Wetbike uit The Spy Who Loved Me

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Robbie TPC, 13 mei 2011.

1. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Ik sluit me bij Leon aan.
    Bij een jet heb je veel toeren nodig en bovendien moet het klein zijn.
    Dan kom je vrijwel altijd op Brushless uit...

2. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Wats kebeurt Robbie?

Ben ik niet gewend hoor om al 2,5 week geen activiteit te zien ;)

3. Robbie TPC

Robbie TPC Forum veteraan

Lid geworden:
    17 apr 2007
    De Wetbike staat even in de wacht, ben bezig mijn huis aan het renoveren.
    Ben klaar met schuren en plamuren moet alleen nog even het model in de lak zetten, ga ik vandaag denk ik doen :yes:

4. BYM

BYM Forum veteraan

Lid geworden:
    19 dec 2004
    Huizen bouwen heeft voorrang :sad:

5. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Ben toevallig weer begonnen met bouwen aan dit model, en heb al een aantal nieuwe foto's geupload naar het MBF. Moet alleen nog even dit draadje updaten, doe ik als er wat meer foto's en vooruitgang is :yes: Ben nu bezig met de voorste ski en de ophanging daarvan.

6. BYM

BYM Forum veteraan

Lid geworden:
    19 dec 2004
    Ik zag je foto's op de frontpage, en was al je draadjes al eerder tegengekomen :thumbsup: chapeau! leuk om te lezen man ga zo door!!

7. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Hoogste tijd voor een update.

Ik heb wat onderdelen/materialen bij elkaar gezocht die gebruikt kunnen worden, oa aluminium buisjes die goed in elkaar passen voor het stuurmechanisme en de ophanging van de voorste ski. Ook nog een oude uitlaat gevonden van een auto, in tweeën gezaagd omdat het achterste deel prima door kan als jet nozzle voor de Wetbike.

Belangrijk onderdeel, alu buisjes die perfect in elkaar passen. Twee buisjes aan elkaar moeten lijmen en schroeven omdat 1 staafje te kort was voor de toepassing.

Het buitenste buisje komt vast te zitten in de romp, zodat de binnenste vrij kan bewegen.

Ik gebruik 2mm alu voor de onderdelen van de ski ophanging, eerst gaatjes boren daarna uitzagen met een handfiguurzaag.

Alles uitgezaagd en klaar om in elkaar gezet te worden,

De ski zelf is van 1mm alu plaatwerk, ik heb stukjes moeten inzagen om de ski in vorm te kunnen buigen, de inkeepjes worden opgevuld met grijze epoxy.

Vier gaatjes geboord op de plaats waar de ophanging komt, vervolgens de beugels met grijze epoxy erin gedrukt zodat ze één zijn geworden met de ski.

Er volgen nog twee foto's, als het fotoalbum niet zo traag is :)

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Zaakje in elkaar gezet en het onderste deel al een zwarte laag gegeven.

Het geheel stuurt soepel zonder weerstand en/of spelling, aan de splitpen komt uiteindelijk de hendel met stangetje van de stuurservo in de romp. Het stuur zelf maak ik als de romp gemaakt is en de alu buis erin zit.

9. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Het is weer ouderwetse Robbie kwaliteit

10. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Robbie, het valt niet mee om het detail te zien.
    Het ziet er naar uit dat aan de ski (achterop) een staander zit, die dmv dat parallellogram aan de stuurpijp zit.
    Aan die stuur pijp zit een veer die de onderste parallellogram strip weg duwt als er geen druk (van onderen) op de ski staat.
    Met druk op de ski door het water zal de veer in drukken en de ski naar de stuurpijp gedrukt worden (tegen de veerdruk in)

Nu heb je geen druk op de veer.
    Hoort dan de afstand tussen de onderkant van de stuurpijp en de ski niet maximaal te zijn?
    Op de foto heb je nu een toestand als zou de veer al ingedrukt zijn.
    groet Harm

11. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Thanks Wiggie :worship:

Dat heb je goed gezien Harm, wou eigenlijk dat het niet zou opvallen vandaar dat ik de foto's zo heb genomen dat de details wat moeilijker te zien zijn :D
    De afstand tussen stuurpijp en ski is volgens plan, maar ik had een foutje gemaakt met het interpreteren van de tekening van het patent mbt de bevestiging van de schokdemper.
    De schokdemper had ik onder aan de ski moeten monteren om het geheel te laten veren, nu zit hij in feite enkel aan de stuurbuis vast.

Ik laat het zo omdat ik denk dat de schokdemper geen invloed zal hebben als de Wetbike vaart, volgens mij is die schokdemper enkel voor het comfort van de bestuurder en niet specifiek om beter te kunnen varen.
    Mocht het nodig zijn om hem wel werkend te maken dan wijzig ik het, denk niet dat het invloed gaat hebben op het vaar gedrag. (als hij gaat varen :))

12. kuperus

kuperus

Lid geworden:
    18 nov 2005
    ik denk dat het niet alleen schokdemper is, maar ook om er voor te zorgen dat als je een keer springt dat ie de voorkant van je ski omhoog duwt (of achterkant omlaag) zodat als je neer komt, dat je geen water schept en over de kop slaat.

[edit] voor de rest niets dan respect, ziet er net als de jetboot geweldig uit[edit]

13. Robert-10

Robert-10

Lid geworden:
    9 jan 2008
    ik denk ook dat die veer/schokbreker ervoor zorgt dat bij langzame snelheid ( lees "weinig druk") de voorkant omhoog staat om de ski beter/sneller uit het water te kunnen tillen.........

mvg Robert

14. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    We zullen zien wat de ski gaat doen tijdens het varen, ben er nog niet eens zeker van of de Wetbike überhaupt gaat varen :)
    Belangrijkste is dat de ski kan sturen, er is maar weinig slag voor nodig om de ski te draaien, teveel slag en de ski komt dwars op het water te liggen waardoor de Wetbike inclusief pop gelanceerd worden.

15. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Het houten model staat strak in de lak en is klaar om 2 mallen van te maken,

Zal blij zijn als dit vieze klusje voorbij is met de stink polyester, het volgende bouwproject komt gelukkig geen polyester bij kijken, alleen maar aluminium :evilbat:

16. kuperus

kuperus

Lid geworden:
    18 nov 2005
    poly ruikt toch lekker :):)

17. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Mooi gemaakt Robbie!

Groeten Paul

18. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Dank je wel :worship:

Zojuist maar even de eerste helft van het model in gipsverband gezet, morgen kan dit eraf zodat de andere helft gedaan kan worden. Daarna is het polyester aan de beurt.

Voor alle duidelijkheid, ik heb geen champignon crème Cup a Soup vermengd in het gips :D, ik had iets nodig om het model stabiel te leggen.

19. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Had gekund toch?

Wie weet wat die croutonnetjes allemaal niet met je model doen :)

20. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Misschien was het toch beter geweest om Cup a Soup er doorheen te gooien, ik krijg de mal er niet af :hammer:
    Heb het model in de ijskast gelegd in de hoop dat het hout meer krimpt dan het gips zodat beide materialen los komen van elkaar. Als dat niet werkt zal ik geweld moeten toepassen om de mal eraf te krijgen, kans bestaat dat deze mal als verloren beschouwd kan worden.

Gebeurt niet vaak (nooit eigenlijk), maar voor alles moet een eerste keer zijn. 'Alles wat mis kan gaan, zal een keer mis gaan'

Deel Deze Pagina