Werken aan de Hans Waasdorp RC Collectie (DE PH-SAM ELEKTRONICA CLUB)

Discussie in 'Besturen' gestart door Bruno van Hoek, 12 nov 2024.

1. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
  2. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Hé Henk,
    Ik ga wss morgen nog wat 3D printen. Moest je nog een accuhouder voor de Simprop? Zo ja dan heb ik de stl file of eventueel de afmetingen van de houder nodig zodat ik zelf wat kan ontwerpen.

Henk B

3. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Dank..die file staat op blz 1..

4 aa penlights naast elkaar..

4. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    OK Morgen printen maar wél in brandweer rood. Zwart is op.

5. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Dat was nog niet een uitgewerkte file. Alleen beetje gespeeld met parametric box op thingyverse.
    Hier nog een experimentje. Vergeet deksel. Nummers beetje aanpassen tot halve hoogte van een penlight en dan 2 identieke onderkantjes
    https://www.thingiverse.com/thing:6856962

6. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Halve hoogte +3 mm?

Voor de koppelstripjes..

7. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    ja zoiets.
    En check de diameter. AA is een range. NiMh als eneloops zijn door krimpkousje vaak net wat dikker dan dan gewone batterijtjes.

Ik had volgende waardes.
    BOX_WIDTH = 15
    BOX_DEPTH = 60 (is dus breedte. 4x15)
    BOX_HEIGHT = 26
    BOX_EDGE_RADIUS = 7.5
    BOX_WALL_THICKNESS = 2

Die 26mm is dus al halve hoogte van een AA + beetje.

Laatst bewerkt: 16 dec 2024
  8. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    upload_2024-12-16_11-2-36.png

Hoe moeilijk kan het zijn? Een beetje meer binnenruimte om de cellen te herbergen. Desnoods met tape omwikkelen voor precieze passing, maar zeker niet te krap want dan passen de cellen nooit in het kastje.
    Desnoods kan in wat tekenen in Fusion maar ik veronderstel dat het in ieder geval uiterlijk op de originele doos moet lijken en de rest minder belangrijk?

O, zie nu de foto van de originele accudoos. Moet geen probleem zijn tenzij de afmetingen substantieel afwijken van AA cellen. Hoe dik is de rand van de doos? Twee, drie mm?

9. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De org doos is ongeveer 2 mm dik.....uiterlijk zou mooi zijn dat een beetje org te laten lijken..kleur..mooi rood is niet lelijk

Dan....

2 stappen vooruit..1 achteruit..:oops::oops::oops:

Tja..wat wil ik met alle gescoorde sets?

- waar enigszins mogelijk in de org staat werkend te maken
    - niet allemaal bedoeld om er mee te gaan vliegen
    - accu's niet overal in willen houden.
    - indien wel mee vliegen moet het betrouwbaar zijn cq niet gebruiken indien er meerdere vliegers zijn..(bv speciaal project...zoals de heli VH-7)
    - dat houd in dat er ergens ook iets 2,4 gHz gaat worden.

Ik ben met die insteek aan de 3 grote Simprop sets begonnen.

De Alpha Contest die ik in Dedemsvaart gescoord het en ongebruikt was is nu op orde..zender accu van Harold er in... in de org karton kokers en in de org Rx batterij box zitten de Conrad cellen. Duur maar paste er perfect in. Deze set werkt uitstekend en is bedoeld voor de heli VH-7 waar ik mee ga starten zodra de beide Kapitans af zijn...

20241216_110022.jpg

De Simprop SSM Contest..is redelijk qua uiterlijk zit op 40 Mc..en..werkt!! Ik heb hier een stekker verbinding voor de accu gemaakt zodat er niet continue een accu in blijft..Verder geen toepassing voor bedoeld..

20241216_110031.jpg

Tja...dit zat er in..ik zou zeggen je mag bieden...:p

20241215_153443.jpg

Dan een tegenvaller??

De zeer mooi ogende Simprop Alpha 2007 wou niet laden...hebben we het over gehad..

