Welke epoxy bestellen

De persoon die de ULM 's bouwt is niet de eerste de beste hoor . Hij is burgerlijk ingenieur van opleiding en zal zeker niets minderwaardig materiaal gebruiken...

Das wel heel gunstig.. Waar zit m dit nu in? Is er kwaliteitsverschil. Je zou toch denken dat er een adder onder het gras zit!

Zo nu en dan wil ik ook wel eens iets aan mekaar plakken :rolleyes: En graag ga ik shoppen op jacht naar voordeeltjes. Behalve wanneer het gaat om de juiste soort epoxie. Met de spullen van EMC-VEGA zit je gewoon goed. Die paar grijp stuivers die je kunt verdienen met een goedkopere hars/harder zijn natuurlijk leuk; wanneer je dat wilt proberen .........

ik heb nu dit op het oog: Is dit een leuk startersetje?

Geen gekke start, lijkt me zo!

Enkele vragen:

Dat verdikkingsmiddel, wat is dat precies? Tyxotropier (maakt hars dik en "onvloeibaar") of microballonnen? (maakt hars dik, licht en makkelijker schuurbaar)

Die weegschaal, hoe nauwkeurig is'tie? Zelf kan ik 1 cijfer achter de komma nauwkeurig wegen. Daar maak ik regelmatig hars hoeveelheden van 1 gram mee aan.

De weegschaal is 1 cijfer achter de komma, en de verdikker is tyxotropier. Hoe maak je hars van 1gr aan met zulke grote flessen.
Zuig je dan wat op met een injectienaald ofzo? Ik werk overigens in een ziekenhuis, dus een breed scala aan injectienaalden, opzuigrietjes en spuiten voorhanden indien nodig.

Het blijft een lastige keuze, vanwege een enorm divers aanbod!

DHoe maak je hars van 1gr aan met zulke grote flessen.

Als het goed is zit er een dop op, met een klein gaatje. Anders wordt het inderdaad lastig!

Ik werk overigens in een ziekenhuis, dus een breed scala aan injectienaalden, opzuigrietjes en spuiten voorhanden indien nodig.

En zo komt het dat de zorgverzekering elk jaar duurder wordt..........

Het blijft een lastige keuze, vanwege een enorm divers aanbod!

Gewoon de gerennomeerde materialen nemen als start, dan kan je later wel expirementeren.

O ja, voeg ook een potje microballoons toe aan je lijstje.

wat ben je eigenlijk van plan met allemaal die opvul middelen als vlokken, snippers en aanverwanten ?? Het kenmerk van een goede lijmverbinding is dat de delen passen.....
In het uiterste geval wat van het tixothropier spul zodat je epoxie niet wegloopt van de bouwtafel :confused:

De Weegschaal die jij hebt uitgezocht kan ik aanbevelen.
Die werkt heel goed.
Ik gebruik het ook voor het epoxy mixen en omdat ik een hele lichte DLG heb gekocht (http://www.modelbouwforum.nl/forums/hlg-dlg/136779-elf-4.html#post2863859) vond ik de 0,x gram scala ook wel makkelijk.

Wat we wel opvalt is dat deze weegschaal in Nederland best wel duur is.
Ik heb die van mij vorige maand bij www.amazon.de gekocht voor "maar" €20.-.
Digitalwaage TP-2000 Feinwaage die in 0, 1 g Schritten präzise bis 2000g / 2kg wiegt, Taschenwaage, Feinwaage, Goldwaage mit extra-großer Wiegefläche: Amazon.de: Küche & Haushalt

Misschien kan je er ook wel bestellen en ben je zo goedkoper af.

Groetjes,

Jordy

Edit: als je misschien toch bei www.amazon.de gaat bestellen, dan kan je eventueel ook de epoxy daar kopen. http://www.amazon.de/s/ref=nb_sb_noss_2?__mk_de_DE=ÅMÅZÕÑ&url=search-alias%3Daps&field-keywords=epoxi
Geen idee of er wat bij zit wat je kan gebruiken.

Laatst bewerkt:
Hoe maak je hars van 1gr aan met zulke grote flessen.
Zuig je dan wat op met een injectienaald ofzo?
De epoxy van Polyservice die ik gebruik zit in grote bussen.
Ik giet kleine beetjes in urinepotjes met een schroefdop en trek daar met 20ccspuiten de afgepaste hoeveelheid uit. De bussen gaan dus maar eens in de zoveel maanden open en die epoxy is al jaren goed te gebruiken.

Haha geen zorgen, gaat via de officiële weg ;)!
Je kan me wat!!
Ik voer die potjes en spuiten gewoon op als bedrijfsonkosten en trek het van de belasting af.
Eigenlijk betalen jullie dus allemaal een beetje mee aan mijn hobby....;-):mrgreen:

zelfs met de grote potten van EMC-VEGA maak ik probleemloos minimale hoeveelheden aan. en met minimaal bedoel ik dan 1 en 0,4 ...... nema problema
Je hebt alleen een goede weegschaal nodig; zelf gebruik ik daarvoor een Ohaus Triple Beam, een mechanische weegschaal :)

Bij het aanmaken van kleine hoeveelheden epoxy is een nauwkeurige weegschaal onmisbaar. Met een nauwkeurigheid van 0.1 gram is het bijna onmogelijk om een paar gram epoxy aan te maken omdat de verhoudingen heel nauw luisteren.

Een 0.01 gram nauwkeurige weegschaal hoeft niet duur te zijn.
lsc100-200x200.jpg

Proscale LCS

Deze lijkt op wat ik al jaren gebruik. Ze zijn op ebay nog goedkoper te krijgen.

Vervelende van dit soort weegschalen is dat ze na 10-20 seconden inactiviteit uitschakelen. Bijzonder irritant...

Groet, Sinan

Hoi Sinan.

Dat geloof ik niet dat het dan onmogelijk wordt.
De 2k Epoxy hoeft echt niet op de 100ste gram afgewogen te worden.
Tenminste niet die ik altijd gebruik; namelijk 5 min. Epoxy en 24h Epoxy.
0,1 gram is veel, maar 0,01 gram differentie is echt niet zo erg.
Anders zouden producten zoals bijvorbeeld dit hier van UHU gelijk van de markt verdwijnen.
Hiermee kan je nooit of te nimmer op de 100ste gram nauwkeurig afwegen/meten.
Ik gebruik dit ook wel ééns en heb er nooit geen probleem mee gehad.
Wel doe ik voor de zekerheid de overgebleven "druppel" opzij en bekijk dan hoe hard het is geworden.
Zie het maar als een soort zekerheid ;)

Groetjes,

Jordy

Je hebt gelijk, voor de epoxy lijmen maakt het niet zoveel uit, die zijn niet zo kritisch. Verhoudingen voor de lamineer epoxy daarentegen is juist zeer kritisch. Kleinste afwijkingen t.o.v. de voorgeschreven verhoudingen laten de werkstukken lelijk mislukken.

Groet, Sinan

Ah. Ok.
Dat wist ik niet dat het met lamineer Epoxy veel kritischer is.
Weer wat geleerd!

Groetjes,

Jordy

Je hebt gelijk, voor de epoxy lijmen maakt het niet zoveel uit, die zijn niet zo kritisch. Verhoudingen voor de lamineer epoxy daarentegen is juist zeer kritisch. Kleinste afwijkingen t.o.v. de voorgeschreven verhoudingen laten de werkstukken lelijk mislukken.

Groet, Sinan
Ik betwijfel ten zeerste of die nauwkeuriheid zo hoog moet zijn.

Ik heb jaaaaren een oude mechanische brievenweger gebruik. Zo'n ding met een kwart-cirkel schaalverdeling en een omklapbaar gewicht waarmee je het bereik van 50 op 250 gram kunt instellen. Geen mislukkingen gehad. Ja, een keer! maar toen werd het spul helemaal niet hard. Kwam niet verder dan warme kauwgom hardheid. Dat zal gewoon een rekenfout van mijn kant zijn geweest. Het heeft in ieder geval niet aan de pot gelegen, want met diezelfde pot het ik later alsnog een vleugel gemaakt ...

Daarna overgegaan op een elektronische keukenweegschaal (1 gram aanduidingen). Hoeveelheden van 10-15 en meer gram aangemaakt, en nooit ook maar één probleem meegemaakt.

Tegenwoordig gebruik ik een elektronische weegschaal van 0 tot 400 gram, aanduiding op 1/10. 2-3 gram aanmaken en resultaat zonder prolemen.

Ik ben het met je eens dat hoe nauwkeuriger de verhouding, hoe beter de epoxy zal zijn. Maar in de praktijk zijn de verschillen voor ons te klein om een merkbare sterkte vermindering op te leveren. Laat staan helemaal niet uit te harden.

N.B.
Dit betekent niet dat ik suggereer om 'maar wat bij elkaar te gooien'. Zo nauwkeurig mogelijk werken is zonder meer verstandig en komt de kwaliteit ten goede. Maar met een weegschaal die 1/10 grammen kan aangeven kun je meer dan fatsoenlijk epoxy afmeten.

Dirk.

Ik heb altijd geleerd dat ik de mengverhoudingen zeer serieus moet nemen. Die paar keren dat ik toch niet goed oplette ben ik meteen gestraft met plakkerige troep die niet meer wilde harden en heel moeilijk te verwijderen was.

Benodigde nauwkeurigheid is simpel te redeneren aan de hand van de data sheets.
Bijvoorbeeld de populaire L385 heeft een mengverhouding van 100:35+/-2. Dwz. het is OK om 100g hars met 33 tot 37 gram harder te mixen. Dit is prima te doen met een keukenweegschaal.

Het wordt pas problematisch bij het mixen van kleine hoeveelheden. Bijvoorbeeld, voor ongeveer 7 gram epoxy, 5g hars moet gemixt worden met 1.75g (tussen 1.65g en 1.85g) harder. Hiervoor is het al verstandig om wat beters te gebruiken dan de 0.1 gram nauwkeurige weegschaaltjes.

En, het zijn de kosten niet, voor 25,- heb je er al een.

Groet, Sinan

Uit ervaring weet ik dat de verhoudingen niet zo heel kritisch zijn.
10% afwijking doet het nog prima.
Ik deed het vroeger ook nog wel eens op de gok, ook dat lukt 9 van de 10x nog wel.

GJ

Back