Werken aan de Hans Waasdorp RC Collectie (DE PH-SAM ELEKTRONICA CLUB)

Discussie in 'Besturen' gestart door Bruno van Hoek, 12 nov 2024.

1. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik heb de stress van de vorige week lekker ergens in het weekend achter mij gelaten ( OK, nu hebben we weer iets met een raamscharniertje van de auto, maar dat kan er ook nog wel bij) dus ja, laten we die T03/15 allebei niet vergeten.
    Ik moet deze week toch nog even bij Harold langs, dus dat komt wel goed.

2. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Schema's van simprop HF zender deel
    Oude digi 4 en digi7+1. Misschien overeenkomsten in de 2007

IMG_20241216_182902.jpg

IMG_20241216_182922.jpg

3. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik kreeg de 4 cellen conrad..die dus in de org Simprop houder passen..maar niet verder dan 4,1 v..klopt niet..

Zijn dus cellen..dure cellen met soldeerlippen.

Wat blijkt..1 staat op 0 volt..verbreekt de keten niet maar is niet laadbaar.

Shock therapie??

4. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Bij electro wedstrijd vliegen werden de NiCad cellen vaak gepusht. Door flinke condensatoren die tot 90 Volt opgeladen in een cel te ontladen liep er een kortdurende heel grote stroom waardoor de structuur van de cellen 'opener' waardoor ze makkelijker hoge stromen aan konden.
    Daarmee kon je ook nog wel eens een 'dode' cel tot leven wekken. Wanneer je betrouwbaarheid en levensduur wilt zou ik het niet proberen.

Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  5. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Voorzichtige puls van paar ampère proberen
    Bijvoorbeeld 12V met een autolamp in serie.
    Dit soort dingen alleen bij nicads doen

6. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Ter info
    Lemon modules voor inbouw (of als JR module) . Zend alleen uit als spektrum
    Voor als je PPM signaal hebt, of samen met de oplossing van Raymond (printje potmeters naar PPM)
    upload_2024-12-17_18-36-32.png
    https://www.vgr-technology.de/en/c/transmitter-receiver-telemetry-and-equipment/module-lemon-rx
    https://lemon-rx.com/manual (Lemon Rx DSMP DIY transmitter module (LMT0002))

Een ontvangertje van lemon voor DSM2/DSMx (spektrum) wat hiermee werkt is klein genoeg om in een kastje van een classic ontvanger ingebouwd te worden
    upload_2024-12-17_18-34-15.png
    https://www.vgr-technology.de/en/p/lemonrx-lm0080n-dsmp-6-ch-no-pin-receiver-dsmx-dsm2-compatible

Bruno van Hoek en MicropropSport vinden dit leuk.
  7. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Met de kanttekening dat deze geen CE toelating hebben.
    Ik kreeg wel een warrig verhaal van Lemon dat er dan een soort van 'zelf certificering' aan te pas zou komen en dat iedere zelfbouwer dat dan maar moest doen.
    Maar zolang de mogelijkheid tot DSM-2 niet is geblokkeerd, is er toch echt wel een legitimiteitsprobleem....

Laatst bewerkt: 27 dec 2024 om 11:10
  8. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Klopt. Er bestaat geen pure DSMx only versie (Zie onderaan)

Maar volgens mij zijn er wel zenders, maar geen modules te vinden met alleen de CE protocollen.
    Bijvoorbeeld met het nieuwe ExpressLRS. Mijn radiomaster pocket is wel CE met max 100mW. Een ExpressLRS module voor mijn andere radiomaster is gekocht in nederland en dus CE, maar kan meer dan 100mW kunnen.
    Hangt af van de instelling in de zender. Zou je met firmware kunnen begrenzen, maar is opensource EdgeTx, dus doe je zelf de updates voor.

Eigenlijk is het net als te hard rijden. Auto is niet begrensd op 100km/h. Moet je zelf op letten.
    Alleen voor brommers/snorfietsen/e-bikes is er een constructiesnelheid.

