Vlieg zelf ook heli op 12S 5000mAh en die wegen 1500 gram. optelsom, kist 6500g HXT 1500g 12S 1500g regelaar 125g bec + 2S 2100mAh 200g 3 servo's nog te plaatsen 200g Totaal: 10025g Prop ? spinner? Ok misschien iets te positief, maar aardig in de buurt van 10Kg
Uitgaande van 10KG... (toch?) 400W/kg maakt 4000W dan kun je prima 3D vliegen. Dan moet bij 12S (40V belast) ~ 100A denken De uiterste limieten van die regelaar. Bij zoon 4W/g voor ge motor kom je bij een motor van rond de 1000g. Die HXT 80-100-A 180Kv weegt +- 1570g en kan een hoop meer aan dan die 4KW. maar je kan die motor niet vol benutten met die regelaar. De HXT 80-85-B lijkt er al meer op. is nogsteeds wat zwaar en kan ook niet vol worden benut. TGY AerodriveXp SK Series 63-74 Is ook nog een optie, schrik niet van "maar" 3250W dit nummer betekend niet zoveel, maar hij is wel aan de kleine kant. Over de kwaliteit van de hxt motoren kan ik weinig zeggen. De turnigy sk serie is met tot nu toe goed bevallen.
Ik heb hier een Turnigy Aerodrive XP C 6364-230 voor mij liggen en dat was brandhout. Er zaten 3 magneten verlijmd, de rest lag er los in. 2 magneten zijn gebarsten. De grap.. die wordt ook niet als Turnigy verkocht, maar als HXT, de eigenaar van deze motor had een HXT besteld. Een andere clubgenoot heeft dezelfde Turnigy besteld, maar een totaal andere motor geleverd gekregen, die verder wel netjes in elkaar zit. Mijn conclusie.. onder andere slechte of mislukte turnigy's worden als HXT's verkocht. Op zich komt het met deze motor wel goed, ik lijm de magneten opnieuw en dan doet hij het denk ik prima, en 40 euro voor een dergelijke motor is dan ook geen geld, maar als iemand aan mij vraagt of ie een grote HXT motor moet kopen, zou mijn eerste wedervraag wel zijn of die persoon het erg zou vinden als ie er zelf nog wat aan moet klussen, en mijn dringende advies zou zijn om even te controleren of alle magneten wel vastzitten.
400W/kg zegt mij (nog) niet zo veel, vermoed zelf dat ik om het leuk te houden zo'n 3Kg trust over moet houden op een gewicht van 10Kg om te kunnen prophangen, of zie ik het verkeerd? Gewicht van de motor mag ook niet te laag zijn in verband met het zwaartepunt, zal morgen eens kijken wat er +/- in zou moeten in combinatie met de lipo's, beschrijving geeft aan vanaf een 70cc motor en die weegt ook gauw zo'n 2,5Kg met de uitlaat denk ik. Vliegtijden ben ik misschien wat positief mee, maar met mijn 12S heli heb ik ook de 6000W 162A (Unilog) aangetipt en kan toch ruim 10 min vliegen op de 12S 5000mAh cellen, het nominale vermogen licht vele malen lager en mag aannemen dat dat bij een vliegtuig die veel efficiƫnter is als een heli minimaal ook zo is.
Om 10kg te laten prophangen, heb je minimaal 10kg thrust nodig. Zet je op 10kg een motor die 3kg thrust levert, dan valt het geheel naar beneden als een gewicht van 7kg Vergeet bij je gewichtsredenatie niet je lipo's.. de combo zal altijd wel aan het gewicht komen hoor. Als je 162A trekt uit 5000 mAh Lipo's dan zullen je lipo's geen lang leven beschoren zijn, dat is meer dan 30C. Daarbij is het niet handig je lipos ver leeg te vliegen als je met dat soort stromen gaat vliegen, wederom vanwege de levensduur. Misschien dat het wel kan, ik weet het niet, maar ik vermoed dat je dan binnen no-time je lipo's naar de maan hebt. En je uiteindelijk, bv. na 1 jaar, evenveel geld kwijt geweest bent aan lipo's.. je vloog dan wel met 'de helft aan lipo's' , maar ze gingen ook maar 'de helft mee'.. Als ik kijk naar het F3A vliegen, men vliegt daar met fors mindere kisten qua afmetingen en gewicht (2m, 5kg) en op een 4000mAh lipo kun je dan iets van 6 tot 7 minuten vliegen op z'n hoogst. Het lijkt mij sterk dat je dan met 12s 5000mAh 10 minuten gaat vliegen met een 10kg kist. Natuurlijk heb je wel gelijk dat dat ook van je vliegstijl afhangt. Als je alleen maar op kwart gas mooie achtjes gaat draaien, zal het wel gaan.. maar daar zijn dit soort kisten niet voor gemaakt
Als er 1 gegeven is waar ik nog nooit naar heb gekeken is het thrust... Met 350W/Kg kun je hooveren en de meeste, zoniet alle, 3D dingen doen. Ik zit daar het liefst boven vandaar die 400W/kg. Dit alles met de juiste prop natuurlijk. Zolang je groter zit dan de vergelijkbare brandstof prop zit je goed. En hezik, het vermogen van sommige f3a kisten is absurd veel. lastig daarmee een vergelijking te trekken. Maar die 12S 5000 zal iig een korte vliegtijd geven, hoe kort hangt van je vliegstijl af.
Het vermogen van een F3A kist, is in vergelijk tot een voll 3D kist, helemaal niet veel. Jij zegt absurd veel, denk niet dat die kisten overpowered zijn, dat vermogen is echt nodig om de figuren te vliegen.. en 3D vliegen zitten figuren in die nog meer vermogen nodig hebben... Uit de poll die ik een tijd geleden hier gehouden hebt, blijkt dat de meeste mensen hier toch redelijk boven de 350Watt per kg gaan zitten voor 3D, ik geloof dat 400Watt/kg het meest gekozen was toen. De opmerking 'zolang je groter zit dan..' is niet waar. Dat hangt ook samen met het toerental wat de motor draait. Een 20*10 op 3000 toeren (even overtrokken gesteld) levert echt minder vermogen dan een 17*10 op 8000 toeren, ofzo
Ik bedoelde 3Kg trust overhouden op de 10Kg van het model dus totaal 13Kg trust. F3A is max 10S dus daar zijn de stromen wat ongunstiger door de lagere spanning, en je bent niet continu aan het prophangen dus rekenen met een continu vermogen van 100A heeft weinig zin volgens mij, het nominale vermogen vindt ik veel interessanter, maar daar heb ik nog geen idee bij bij een vliegtuig Twee log's van de zelfde vlucht met mijn heli.
Ik zou toch ook eerder met watts gaan rekenen.. Als je toch naar de thrust wil kijken zou ik vlieggewicht x1,5 doen (minstens). Grafiekje van een 3D vlucht: Komt van een Sebart Sukhoi s140. Kan je het verschil zien tussen Piek en gemiddeld.. Amp: Piek 77A, Gemiddeld 17,5A Watts: Piek 2240W, gemiddeld 495W Voordeel van 3D is dat je de power echt met pieken gebruikt, en in Harriers en spins enz niet eens boven half gas komt..
Ok het zou dus 4000W max moeten zijn, iemand een idee welke propmaat bij welk toerental ideaal zou zijn voor de Extra om +/- de Kv te bepalen?
Die pieken zijn ook een nadeel. Als je op halfgas vliegt en je lipo is bv. van 5000mAh naar 1000mAh gegaan en je goot er dan ineens een piek tegenaan van 77A, reken maar dat dan je lipo dat niet gaat waarderen..
Een motor heeft geen watt... Hoeveel watt je gebruikt bij volgas hangt af van de motor, prop, accu en weersomstandigheden. Je kan beter vragen hoe zwaar de motor is, dan W/g berekenen. Een f3a programma vliegen kost een hoop meer energie dan dezelfde tijd 3D vliegen... Tenminste, wel als ik het doe.
