Werken aan de Hans Waasdorp RC Collectie (DE PH-SAM ELEKTRONICA CLUB)

Discussie in 'Besturen' gestart door Bruno van Hoek, 12 nov 2024.

1. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
  2. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Moeilijkste gehad..
    Pennen er in en deze kant met 2k gelijmd..mag niet capilair zijn..kan anders in de contra in de baustein komen..morgen verder...

20241205_202548.jpg

Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  3. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Morgen nog 1 maken..2 te kort op de huidige servos

En dan 3 met bussen ipv pennen voor op de rode basis bausteinen..dus.. heb ik edd het aansluitschema nodig van de stekker op de basis baustein.

Heeft iemand dat cq te achterhalen??

4. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Die servo stekker schema heb ik wel....zoek die van de Contra die aan de voeding komt. Dus in de rode basis..
    Is overigens dus net andersom. Female aan de voeding..en male in de basis.

Is stuk lastiger. Is eigenlijk geen bus maar verende contacten..

Mogelijk werken een goed passende bussen ook..iets van 0,6 mm inwendig..zal wel contact gaan maken..

Maar hoe maak ik messing bussen van bv 1,2 op 0,6..

Bestaat er zoiets in de elektronica wereld?

Of ander soort verende contacten geschikt voor 0,5 mm pennen..

5. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Servostekker slopen?

6. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Nee..die hebben we al 2 te weinig van..die ben ik aan het bijmaken..

Een female stekker heeft als uitdaging de 8 bussen..of beter gezegd..waarschijnlijk 2 bussen..plus en min aansluiting.

Hoe de behuizing van de stekker te maken is opgelost..is niet moeilijk..busjes maken wel..en verend..dus bv er een sleufje in ook ook lastig. Hoewel..indien ik bv alu busjes kan maken dan is er met de figuurzaag sleuven in te krijgen..messing is alweer wat lastiger..

Maar female stekkers uit onbruikbare bausteine is wel een oplossing..

Heeft iemand nog kaduke bausteine liggen???

7. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ah..ik zie nu hier boven..geen middenaftakking..6v voor de ontvangst en een separate voor de servo spanning..

Blijft de vraag..waar moeten de plus en de min komen bij de basis module contra stekker..

Bruno..doorverbindingen in de servo stekkers heb ik gezien.

8. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Wat zijn hoogomige koptelefoons..die kleintjes die in bv de laptop passen.?.tbv afluisteren zenderton..aansluiten op de min en om de antenne..

En

Ah 108,5 mHz op de radio kan ik net niet halen..kom maximaal op 106..ook weer tbv afluisteren zenderton.

Ik kan niets direct horen zoals toen bij de rehatron die nu bij bruno is..daar hoorde ik de tonen bij aanraken van de schakelaars.

Leerzaam!!!

9. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Ik bedoelde moderne (jr) servostekkers. Pennetjes (eigenlijk zijn het busjes) eruit wippen en gebruiken om de 0,5 mm pennetjes in te schuiven...

Énke Blériot vindt dit leuk.
  10. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, die zijn laagohming. Hoogohmig zijn zgn. 'kristaloortelefoons'
    Die zijn honderden maal gevoeliger en belasten een schakeling waar je ze aan zou hangen vrijwel niet.
    Ik heb er waarschijnlijk nog wel een voor jou.
    Dan komt zometeen hier onder het antwoord:
    Al zou ik ze hebben, dan nóg werden ze gerepareerd....;)

Dit is het aansluitschema van de ontvangerkabel, dat ik nog ergens had staan:
    Die antenne is gewoon 1 meter soepel montagedraad (eigenlijk hetzelfde spul als dat aan je Futaba PCM ontvangers zit).
    Die meter moet wel ongeveer kloppen, omdat de ontvanger daarmee is afgeregeld - en daar gaan we lekker van afblijven.....
    Zo, schluss für heute....o_O :D
    Graupner_cable_3681.jpg

