Werken aan de Hans Waasdorp RC Collectie (DE PH-SAM ELEKTRONICA CLUB)

Discussie in 'Besturen' gestart door Bruno van Hoek, 12 nov 2024.

1. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De Conrad cellen passen mooi in het Simprop doosje..

20241209_120825.jpg

En een kleine serie stekkers in wording....links 4 servo stekkers..rechts 6 Rx stekkers..

20241209_120818.jpg

2. Raymond-v-M

Raymond-v-M Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    19 okt 2021
    HansH en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  3. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dit is de mijne (https://www.bitsandparts.nl/DC-DC-Converter-Buck-Step-Down-Uin:5-5-27V-Uout:5V-3A-p1907044) :
    2 S naar 5 volt.jpg
    Uiteraard kan die superlicht worden uitgevoerd (want alleen electronikavoeding)
    Hieraan parallel een 2S naar 2,4 volt convertor, die wel stroom moet kunnen leveren.
    Bijvoorbeeld: https://www.bitsandparts.nl/DC-DC-C...mini-Uin:4-75-24V-Uout:0-92V-15V-2-0A-p102997
    Één keer instellen, klaar....

Als je een Variophop (= fop, copyright Harold) maakt met een H-brug uitgang, dan voed je de hele zooi uit 5 volt en moduleert de H-brug met een blokgolfje -50% dutycycle- en krijg je 2,5 V effectief op de stuurmotoren.
    Ik ben nu in de Arduino code aan het wroeten om dat werkend te krijgen. De Arduino schakeltrap werkt al, is een afgeleide van de gasservo aansturing voor de Fleet. Als je de stick heen en weer beweegt dan gaat er bij links een rood en bij rechts een groen LEDje aan en uit. Kun je in principe een 2kanaals stuurmachine mee aansturen.
    Maar het kan nog leuker:
    In het namaak rode bouwsteentje een mini 2,4 ontvanger met CPPM uitgang.
    In het groene (of anderskleurig) een hiervoor beschreven schakeltrap -instelbaar op welke puls je wilt (groen = 1, geel =2, enz)
    Dan komt er een extra stukje programma ( daar wordt nu op gekauwd) om daaruit twee uitgangen aan te sturen, die de H-brug vertellen hoe en wat.
    Aan de H-brug komt een Bellamatic, ServoAutomatic of wat dan ook.
    Het decoderen van proportional (of -ng leuker- naar 2,4 omgebouwde tip tip) naar 2 uitgangen was eigenlijk heel vlot gebeurd, maar voor het volgende deel moet ik even diep de theorie van de Arduino processor in.
    Geef me even...

Raymond-v-M vindt dit leuk.
  4. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    De Bellamatics hebben een TO-3 klokanker motor, en die hebben een zeer lage zelfinductie.
    Wanneer je naar 2.4 V wilt met 50% PWM moet je met een hoge frequentie werken (>10kHz), anders worden de stroom pieken door de motor erg hoog. De dunne zilver borstels vinden dat niet erg leuk.
    Maar mogelijk wist je dat al. :bye:

Raymond-v-M vindt dit leuk.
  5. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    In mijn G-G implementatie heb ik een 2S>5V DC-DC met een 2S>2.5V DC-DC converter samen met de processor van Phil G.
    G-G-DC-DC.jpg
    10 x 12 x 9 mm weegt niet veel.

Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  6. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Ik heb voor een rupsvoertuigje een Sparkfun TB6612FNG H-brug bordje gebruikt. Daarmee heb je gescheiden ingangen voor een PWM- signaal (analogWrite = jouw 50%) en 2 x ingang voor de draairichting+ start/stop. Misschien helpt je dat verder?

Edit: ik lees nu Rick's bijdrage, 10 kHz gaat 'm niet worden met Arduino standaard PWM output:(

Laatst bewerkt: 9 dec 2024
    Rick NL vindt dit leuk.
  7. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Inderdaad, dat wist ik. Ik was al van plan om rond de 20 kHz te gaan zitten.
    Maar dat neemt niets weg van de belangrijkheid van jouw tip. :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
    ik hoop namelijk dat we meelezers inspireren en dan kan niemand zich een afgefikte Bellamatic permitteren.
    Die Faulhabers waren ( zijn) wondertjes van techniek met hun ijzerloze rotors/rotoren ( vandaar die lage zelfinductie).
    Daarvoor moet ik dan wel nog even teller 2 van de processor aan de gang krijgen zonder dat mijn zorgvuldig knip/plak/kneed programmaatje, dat de cppm decoder en functieselector laat werken, op z'n gat gaat.
    Maar uiteindelijk zal dat ook wel lukken.
    Wellicht toch 2x DC/DC? We zullen zien.
    Ja, een deel van dat principe wilde ik toepassen.
    Maar nee, ik was niet van plan daarbij de resident PWM methode van Arduino te gebruiken.
    Vandaar dat er even doorgedacht moet worden....

Mijn motief om het met een chopper op te lossen was vanwege de teruglooptijd.
    Jullie kennen ongetwijfeld het apparaat hieronder. Grundig heeft dit later toegevoegd, toen bleek dat de Bellamatics het op 'smoothness' verloren van bijvoorbeeld de Amerikaanse Bonner of Annco stuurmotoren. Deze hadden een elektrische terugloop -en waren daarmee even snel als de heengaande slag.
    Een Bellamatic heeft een veerneutralisatie en, als je de Grundig schakeling aanhoudt, door de dan kortgesloten motor, een elektrische rem. Daarom werd deze Terugloopregelaar uitgebracht, waarmee de 'kortsluiting' van de motor regelbaar werd. En daarmee de teruglooptijd en daar weer mee het stuurgedrag van het model...
    Terugloopregelaar schema.jpg
    Als we nu bij het in- en uitschakelen via de H-brug ook de duty cycle kunnen variëren, hebben we de aan- en terugloop helemaal zelf in de hand...
    Loopt de Bella eenmaal via de H-brug, dan gaan we wel eens kijken of we zo'n foefje nog kunnen toevoegen,
    Theoretisch kan alles....

Laatst bewerkt: 9 dec 2024
    HBZWEEF en Rick NL vinden dit leuk.
  8. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Soms baal ik als een stekker..wanneer er weer eens iets niet lukt..maar vandaag niet..serie fabricage van servo en voeding stekkers.. Ze zijn gemini..geminituur..uh kleiner dan de 1e proefversie..en krijgen echte contact pennen....

20241210_142616.jpg

Het volgende stuurwonder waar een stekker aan moet is de roer en gas combi Graupner Unimatic....dus hebben we een aansluitschema nodig..wie heeft dat..weet waar Abraham...

20241210_142638.jpg

Bruno van Hoek en HBZWEEF vinden dit leuk.
  9. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik heb wat gevonden...en de kleuren kloppen..blauwachtig grijs..en grijsachtig blauw..en zo..Daar komen we wel uit...

upload_2024-12-10_15-34-54.png

upload_2024-12-10_15-37-20.png

Bijgevoegde bestanden:

10. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik ga de video handleiding bestuderen...

11. Raymond-v-M

Raymond-v-M Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    19 okt 2021
    Ineressant! Er zijn 2 verschillende discs die de functie van stuurmotor bepalen. Dus echt fysieke discs, Steuerscheibe in het duits. Welke nu daadwerkelijk in de stuurmotor zit is de vraag.
    Doodzonde overigens dat er overal met een dikke viltstift nummers opgezet zijn:(

Laatst bewerkt: 10 dec 2024
  12. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Een beetje thinner en het is "opgelost".
    De ene schijf is voor "sequential": R-N-L-N-R-N-enz.
    en de andere voor "compound": 1x drukken en vasthouden: R, loslaten altijd N
    kort aantikken, loslaten en daarna weer vasthouden: L.

Met zo'n stuurmotor heb ik mijn eerste RC vlucht gemaakt.
    Vertel ik nog wel eens over....

Beton vindt dit leuk.
  13. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Bruno..mag ik 1,5 v op de bruine en wit zetten om te kijken of de motor beweegt?

Heb ik bij de overige ook gedaan..div motoren willen links of rechts om..1 of 2 geen response..
    .

14. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Unimatic reparatie

De motor is ok!!

De aansluiting van de bedrading aan de slepers/motor lijkt niet te corresponderen met de tabel..(kleur/connect to)

upload_2024-12-11_16-37-22.png

In het hook up schema heeft men het over grijs/black/red resp center..make en break...maar ja..welke zijn dat op de schijf??

En waar horen de bruin en wit aangesloten te worden??

Bv..van boven naar beneden (1 t/m 6 genoemd..niet zijnde de nrs van het stekker):

Wit = sleper 1
    Rood = sleper 2
    Zwart = sleper 3 en 5
    Bruin = sleper 4, en aan de motor
    Sleper 6 niet in gebruik
    Grijs= direct aan de motor

20241211_163513.jpg

Het lijkt me dat er meer gegevens nodig zijn.

15. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Meer gevonden..op deze Unimatic zit contact schijf Nr 2..bestelnr 3755 met 8 polige stekker ( staat ook op het doosje)..en de snoer kleuren aan het servo komen overeen met de tabel..( zie Verdrathung pargraaf 2)

Blijft het probleem..ik wil kontroleren welke kleur waaraan moet aan de sleepcontacten/motor.. (aan de stekker is duidelijk vlg de tabel).

Dus nog steeds..de rechter kolom in de tabel van pargraaf 2. Het klopt niet met dit servo..het zit er anders aan..zie foto van het servo.

1733940065534-cf3d8f6a-0eca-436d-848d-bcdf77f5c6ef_1.jpg

1733940065534-cf3d8f6a-0eca-436d-848d-bcdf77f5c6ef_2.jpg

1733940065534-cf3d8f6a-0eca-436d-848d-bcdf77f5c6ef_3.jpg

1733940065534-cf3d8f6a-0eca-436d-848d-bcdf77f5c6ef_4.jpg

1733940065534-cf3d8f6a-0eca-436d-848d-bcdf77f5c6ef_5.jpg

1733940065534-cf3d8f6a-0eca-436d-848d-bcdf77f5c6ef_6.jpg

16. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Ideetje voor simpel 2.4V
    1 lipocel met 2 of 3 diodes in serie.

17. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ook een succesje..de Bellamatic weten te repareren..loopt weer keurig links.en rechtsom..

Beton vindt dit leuk.
  18. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Even mijn unimatic erbij gepakt.
    Geen sleepcontacten, Wel 3 steuerscheiben. C (ofG), 1 en 3
    Grote rondsstekker doorgemeten
    1 bruin
    2 wit
    3 blauw
    4 (niet verbonden)
    5 groen
    6 rood
    7 zwart

IMG_20241211_230400.jpg

19. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Die Unimatic kwam ik dus niet uit..dacht dat de draden aan de sleepconacten niet goed zaten..en ik kon het aansluitschema niet volgen.
    Daarom de Bellamatic gepakt..is eenvoudiger..had een mecanisch probleempje..het neutraliseer veertje was verbogen en zat niet aan weerszijde van de nok...motor wil lopen...en voeding omdraaien gaat die de andere kant op..maar nog niet juiste aansluiting gevonden want stopt niet op het einde.

Schema er bij..deze dus.

upload_2024-12-12_6-35-55.png

Daar staan 2 schakelaar in..relais.....en maar zoeken en zoeken..zitten er echt niet in!!!

Toen het eerste lampje....die zitten helemaal niet IN het servo..maar dat zijn de relais in de bouwsteen!! ( Ja..jullie weten dat wel..maar ik weet van niets)

Hééé..een relais heeft een midden contact..een maak contact en een breek contact..in Duits mittel..arbeit..ruhe..waar had ik dat eerder gezien??

De + en de - van de Bellamatic voeding moeten dus blijkbaar aan de contacten 1 en 3 ( en er zitten 3 slepers)..straks proberen of de motor dan ook loopt en op het einde stopt

Terug naar de Unimatic.

Dit aansluitschema gaat helemaal niet over hoe de draden aan het servo (slepers) zitten...

upload_2024-12-12_6-42-48.png

Het zijn de kleuren draden aan de pennen van de stekker...en waar het vanaf de stekker dan in de bouwsteen terecht komt..Die Anschluss heeft niets te maken met de sleepcontacten!!!

Zo..weer wat geleerd...Nu kan de bedrading ( na 2 richtingen twisten..tw 2 stuks linksom als kern..en 3 rechtsom als buitenmantel) aan de stekker gezet worden ...op (1,2,3,7en 8) en kan ik netjes met stukjes kleine krimpkous de draden beter aan de sleepcontacten/motor maken want dat is rommelig:

upload_2024-12-12_6-47-45.png

Harold..jouw plaatje:

Jij hebt de schijf nr 3 er op zitten..slepers ontbreken..bij schijf 3 hoort een 8 polige stekker. Unimatic bestel nr 3755

Jouw stekker met 7 pennen en o.a. de typerende groene draad hoort bij bestel nr 3753..de Unimatic met schijf Nr 1!!!!! ( hoe dan de draden aan het sleperblok moeten weten we niet)

Dit aansluitschema:
    upload_2024-12-12_6-58-55.png

En jouw schijf C/G is de Nr 2 ( is gelijk qua sporen met mijn Nr 2)

DUS...schijf Nr 3 hoort niet bij de 7 polige stekker!!

En..bestel nr 3753 = 7 polige stekker = schijf1

Bestel Nr 3755 = 8 polige stekker = schijf 2 of 3

Overigens..het sleperblok met de 6 slepers is bij alle uitvoeringen gelijk.( bedrading aantal en kleur/positie is schijf afhankelijk)

20. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Harold..

Jouw Unimatic is reparabel..althans indien de motor het doet..

Schijf 2 monteren..weten we de draden/sleper aansluiting van.

Sleper huis en deksel 3D printen en slepers buigen van staaldraad.

Houten stekker 8 polig van mij er aan.

Indien de motor ok is..en iemand het sleperhuis..deksel kan printen...dan bouw ik hem wel verder voor jouw af.

Deel Deze Pagina