Westland Lynx MLD

Dat wil je niet.... Er zit rotorgeluid onder die soundtrack en dat zou wel eens heel erg raar kunnen clashen met de rotor van je model.
Er zit ook doppler effect in, lijkt me ook wat raar....
 
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar er zijn meerdere mensen die brandstof-mechanieken ge-electrificeerd hebben, en sommigen hebben de originele centrifugaalkoppeling laten zitten.
Ik heb me laten vertellen dat in combinatie met een langzame spool-up functie van de regelaar, dit een redelijk "turbine-achtig" geluid oplevert, inclusief het optoeren van de motor terwijl de rotor nog stilstaat, het langzaam meekomen van de rotor als er wat toeren in de motor zitten etc etc.

Ik heb ook zoiets, maar helaas een andere ervaring. De Hirobo Shuttle met fabrieks-electro-ombouw maakt ook gebruik van de brandstofkoppeling, maar dat resulteert erin dat de langzame spool-up van de regelaar als het ware "opgebruikt" wordt als de motor aanloopt, maar de rotor nog niet, en als de koppeling dan begint te pakken wordt de rotor vervolgens vrij fors meegenomen omdat de regelaar al "op toeren" is gekomen. Een en ander resulteert er zelfs in dat de staart een zwieper maakt als het zaakje nog op de grond staand naar het nominale rotortoerental optoert.
 
Ja, ik had mischien moeten zeggen HELE langzame spool up.... In de orde van grootte van 15 of 20 seconden (de meeste regelaars en zenders doen 4~5 seconden) want anders kan ik me heel goed voorstellen dat het veel te hard gaat: in tegenstelling tot een brandstofmotor, die als hij "de koppeling tegenkomt" min of meer niet verder optoert tot de koppeling niet meer slipt, gaat een electromotor gewoon door met optoeren, of je dat nu leuk vind of niet.

Maar ik heb er toch wel een paar overtuigende voorbeelden van gezien op youtube.
 
Zo te lezen heeft hij zijn regelaar (Castle Creations bladieblanogwat) via de computer geprogrammeerd om een hele langzame spool-up te krijgen.
 
Ik zal er nog eens over nadenken, voorlopig heb ik nog geen heli dus heb nog de tijd om over een oplossing te prakkiseren. Wellicht kan ik een geluidsmodule op welke wijze dan ook een geluidsbestand laten opstarten bij pitch van een paar procent en dan langzaam optoeren waardoor het wat realistischer klinkt.

Ben er wel achter dat onderdelen steeds lastiger te krijgen zijn, volgens mij zijn helivliegers, en zeker schaalbouwers een uitstervend ras aan het worden, jammer eigenlijk.
 
Er zit ook doppler effect in, lijkt me ook wat raar....

Dat klopt, maar er zitten ook delen in die wel bruikbaar kunnen zijn. Een geluidsbestand zonder rotorgeluid is wellicht ook niet te vinden. Het geluid van een Lynx is redelijk uniek, het gejank met iets van een ringel er in, weet niet hoe dat uit te leggen daar kon ik ze op het gehoor aan herkennen, en dat zit ws niet enkel in de turbine.

Maar goed, iemand die iets bruikbaars weet, ik hou me aanbevolen!
 
volgens mij zijn helivliegers, en zeker schaalbouwers een uitstervend ras aan het worden, jammer eigenlijk.

Ik hoop toch nog wel een poosje mee te kunnen hoor.

Maar inderdaad, als je ziet wat er overal aan beginners heli's te koop staat, even proberen, geen tijd of zin meer, hobby klaar.

Dat is best wel jammer.

Ik probeer het in ieder geval op Bas over te dragen.

Groeten,

Arie
 
Ik hoop toch nog wel een poosje mee te kunnen hoor.

Maar inderdaad, als je ziet wat er overal aan beginners heli's te koop staat, even proberen, geen tijd of zin meer, hobby klaar.

Dat is best wel jammer.

Ik probeer het in ieder geval op Bas over te dragen.

Groeten,

Arie
Ik heb zelf ook 3 jongens, de oudste 2 vinden het wel leuk maar zelf vliegen doen ze helaas niet of nauwelijks, de jongste tja die zal ik het virus proberen over te dragen(-;

Het is ook niet enkel beginners helis die te koop staan... probeer er zelf ook eentje te slijten maar er is niet of nauwelijks interesse. Het zal er wel van komen dat ik ze maar gewoon zelf blijf vliegen..
 