Overigens, zijn die oude 27mHz nog wel netjes (als die echt oude toonzenders dat al ooit hebben gedaan)?

Een multiprotocol module of zender heeft een CE certificering, maar die geldt alleen voor de toegestane protocollen met LBT of alles onder de 10mW, zeg speelgoed, want <10mW hoeft niet LBT te zijn.
    Mag dus met multiprotocoll wel DSMx en D8-CE-LBT, maar niet DSM2 en FCC versie van D8.

Ik heb een leerling die een radiomaster ontvangertje heeft. Kan D8, D16 (FrSky) en S-FHSS (futaba)
    Mag hij van mij in les situatie alleen als S-FHSS gebruiken, want dat protocoll is LBT.
    (Ik heb overigens zo'n zelfde ontvangertje, maar tegenwoordig als CE/LBT beschikbaar., Ik mag dus wel D8 en D16 gebruiken in LBT variant.)
    Voor les situatie en daar heel strikt in, want als ik dat zou toestaan als instructeur ben ik ineens aansprakelijk.
    Ik controleer echter niet van niet-leerlingen of de zender klopt. Eigen verantwoordelijkheid. Wil ik niet weten en dan hoef ik er ook niets van te zeggen.

Mijn spektrum DX9 mag DSM2 uitzenden, want ik heb een oude versie waar het nog "grandfathered" in zit.
    Zou ik die opsturen voor een reparatie, dan komt die zonder DSM2 terug.
    Mijn Radiomaster mag geen DSM2 uitzenden.
    Verbind ik het met snoertje of draadloos met de DX9 als "leerling" dan stuur ik met de radiomaster en zend ik met de DX9. Dat mag dan weer wel.:banana:

Vanwege deze zaken ga ik voor de volgende (nog te ontwikkelen) oplossing.
    Moderne zender heeft CE toegestane verbinding met vliegtuig (35mHz, spektrum, futaba, FRsky etc..)
    De vintage zender heeft een draadloze leerling verbinding middels ESPnow (soort proprietary bluetooth verbinding <10mw)
    Alles betrouwbaar en legaal.

Laatst bewerkt: 18 dec 2024
  9. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Even de wet erbij
    "Regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning en zonder meldingsplicht 2015"
    https://wetten.overheid.nl/BWBR0036378/2021-12-15
    Artikel 1
    zoek op modelbesturing.
    Zie je de ouderwetse 27,30,40,35 mHz kanalen als vergunningsvrij staan
    Max 100mW. Keuringen of certificering staat niets over.
    Zelfbouw mocht op gegeven moment niet meer (want er werd niet meer gekeurd).
    (Ik las ergens dat scouting groepen FM zendertjes bouwen, met excuus max 50mW voor 88-108mHz mag wel (eigenlijk voor mp3 naar radio))

Voor 2.4 zenders die de techniek van wifi gebruiken zoek op breedbanddata
    Subcategorie 2. : radioapparaten bestemd voor breedbanddata transmissieapparatuur
    2400 – 2483,5 MHz 100 mW e.i.r.p.
    uen
    En de opmerking
    100 mW e.i.r.p. en 100 mW/100 kHz e.i.r.p. dichtheid is van toepassing wanneer gebruik wordt gemaakt van frequency-hopping modulatie,
    10 mW/MHz e.i.r.p. dichtheid is van toepassing wanneer gebruik wordt gemaakt van andere soorten modulatie.

100mW met Frequency Hopping. dat is dus DSMx, S-FHSS, en vele andere protocollen. Moeten hoppen, maar in EU dus wel met LBT (Listen Before Talk)
    Dus niet meer DSM2 (hopt niet) en fast (LBTt niet)
    Bij 10mW maakt het niet uit wat je zend.

