Welke diode op een eindschakelaar?

Ik denk dat jij daar een ander schema gebruikt dan wat de gemiddelde persoon hier bedoelt, zinnia.

Ik zat te denken aan een schema waarbij de diode parrallel met de schakelaar staat. Op dat moment onderbreekt de schakelaar alleen de stroom in 1 richting en heeft het weinig te maken met of er iets in het midden kan stoppen.

Met het schema wat jij geeft, klopt het idee inderdaad wel, maar dat schema is onnodig complex voor wat er hier gebeurd..

Dank je wel Corrien, je streelt mijn ijdelheid. Vermoedelijk is dit geen nieuw schema, ik ben nog geen uitvinder (spijtig). Maar vertrekkende van een ompoolschakelaar, had ik het voor mezelf bedacht. Het zit ingewerkt op een eigenbouw zeilwinch van een zeilboot van een kennis.
Hezik, dat kan heel goed zijn dat ik geen "normale" schema's gebruik, ik heb wel de keuze om een motor te laten doorlopen, of met een ander schema , hem willekeurig te laten stoppen.

Ook in dit schema staan de schakelaars E3 en E4 normaal gesloten. Pas bij het bereiken van een eindpositie gaat er eentje open. Als deze open staat kan er alleen in de dioderichting stroom lopen.
De motor kan tussen de eindposities op elk moment worden gestopt en kan daarna weer in beide richtingen gaan draaien.

Een eerdere vraag: de condensator over de schakelkontakten dient ook als ontstoring. Zeker bij hogere stromen heb je kans, dat alle ontvangeruitgangen even een 'tik' geven als de schakelaar wordt bediend.

@Hezik,
Dit is gewoon een standaard-schema met eindschakelaars. Het lijkt alleen complexer omdat ook de ompool-schakelaars zijn getekend.

Corrien zei:
Ook in dit schema staan de schakelaars E3 en E4 normaal gesloten. Pas bij het bereiken van een eindpositie gaat er eentje open. Als deze open staat kan er alleen in de dioderichting stroom lopen.
De motor kan tussen de eindposities op elk moment worden gestopt en kan daarna weer in beide richtingen gaan draaien.

Een eerdere vraag: de condensator over de schakelkontakten dient ook als ontstoring. Zeker bij hogere stromen heb je kans, dat alle ontvangeruitgangen even een 'tik' geven als de schakelaar wordt bediend.

@Hezik,
Dit is gewoon een standaard-schema met eindschakelaars. Het lijkt alleen complexer omdat ook de ompool-schakelaars zijn getekend.
Beter is in serie met de condensator een kleine weerstand te plaatsen zodat de opgeslagen spanning in de condensator niet kan worden kortgesloten door het kontact wat ook een vonk veroorzaakt.
In de electromechanika wordt dit ook wel een vonkblusser genoemd.

Corrien zei:
@Hezik,

Ja ik zie het ook, ik had faeces in mijn ogen.. zag het schema kort en gezien zijn verhaal er niet echt goed naar gekeken en gedacht 'het zal wel zo zijn'... maar goed, het verhaaltje dat het dus iets te maken zou hebben met dat servo's halverwege kunnen stoppen, is bij deze dus de wereld uit. Dat heeft er dus niets mee te maken. Normaliter zou ik gewoon 'onzin' geschreeuwd hebben en hadden we nu ruzie gehad, dit was dus Hezik nieuwe stijl ;)

Ton Thielen zei:
Beter is in serie met de condensator een kleine weerstand te plaatsen zodat de opgeslagen spanning in de condensator niet kan worden kortgesloten door het kontact wat ook een vonk veroorzaakt.
Zo'n constructie heet (dacht ik) een 'snugger' en dient inderdaad als vonkblusser. Eerlijk gezegd ken ik zo'n serieweerstandje uitsluitend van applicatie-schema's bij vermogens-fets. Ik vermoed dan ook, dat dit alleen bij hogere spanningen wordt toegepast?

In de modelbouw worden zulke stroombegrenzingsweerstandjes in ieder geval nooit gebruikt, ook niet bij motorontstoringen. Bij een c'tje van 10nF op een gelijkspanning van 12 Volt valt het kortsluitstroompje natuurlijk in het niet bij de stroom, die het motortje trekt. Ook al is dit zo'n mini-vertragingsmotortje dat slechts 10mA afneemt.

Hoi Ton,

al een tijdje niets van je gehoord, alles ok?

Een serieweerstand met de condensator zal de kortsluitstroom beperken, maar ook het effect van de condensator wordt dan natuurlijk verslechterd, dus zoals gebruikelijk: toch weer zoeken naar een kompromis :cry:

Dag Frank jawel alles ok

deze vonkblusser werden veelal gebruikt over normaal schakelende kontacten wel de neiging om de denderen
Met gelijk stroom krijg je dan een vlamboog wat inbranden veroorzaakt maar ook kratervorm wat kleven van de contacten tot gevolg heeft. zeker met contacten van een zacht materiaal.
Voor +- 500Ma is 20 Ohm en 30 Mf een goede waarde.

Ton Thielen zei:
Voor +- 500Ma is 20 Ohm en 30 Mf een goede waarde.
20 Ohm is inderdaad een redelijke waarde voor een weerstand in een geval als dit. De waarde hangt namelijk af van de waarde van de condensator. Jan noemt condensatoren van ongeveer 10nF. Voor zulke condensatoren is een serieweerstand niet nodig, daarbij zou hij zelfs nadelig kunnen zijn.
Voor condensatoren van 30Mf is geen enkele weerstand mogelijk. Er bestaan namelijk geen condensatoren van 30Mf, er staat hier namelijk 30 MEGA FARAD!!!!!!! Ook als Ton 30mF had geschreven dan is het nog steeds een enorm hoge waarde, 30 milliFarad dat is 30000uF.
En zelfs 30uF (30 micro Farad) is nog behoorlijk hoog maar zou kunnen. Het probleem is alleen dat die condensatoren heel erg moeilijk te krijgen en daardoor ook erg duur zijn. Je kan namelijk GEEN elco's voor deze toepassing gebruiken, het MOETEN bipolaire ("gewone") condensatoren zijn.
Als vonkenblussers kan je condensatoren gebruiken in de range van 10nF tot 1uF, afhankelijk van de stroom die door de schakelaar afgeschakeld wordt. Ik ken de exacte waardes niet maar ik hanteer een soort richtlijn van 1nF per 10mA. Dus voor 500mA kom ik dan op 50nF. Omdat die waarde niet bestaat neem ik meestal de eerstvolgende hogere waarde en dat is in dit geval 68nF.
Persoonlijk gebruik ik geen serieweerstanden en voor dit soort condensator waardes is dat ook niet echt nodig. Wil je of moet je wel hogere condensdator waardes gebruiken dan kan een weerstand wel nodig zijn.

Back