Laatst bewerkt: 5 dec 2024
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  11. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
  12. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Servostekkers zijn meer bekend als "dupont" connector en zijn aan de dikke kant 1.15mm en vierkant

De pennetjes die op balanceer stekkers worden gebruikt lijken iets dunner, maar zijn vierkant
    Beide connectors te koop via de lidl met krimptang. Helaas is de blackfriday prijs voorbij
    https://www.lidl.nl/p/parkside-krimptangenset/p100381436

13. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Deze IC voetjes hebben zelf pennen van 0.5mm en dus ook bussen die 0.5 mm pennen kunnen hebben
    Alleen niet van die lange pennen
    Maar misschien als je het puntje eraf zaagt en er een "doorsteek" plug van maakt met draadje aan de zijkant.
    Zal eens zoeken of ik er nog wat heb liggen. Lang niet gebruikt.

upload_2024-12-6_0-16-8.png upload_2024-12-6_0-17-4.png
    https://www.conrad.nl/nl/p/tru-comp...en-14-precisiecontacten-1-stuk-s-1586542.html

Dit rare ding heeft wel mooie pennen van ca. 0.5mm
    upload_2024-12-6_0-24-0.png upload_2024-12-6_0-24-35.png
    https://www.conrad.nl/nl/p/tru-comp...7-62-mm-aantal-polen-20-1-stuk-s-1586571.html

Misschien contactjes uit breadboard slopen?
    Die contactjes zijn ontworpen voor 0.6mm draad, maar ook voor draadjes van weerstandjes en condensatoren en die zijn vaak <0.5mm
    Breadbordjes zijn niet duur en in verschillende maten te koop.
    Contactjes zitten op een strook van 5 (of hele lengte). Per strook 1 mischien 2 contactjes te halen.
    Ik denk dat deze contactjes meest kans maken.
    upload_2024-12-6_0-36-21.png
    https://www.conrad.nl/nl/p/tru-comp...-x-b-165-1-mm-x-54-6-mm-1-stuk-s-2885953.html
    https://fakkert-electronica.nl/product/breadboard-transparant/

Heb je nog minidin 20 jaar geleden voor muis en toetsenbord en S-video
    Lijkt me wat lastig om contacten uit te krijgen, maar toch even noemen.|kan best dat de graupner plug verwant is aan de mini-din.
    upload_2024-12-6_0-48-29.png
    https://www.conrad.nl/nl/p/assmann-...md-aantal-polen-6-inhoud-1-stuk-s-741796.html

Ik noem hier alles van conrad, maar IC voetjes en breadboards zijn overal online te koop.
    Voor Henk op fiets afstand:
    https://fakkert-electronica.nl/
    • Thomas à Kempisstraat 128
      8022 AC Zwolle
    bonus tip: https://www.baco-army-goods.nl/kristal-oortelefoon.html

14. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Dank dank..gaat vast goedkomen...ik fiets eens ff naar fakkert.

De 1e (proef) male stekker gaat lekker..nee je krijgt het nog niet te zien..strakkies..:p:p

2e body vanavond en ik maak gelijk de body voor 3 stuks females..heb de draaibank nu ingesteld op de juiste steekcirkel voor de pennen en bussen dus eerst nog 4 propjes maken.

Hoe de cross over verbindingen incl isolatie tov elkaar te maken ook uitgefiegelierd...is meer fijn bankwerk..zeg maar instrumentmakers werk...dan elektronica..dus bij Henkie in goede handen..stekkers gaan verdomd veel lijken op de orgs.

Zal de proef versie zodra gereed aan de Bellamatic zetten (die dus niet werkt op een stroomstootje van 1,5 volt) maar dan zit er in ieder geval een juiste stekker aan voor verdere wzh door de professor.

Aan de Unimatic waar dus ook de stekker af is..en niet reageert op een stroomstootje (geen wonder..stuk en dan worden de stekkers er af gesloopt) kan ik nog geen stekker zetten..Daar moet eerst een aansluitschema van komen ..is 5 touwtjes maar gelukkig allemaal verschillende kleuren.

bv blau/grijs en grijs/blau en zo..ik heb al een mailtje naar Bakema gestuurd..maar nog geen reactie..hallo Bakema? Hallo??

