Werken aan de Hans Waasdorp RC Collectie (DE PH-SAM ELEKTRONICA CLUB)

Discussie in 'Besturen' gestart door Bruno van Hoek, 12 nov 2024.

1. fbk

fbk PH-SAM

Lid geworden:
    25 apr 2005
    Oh, je was me alweer te snel af, zal even kijken hierboven.....

2. fbk

fbk PH-SAM

Lid geworden:
    25 apr 2005
    Het lijkt er dus op dat er daar bij K1- K7 en die twee dubbelpolige stekkers de ombouw plaatsvindt om die mixers wel of niet te gebruiken. Nu zitten de K1- K7 draden van de zender zelf er ingeprikt, dus zou het rechtstreeks zonder de extra mixers moeten werken lijkt me. Is nog even de vraag of er op die twee dubbelpolige stekkers nog wat aangesloten moet worden om het te laten werken. Dat ronde schijfje in dat printspoortje waar dat rode draadje aanzat, is een condensator, aan de andere kant moet er iets opstaan, is dat te zien?
    Blijft moeilijk te achterhalen zonder juiste schema, zal nog eens verder zoeken.

Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  3. fbk

fbk PH-SAM

Lid geworden:
    25 apr 2005
    Die 2x 4 snoertjes worden vermoedelijk aangesloten op de K1-K7 busjes op de print en op de draadjes die je daar dan moet uittrekken, de mixers komen er a.h.w. tussen te zitten dan.

4. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Staat niets op..geen van beide zijden..en er zitten er nog 5 stuks..ook zonder waarde..

5. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    ja..dat zou qua afstand en maatvoering passen...

6. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Hier is te zien dat ze niet allemaal door het gat gaan naar de andere zijde maar een paar er achter duiken..bv de geel/wit en de blauw/wit komen van de mixers af..

En de witte en de groene duiken er ook achter.

upload_2025-1-20_13-55-2.png

Dus ik denk ...ja..je hebt het opgelost...:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

7. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Hier ook..bv de gele gaat niet naar de bus maar duikt er achter en komt als geel/wit vanaf de mixer weer terug naar de bus. Blauw en blauw/wit idem..

Lijkt dat dit een situatie is met 1 mixer unit. want er zit ook maar 1 voedingsstekker aan.

upload_2025-1-20_14-1-54.png

8. fbk

fbk PH-SAM

Lid geworden:
    25 apr 2005
    Maar bij jouw zender zitten de K1-K7 originele draden nu in die busjes begrijp ik. Zou ik dan voorlopig zo laten, misschien later even doorsolderen als ze niet goed klemmen.
    Blijft over dat geheimzinnige rode draadje wat je hebt verwijderd.
    Ik kan me nog vaag herinneren dat deze zender een mogelijkheid had om met een speciaal kabeltje tussen zender en ontvanger de besturing te laten werken zonder dat de zender hf uitzond. Dat was bv. heel handig op wedstrijden om te controleren of alles in orde was. Zou kunnen dat het rode draadje op de din plug aangesloten was en dat daar de ppm puls uitkomt. Maar dat is maar een gokje. Kan ook leerling/leraar aansluiting zijn....

Bruno van Hoek en Énke Blériot vinden dit leuk.
  9. fbk

fbk PH-SAM

Lid geworden:
    25 apr 2005
    Ik heb een ander schema gevonden wat volgens mij wel klopt met die print. Maar het is een pdf file, wordt dat wel zichtbaar als ik die als bestand hier bijvoeg?

10. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ja..staat dan onderaan in de post.

Overigens..ik heb 1 mixer unit aangesloten en de zaak weer aangezet..geen rook..en mooi uitslaande meters...maar natuurlijk nog steeds geen sturing op de servo's..

De 2 Rx'en uit Duitsland zijn op de post gedaan..

11. fbk

fbk PH-SAM

Lid geworden:
    25 apr 2005
    Nou, ik zal het schema hier uploaden, kijken of het gaat.
    Op dit schema zie je linksboven inderdaad de aansluitingen K1-K7 en daar nog verder naar links de 2x 2 voedingsaansluitingen voor de mixers.

Het staat er zie ik, maar niet meteen zichtbaar zoals dat andere schema hierboven, blijkbaar moet je dan iets anders doen?

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 20 jan 2025
  12. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik heb hem ff omgezet naar JPG en gedraaid:

Maar..waar zit nu dat vreemde rode draadje...3e weg links na de rotonde??

Schaltplan Proffessional.jpg

13. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Maar uit de internet foto's blijkt da die rode draad er soms wel en soms niet aan zit..dus moet een optie zijn voor iets wat tot nu toe onbekend is.

14. fbk

fbk PH-SAM

Lid geworden:
    25 apr 2005
    Helemaal links op het schema zie je een condensator 47n over de + en - aansluitingen van die 2 mixer stekkers. Dat is vermoedelijk dat platte ronde schijfje waar niets op te zien is. Aan de onderkant van de print zie je daar die draden lopen door dat gat, kun je die draden eens opzij duwen en dan weer een foto maken? Heb het idee dat daar toch nog een paar printspoortjes zitten die nu niet te zien zijn, wellicht krijg ik dan een idee wat daar gebeurt......

15. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het lijkt me niet zo heel mysterieus...
    Links op het schema zit een condensator van 47nF (dat bruine schijfje, blauw in de andere zender), daar zie je de gestabiliseerde 5,2 volt voedingsspanning naar toe gaan.
    Die C dient ervoor om de antennewerking van de printsporen te neutraliseren, zo lekt er geen HF energie de voedingsspanning in.
    Het rode draadje zit aan de + 5,2 volt en voedt waarschijnlijk wat toegevoegde elektronica.

edit: twee zielen, één gedachte.

edit2;
    Nu we toch bezig zijn, hier is het HF moduul:
    HF-Modul.jpg

16. fbk

fbk PH-SAM

Lid geworden:
    25 apr 2005
    Bruno, precies, zoiets moet het zijn, kon er alleen niet achter komen of het de + of de - was, maar vermoedelijk dus +, rood ;)
    Maar wat dan die toegevoegde elektronica zou moeten zijn, geen idee.

17. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    We zouden een goed beeld moeten hebben van de printsporen onder dat kabelbundeltje.
    Hoe ik denk dat het zit ( maar dat is nog geen zeker weten):
    Print onderzijde.jpg

18. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Alle draadjes ff door het gat getrokken..dit zit er..

En het soldeer puntje boven de 1 van 116..daar zat aan de voorzijde die korte rode draad..iets van 60..70 mm lengte...

20250120_223008.jpg

19. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Aan het andere uiteinde van het ride draadje zat een vuile soldeer klodder..

upload_2025-1-20_22-36-36.jpeg

Ik kan nog niet traceren op de achterkant waar die eventueel heeft gezeten..indien het dan ergens aan de print heeft gezeten..

20. fbk

fbk PH-SAM

Lid geworden:
    25 apr 2005
    Het wordt steeds interessanter, haha. De verborgen printspoortjes voorzien de beide S1 en S2 aansluitingen dus van +5.2V en min. Die 47n condensator zit dus aan 1 kant aan de +5.2V en aan de andere kant nergens aan, ook niet aan aarde. Met dat rode draadje kun je die condensator dus bv. WEL ergens aan aarde leggen. Wellicht bedoeld om wel of niet een bepaalde ontkoppeling van de voeding te maken bij zenders die een probleem hebben. Misschien is het een foutje op de print, vergeten om die 47n aan aarde te leggen. Op het schema staat die 47n tussen + en - aangesloten daar bij S1 en S2, dus ik zou dat soldeerpunt gewoon met een kort stukje draad aan de - solderen.

Deel Deze Pagina