Zien we ook weer terug bij:
    Bijlage 11, behorend bij artikel 2, tweede lid, onder o (Korteafstandapparatuur)
    I: 2400 – 2483,5 MHz 10 mW e.i.r.p.

Ik lees daaruit dat als je onder 10mW zit mag alles.
    Nu kom je met 10mW al heel eind.
    Met goede antennetjes kom je met ESP32 paar honderd meter.
    ExpressLRS wat is ontwikkeld uit LoRa (long range) remotesensor protocoll kom je al kilometers ver al met 10mW

In die bijlage 11 zie ik ook staan G en H. Dat is 433mHz 10mw en 868 mHz 25mW zijn vrij.
    MIschien dat daar wat mee mogelijk is. (RFM95, beetje ingewikkeld)

Mischien moeten we eens kijken wat kan met 2.4gHz 10mw of 433/868. Zowel zender als ontvanger kant andere techniek.
    Mischien handige moduletjes in combinatie met arduino's
    Onderzoeksprojectje (alsof we nog niet te doen hadden)

Bruno van Hoek en HBZWEEF vinden dit leuk.
  10. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik fiets er ff tussendoor..

Ik heb het varioton gebeuren weer opgepakt..

Doel..1 stuks voeding maken met die 2 en 3 cellen voeding.
    Daarvoor dus een functionerende contra stekker nodig..de zelfbouw ff op laag pitje gezet..blijft toch priegelen met de contactjes.

Dus..

Ik heb hier 4 modules in org staat..de bovenste rij op de foto...ongeopend.

Dan 6 modules die al eens zijn geopend..zal niet zomaar zijn..is mogelijk iets mee loos..de onderste rij.

Uiterst rechts een groene module die er het slechtst uit zag.
    Die heb ik opgeofferd..met in het achterhoofd jullie opm dat een moderne rx in een module past.

Uit die module heb ik de contra stekker gehaald..en die ga ik gebruiken voor de bouw van mijn org methode voeding.

De kast en het restant van de print met o.a. de 2 relais bewaar ik uiteraard wel.

20241218_092630.jpg

11. Chris van Gaalen

Chris van Gaalen PH-SAM

Lid geworden:
    3 sep 2021
    20241218_141836.jpg
    Wat leuk,, ben ook met Simprop en antiek bezig.
    De 5kan Simprop is nog van mij zelf,, gekocht in ca.1980 en koste toen 810 gulden.
    Bedrag zelf gespaard met krantenwijk en zakgeld.
    Mijn eerste betrouwbare rc set.
    Gisteren opgeladen en werkt gewoon weer.:banana:

12. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Voor mij is het niet de bedoeling mijn Variophon 2 set compleet te maken en in originele staat te brengen c.q. houden. Mijn Variophon is twee kanaals, dwz germaanse kanalen, dus twee kanaals is één functie. Welk leuk een om de ontvangerzijde met bijbehorende stekkers, contrastekkers en blikken doosjes voor het oog gelijkend te krijgen, maar het moet uiteindelijk wél in een model gebruikt gaan worden, b.v. de Impuls of zoiets. Dus doosjes behoeven geen inhoud voor wat mij betreft. Er gaat een miniatuur 2.4 ghz Frsky ontvangertje in en een Pololu rx switch, zoals in mijn Kadett met escapement. Daarmee kan ik hopelijk de DBGM servo (zie foto) aansturen. Ik dacht dat die servo trouwens een Graupner Bellamatic was. Dus de vraag blijft of die DBGM servo wel in deze set gebruikt moet gaan worden.

upload_2024-12-18_14-33-45.jpeg

Oei, zie nu pas dat er nog twee knopjes op de zender zitten dus toch twee functies?

