Wetbike uit The Spy Who Loved Me

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Robbie TPC, 13 mei 2011.

1. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Haha, dat vindt ik
    nu echt een Robbie manier.

2. Robbie TPC

Robbie TPC Forum veteraan

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Dank voor de input, water in de buis laten bevriezen en daarna buigen heb ik een hard hoofd in.
    Had niet genoeg soldeersel om de buis vol te laten lopen dus heb zout geprobeerd (nadat ik eerst een buis verklooit heb met zand)

Het buigen wil maar niet lukken zonder dat de binnenbocht in elkaar klapt, misschien probeer ik de bocht te kort te nemen.

Morgen soldeersel halen voor een nieuwe poging.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Misschien een optie om 5mm remleiding te gebruiken ? Is van rood koper en goed buigzaam..

4. haje74

haje74

Lid geworden:
    1 aug 2010
    Heb je het al eens geprobeert met een buigtangetje? volgens mij bestaan die wel voor die diameter. Waanzinnig model trouwens.

HJ

5. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Denk ook dat een koperen buisje een betere optie is dan messing.
    Buigtangetjes voor 5mm buisjes heb ik niet gevonden.

6. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Ik heb veel baat bij het volgende hulpstukje, voor roodkoperen leiding van 3, 4 en 6 mm.
    De groef is net zo breed als de pijpdikte.
    Klem dat hulpstuk op tafel met de pijp erin/eronder en trek dan de pijp omhoog eventueel aangedrukt met een mes of verfroerhoutje.

Messing wel eerst rood stoken (uitgloeien) en laten afkoelen

7. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Het roer is weer eens omgegooid, heb een alu buisje aangeschaft en een plastic staafje die in het buisje komt.
    Het plastic is makkelijk te buigen zonder te verhitten, getest op het uiteinde van de staaf.
    Het aluminium buisje heeft het op 2 punten wel begeven, maakt niet uit, de kunststofkern in het stuur is nog intact en houd (net als het Higgs deeltje ;-)) het zaakje bij elkaar.
    Klodder plamuur erop, een beetje bijvijlen/schuren en het stuur kan door naar de volgende ronde.

8. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Tja, als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Klasse werk.

9. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Dank u :worship:

Stuur is zo goed als klaar, voor wat betreft de onderdelen.
    Voor de gaskabel gebruik ik een zwart elektra draadje.

Nu mag het zaakje weer drogen, daarna zwart spuiten.

10. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    Ziet er uiteindelijk toch weer prima uit, mooi modelletje, ik hou wel van die aparte dingen...

11. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Het model begint op een echte Wetbike te lijken, eerdaags zijn de jet en ski aan de beurt.

De nozzel is van een uitlaat van een auto, en het koeldeel komt van de regelaar die in de Q-Boat zit.
    Alles wat tussen de twee delen zit (incl. ski) moet gemaakt worden, zal niet meevallen... priegelwerk.
    Overbrenging van motor naar propas moet goed over nagedacht worden, de motor komt boven de jet te liggen.

12. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Hoi Robby,

Misschien kun je een buitenboordmotor met flexas hiervoor ombouwen? Graupner 500 of 650 GTX. Of zelf iets met een flexas bedenken, (kegel)tandwiel overbrengen(en) lijkt me niet zo'n goede optie bij het benodigde toerental.

13. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Denk dat een flexas niet gaat werken, zat zelf te denken aan een overbrenging met een tandriem.
    Het hangt ook allemaal een beetje af welke motor erin komt en welk toerental nodig is om de (13.5mm) jet goed te laten draaien. Het gewicht van deze 1/6 Wetbike zal ook een factor worden voor de juiste motor keuze.

14. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Gisteravond heb ik nog even het stuurtje zwart gespoten, de gaskabel loopt van het stuur naar het console met metertjes. De draad zit vast aan het stuur maar niet aan het console, ivm het verwijderbare deel waar het zadel op zit. Over de handvatten komt nog een zwart krimpkousje dat de rubberen grip moet simuleren.

Straks de servo testen en kijken hoe hij stuurt, daarna kan het gat aan de voorkant gedicht worden.

15. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    gaat lekker kerel!!!

ziet er goed uit ook!

16. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Thanks Pieter :thumbsup:

Zojuist het stuur getest met behulp van de D.U.C.K., zoals verwacht mag het één en ander nog afgesteld worden. Zit wat speling in de servostang en de uitslag is ook iets te veel van het goede, de stang moet 1 of 2 gaatjes dichter bij de servoas komen zodat de uitslag wat minder is.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Hoi Robby,

Zo, de eerste beweging is er! Ik denk alleen dat je er rekening mee moet houden dat de aansturing mogelijk net als bij een RC motorfiets zal moeten worden, met de stuurstang in veertjes ingeklemd

Blauw blokje in het midden met links en rechts een veertje.

Dan wordt straks de uitslag beperkt als je door hogere snelheid meer tegendruk van de 'duck' krijgt. Op snelheid zijn veel kleinere stuuruitslagen nodig dan bij lage snelheid. Maar goed, misschien eerst eens testen straks, veertjes kunnen er altijd nog op geplaatst worden.

18. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ik vraag me af of een servo saver nodig is. Worden die bij speedboten gebruikt? Daar krijgt het roer toch ook rake klappen.

19. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Dit werkt niet als servosaver maar meer als veerbelaste servowegbegrenzer. Ik heb zelf ook een motorfiets (zowel 1:1 als RC (niet die in de foto)), op snelheid zijn de stuuruitslagen minimaal terwijl je bij stapvoets wel grote uitslagen moet hebben. Daarnaast zit je nog met het zelfoprichtend effect wat je wilt hebben, en het verschil in benodigde kracht bij snel en langzaam rijden.

Maar misschien zie ik wel onnodige beren op de weg en is het bij de wetbike niet zo kritisch, we gaan het zien denk ik.

Laatst bewerkt: 5 jul 2012
  20. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ok, dus als snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Dat klinkt wel goed.

Deel Deze Pagina