welke zonnebril ?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door arno888, 28 mei 2011.

1. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Nou ik lees mijn zenderdisplay incidenteel af tijdens het vliegen (met name de stopwatch). Of dat kan of niet is afhankelijk van in welke richting display en zonnebril gepolariseerd zijn. Zijn ze parallel dan is er geen probleem, staan ze haaks op elkaar dan zie je niks.
    Die fit over zonnebril van mij is diagonaal gepolariseerd, dat is wel slim want daardoor worden sommige displays wel wat donkerder maar blijven toch nog leesbaar. De display van de boordcomputer in mijn auto bijvoorbeeld kan ik, met bril op, redelijk lezen, draai ik mijn hoofd schuin naar links dan wordt-ie zwart, naar rechts is-ie volkomen helder.
    Als je een gepolariseerde bril koopt voor gebruik in combinatie met een LCD display dan kan je die display het beste meenemen naar de winkel... om verrassingen te voorkomen.

Mijn vrouw heeft een grote weerzin tegen spiegelende glazen, dus daar houd ik mij maar verre van :rolleyes:

Laatst bewerkt: 29 mei 2011
  2. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Niet echt vliegweer dus toch nog maar eens een paar uurtjes gespeurd naar info. Om te beginnen mag iedereen die goede ogen heeft en geen gecorrigeerde glazen nodig heeft zichzelf meer als gelukkig prijzen ......
    Dat maakt (niet alleen dat), maar dat maakt het zoeken naar een geschikte bril stukken makkelijker ;) ;)

Wat ik nog verder ontdekt heb:

Een goede zonnebril maakt een giga verschil ! Ook al ben je nu tevreden met je misschien relatief simpele bril, er zijn volop mogelijkheden je zicht op het toestel te verbeteren c.q. comfortabeler te maken. Een aangepaste bril (aan je hobby) kan een heel verschil maken !!

Een bril gemaakt op sterkte en daarbij aangepast aan de eisen die je als modelvlieger stelt, vooral voldoende contrast en onvertekend beeld vind je niet bij de goedkope merken en aanbieders.

Ga je ervan uit dat je vaker voluit de zon in recht in je snoet krijgt moet je weer andere eisen gaan stellen.

Ale plussen en minnen voor mijzelf op een rij zettend ben ik toch weer uitgekomen bij de glazen van Zeiss. (zie mijn opmerkingen eerder over twee andere potentiele aanbieders; Serengeti en Rayban)
    Meer info over de Zeiss glazen vind je hier :Willkommen im Brillen-Kompendium von Carl Zeiss Vision

Wat ik alleen verander ten opzichte van de glazen die ik vroeger had is dat ik deze keer de Skypol glazen zal nemen. Dit op advies van de duitse opticien modelvlieger Wachter . Optik Wachter Fulda - Modellflugbrillen, Kitebrillen, Kite
    De glazen van mijn keuze zijn dus geworden de Skypol -Fun glazen met volledige ontspiegeling.:yes:

REKLAME/WERBUNG/COMMERCIAL :)

Durch die farbkontraststeigernde Wirkung von Skylet bietet SkyPol nicht nur Reduktion von Blendung und somit zusätzliche Sicherheit, sondern auch eine brilliante Farbwiedergabe.

• Polarisationsfilter gegen störende Reflexe
    • Optimierter Blendschutz
    • 100%iger solarer UV-Schutz

SkyPol Brillengläser von links nach rechts:
    SkyPol fun (etwas dunkler als Skylet fun), SkyPol road und SkyPol sport

3. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Mijn Serengeti is niet polariserend. De grote schermen in de B737 zijn nl ook gepolariseerd, als je die bekijkt met een polaroid bril en je gaat je hoofd draaien krijg je de schermen inderdaad zwart. Met een Serengeti is er geen enkele invloed bij het draaien van je hoofd.

4. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    [mod]Verplaatst naar algemeen modelvliegen[/mod]

5. MaartenX

MaartenX

Lid geworden:
    2 okt 2008
  6. de Fotoman

de Fotoman

Lid geworden:
    23 mrt 2011
    Mijn advies: Koop een Serengeti met polarizerende glazen.
    Is niet goedkoop maar voor dat hij versleten is ben je 7-10 jaar verder.
    Ze maken ' tijdloze' modellen.

7. fabianvzwol

fabianvzwol

Lid geworden:
    26 jun 2006
    ik ben mijn zonnebril verloren, en ben dus ook op zoek naar een nieuwe. Eigenlijk een beetje allrounder, dus zowel bij het autorijden, fietsen of het modelvliegen te gebruiken.
    Belangrijkste voor mij is een soort dempend effect van de kleuren, alles hetzelfde dus. Heb het afgelopen week zelfs gehad dat ik mijn bril aan het zoeken was, maar die stond toen al op mijn neus, zo natuurlijk waren de kleuren blijkbaar.