Oh ja..voor ik de cross over verbindingen maak ( en het zelfde geldt natuurlijk voor de Basis female stekkers)...hoe kijk ik tegen de stekker aansluitschema's aan?

De tekening is de pen cq bus zijde?? Zeg maar de onderkant van de stekkers? (Want anders wordt het alsnog een Bakema probleempje)

15. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Er staan nummers op de stekkertjes.
    En als ik op een schakelaar snoertje kijk waar zowel female bussen op zit met de antennedraad (foto links) in de foto en een male pennnen (rechts)
    Kijk je boven op de stekkers dan zie je dat de nummers verschillende richting op lopen
    Achterop de bus is de richting met de klok mee, zoals op het papiertje van bruno
    Achterop de pen stekker (servostekker) is de richting anders, dus tegen de klok in.
    nummer corresponderen dan. 1 op 1, 2 op 2 enz...

Hieruit volgt: Beschrijving is tegen de pennen aankijkend van een male stekker zoals op de servo zit
    (Mischien betere foto's later. Kan iemand deze bewering verifieren)
    upload_2024-12-6_9-44-43.png
    upload_2024-12-6_9-44-14.png

Laatst bewerkt: 6 dec 2024
  16. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Iemand? :rolleyes: Wie? :weetnie: Ik? :eek:
    OK dan...
    Klopt!:yes:

17. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Had ik na lang zwoegen de bedrading in de stekker van een aanhanger....contact? Ja contact ...en pats boem..je snapt het al..verkeerd om er aan gezet.

Dus we maken fouten..maar liever niet steeds de zelfde.

Ok..we kijken met het schema tegen de soldeerkant aan...de kop van de stekker...dan kan ik de proefstekker afmaken..de doorverbindingen er aan solderen..isolatie schijfje er op..dan de andere set doorverbindingen en de + en de -..

Dan deksel er op..en dan..dan krijg je foto's..

18. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Ja.
    Voor de servostekker hebben we het dus over dit schema gezien vanaf de soldeerkant[​IMG]

(gecorrigeerde post. Ik ging uit van gele schema, maar hier gaat het om de servostekker met nummers gezien vanaf de soldeerkant)

Laatst bewerkt: 6 dec 2024
  19. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Ik ben hier bezig om voorzichtig met 120mA de +25 jaar oude sanyo cellen uit hun winterslaap te halen.
    Oude lader met temperatuur sensor.
    Beetje Indiana Jones met een mummy of zo.
    Na halfuurtje laden hebben de cellen allemaal 1,37-1,38 V.
    Binnen een honderste gelijk. Klinkt goed.
    upload_2024-12-6_12-52-40.png

Post komt net binnen. Paar kleine 1S brushless regelaartjes. Dank u Henk.
    Hier een zo'n regelaartje in z'n natural habitat:
    upload_2024-12-6_12-54-58.png

Overigens, kijken jullie ook altijd of het dekseltje van de jam op de pindakaas past?
    Ik ontdek dit:
    upload_2024-12-6_12-56-27.png
    Deze connectortjes zitten op een 2mm raster en niet zoals servo stekkers en ICs op een 2.54mm raster.
    Zijn daardoor net wat compacter.
    Even uitzoeken welk type dat is en of het als strookje ("header.)" wordt verkocht.

20. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Harold...Ik kan het echt niet meer volgen hoe het schema nu bedoeld wordt..linksom rechtsom..ik wor dr duizelig van..

Dit staat er op het schema:

upload_2024-12-6_13-56-55.png

En idd er staan ook nummers op de kop van de stekker die ik namaak..dus op het deksel..en ook in deze volgorde..1....4.....8...dus tegen de klok in loopt het op. Dat noem ik de soldeerkant want daar moeten de doorverbindingen en de voedingsdraden aan de pennen gesoldeerd worden.

En we hebben het over de stekker aan het servo.

Deel Deze Pagina