wieweet meer over zelfgemaakte lijm van opgelost piespchuim?

FOX35

PH-SAM
Ik kon me herinnreren dat ik ooit in een engelstalig modelbouwblad iets gelezen heb over het zelf maken van lijm door piepschuim op te lossen. Omdat ik dit weeken enkele stukken piepschuim moest weggooien en het zonde vond voor dat volume in mijn afvalbak te betalen (zo gaat dat in onze gemeente) dacht ik twee vliegen in één klap te slaan. Ongelofelijk, als je even de tijd neemt werk je 4 flinke brokken peipschuim (uit de doos van een gekocht apparaat) weg in een jampot die voor een kwart gevuld is met thinner. Het eerste doel is dus bereikt. Ik heb nu een jampot half vol met een kleurloze dikke pasta die er uit ziet en ruikt als UHU Hart. Is dit ook op de zelfde manier bruikbaar? Zoals het nu is trekt het wel veel draden, dus misschien is het iets te dun. Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er 'recepten' voor de beste lijm, heeft het nog zin met andere oplosmiddelen te experimentereren (bijv. aceton), zijn er nog veiligheids- en gezondheidsrisico's (bijv. bij oplossen vrijkomend gas)?

Thinner bevat tolueen en is heel giftig. Altijd een maskertje (met filterbus, geen papieren stofkapje) dragen.

Volgens mij is polystyreen geen goede lijmgrondstof voor een UHU-hart vervanger (te hard),

Volgens mij is opgeloste polystyreen misschien bruikbaar om polystyreen plastic bouwdoosjes te lijmen. Verder niet.

UHU hart is een nitro-cellulose lijm, en is iets totaal anders. Het spul spant zo vreselijk dat ik er vroeger, bij gebrek aan beter, spanlak van maakte door het te verdunnen .

Back