Bruno van Hoek en Énke Blériot vinden dit leuk.
  13. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Dit heeft mij 3D printer uitgepoept:

upload_2024-12-18_14-46-9.jpeg

20241218_105828.jpg

14. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Afgelopen zaterdag bij Enke langs geweest, hartelijke ontvangst, en even kort gebabbeld.
    De Microprop Proportional opgehaald en opengetrokken.
    Dezelfde als Chris net op de foto toont.

De twee Microprop zenders zijn onderling een wereld van verschil.

De Sport uit omstreeks 1972-74 en de Proportional verschillen behoorlijk in de elektronische architectuur.
    Beiden kwamen ook als zelfbouwset uit.

Mijn oude oranje 27FM de ander, Kanaal 9, zwarte band,
    en de kanaal beschrijving met stift op de Proportional, doet 30 Mhz vermoeden 38-B
    en de ontvanger 39. 30Mhz als enige in nederland gevoerd. Ik meen gelezen te hebben dat menig garagedeurbediening op die band zit?
    In de Proportional zender zit een 35Mhz kristal.De verkeerde.
    De zender opent een zoektocht naar een Tx en een Rx kristal 30 Mhz... mits... 2,4Ghz...

Maar het mooie met de vangst voor 10,- euro, was de 5-6 kanaalsuitbeiding.
    (Een Brand Elektronik uitbreiding. Best Nr. 1444)

Van Klaas K, #K-K bekend bijdrager in het modelschependeel...
    heb deze kanaal 5-6 potmeter unit mogen ontvangen.
    De Microprop Sport zender was reeds voorbereid op 5-6 bij aanschaf.
    Helaas was die unit zonder snoeren of enige benodigde weerstanden.
    Geen informatie kunnen vinden... maar de Proportional gaf soelaas...

IMG_5247.jpg

Met de komst van de proportional de unit uitgebouwd en gestekkert aan de Sport.
    De ontvanger moet nog worden uitgebruid naar 6 kanaals. En ben ik op jacht naar het
    Texas Instruments IC SN 74 L 73 N, Flip-Flop 1 bits geheugen. (mijn elektronica broertje wist hem uit z'n hoofd)
    Ofwel... volgens de bewaarde bauplan Microprop... is er ruimte voor een tweede 'Flip-Flop' IC...
    Mogen er ook nog 2x keramische 4,7 nF condensatoren bij...

IMG_1064.jpg

Hieronder nog even het zendertje... de middelste... intuïtief de juiste gekozen!
    dat ik bij Henk heb mogen ophalen. Een van de servo's is notabene een 3kg servo met metal gear.
    Kunststoffen waren 2 kilo. Van een brak de spindel. 50 jaar maakt het nylon broos.
    Niet meer vlieg geschikt...

Schermafbeelding 2024-11-30 om 15.17.16.png

Nog even de 4 kanaals Sport zender... Halve eeuw in het donker gelegen in een doos...
    Dus nog behoorlijk maagdelijk...

IMG_0995.jpg

De 5-6 kanaals modulle zichtbaar in de Proportional. Met de bewuste stekker die
    direct in het moederbord van de Sport kon worden geprikt.
    Alleen heb nu de vraag?... twee zichtbare weerstanden overbruggen.
    Vast om te ontstoren? Zijn deze standaard fabrieks in de unit gebouwd.
    Vraag daarmee aan Chris... zou jij dat eens bij jou zender kunnen bevestigen?

IMG_5249.jpg

Hoop snoer! Lijkt wel onkruid!
    Knuppel-paneel met de 5-6 kanaal potjes op stek... (nadien vast geschroefd)

IMG_5250.jpg

En het moederbord voorbereid voor 6 kanaals... kat in het bakkie! :rolleyes:
    Stekkertje smeekte om aangesloten te worden!

Schermafbeelding 2024-12-18 om 15.06.24.png

Dus nog even de vraag aan #Chris van Gaalen, kan jij een plaatje schieten van de 5-6 kanaals potmeters in die kast, hoe die bedrading zit... en eventueel voorzien is van de bewuste twee weerstanden?

