welke motor zelfbouw bootje

Discussie in 'Speedboten' gestart door henk_jan, 27 mrt 2011.

1. henk_jan

henk_jan

Lid geworden:
    27 mrt 2011
    hoi jongens.

echt bedankt voor de hulp ik krijg om mijn bootje te bouwen.
    ik heb met mijn vader gepraat en die zij dat het wel ongeveer klopt van die 4.5 km snelheid, maar onder deze boot zit een soort van trimvlakken en die zorgen ervoor dat hij wel in plane gaat.
    dus misschien maakt het dan wat uit met wat voor motor we erin willen zetten.

gr

2. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij zuinigheid praat je over energie per kilometer van het geheel, daarin speelt de boot (geometrie en afmetingen) en schroef een grote rol. Bij rendement/efficiƫntie heb je het alleen over de motor (eventueel in combinatie met accu en regelaar).

Laatst bewerkt: 30 mrt 2011
  3. henk_jan

henk_jan

Lid geworden:
    27 mrt 2011
    hey Jan.

wij willen een 12v motortje op een 18v accu laten lopen en dan hem watergekoeld maken . er zit onder het bootje een 4 blad 60 millimeter prop onder . het motortje moeten wij nog ophalen misschien morgen ofzo.

met vriendelijek groet Henk-jan

4. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Henk-Jan,

Welke schroef in combinatie met welk voltage het beste resultaat in zake vaarbeeld, snelheid en vaartijd zal geven moet je proefondervindelijk vaststellen.

Zeggen dat je op 18V gaat varen beperkt je op voorhand al in de propkeuze, ik zou hiermee wachten tot je weet hoeveel de motor daadwerkelijk trekt met welke prop op welk voltage.

Heb je een paar (scherpe) foto's van de prop en de schroefaskoker?
    De motor heeft een behoorlijk koppel, de rest van de hardware moet daar wel tegen bestand zijn...

Waterkoeling; ik heb een tutorial met foto's op m'n harde schijf staan, over hoe je zo'n waterkoelmantel kunt maken.
    PB me je mailadres als je de tutorial wilt hebben.

Groeten, Jan.

5. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

ik moet wel zeggen dat pa en ik met een tandriem over brenging werken van 3/1 omdat we een 4 blads messing schroef voort bewegen
    dacht ergens van een 12 cm diameter
    in ieder geval er zit de grootste straalbuis onder die robbe te koop had

gr raf

6. henk_jan

henk_jan

Lid geworden:
    27 mrt 2011
    heyy Allemaal.

wij zijn er uit na het overleggen met me vader gaan we nog niet beginnen aan de elektronica van het bootje we willen eerst de buitenkant opknappen en klaarmaken en servo's erin plaatsen en de rest en dan kijken we welke motor we er in plaatsen.
    ik start binnen kort een ander kopje zodat jullie de bouw kunnen volgen van het bootje en info kunnen geven als iets beter of anders kan.

wou jullie bedanken voor alle goede reacties hebben er veel aan gehad.
    met vriendelijke groet Henk-jan

Deel Deze Pagina