Wetbike uit The Spy Who Loved Me

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Robbie TPC, 13 mei 2011.

1. Robbie TPC

Robbie TPC Forum veteraan

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Denk echt niet dat het model te klein is voor de pop, de foto van de mock-up met de pop geeft waarschijnlijk een vertekend beeld.
    De pop is schaal 1/6 (30cm hoog), de afmetingen van de romp voor de Wetbike zijn nu 29 cm lang, 9 cm breed (bij het breedste gedeelte), en 9,5 cm hoog.

Moet er wel nog even bij zeggen dat dit model niet inclusief de vorm van het zadel heeft, het zadel maak ik apart en de pop komt dan nog 1cm hoger te zitten.

3 kanten gedaan, en nog 3 kanten te gaan.

Deze Wetbike moet kunnen varen, desnoods breken we een aantal natuurwetten om dat doel te bereiken :D

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Zou het voor jou een overweging zijn om onder water iets te maken wat totaal niet schaal is maar niet zichtbaar want onder water? Bv. een zwaard met loodballast onderaan?

En ook ik volg dit draadje, zal beloven geen discussies te starten ;).. ongeacht meningsverschillen, je bouwt op een erg mooie manier erg mooie dingen, daar kun je alleen maar respect voor hebben :)

3. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Als een zwaard of ballast niet zichtbaar is onderwater en makkelijk verwijderbaar is, dan is dat een optie.
    'Hollywoodwetten' zijn wat makkelijker te kraken dan die van moeder natuur :-D

4. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Aangezien dat ik de Q-boat van jou gevolgd heb ben ik er wel zeker van dat je hier ook wel een oplossing voor hebt en dat het weer een plaatje word..

Bij deze even een abootje erop....

Grtz Vincent,

5. kuperus

kuperus

Lid geworden:
    18 nov 2005
    @henri: ik geloof niet dat Robbie discussies erg vind, want het levert alleen maar input op voor zijn model.

@robbie: in real life voer dit ding ook zonder zwaard... dan dreef hij op de romp waar je nu mee bezig bent, alleen op high speed kwam ie er uit... vraag me alleen wel af hoe stabiel het is, en of je in RC de balans kan vinden die een mens van nature wel heeft.

6. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Op zich moet varen goed te doen zijn. Als Robbe dat zo'n beetje tien jaar geleden al voor elkaar kreeg moet het nu ook lukken. Zolang je maar geen torsie krachten op de romp krijgt, contra roterende schroeven dus of een jet-drive.

(let niet op dat 'inspirerende' muziekje ...)

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. kuperus

kuperus

Lid geworden:
    18 nov 2005
    heh... die kende ik nog niet... maar jetdrive iig volgens mij :)

8. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Is volgens mij geen goed plan.
    Ik ben ooit met een 4 meter lang tot zeilbootje omgebouwde reddingssloep van Stellendam naar de Oosterschelde gevaren (ja buitenom).
    Het was toen mooi weer met noordelijke wind.
    Echter het had toen al een week westnoordwest veel geblazen dus er lieppen flinke golven toen ik achter de luwte van de maasvlakte vandaan kwam.

Door stroom, golven en windje 2 tot 3 ging het lekker, tot ik me onprettig ging voelen over de hoeveelheid helling die mijn bootje telkens kreeg.
    Ik heb toen mijn zwaard naar boven gelierd en heel prettig verder gezeild.

Blijkt dat wanneer je op golftoppen zit er zoveel energie tegen je boot drukt dat je zwaard als het ware remt en de boot over het zwaard wil heen rollen.
    Zonder zwaard ging je gewoon een beetje dwars uit.

Ik denk dat je wetbike met zwaard, doordat het zwaarte punt van de romp dan heel ver boven dat van het zwaard komt te liggen, in bochten om valt.

Let wel, dit is enkel een gedachte.
    Gezien de hevige discussie bij de hoogvliegers over wind en stabiliteit van bromvliegen, lijkt het me best mogelijk dat ook hier een hoop verschillende opvattingen over zullen zijn.
    Het uitzoeken waard.

9. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    De Robbe Wetbike heeft contra roterende oppervlakteschroeven. In het filmpje op 2:25 te zien.

Een zwaard lijkt mooi maar gaat denk ik op snelheid voor vreemd stuurgedrag zorgen. Baggeraar heeft dat heel mooi omschreven zo met dat omvallen. En als ik dat Robbe ding zo zie gaan loopt dat prima zonder zwaard. Kwestie van het zwaartepunt zo laag mogelijk krijgen en geen motor-torsie op de romp. Het concept bestaat al, waarom het opnieuw gaan uitvinden?

10. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Hé Robbie,

Dit is hem toch?

Als je op "wetbike" zoekt komt er een hele serie boven!

11. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007

Dat is hem inderdaad (zelfde filmpje als in de eerste post) :yes:
    Het zwaarte punt gaat een probleem worden bij de 1/6 Wetbike, de pop is namelijk best zwaar, waarschijnlijk zwaarder dan de pop die op het 1/3 model zit.
    Een contra gewicht zal denk ik essentieel zijn om het 1/6 model in balans te houden, misschien werkt een zwaard wel als er een contra gewicht onder hangt om hem in evenwicht te houden. Kan misschien nog een scharnier aan het zwaard maken zodat hij een beetje omklapt in de bochten ter compensatie, het is een gedachte.

Bij RC motoren hangt het gewicht zo laag mogelijk op de grond, die motoren sturen zelfs dmv het gewicht naar links of naar rechts te gooien. Op water zal dit niet werken denk ik omdat de ondergrond onstabiel is.

Eerst maar even de constructie van de Wetbike afmaken, daarna kijken hoe ze drijft (als ze drijft) :yes:

12. kuperus

kuperus

Lid geworden:
    18 nov 2005
    hmm... zijnn er ook radiografische motoren? ik denk nl dat het gedrag (bochten enzo daar wel erg veel op lijkt).

als je niet mee leunt in de bochten en het stuur omgooit, dat ie ge-catapulteerd wordt

13. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Jazeker, je ziet ze nog niet vaak maar ze zijn er wel. Hier een topic specifiek over rc-motorfietsen-thunder-tiger-nuova-faor het topic is een beetje dood maar er zijn nog plaatjes te vinden.

Maar goed, de stuurtechniek dmv een gewicht gaat waarschijnlijk niet lukken omdat de 'Natte motorfiets' geen vaste ondergrond heeft.
    De Robbe 1/3 Wetbike stuurt dmv de voorste ski, ik wil het zelfde gaan doen met de 1/6 Wetbike.

Zo meteen ga ik beginnen aan de zijkanten van het model, straks misschien nog een foto uploaden :yes:

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  14. kuperus

kuperus

Lid geworden:
    18 nov 2005
    Robbie, ik denk door de snelheid dat je ondergrond wel redelijk stabiel wordt :)...

15. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Moet je wel eerst snelheid hebben.. en dat gaat lastig als je direct omvalt :)

Mss dat je met een gyro en een balansgewichtje ergens in die constructie, het balanceren van de mens kunt nabootsen?

Of je zet er een vliegwiel in? Nou ja.. een vliegwieltje :p

16. kuperus

kuperus

Lid geworden:
    18 nov 2005
    @henri: als hij langzaam vaart, dan vaart hij op de romp, echter als je de filmpjes ook bekijkt, op het moment dat ze ook maar iets gas geven, dan liften ze al.

17. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Dat varen op de romp, begrijp ik, maar die is dus niet zo groot/stabiel.

Kijk het filmpje eens, het stukje tussen 0:40 en 0:50, dan drijft het ding in het water en klimt die man er op. Je ziet dan goed hoe de man het ding in balans houdt door met z'n bovenlijf 'tegen te hangen'. Was ie stijf blijven zitten, was het geheel gewoon omgekukeld.

//edit

Is dat geen optie? De persoon die je er op zet wat lood in z'n hoofd en dan door een gyro/servo de pop te laten tegenbewegen? Denk wel dat dat er ontzettend gaaf uit zou zien op een model.. en het is schaal met de werkelijkheid :)

Laatst bewerkt door een moderator: 3 aug 2011
  18. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    De persoon is NIET nodig om de boot rechtop te houden toch?
    Als enkel de romp in het water ligt, valt die toch nog niet om?
    Dan lijkt me dat die pop zaagsel in zijn hoofd moet, om hem/haar zo licht mogelijk te houden.

19. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

1:1 heb je gelijk, zonder die persoon blijft ie drijven.

Op schaal plaats ik daar sterk mijn twijfels bij, ik denk dat het ding direct omkukelt. En dan zou dit een oplossing kunnen zijn.

20. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Lood in z'n hoofd gaat niet werken want dan word hij topzwaar, als je de Wetbike ondersteboven in het water zou leggen dan werkt het wel, maar dat is de omgekeerde wereld.
    Waarschijnlijk zal er een stuk gewicht onderwater moeten hangen om het vaartuig stabiel te houden, de eigenschappen van het 1/1 model kan je niet echt vergelijken met de eigenschappen van een 1/6 model, ivm het water.

Verlopig ben ik nog even zoet met de constructie van het vaartuig, aantal delen van de zijkanten zijn dicht en hebben al een klodder plamuur gehad.

Eerst nog wat aan m'n huis schilderen daarna is dit model weer aan de beurt :yes:

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina