Werken aan de Hans Waasdorp RC Collectie (DE PH-SAM ELEKTRONICA CLUB)

Discussie in 'Besturen' gestart door Bruno van Hoek, 12 nov 2024.

1. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Die had ik al gezien...pff..30 euries..

De contacten zijn niet uit het achterdeksel te halen..zijn ingegoten cq tuchtig ingelijmd..maar dan nog...nieuwe contacten zijn mogelijk niet te koop.

Dus dit servo is voorlopig afgeschreven...

Raymond-v-M vindt dit leuk.
  2. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
  3. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    In de Servoautomatic zit de Micro T 05:

upload_2024-12-13_11-13-16.png

Zoals gezegd..dit was het ff voor wat betreft het herstel van de Matic serie servo's.. Jan en HenkB.. ze blijven allen nog hier in afwachting van een dagje met Bruno werken aan mijn Variothon zender en de div Schaltstufen voor ons drieën..

En voor die rode basis zijn we voeding aansluitingen nodig..ik ben 6 stekkers aan het maken ( had de draaibank toch ingesteld staan). 1 voeding maak ik helemaal compleet tw 4 xAAA voor de Rx en 2x AA voor de servo voeding...incl 2 rijen schakelaar.

De andere 5 stekkers maak ik compleet echter deksel er nog niet op en nog niet de benodigde bekabeling er aan.. ik weet nog niet wat er aan moet ivm die geplande lipo voeding..

Zo dus...

upload_2024-12-13_11-11-37.png

En ik heb wat uitgedokterd voor contactbussen....ff een proefje doen..

Bruno van Hoek en Rick NL vinden dit leuk.
  4. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Wacht even met die motortjes.
    Ik heb mogelijk iets liggen.

En die wil ik wel ruilen...

Énke Blériot vindt dit leuk.
  5. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Niet aan de busjes proef toegekomen..kwam een ongenode gast..(ene HB uit H)...niet vanaf te komen...
    Gelukkig ging hij wel met een doos oude zenders er vandoor..ruimt mooi op..hoe hij dat thuis moet verantwoorden....niet mijn probleem..:p:p:p:p:p:p

Maar de busjes proef is als volgt..om een 0,5 mm stiftje tig windingen koperdraad van 0,5 mm wikkelen (L=8 mm). Heel klein stukje aan weerszijden solderen (1..2 windingen hooguit) ..rest zo laten..en dat in de stekker body stoppen ..te monteren (lijmen) in gemonteerde toestand met de basis schaltstufe stekker (gaatjes in de houten stekker zijn iets groter dan de buitendia van de gewikkelde busjes). Gat in de body is getrapt dus busje kan er niet uit aan onderzijde..en aan de bovenzijde komt de bedrading en dat wordt gelijmd aan de body....vlgs mij moet het zo gaan lukken.

Bruno van Hoek, Harold en HBZWEEF vinden dit leuk.
  6. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Op de orginele zenders foto (met al die graupner servos) van Hans Waasdorp thuis had ik een verhaal over het rechter motortje (T03/15) wat in de silentius zat.
    Links op de foto staat echter een T05.

Het kan dus zijn dat je een T05 hebt liggen, of bij iemand in een doos gedaan.
    Zat wel bij de Hans collectie.

Nu heb ik toevallig ook zo'n T05 NIB liggen (met een 1:1670 opprik vertraging)
    Maar ik denk dat mijn servomatic ook een uitgebrand motortje heeft.

Daarnaast was het idee om de T05 te ruilen voor de T03/15,
    Maar waarschijnlijk als je de T03/15 vind, zal de T05 er ook bij zitten.

Voor de oplossing van jouw servomatic:
    Waar is de T05 van de foto?
    upload_2024-12-13_18-41-16.png

7. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Het blauwe doosje met de T03/15 is hier...

Het rose doosje is niet aangetroffen bij binnenkomst van de spullen.

8. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Trinnggg. Pakje...Harold bedankt voor zoveel moois..de Simprop zender en de rest is nu weer helemaal origineel....1000 x dank..dat wordt gratis donken worden voor jouw in Harsewinkel.!!

Harold vindt dit leuk.
  9. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Harold...jongens..ik heb een probleempje..en een uitdaging..

Harold..leg ik de 2 staaf accu's op de trap..wil ze ff later naar boven brengen..pak ik er 1 op en knetteren..de vonken vlogen er af..klein brandwondje..geen probleem..ik laat de accu van schrik los..valt op de stenen tegels in de gang..tegel heel ( ander had ik echt een probleem gehad)...maar de accu staaf in 3 stukken..op de kop staat soldering gebroken.

De andere zit veilig in de kartonnen hulzen en gaat morgen de zender in.

Wil je hem tzt nog een keer opnieuw solderen??

Dan de uitdaging..de contra stekker voor de rode basis steen..veertjes maken gaat prima....gaten op de draaibank in de houten stekker ook..toch wel akelig nauwkeurig.....maar ik moet niet te veel speling hebben tussen gat en veertje en..

Nu blijken de pennen in de bouwsteen geen zoekkantje te hebben zijn helemaal stomp van voren....en een paar tiende mm er naast met het veertje en het pakt niet..4..5 gaten gaat het goed..enkele niet..

Dus weer denk denk..er moeten echt busjes in komen met een zoeker ..dus schuin kantje..en dan ook nog een een 2 tal sleuven om iets te kunnen veren...

Maandag toch maar eens naar Fakkert wat die heeft wat bruikbaar te maken valt...

10. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Ja heb nog een hamerboutje om kop-staart te solderen. Eenvoudig kunstje als je het eenmaal weet.
    Maar als je in de lengte nog ruimte hebt kan het ook met een draadje naast elkaar en dan in de lengte vouwen. Wel een kartonnen isolatie ringetje over de pluspool, want + en - van de cel dicht bij elkaar.

Zit aardig wat energie nog in hé?

Die graupner bouwsteen contactjes zijn een beetje plat toch? Althans bij de modernere varioprop

11. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ja..zijn 2 platte stripjes..

Ok..wil ik wel proberen met een stripje dun messing om de zaak weer aan elkaar te zetten..gaat me lukken..lengte is nog wat beschikbaar..en ja..zal er een schijfje tussen doen..

12. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ff een conversie tabel maken mbt de kleurtjes..en deze priegeldingetjes in de houten contra stekker bouwen..
    20241215_123120.jpg

Ik geloof dat we samen de klus gaan klaren..en....
    Henk B heeft me ingefluisterd dat een werkende 27 Mc Rx wel hoog gegrepen is..bv voor de 1 kanaals Hagee zender..beter is de Arduno weg in te slaan..ja ja..jullie krijgen nog heel wat te stellen met mij..

Maak de borst maar vast nat..:eek::D:D:p:p:p

13. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja, daar heb je wel een punt(je).
    Maar mijn convertortje staat altijd vast ingesteld op 5 volt.
    Een Arduinootje (model Raymond) is redelijk vlot geregeld.
    Tja, en voor de 2,4 module is er nog de nodige keuze.
    Laat zich best goed bij elkaar sprokkelen.
    Ik had, tussen de bedrijven door, ook weer wat vorderingen met het binnenwerk voor een Variofop ontvangercombinatie.
    Dat gaat ook helemaal goed komen.
    In elk geval wordt het hoofd steeds helderder.
    Zometeen weer aan de slag , morgen na koffietijd op weg terug en dan heb ik nog even tot de avondvergadering.

14. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Henk, wist je dat ik met het crimptang lidl doosje vol servo en balanceerstekkertjes (stekkertjes zelfde als voor arduino en 3D printers) heb gestaan?
    Heb toen alleen de balanceerstrekker pennen opgemeten en die waren dikker dan 0.5mm
    Busjes van de balanceer passen inderdaad prima op de ronde stekker.
    Handig dat die met gekleurde draadjes zo te koop zijn.
    upload_2024-12-15_14-56-56.png

https://www.lidl.nl/p/parkside-krimptangenset/p100367458 let op meerdere sets ook voor andere soort (auto) stekkertjes. Nog steeds met blackfriday voor een tientje.

Over cellen kopstaart met een draadje:
    Iets uit het midden solderen dat draadje. Dan liggen de verbindingen na het vouwen naast elkaar op de pluspool.
    (Volgens mij is dit alleen met een filmpje uit te leggen)

Laatst bewerkt: 15 dec 2024
  15. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik snap het. Ja dan vallen ze naast elkaar..

De alpha ssm contest is een oudere zender..kast iets minder frasi..accu is prut..die moet er uit..

De alpha 2007 ziet er van byiten als nieuw uit...accu ziet er normaal uit..
    Wat te doen met deze? Laden onder toezicht proberen??

Foto zo...

16. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Prut...
    20241215_153443.jpg

Deze lijkt ok..

20241215_153451.jpg

17. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Gewoon langzaam laden en kijken of alle cellen lading pakken en dezelfde spanning laten zien..
    Zeker nog een paar keer laden/ontladen nodig.
    Ontploffen zal het niet. Hooguit beetje afdampen (in bakje laden, doekje erom) als ze toch al bijna lek zijn.
    Zien er niet uit als sanyos (varta?), maar aan de smalle pluspool te zien lijken het "gewone mensen cellen" en niet ontworpen voor snelladen. Kans dat het niks meer is.

Lijkt niet orginele accu. Hoort dat zo met cellen naast elkaar? Was wel meer gebruikelijk dan kop-staart want het was te puntlassen.
    Puntlas dingetje trouwens net besteld. Voor lage stroom toepassing Rx/Tx toch wel netste oplossing.

18. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ja..denk ook dat het een vervanger is..hij begint al wat te doen..metertje komt tot leven..

19. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Is de meter puur de accu of zegt het ook wat over afgegeven.. antenne..vermogen?

20. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Nee is direct spanningsmetertje.
    Slechts enkele zenders hadden meter die iets over zendvermogen vertelde.

Deel Deze Pagina