welke accu voor deze motor?

• Topicstarter Topicstarter tomtom
  • Startdatum Startdatum
T

tomtom

Guest
hallo,

Ik ben van plan een hovercraft te maken en daar heb ik twee graupner speed 600 motortjes voor nodig (waarschijnlijk of 7.2 of 8.4 V). Nu moet ik hiervoor twee accu's vinden, maar kan elke accu deze motortjes aan? Ik weet dat hoe meer mah, hoe langer ik kan hovercraften, maar zijn er nog andere factoren die meespelen? Ook heb ik hier een lader voor nodig, maar welk merk laders zijn goedkoop en toch nog goed? Mijn budget is namelijk niet al te groot, en als het kan wil ik een lader die stopt zondra de accu vol is.
Wie kan me hiermee helpen?

Alvast bedankt....

zou dit accupack voldoende zijn voor zo'n speed 600 motortje???:

graupner sanyo 6N-1700 scr?????????

Hoi,

Je moet jezelf bedenken hoe lang je wilt kunnen varen/vliegen met een pack. Zo'n speed 600 trekt al gauw 20 ampere, de accu die jij noemt heeft een capaciteit van 1,7 Ah. Dat wil zeggen dat deze accu gedurende 1 uur 1,7 Ampere kan leveren voordat hij leeg is (aan je leeftijd te zien zou je dat met natuurkunde al moeten hebben gehad 8) ).

Jouw speed 600 draait dus 1,7/20 x 60 minuten = 5,1 minuten op dit pack. Twee speeds 600 dus de helft....

Als ik jou was zou ik of een groter NiMh pakket nemen (3700mah oid) of een mooi lipo pack omdat deze veel lichter zijn. Als je het goed dimensioneerd kun je dan misschien ook nog wel een maatje kleiner met je elektromotoren.

hoi, ja ik hebn natuurkunde gehad, maar zoiets als dat dez motortjes al gauw 20 A trekken dat wist ik nog niet :wink:

als ik deze koop dan koop ik er twee dus 1 pack voor elke motor....

als ik een sped 500 koop, wat trekt zo'n motortje dan al gauw?

Hoeveel stgroom een motor trekt hangt oa af van de prop die je gebruikt. Kijk ook maar eens bij de faq's daar staan een aantal voorbeelden uitgewerkt. Maar waarom kies je eigenlijk een speed 600, er is een heel scala aan motoren te koop voor een relatief beperkt budget...

ik kies voor deze motor, omdat hij wordt aangeraden door d maker van de constructieplannen van de griffon... :wink:

Dan zou ik hem in eerste instantie gewoon handhaven. Zo'n speed 600 kost niet de wereld dus als je later nog eens wat anders wilt hoeft dat geen probleem te zijn. Volgens mij zijn ze bovendien vrij robuust als je ze niet al te veel vermogen laat leveren (die van mij heeft er al heel wat draaiuurtjes opzitten). En dan twee mooie packs, neem ze wel van goede kwaliteit (zie faq) want dat betaald zichzelf terug!

Misschien wel leuk om iets over je bouwplannen op het forum te zetten.

Jakkie takkie zei:
neem ze wel van goede kwaliteit (zie faq) want dat betaald zichzelf terug!
Zijn sanyo 6N-1700 scr van Graupner cellen van goede kwaliteit? en zijn 6N-1700 rc cellen veel beter? Die kosten iets van twee euro meer...

Jakkie takkie zei:
Misschien wel leuk om iets over je bouwplannen op het forum te zetten.

Ja, dat zal ik doen, maar dat duurt denk ik wel nog een weekje...

Volgens mij is dat wel een goede kwaliteit maar ik zou ze van een iets grotere capaciteit kopen. Scheelt niet zo heel veel en je hebt er enorm veel meer plezier van. Met zo'n 1700 mah pack kun je maar een paar minuutjes varen/vliegen.

voor 32 euro krijg ik een graupner 6 cellen sanyo rc-2400 accu, maar wat is precies het verschil tussen een rc-2400 en een rc-2400 scr????

Als je voor lipo's zou gaan, is de ontladings C ook van belang. Mijn Graupner 1500Mah pakket mag bv. met maximaal 10C ontladen worden. Dat houdt dus in 1,5 ampere * 10 = 15 ampere. Daar zou je dus geen 20 Ampere trekkende setup aan mogen hangen.

In principe kun je voor zover ik weet alle NiMh accus gebruiken, alleen is het verstandig om bij een modelbouwzaak 'goede' NiMh's te halen. 'Ordinaire' oplaadbare batterijen zijn nl. zo leeg.

Die regelaar kun je inderdaad gebruiken, die kan max. 30A aan, moet dus voldoende zijn. Ondanks dat er LiPo in de naam staat, mogen er ook NiMh cellen aan. Moet dus goedkomen.

Ik zou in elk geval niet weten waarom niet, maar ik ben niet de expert hier hoor..

Back