Werken aan de Hans Waasdorp RC Collectie (DE PH-SAM ELEKTRONICA CLUB)

Discussie in 'Besturen' gestart door Bruno van Hoek, 12 nov 2024.

1. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Jongens,

Is het mogelijk door een maak contact te activeren ( externe drukknop) ergens een functie in de Futaba zender in werking te laten komen? ( dus zonder een stick of schakelaar te bewegen).

Dus de waarde van die stick of schakelaar te overrulen..

2. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Doel..in de Typhoon de org drukknop ook aan te sluiten en er dan via een servo een escapment achtige aansturing van te maken.

Schakelaar overrulen gaat niet?
    Staat die bv in de ene stand en ik verbind de 2 draden van de druknop met de midden aansluiting van de 2 standenschakelaar en de andere aansluiting...dan is de 1e stand nog steeds ingeschakeld.

Maar een stick kan wel?

Dat is toch een potmeter dus weerstand.

Zet ik bv de gasstick op max positie en max weerstand dus het ene einde van de servouitslag..en de drukknop over de beide aansluitingen van de potmeter..(niet de loper) dan wordt de weerstand nul op het moment dat de druknop ingedrukt wordt..dus ontstaat het andere einde van de servouitslag ????

3. fbk

fbk PH-SAM

Lid geworden:
    25 apr 2005
    Ik ken die zender niet, maar meestal wordt er gewerkt met een bepaalde spanning. Bv. bij een 3 standen schakelaar wordt de middenaansluiting via 2 weerstanden op de halve spanning gezet, vaak de helft van 5V, dus 2,5V. Dit is dan de middenstand. De andere twee aansluitingen van de schakelaar worden aangesloten op 0V en 5V. Dit zijn dan de beide uiterste standen. Dit kun je niet zomaar even overbruggen met een externe schakelaar, kan kortsluiting geven.
    Een stick werkt ook ongeveer zo, de beide buitenste aansluitingen van de potmeter zijn aangesloten op de referentiespanning, bv. 5V, de loper geeft dan een variabele spanning. Als je de loper met een externe schakelaar doorverbindt naar een van de buitenste aansluitingen, zal er 0V of 5V op de loper komen te staan, dat is meer dan er normaal staat, dus wat er dan gebeurt, hangt van de zender af. Je zal een weerstand in serie met de externe schakelaar moeten zetten om een bepaalde uitslag te krijgen en dat is ook nog eens afhankelijk van de stand van de stick/potmeter. Kortom, lastig om dit goed te krijgen.....
    Als je de draden van een schakelaar in de Futaba lossoldeert en dan aansluit op de Typhoon drukknop, zou het wel moeten werken.

Laatst bewerkt: 12 mrt 2025 om 11:48
  4. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik was er al bang voor...maar..we gaan er zo induiken

20250312_115024.jpg

De professor is gearriveerd...

20250312_115039.jpg

De drukknop op een schakelaar positie aansluiten..lastig..want het is een 7 kan zender en 5..6..en 7 heb ik al in gebruik voor het handkastje tbv model nr 1.

Met die drukknop zou ik een model nr 2 willen sturen..escapement achtig...een servo wat een soort van escapement gaat bedienen.

Wat nog vrij is zijn de 1 t/4 functies..dus de sticks..we gaan zo kijken of er wat er mogelijk is..

5. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    We zijn er uit Frank..drukknop gaat een relais aansturen..potmeter er bij om bij de ingedrukte drukknop stand de gewenste spanning op de gekozen stick potmeter loper te krijgen...en dan kan een volgend model met 1 kanaal drukknop sturing uitgevoerd gaan worden.

Bruno maakt iets waarmee die drukknop signalen in het servo gaan resulteren in neutraal...links...neutraal....rechts..enz zoals gebruikelijk bij een escapement.

6. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Met Bruno een dagje over de vloer worden er wel meters gemaakt:

1 Kanaals toepassing met de Typhoon is dus opgelost...zie boven.

De Microprop prof zender nemen we afscheid van..en we gaan op zoek naar een andere..mooiere.

De mooie Simprop Alpha 2007..die door een overspanning doorgebrand was...gaat om naar 2,4 gHz..en is al aardig op weg.

Dank Bruno!!!!

Deel Deze Pagina