Wie kan mij helpen?

Hallo,

ik ben een zwever aan het bouwen van 5m span.
Het is een kunstvlucht zwever, Blanik L213A.
Nu is mijn vraag, welke houtsoort kan ik het beste gebruiken voor de ligger v/d vleugels.
Mijn bedoeling is van over de ligger carbon lint te leggen in 4 lagen boven en 4 lagen onder.
En dan carbon mat (100 gram/m)boven en onder 45 gr te leggen.

Groeten Kris

Meestal wordt kops balsa gebruikt.
Het gaat erom dat de boven en onderschaal niet naar elkaar toe gedrukt kunnen worden.

Je kan bij Heerdegen Balsa Stirnholzplatten kopen.
Als je dan de zijkanten ook nog eens met carbonweefsel bedekt heb je een ligger die bij normaal gebruik niet stuk gaat.
Ik zou zelf meer carbon rovings bij de boven en onderkant doen.
Bij F5B zit er in een vleugel van 2 meter zo'n 70 meter roving.

Een andere oplossing, beter maar ook veel duurder is carbon prepregplaten.
Je vervangt dan de balsaligger door het carbon prepreg.
Als je het goed doet kan je dan gewoon de vleugel tussen 2 stoelen zetten en er bovenop gaan staan.

Ik heb nog even een tekening geplaatst hoe mijn 4M Fox opgebouwd is.
Kern is styro, dan enkele lagen carbon en glas en daarna als buitenschaal fineer.
Hij is vol aerobatic volgens de ontwerper.
Verbinder is 12mm gehard staal.

fox4.jpg

En hier de directe link:
http://www.rcdirect.nl/MBF/fox4.jpg

GJ

Hallo,

ik ben een zwever aan het bouwen van 5m span.
Het is een kunstvlucht zwever, Blanik L213A.

Beste Kris,
Succes met je project.
Bij een goed begin hoort wel een goede naam:

Het is namelijk een L-213A en geen Blanik (ondanks dat Valenta daar anders over denkt)

L-13 = Blanik
L-23 = Super-Blanik
L-33 = Solo

L-213 = A

Groeten, Maarten

Een paar opmerkingen:

Ik vind dat je bij zo'n kist niet meer uit de 'losse pols' een ligger kunt dimensioneren (tenzij je heel goed weet wat je doet en ervaring hebt).

Hout en carbon kombineren voor hetzelfde doel (stringer in de ligger) is onzinnig. De elasticiteit van hout en carbon verschillen zooooo veel dat het carbon 99,9% van al die krachten te verwerken krijgt. daar moet het wel op gedimensioneerd zijn ...

Hout als tussenstof/afstandshouder tussen beide stringers is wel oké, maar voor zo'n kist moét daar iets bij aan de zijkanten: diagonale vezels. Ook die moet je bij zo'n kist niet uit de losse pols schudden.
Glas is hier overigens beter dan carbon!!!

Je kunt het eea. berekenen en dimensioneren mbv. dit excel-sheet.
Een ander (Franstalig excel-sheet).
Helmut Quabeck heeft hierover ook nog een aardig artikel geschreven.

Pak dit serieus op voor het behoudt van jouw kist en de veiligheid van de omstanders ...

@ dirk, ik had sowieso niet zo maar een ligger gemaakt.
Mijn bedoeling is dat ik zelf een ligger opbouw van carbon/hout/carbon/hout/carbon en daarrond 2 kousjes van carbon, om het geheel vast te houden. Daarboven en onder roofing van elk 4 lagen in stappen verminded naar de tip toe. Dan ook nog eens voor de torsie stijfheid mat boven en onder over de geheele vleugel in 45 graden gelegd. Als vleugelbuis heb ik een dunwandige carbon buis (diamater 30 mm) vol glasstrengen getrokken met epoxy.

Dan doe je dus iets fout.
Carbon-hout-carbon-hout-.... is dus niet de methode. Carbon aan de buitenkant, hout ertussen. Glas eromheen!

De torsiestijfheid van een 'buis' (vleugel is in dit opzicht een buis) is los van het materiaal, evenredig met het omsloten oppervlak (opp. vh profiel ter plekke dus). In dat opzicht is jouw vleugelvorm dus al fraai aangepast aan de oplopende torsiekrachten richting wortel. Vier lagen aan de wortel lijkt me overdone. 2 is genoeg denk ik. De torsiekrachten zijn sowieso een stuk kleiner dan de buigkrachten.
1 laag 160 grams carbon over 2/3 van de span is ook genoeg en veel goedkoper.

Dirk

Dirk, ik bedoel carbon/hout/carbon/hout/carbon vertikaal.
Bedoel jij dit ook met carbon/hout/carbon?

Nee. Vertikaal (tussen het carbon dus) volstaat balsa. Zelfs de lichtste soort. De carbon doet daar zelfs helemaal niets.

Middenin de ligger (midden tussen beide carbon stringers dus) heersen alleen (een beetje) drukkrachten en schuifkrachten. Bij een positieve looping wil de bovenste stringer naar beneden en de onderste stringer naar boven. Er ontstaan dus drukkrachten tussen die twee. Die worden door het kopse balsa perfect opgevangen.
Beide stringers zitten meestal aan de wortel, bij de vleugelpen stevig aan elkaar. Wordt de ligger nu op buiging belast (zoals bij een positieve (normale) looping) dan wordt de bovenste stringer onderdeel van een kleinere cirkel dan de onderste stringer. Een kleine cirkel heeft een kleinere omtrek, de stringer blijft echter dezelfde lengte behouden en zit bij de wortel goed vast tov. de onderste stringer. Dus wil de bovenste stringer naar buiten schuiven. Dat zijn die afschuifkarachten!

En om die afschuifkrachten op te kunnen vangen zit er tegen de zijkant van de ligger (incl. stringers) dus: glas diagonaal. Hoeveel/hoe dik dat moet zijn kun je uit die sheet van Ch. Baron halen en uit de berekeningen van Quabeck.

Gr. Dirk.

Hier staat ook vrij veel interessants.
Ik heb er in ieder geval vrij veel van opgestoken.
Is meer gericht op schalenbouw maar misschien vind je wat nuttige dingen.

aerodesign.de

GJ

Back