Klopt, bij F3A is een constante snelheid veel meer van belang, dus zul je op plekken waar je bv. als je aan het 3D vliegen bent langzamer vliegt, toch een tempo aanhouden. Zeker als er bv. bij de dan jurerende jury een voorkeur voor 'hard en groot' is.. 3D is toch vaker 'langzaam en dichtbij'. Goed, laten we die vergelijking gewoon even los. Als ik kijk naar wat andere mensen in dit soort kisten aan accu's zetten, en wat voor maximale belastingen je er uit wil gaan trekken, lijkt mij de hier gekozen lipo wat weinig.
@ Holco Volgens de fabrikant maar 1800W, maar die is dan ook gekend om heel voorzichtige waardes op te geven, met een chinamotor zou ik zorgen dat ze wat meer opgeven dan je effectief nodig hebt. Sukhoi weegt nu rond de 4,7Kg, en vliegt op 8S. @ Hezik Van het laatste 1/4 (laatste 2-3 min) trekt ie lang geen 77A meer eh, de spanning is dan ook al een stuk lager (vermogen logischerwijs ook). vanaf 8min is de hoogste piek uit dat grafiekje 60A. Daar moet een 3700mAh 25C accu(92A continu) "op z'n sokken" tegen kunnen..
Lespinov: jij denkt dus dat de gekozen lipo een goede keuze is? Gezien je ervaring ermee, zou ik als ik holco was daar meer waarde aan hechten dan aan mijn gebrabbel Toch.. brabbel ik nog heel even door. Je stellingname is namelijk niet waar. (denk ik) Een 'lege' lipo is niet vol belastbaar meer. Hoe zwaarder je een 'lege' lipo gaat belasten, hoe schadelijker dat is voor de levensduur. Die 3700mAh 25C lipo heeft als ie vol, of halfvol (of halfleeg, als je pessimist bent) misschien geen problemen met 60A, maar reken maar dat als ie wel 'tegen leeg aan' zit, dat dat dan je lipo gaat beschadigen. Nou ja, sterker nog, hij kan het dan gewoon ook niet ophoesten. Dat zie je ook in jouw grafiek terug, de topbelasting wordt steeds lager. Dat is een indicatie dat je aan de grens van die lipo aan het vliegen bent, en als er iets is wat lipo's niet leuk vinden, is het aan de grenzen gaan vliegen. Of ging je doelbewust 'minder hard' vliegen aan het eind? Dat kan natuurlijk een keuze zijn, het kan best zijn dat die lipo in ideale omstandigheden geen problemen heeft met 5000 cycles en dat het met deze belasting 300 cycles worden maar je dat nog steeds prima vind.
Mijn accu Hezik? Voor mijn vliegen voldoet ie prima, voor F3A vliegen ga je met 3700mAh accu's er inderdaad niet komen.. de F3A gasstick staat gemiddeld heel wat hoger als de 3D-gasstick..
Nee, ik doelde op de lipo die Holco op het oog heeft. Voor de goede orde; hij wil een pakweg 10kg toestel op een 12s1p 5000mAh lipo gaan vliegen. Dat leek mij weinig. Jou niet?
Als het over mijn accu voor mijn toestel gaat; (niet makkelijk,tegelijk posten ) Ik weet de hele theorie over de chemie in lipo's niet, dus kan niet met zekerheid zeggen wat er schadelijk is, maar volgens mij komt het in dit geval wel goed; Ik ging niet bewust minder hard vliegen, ik heb gewoon minder power.. ik zit ook maar net op het randje van genoeg power, Op het einde wordt ik dus gedwongen rustiger aan te vliegen. Ik ben niet heel zeker, maar volgens mij waren die pieken in 'Uplines', dat gaat dan ook nog maar net. Maar volgens mij beschadig ik de lipo's niet! Waarom? mijn afslagvoltage staat in gesteld op 3,0V, in principe hebben de lipo's dan nog heel wat over.. zolang je ze niet te ver leeg trekt (mAh) en de spanning niet te ver inzakt, kan het volgens mij geen kwaad. Maar je mag me proberen te overtuigen Grafiek Spanning&strooom: (zelfde vlucht) Alleen spanning Ik laad trouwens gemiddeld 2800 a 3000 mAh bij.. (3700 lipo's)