Vandaag weer wat leuks binnen gekregen, ook dat is weer zon dingetje.. onderdelen voor schaalhelis.. straks moeten we ze ws gewoon zelf maken..

Maar de 4blad tailrotor is gearriveerd, kost een paar cent voor een paar stukjes aluminium[emoji848] en heb hem maar gedemonteerd en van loctite voorzien, een bladhouder draaide ook nog eens niet echt lekker.. en dat noemen ze dan duitse degelijkheid...

Heb de romp nog steeds niet dus weet nog niet wat ik met de staart ga doen, of ik deze moet gaan stretchen naar een 700 of dat ik met de huidige en een raised deel ver genoeg kom.

Ik ben nog steeds naarstig op zoek naar een torque tube, dus de carbon as met de 2 kruiskoppelingen. Wie kan mij aan een setje helpen? wees gerust..het hoeft echt nie gratis... de buis heb ik wel maar dus niet de as.
1520548588347.jpg
 
probeer er zelf ook eentje te slijten maar er is niet of nauwelijks interesse
Tsja... het is inderdaad momenteel wel wat behelpen.
Met wat mazzel begint vanaf april weer de traditionele opleving (word het mooi weer, en begint het bij veel mensen toch weer te kriebelen). Maar zoals het 10 jaar geleden was zal het wel niet meer worden....
 
... 6s of 12s maakt volgens mij dus wel degelijk verschil ...
Er van uitgaande dat beide systemen op zelfde toerental en met zelfde koppel (=stroom/Kv, in SI eenheden) moeten draaien, maakt het het niet uit welke versie van een motor je gebruikt, gewikkeld voor 6s of de versie gewikkeld voor 12s.
Zie
www.rcgroups.com/forums/showthread.php?660918-Scorpion-Motors-Questions-and-Answers/page237&perpage=20#post12078351
En (a.o). de berichten van Lnagel en Martyn McKinney in
www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1669282-High-Kv-and-Low-Voltage-or-Low-Kv-and-High-Voltage

... en sommigen hebben de originele centrifugaalkoppeling laten zitten. ...
Gaat dan wel ten koste van simpelheid en geeft extra verliezen door slip, extra massa en grotere (mechanische) storingskans.

Gaaf dat optoeren. Hebben wil. Nu.
Anderzijds: vliegen in een park??? :eek::oops::( :stout:
 
Laatst bewerkt:
Er van uitgaande dat beide systemen op zelfde toerental en met zelfde koppel (=stroom/Kv, in SI eenheden) moeten draaien, maakt het het niet uit welke versie van een motor je gebruikt, gewikkeld voor 6s of de versie gewikkeld voor 12s.
Zie
www.rcgroups.com/forums/showthread.php?660918-Scorpion-Motors-Questions-and-Answers/page237&perpage=20#post12078351
En (a.o). de berichten van Lnagel en Martyn McKinney in
www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1669282-High-Kv-and-Low-Voltage-or-Low-Kv-and-High-Voltage

Gaat dan wel ten koste van simpelheid en geeft extra verliezen door slip, extra massa en grotere (mechanische) storingskans.

Gaaf dat optoeren. Hebben wil. Nu.
Anderzijds: vliegen in een park??? :eek::oops::( :stout:
6s of 12s het blijft boeiend, maar nu komt toch mijn eigenwijsheid boven, de een zegt het maakt wel uit, de ander niet[emoji41] Het maakt echter wel degelijk verschil.

Een 12s systeem kan afhankelijk van esc en motor met minder warmteverlies een hoger vermogen leveren. De enige reden dat dit verschil dan ook bestaat. Vermogen is nu eenmaal stroom maal voltage. Wil je meer vermogen dan moet je of de stroom verhogen, dat wekt warmte op bij eenzelfde draaddoorsnede, dus kies je voor hoger voltage. Tevens vraagt dit minder van je akkus omdat de stroomsterkte bij hetzelfde gevraagde vermogen gehalveerd word.. los van of je akku de stroomsterkte wel kan handelen.

Is het in mijn geval noodzakelijk? .. dat was eigenlijk de vraag. Als klopt wat Brutus aangeeft, 1500 watt... dan zou een 6s systeem prima voldoen zonder mn akkus in een half jaar kapot te vliegen. Om die reden neig ik voorlopig maar het zo laten.
 