De "glare" van de zon als je er inkijkt moet ook verminderd worden, op sommige modelvliegvelden heb je de pech dat de zon "voor" je is, en dan wil ik dus niet verblind worden:)

iemand tips? Liefst onder de €50 (de bril die ik kwijtraakte kostte me €4 in Thailand, maar soms maakt de prijs niks uit, hij zat ook zo lekker:(...)

8. Gert Jan Bastiaans

Gert Jan Bastiaans

Lid geworden:
    30 dec 2003
  9. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    maar zijn die ook te verkrijgen met geslepen glazen (recept).

Tot nu toe nog niks kunnen vinden dat aan de Zuricher kan tippen. Zeer zeker als brildrager is het belangrijk om ook een heel goede zonnebril te hebben. Het voordeel van de Zuricher bij mij is dat instraling langs de zijkanten ook weg is, en een bijkomend voordeel is dat ik bij wedstrijden mijn model kan blijven zien ook al vlieg ik door de zon.

Voor het normale dagelijkse zonnebril gebruik heb ik speciale glazen van de opticiën (van Oorschot te Born) die het vrij goed doen, het montuur daarvoor heeft vrij brede veren waardoor de zij instraling ook behoorlijk verminderd wordt. Bij het minste of geringste felle licht draag ik die zonnebril al, ook al is het nog helemaal bewolkt. En een bril met donkere glazen heeft voor mij nog een bijkomend voordeel, de honden kunnen mijn ogen niet lezen.......

10. Gert Jan Bastiaans

Gert Jan Bastiaans

Lid geworden:
    30 dec 2003
    De serengetie is de grond legger van contrastverhogende, mekleurend glazen en heeft daar ook een patent op.
    De zeis glazen zijn niet slecht. Maar ik heb de keuze en ik kies al +/-15 jaar voor serengetie.
    Het mooie van Serengetie is dat de glazen altijd super helder zijn bij elke weers situatie. Zelfs in de mist zet ik hem op. De rest van de glazen zijn niet slecht maar kunnen niet tippen aan de serengetie.
    Het is een beedje een vergelijk zoals met auto`s je hebt een rols en een audi bv. de audi is niet slecht maar de rols is altijd mooier afgewerkt en blijft ook langer mooi
    Een ander voordeel is dat de glazen van serengtie van glas is niet kunstof glazen waardoor hij langer mooi/helderder en geen krassen krijgt met normaal gebruik. (alles kan kapot)
    Dus als je een goei zonnebril wil en je hebt tussen de 200€/300€ te besteden dan wist ik het wel.
    De laast die ik nu heb heb ik 7.5 jaar en als je dan uit rekent wat hij kost dan is dat nog geen kopje koffie per dag

Gepolariserde glazen hebben voor mij in de vliegerij geen voor deel maar ook geen na deel,
    Maar als ik bv de Tom tom/ moblile of een ander lcd scherm wil kijken met gepolariseerde glazen word het scherm vager, ook voor moterrijders in de helm kijk gepolariseerde glazen niet lekker omdat je versier gehard kunstof is en krijg je allemaal regenbogen te zien.
    dus als jaren geen gepolariseerde glazen voor mij. en tuurlijk ik heb het geprobeerd maar heeft geen toegevoegde waarde in mij ogen,

Ik hoop dat ik je hier wat info hebben kunne geven.

Gr Gert Jan.

11. fabianvzwol

fabianvzwol

Lid geworden:
    26 jun 2006
    Tjah, Serengeti, ziet er heel goed uit, maar ik heb geen zin om €200-€300 uit te geven aan een zonnebril. Je zou er zomaar eens op gaan zitten (of kwijtraken), dan is het erg zonde natuurlijk...

Ik ga maar eens naar de plaatselijke brillenzaken, kijken of die nog wat mooie dingen hebben..

Iemand trouwens ervaring met die bril van Tell-Sell (jaja, ik weet het...). Zogenaamde Trucolor Zonnebrillen. Maar met de never-lost garantie krijg je gewoon een nieuwe als je hem kwijtraakt:)

Laatst bewerkt: 11 jun 2011
  12. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Hoi! Ik gebruik al een klein jaar de Nimbus van Rapid Eyewaer.
    Wil niet zeggen dat dit de duurzaamste bril is, effectief is hij wel.
    Ik gebruik deze op aanraden en getest te hebben een F5B wedstrijddag op de Modelvliegclub Dalfen. Een dag met schitterend helder weer en schelle contrasten waar mijn Ray-Ban het liet afweten.
    De optie is speciaal uitgedokterd voor modelvliegen, maar gebruik hem nu ook bij het autorijden.

De lenzen zijn van kunststof. Je krijgt er 3 extra sets lenzen bij voor verschillende omstandigheden.
    Gebruik voornamelijk de gepolariseerde donkere set.
    NIMBUS

Heb m'n setje bij 4RC (For Radio Control modelbouw) gekocht. Dit na een zoekronde langs het euro-internet. Lood om oud ijzer met verzenden. Ik had de bril met een dag binnen.
    De bril is een aanrader. Heb ook dure A-merken zoals Adidas voor de alpine/bergsport begluurd. Hoewel prachtige monturen. Maar ik was er niet happy mee voor het modelvliegdoel. Het is echter ook persoonlijk. Ieders setje ogen is ook anders...
    Bij Lindinger in Oostenrijk liggen ze ook. Als je er toch een zending maakt kan je hem het beste er maar bij voegen gezien een gunstige porto bij hogere omzet.

Er is nog een andere bril die ook goed afschermd... dulleme... kan alleen niet meer op de naam komen... en de link in m'n faforieten is niet meer actief...

Laatst bewerkt: 12 jun 2011
  13. olaf

olaf

Lid geworden:
    6 nov 2007
    Ik heb deze. [URL="[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Een Nimbus... En die is dus van Rapid Eyewear... :D

15. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
  16. willow

willow

Lid geworden:
    31 aug 2009
    Ik heb skylet road 80% (oa gebruikt door een goed duits zweefvliegteam)

Deze kosten of 32 per glas of 83 (ontspiegeld) Die laatste heb ik en is voor vliegen echt perfect.

17. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Hi

Bedankt voor de info en de bevestiging. Ik ga ook voor de Zeiss glazen maar dan de fun versie..... Die zijn iets lichter (meer oranje) bieden echter een vergelijkbare beschermingsfactor en hebben een wat hoger contrast.
    T'is wel ff wat anders en je moet er misschien aan wennen maar voor mij de beste optie,

n.b. de prijzen die jij noemt kloppen vrij aardig. Je moet er alleen nog iets van een 40 - 50 euri's per glas bijtellen mocht je het op sterkte willen :(

18. razor

razor Guest

ik koop deze brillen per doos in, kosten 2.50 en worden in onze club gebruikt, er zijn er die rayban en serengeti gebruikten, ze zijn over op dit brilletje van 2.50 euro...

het merk is North type T2400 Tactile_908731 (smoke)

19. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
  20. john.vangastel

john.vangastel

Lid geworden:
    2 feb 2005
    Hallo allemaal,

Wanneer ik begon met modelvliegen wilde ik een goede zonnebril voor mijn hobby. Ik kocht een rayban maar dat veranderde later bij het kopen van een nieuwe bril in Serengeti omdat een verkoper het zeer aanraden. Ik kocht een Serengeti sport zonnebril met Sedona glazen. Helaas werd deze gestolen in Mexico.
    2 Jaar geleden werd ik benadard door Serengeti Nederland om een sponsorschap aan te gaan voor de brillen. Hier ben ik na mijn ervaring met Serengeti direct op in gegaan. Wanneer ik de brillen ophaalde kreeg ik redelijk wat informatie over Serengeti.

Serengeti heeft patent op haar glazen aangevraagd nadat ze hun glazen optimaal ontwikkeld hadden. Serengeti ontwikkelde 3 verschillende glazen.

555
    Sedona
    Drivers

555 glazen zijn de donkerste glazen in het assortiment voor de gevoelige ogen. Mijn zonnebril (type luigi) heeft deze glazen. Mijn ervaring is inderdaad dat je deze bril uitermate goed kan gebruiken wanneer je moet vliegen met de zon aan je voorzijde. het is photogrome, gepolariseerd en contrastverhogend. Echter zijn 555 glazen wel minder contrastverhogend dan de drivers en de sedona glazen.

Sedona glazen zijn buitengewoon goed bruikbaar voor water en skisport. Persoonlijk vind ik deze glazen het fijnste vanwege de extreme contrastverhogende werking. Werkelijk alle kleuren zijn zeer goed te zien met deze bril. Het zicht is niet echt te omschrijven, dat moet je zien. Spijtig genoeg worden deze glazen niet meer gemaakt maar zeer waarschijnlijk zijn ze nog leverbaar via opticiens die deze op voorraad hebben.

De drivers glazen zijn de meest verkochte glazen van serengeti. Deze zijn licht in gewicht, behoorlijk contrastverhogend en in zeer veel modellen leverbaar. Echt een aanrader.

Op de website is alle informatie van Serengeti verkrijgbaar en zeer duidelijk weergegeven.

Ik hoop je een beetje geinformeerd te hebben.

John van Gastel

Deel Deze Pagina