook erop letten dat de diff-vijs aan de juiste kant zit (bij een B4 moet dat rechts zijn), anders zit je diff omgekeerd en komt de vijs los onder het rijden.

    Stap 2: Je auto op grond zetten (ondergrond die je het meest gaat op rijden), en je slipper afregelen totdat de slipper ongeveer 1 of 2 meter doorslipt bij vol gas, en dan nimeer. Dus slippervijs afregelen, 1 of 2 keer gas geven en terug afregelen. Staat het ongeveer goed, niet blijven verderrijden, maar overgaan naar stap 3.

    Stap 3: Slipper test doen: 1 wiel vasthouden, je spur (=slippertandwiel) vasthouden. Als je nu aan het vrije wiel draait, zou je de vijs door je spur ook moeten zien draaien.
    Is de slippertest niet geslaagd: ga naar stap 4
    Is de slippertest geslaagd: ga naar stap 5

    Stap 4: Je diff slipt dus eerder door dan je slipper, wat niet goed is. Moest je zo gaan rijden, is je diff binnen 10 packs naar de vaantjes, omdat je bolletjes slippen aan beide zijden bij acceleratie ipv enkel te "rijden" links tov rechts in bochten.
    Je differentieel moet dus 1/8 toer vaster en ga terug naar stap 1.
    (Is je differentieel al heel vast, zet je slipper dan losser, het is 1 van de 2)

    Stap 5. Nu kan je proberen of dat ook lukt met een iets lossere diff. De diff dus 1/8 toer (of nog minder) losser zetten en terug naar 1.
    Is je differentieel vrij genoeg naar je zin, kan je gaan rijden.

    Bij een nieuwe diff zal je na 1 of 2 packs zeker je diff iets vaster moeten zetten omdat alles zich wat "zet". Dus de eerste 10 packs, na elk pack zeker de slippertest (zie 3) doen!!! Later om de 5 of 10 packs is goed.

    Nadat je gewerkt hebt aan je slipper of diff, of je verdraait 1 van de 2 vijzen, moet je deze procedure helemaal herhalen.

    En dan nog een citaat uit de "Race-prep" van X-Factory over diffs, en het "breaking in" na het bouwen. Het 2e deel beschrijft ook een alternatieve manier om de diff in te stellen, maar kvin de klassieke "safer".

    Citaat:
    We’re ready to run now, right?! Not Quite. The next thing to do is break in the
    differential. This is exceedingly important to the performance of your car and life of your
    diff. With the car all prepped as above, and a battery in and ready to go, get the car
    back on its stand, with the rear wheels off the ground. Turn on the transmitter and car,
    then adjust the trim on the throttle so that the motor begins running at a slow constant
    speed. You want this to be low enough that the tires don’t expand at all. Using a block,
    the car stand, or something similar, stop the rotation of one of the rear tires. The other
    tire should continue to turn with the motor, nice and easy. Leave the car like this for two
    or three minutes.
    By holding one outdrive/diff ring is held still, you force the balls in the diff gear to roll,
    slowly flattening the microscopic surface features of the diff ring and creating a smooth
    ‘polish’ where they will operate for the life of the diff. Too much throttle would cause the
    balls to just slip along the surface, grinding and wreaking havoc on the diff rings. Letting
    them run in slowly creates a nice mirror finish. After two or three minutes, switch the
    block from the one rear tire to the other, and let the motor run for another few minutes.
    Doing this procedure on the bench creates a much smoother and more consistent feel
    than trying to break the diff in on the track. Bring the throttle trim back to neutral to stop
    the rear wheels.
    Now we’ll set a starting point for diff adjustment. Turn everything off, hold the spur gear
    with your left hand, and give the right tire a light flick of the wrist. The tire will probably
    rotate 1.5 or 2 turns; you’ll want to tighten the diff so with a similar input it only rotates
    once. Pop off the right rear turnbuckle, swing the hub and tire out of your way, and grab
    your 5/64” hex driver. The diff screw is on the right side of the car; slip the wrench into
    the head of the screw to hold the screw steady. Rotate the left rear wheel backwards
    slightly to tighten the diff. Pop the right side back together and ‘feel’ the diff again;
    adjust it in small increments so as not to over-tighten.
    NEVER run the car with the diff that’s slipping. If you hear the diff ‘bark’ or ‘chirp’ – kind
    of a screech sound usually out of corners or landing jumps – immediately stop running
    and tighten your diff (check your slipper setting too, but we’ll get to that). Even in a
    race, is finishing a run really worth replacing the diff balls and rings before the next one?
    It’s a quick adjustment now rather than a lengthy and expensive tear-down
     
  3. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Thanks voor de goeie uitleg!!!!
     
  4. flipside

    flipside

    Lid geworden:
    27 mrt 2007
    Berichten:
    755
    Meeste mensen rijden ook met een slipper die veel te vast staat. Als je vanuit stilstand volgas geeft, en je auto trekt een wheelie, dan staat je slipper te vast. Zeker als die vanaf de eerste cm al op z'n achterwielen gaat. Je mag de slipper echt wel vrij hard horen slippen als je op deze manier optrekt.

    Bij normaal rijden ga je immers nooit vanuit stilstand volgas geven, in principe heb je altijd al een beetje snelheid, waardoor je bij 'hard' optrekken tijdens het rijden, je slipper niet of weinig zal doorslippen.

    En lossere slipper is ook beter in putten, bij landen van jumps, en het geeft meer on power stuur (omdat je voorwielen niet 'gewichtloos' worden bij optrekken), en het houdt je diff heel.

    Zelf zorg ik er meestal voor dat ik onmogelijk vanuit stilstand een wheelie kan trekken, zelfs niet een klein beetje. Laat dat ding maar slippen :D
     
  5. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Trek je zo niet snel je slipperpads naar de vaantjes...

    Vandaag nogmaals wezen testen en proberen...
    Het geluid lijkt echt van de slipper te komen, het is echt geen geluid dat lijkt op een diffgeluid...

    Het was wel al veel minder, en inderdaad echt alleen vanuit stilstand vol gas...
    Volgende maal de slipper nog iets losser draaien...
     

Deel Deze Pagina