Laatst bewerkt:
Het was niet mijn Lynx, hij was van een maat van mij, ik heb hem voor een belangrijk deel helpen bouwen. Die heli is nu in handen van Didier hier op het forum.
Dit is hem:
Als ik me het goed herinner woog hij ongeveer 6,5 kilo en werd aangedreven door een Rossi 65. Daar valt effectief (dus niet de fabrieksopgaven, maar wat het ding daadwerkelijk bij de practisch bruikbare toerentallen wil leveren) ongeveer 1300 a 1400 W uit te trekken, en dan houd het wel zo'n beetje op.

Didier heeft hem omgebouwd naar electro, je zou hem moeten vragen naar de details van zijn set-up (al geloof ik dat hij wel het Vario mechaniek gebruikt, niet een T-rex)

Een 12s systeem kan afhankelijk van esc en motor met minder warmteverlies een hoger vermogen leveren. De enige reden dat dit verschil dan ook bestaat. Vermogen is nu eenmaal stroom maal voltage. Wil je meer vermogen dan moet je of de stroom verhogen, dat wekt warmte op bij eenzelfde draaddoorsnede, dus kies je voor hoger voltage. Tevens vraagt dit minder van je akkus omdat de stroomsterkte bij hetzelfde gevraagde vermogen gehalveerd word.. los van of je akku de stroomsterkte wel kan handelen.

Dit is een beetje onvolledig, en ten dele onzin. Met name voor wat betreft je accu's, daar zit je gewoon ronduit fout: als je 6S 5000 mAh neemt waar je 50 Ampere uit trekt, is het equivalent voor 12S 2500 mAh waar je 25A uit trekt. In beide gevallen trek je 10C en vraag je precies evenveel van je accu.
Je gaat echt niet opeens 12S 5000 mAh in je heli leggen, want dat is gewoon twee keer zo zwaar, en het ding moet ook nog een keer van de grond af willen komen.
 
Yeps! dat is de mijne.... hij vliegt op 10s, vliegklaar weegt 'ie 7.5 kg, en is voorzien van een vario sky fox mechaniek... vliegtijd met 5000 mah lipo's zit op 8 minuten...
Als je vragen hebt hoor ik ze wel!

Groeten,

Didier
 
6s of 12s het blijft boeiend, maar nu komt toch mijn eigenwijsheid boven, de een zegt het maakt wel uit, de ander niet[emoji41] Het maakt echter wel degelijk verschil. ...
Je ziet over het hoofd dat voor 12s de Kv motorconstante moet halveren om hetzelfde toerental te houden. Om Kv te halveren zijn twee keer meer wikkelingen in de motor nodig vergeleken met de 6s versie van de motor. Verdubbeling van aantal wikkelingen geeft verdubbeling van de weerstand.

Aangezien de ruimte in een statorgrgroef beperkt is, zal het oppervlak van de draaddoorsnede moeten halveren om dat dubbele aantal wikkelingen te kunnen herbergen. Door dat kleinere oppervlak verdubbelt de weerstand nog een keer, tot viervoud. Bij 12s halveert de stroom, verliezen in de wikkelingen zijn gelijk aan P = I²R, waaruit volgt dat in beide gevallen evenveel vermogen in de wikkelingen verloren zal gaan.

Toerental blijft hetzelfde dus ijzer hysterisverliezen (~toerental) en ijzer wervelstroomverliezen (~toerental²), evenals wrijvings en aerodynamische verliezen blijven gelijk.

Voor accu's gaat het ook zo ongeveer op: je verdubbelt de spanning, dan moet je capaciteit halveren om zelfde hoeveelheid energie (~accumassa) te houden. Stroom halveert, maar capaciteit halveert ook, onder de streep blijft vliegtijd hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:
vliegklaar weegt 'ie 7.5 kg
Dat komt van de Belgische Bourgondische levensstijl! Hij is flink aangekomen dan....

Overigens zat de vliegtijd met 500 ml brandstof destijds op ongeveer 12 minuten met 1 à 2 minuten reserve...
 
Ja inderdaad, hij wordt goed verzorgd ;)

Tja, er komt al meer dan een kilo lipo's in, en de rotorbladen worden bij het wegen ook al eens over het hoofd gezien.... maar die moeten ook mee omhoog hé..
 
Back
Top