20241216_110102.jpg

Losgehaald en direct bleek de accu niet org te zijn ..geeft nix..maar er zat een oud type niet org stekker verbinding in...die er niet fris uit zag...dus die er tussen uit gehaald en de snoertjes ff in elkaar gedraaid..Yes! laad nu wel..10 minuten aan de lading gehad..met het deksel open om te kijken of er niets overkookt..ging goed..zender aan..meter uitslag..een beetje..ok..pakt dus wat op..

Toen de bedrading netjes gesoldeerd ( moet er nog een stekker verbinding van maken...die kleine rode 2 polige).

20241215_153451.jpg

Vervolgens meerdere uren geladen..met het deksel open..ging goed.

Maar.. zender weer eens aangezet om te kijken wat de meter zou doen.en gelijk met het inschakelen hoor ik een klein..plofje..alsof je een 220 v stekker uit het stopcontact trekt met het apparaat er achter nog aan..hoe moet ik het noemen..een soort van vlamboog plofje..maar dan veel zachter...oeps..heel klein beetje rook een verbrande elektronica luchtje..

Omdat ik het deksel open had was het hoorbaar..en ik zag een heel klein tikkie rook..vleugje.. in de buurt van de laadplug ..of bij die kleine print komen (hoogfrequent gedeelte?) ..dus rechts boven op de foto..Waar het exact was kon ik niet vaststellen..

20241216_110147.jpg

De set is dood..Rx doet niets...heb gewisseld met de Alpha Contest zender...
    - deze zender doet nog steeds niets met de Contest Rx ( had dat wel gemoeten of zijn die niet uitwisselbaar?)
    - en andersom..de Contest TX doet niets met de Alpha 2007 Rx
    - uiteraard de kristallen gewisseld..

Dus kruislings over en weer ..had de Alpha 2007 Rx het wel moeten doen op de andere zender? Zou zomaar kunnen dat dit niet uitwisselbaar is.

Of...is de ene 27 Mc en de andere 35 Mc???????

Kortom..rook en luchtje kan niet goed zijn..waarom het is gebeurt..geen idee.

Tot slot..Harold..het gevallen en gebroken accu pakket is keurig hersteld (met triplex schijfjes tussen de met draad verbonden cellen) en die gebruik ik net als een 8 cellen penlight set voor testwerk..dus heeft een stekker gekregen..

20241216_105953.jpg

Toch een beetje veel jammer dat de mooie Alpha 2007 het dus niet doet....of die voor het plofje wel ok was..weet ik dus niet..was niet te testen omdat de accu leeg was.
    Ben die accu nu wel aan het verder laden..etc.

Bruno..heb jij apparatuur om te controleren waar er nu een probleem is ontstaan? Zend geen signaal meer uit??

10. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Ik zie een 12 cellen pakket terwijl er een 8 cel in hoort volgens wat ik verder op internet zie van deze 2007.

11. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Mag ik dan voorzichtig vaststellen dat de zgn eindtrap..eind transistor....of hoe heet dat..door overspanning is doorgebrand?

En die is te localiseren..testen..vervangen??

12. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Probeer nu eens...

Hey! This Thing is still a Work in Progress. Files, instructions, and other stuff might change!
    Box to fit 4 AA batteries as RC receiver pack

Op deze remix staat nog een dekseltje, maar die gebruik je niet.
    2 x doosje printen en er zouden 4 AA in moeten passen.
    Parameters moeten aan te passen zijn (eerste keer dat ik thinigyverse zo gebruik)

13,6 V is hoog, maar zou de apparatuur tegen moeten kunnen.
    Zender heeft niet of maar even aangestaan.
    9,6V voor nicads is nominaal, dat is technisch geheimtaal voor "in het echt altijd anders".
    8 cellen vers geladen komen bijna tot 12V
    Wat wel kwetsbaar is zijn elco's als ze verouderen en zogenaamde tantaal elco's hadden een wat minder ruime voltage grens.

Pakket lijk nu wel een mummy:(
    Wel veilig. Bij kortsluiting werk dat dunne snoertje als een zekering:D
    (Serieus: Voor deze toepassing prima)

13. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Jongens..het is nog net ff anders met de 2007

8 cellen er aan gezet..meter slaat nauwelijks uit..waar had ik ook alweer de docu..oh ja..in de doos..de 2007 werkt op 12 V in tegenstelling tot wat andere sets.