Gr Bas

15. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    @Harold : van die wetsteksten heb ik eigenlijk de Engelstalige versie nodig, om hen dit onder de neus te wrijven.
    Want het is voor hen een koud kunstje om die module CE toegelaten te krijgen. En dan hoeven zij daar nog niet eens een CE typekeuring voor te laten doen.
    Dan kan e.e.a. volgens het zelfbouw traject verlopen.
    @Énke Blériot : dit viel eergisteren bij mij op de mat:
    Aansluitkabels ontvanger.jpg
    Hieruit is wel het nodige te fabrieken (schakelaar openmaken en daar de 6 en 2,4 volt aanknopen (waar nu die 8 pins plug naar buiten komt)
    Die (en die andere waar nu banaanstekers aan zitten) kunnen dan weer ingezet worden als stuurmotor kabel...
    Als je uit die Varioton iets moderns wilt maken, dan zijn twee dingen belangrijk: de behuizing EN dat 8 polige chassideel. Jammer dan....
    @Énke Blériot & @Chris van Gaalen:
    Wees zuinig op die SAM (what's in a name?), de weerstandsbanen van de sticks zijn erg kwetsbaar en slijt gevoelig.
    Ik heb naast mijn -nog te repareren- 8 kanaals Contest uitvoering (mee gevlogen sinds ik van Amsterdam naar Almere verkaste) nog een 4k setje dat als donor kan dienen. Ik zou van de SAM serie alle schema's nog moeten hebben. Maar waar? (HET raadsel van mijn inloopkast/bouwhok...)
    @HBZWEEF : Die stuurmotor is een éénkanaals (lijkt een voorloper van de Unimatic), dit zie je aan het krukje, dat maar in één richting kan draaien. Zit waarschijnlijk een schakelwalsje in werkt net als de latere versie met het printschijfje. Bijna al deze stuurmachines (de ....Matic serie) dragen het logo van Hans Schumacher (HS met wat kartellijntjes er omheen).
    Unimatic HS.jpg
    En ja.. je hebt een 4 kanaals Variophon

HBZWEEF vindt dit leuk.
  16. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    HenkB..mooi batterij bakkie..kat mag er bij in..uh..Witte Kat wel te verstaan..of hadden die nog geen penlights..zal wel niet..

Bruno..die 10 modules bekijken we hier eerdaags wel welke nog zonder meer bruikbaar zijn en welke als 2,4 omhulsels gaan dienen.

17. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    @Énke Blériot :
    HenkB..mooi batterij bakkie..kat mag er bij in..uh..Witte Kat wel te verstaan..of hadden die nog geen penlights..zal wel niet..

Bak zonder katjes komt t.z.t. jouw kant uit.

Énke Blériot vindt dit leuk.
  18. Chris van Gaalen

Chris van Gaalen PH-SAM

Lid geworden:
    3 sep 2021
    MicropropSport en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  19. Chris van Gaalen

Chris van Gaalen PH-SAM

Lid geworden:
    3 sep 2021
  20. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    @MicropropSport
    Het 74LS73 IC zit ook (3x) in mijn zelfbouw 27 MHz ontvanger.
    Ik zou dat type vervangen door de modernere 74HC73: https://www.ti.com/lit/ds/symlink/cd74hct73.pdf?ts=1734542156710
    V.w.b. de zender, als @Chris van Gaalen 'm zondag even meeneemt, kunnen we die uitbreiding even documenteren. Dat namaken zal geen drama zijn.

Ik heb wel engere dingen gedaan:

Originele print.jpg

Het eindproduct.jpg

Klaar! :yes:

Klaar!.jpg

Voor de goede orde, dit is de Sport (incl. uitbreidingsprintje):

MicropropSport 6 zender.jpg

En de Professional (encoder deel)

Encoder 6 Professional.jpg

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 19 dec 2024
    MicropropSport vindt dit leuk.