Welke epoxy bestellen

Beste mensen, en vooral de bouwers onder ons:

Ik ben door mijn voorraadje epoxy heen. Ik gebruikte 5 minuten epoxy van EMC vega, een standaarsetje die 1:1 gemixt moest worden.

Nu wil ik een nieuwe bestelling epoxy doen, maar gelijk voor een goede voorraad. Wat wil ik:

- Ik wil in ieder geval een snelle epoxy hebben voor allerlei soorten lijmverbindingen en snelle reparaties.
- Een mooie standaardset voor glas/kool lamineren/vacuumbaggen (dus wat dunnere epoxy)
- Een middel om epoxy als vulmiddel te kunnen gebruiken, bijvoorbeeld om GFK rompen met butsen en deuken te kunnen repareren.

De epoxy moet te verwerken zijn onder normale kamertemperatuur.

Ik zie alleen door alle bomen het bos niet meer. Het lijkt me dat er meer bouwers zijn die een dergelijke voorraad harsen en harders voor de zelfde doeleinden op de kast hebben staan. Wie kan mij een goede winkel aanraden en de juiste harsen voor de toepassingen die wil? Ik ben iemand die liever 1 keer een heleboel koopt, dan heel vaak een klein beetje. Ik grijp niet graag mis als het om lijm gaat. Alvast enorm bedankt!

Hoi Japie,

Ik gebruik deze als lamineerhars:
Gebinde mit H-386
Indikken met microballoons(plamuur)of aerosil(versterkingen en lijmen)

nb De houdbaarheid van epoxy is geloof ik niet onbeperkt, al gebruik ik ook deze:
Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service. Poly-Pox THV 500 1 kg epoxyhars
voor de wat minder cruciale constructies. Alleen omdat ik het nog heb staan.
Deze hars heb ik al een jaar of 4-5 open en verwekt nog zonder problemen!

5 minuten epoxy gebruik ik niet vaak, en dan van Bison uit de Gamma

Gaat die Supra er nu komen??

Groet
Patrick

Ik gebruik hars L285 en harder H285 voor het vacuumbaggen van vleugels/rompen.

Ook lijmverbindingen maak ik daar mee, al dan niet gebruik maken van de katoenvlokken.

epoxy bestellen

Kijk ook eens op de site van R&G (R&G Online - Epoxy, Epoxid, Carbon, Epoxyd - Faserverstärkte Kunststoffe) of hun nederlandse distributeur (Carbonwinkel.nl)
Kans dat je daar niet slaagt is zeer gering

Aandachtspunten lamineerhars:

*potlife (voor reparaties is een potlife van 40 minuten voldoende, ga je zelf rompen of vleugels lamineren, dan is een potlife van ca 90 minuten aan te raden)
*harden bij kamertemperatuur of temperen noodzakelijk

Lamineerhars als vulmiddel gebruiken:
Toevoegen van
-tixotropeermiddel
-katoenvlokken
-microballoons
-eventueel glas- of koolstofsnippers

De hoeveelheid van de toevoegingen bepalen dikte, schuurbaarheid, samenhang, sterkte

Succes met de keuze!

Ik gebruik hars L285 en harder H285 voor het vacuumbaggen van vleugels/rompen.

Ook lijmverbindingen maak ik daar mee, al dan niet gebruik maken van de katoenvlokken.
Die gebruikte ik ook, maar die is nergens meer verkrijgbaar. Schijnt te giftig/allergeen te zijn. Daarvoor in de plaats zijn die H-versies gekomen.

Dirk.

Nou Japie,

Dat schept orde in de choas...:mrgreen: :mrgreen:

Maar waarschijnlijk zijn ze allemaal goed.
Ik vind het zelf prettig om een lange potlife te hebben.
Het lukt mij meestal niet om een vleugeldeel binnen een uur in de zak te hebben.

Succes met je keuze!

Die gebruikte ik ook, maar die is nergens meer verkrijgbaar. Schijnt te giftig/allergeen te zijn. Daarvoor in de plaats zijn die H-versies gekomen.
Kijk eens bij EMC-Vega Dirk...
Hars in de L versie en harder in de H. Nog altijd ;)
Ik zie het.
Vorig jaar had ik epoxy gekocht, en toen was die 'L' niet meer te krijgen. Wel wat berichten dat die niet meer aan particulieren verkocht mocht worden vanwege een vrij sterke allergene werking. Kennelijk is dat toch weer wat afgezwakt. Ik vond het toch belangrijk om te melden.

Ik heb toen deze gekocht. Prima spul. Toentertijd ook nog eens goedkoper als EMC-Vega. Dat is nu net weer andersom ...
Dirk wordt echt oud hè Arno?!? ;) :P
Ja! En mijn binnenpret is dat het bij jou exact even hard gaat.
Alleen vanwege die jeugdige onnozelheid dringt dat nog niet door ....
Komt wel als je groot wordt ... :mrgreen:
Maar mij inhalen gaat hem toch echt niet meer lukken :rolleyes:
:agrue:

ik heb nu dit op het oog: Is dit een leuk startersetje?

ALs ik echt vleugels ga lamineren ga ik voor een harder met langere potlife, echter dit setje moet nu een beetje allround zijn. Ohja, een pot met glasbubbels heb ik al thuis staan.

Epoxy

Als je wat groter hoeveelheden wilt kopen kun je ook terecht bij Viba n.v.
Ik koop daar de CY219 met harder HY5160, 61 en 62.
De 3 verschillende soorten harder zijn voor langzaam, snel en nog sneller.
Voor alle prijzen kun je op de site kijken Welkom bij VIBA
Voorbeeld:
Epoxyhars CY219 5 kg 1 22190501 € 90,21/stuk
Harder HY 5160 2 kg 1 51602000 € 52,23/stuk

Hier kun je ook als modelbouwer bestellen! ( Is mijn werkgever! )
Als je meer wilt weten over dit soort producten van Viba, graag via een PB.

groet, Piet

Zo, dat is flink goedkoper! Iemand enig idee hoe lang je dit spul kunt bewaren?
± net zo duur als 7 kg bij EMC-Vega.
Je kunt het spul denk ik erg lang bewaren, mits je telkens een hoeveelheid in een kleinere fles overzet van waaruit je werkt.
Na verloop van tijd gaat de harder naar ammoniak stinken (waarschijnlik oiv. zuurstof uit de lucht). Ik ga er vanuit dat dan (na nog flink langere tijd) de werking terugloopt. Ik kon het tot nu toe na een jaar nog goeg gebruiken.

Een ander verschijnsel is dat de harder gaat kristalliseren (spuitmondje van de fles raakt verstopt. Hinderlijk. Dat treedt eerder op als je het koud bewaart. Regelmaatig goed schudden vertraagt het iets. Een paar uur warm houden in heet water lost de krisallen weer op (zonder nadelig effect).

Dirk.

Back