Dus er was met de niet originele accu die in de zender zat met idd 12 cellen en tot mogelijk meer dan 14 volt een duidelijke overspanning

20241216_143513.jpg

Harold..heb je nog tijd en zin om een niet knettereden 10 cellen pakket te maken?? Die dan wel moet passen..!!!!

De cellen die je nu gezonden hebt gaat niet..10 verticaal naast elkaar is te lang..2 rijen x 5 stuks is te breed.

Heb je iest wat wel kan....isoleer ze gelijk tov elkaar en doe er maar een mooi stukkie krimpkous om heen als dat mogelijk is..

De koker die er org bij zit is rd 34 inw x 186 lang.

Mocht je niet iets hebben van lage hoogte.. dan maak ik een 10 cellen AA ..dus 4 + 4 + 2 achter elkaar in de lengte..dat past in de koker ( want daar zat 3 x 4 stuks achter elkaar).

14. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Die koker is bedoeld voor hele stapel DEACs

Als dat mummy pakket van 8 SC cellen erin past, dan hebben ze speciaal voor deze zender :rolleyes: 4/5 cellen uitgevonden.
    5 cellen dan net zo lang als 4 normale SC cellen. en net zo breed.
    Zou moeten passen

Backstory:
    Dit pakket van sanyo gebruikt cellen die speciaal op het elektro vliegen werden gemarketeerd. Staat vliegtuigje op label en "RC-4/5SC".
    Die was echter net in de tijd dat NiMh cellen populair werden. Een SC cel had toen inmiddels 2400mAh
    Ondanks hel leuke blauwe jasje geen emotionele binding mee. Was voor "gewone mensen". Echte elektro vliegers haalden cellen uit een kartonnetje of rode (1400SRC en 1000SCR (4/5)) en later zwarte (1700SCR) cellen. Nooit blauw

Volledig ingepakt met eindkappen zodat het een crash van een vliegtuig (of van een trap) kan overleven
    upload_2024-12-16_16-3-30.png

De laatste van de Nicad en (net niet) de eerste NiMh van Sanyo
    upload_2024-12-16_16-21-13.png

15. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Dat is mooi voor gewone stervelingen. Zoals ikke..

Is dit wat ik via jouw koop..voor me hebt liggen??..of moet ik naar IKEA??

Koop..want de schoorsteen moet overal branden.

16. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Nee dit is te geef. Eventueel portokosten als dat asymmetrisch gaat lopen
    Heb ook nog een T05 motortje voor de servo, maar die wil ik graag ruilen met de T03/15 motortje (blauw doosje)
    Weet niet of op die T05 van mij zelfde tandwiel zit als in de servo.

Mijn testlader, Robbe infinity 3, is even in gebruik voor iemand die een fietsaccu wil testen.
    Maar dan pakken we even een schulze uit het rek.

17. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, dat kun je niet zonder meer stellen. Eerst het schema bekijken en dan daarmee de zwakste schakel lokaliseren.
    Dan zien of vervanging meteen resultaat heeft of dat er meer gesneuveld is. Met een beetje geluk is dat ding wel weer aan de gang te krijgen.
    Hoofdzaak zijn het schema en de printtekening, dan zou het vlot moeten gaan. Geen printtekening, dan moet er wat langer gepuzzeld worden.
    Ik heb voor dit soort klusjes altijd een netvoeding die ik op elke gewenste spanning kan instellen en... nog belangrijker, de maximale stroom kan begrenzen.
    Als die meteen naar z'n max vliegt weet ik dat er een potentiële kortsluiting in zit, maar door de begrensde stroom blaas je dan verder niets op.
    Kun je eerst op je gemak daarnaar gaan zoeken.
    Nu wordt het een gevalletje reverse engineeren. Geeft niet, is ook mogelijk.

Niet bij ons.... wij hebben stadsverwarming....:yes: :rofl:

18. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Zal ik hem vanavond al meenemen??

19. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Lijkt me wel, toch?:rolleyes: :beer:

20. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    :banana::banana:

Harold..Ik geef de T03/15 ook vast aan Bruno mee..

Harold vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina