Wild card

• Topicstarter Topicstarter Henk Visser
  • Startdatum Startdatum
Na alle positieve berichten toch maar de wild card gekocht.
:lol:
Allen een probleemje met mijn saito 56. Deze past niet op de motor steun. De gaten zitten te ver naar achteren..

Paul: Hoe heb jij dat opgelost? heb je verder nog tips qua instellingen en afbouwen?

ff miereneuken:
- stanswerk is matig. veel kartel randen, bot gereedschap gebruikt.
foliewerk: zeer strak bespannen, gaat mij zelf nooit lukken. De naden op de romp zijn op de verkeerde manier over elkaar. Er is van voor naar achter gefolied. Zodoende kan er brandstof in de naden lopen.
Ook dien je er voor op te passen dat je alle naden naloopt met blanke lak. Te gemakkelijk om verzwakking te krijgen door brandstof. Dit heb ik ook bij Flair gezien , Kyosho is een heel stuk beter (en veel duurder :cry: )
Motor steun is Aluminium. Niet echt licht en zeker niet trillingsdempend. Kunstof was beter op zijn plek geweest.
Documentatie: onvoldoende. veel situaties niet getoond, beschreven.
Geen stuklijst etc. Geen controle mogenlijkheid.
Tank past niet netjes. Hij is niet in de daarvoor bestemde ruimte te plaatsen (tussen motorschot en 1e vleugel schot)
In de vleugel had 1 van de vertikale webbings losgelaten.

Waarom toch gekocht: een aantal zaken kwamen pas thuis aan het licht toen ik als aan het "bouwen" was. Daarnaast is de prijs/kwaliteits verhouding in orde.

Ik zie er naar uit om hem in de lucht te krijgen (en weer veilig te landen natuurlijk :wink: )

mmg_brouwers zei:
Na alle positieve berichten toch maar de wild card gekocht.
:lol:
Allen een probleemje met mijn saito 56. Deze past niet op de motor steun. De gaten zitten te ver naar achteren..

Paul: Hoe heb jij dat opgelost? heb je verder nog tips qua instellingen en afbouwen?

ff miereneuken:
- stanswerk is matig. veel kartel randen, bot gereedschap gebruikt.
foliewerk: zeer strak bespannen, gaat mij zelf nooit lukken. De naden op de romp zijn op de verkeerde manier over elkaar. Er is van voor naar achter gefolied. Zodoende kan er brandstof in de naden lopen.
Ook dien je er voor op te passen dat je alle naden naloopt met blanke lak. Te gemakkelijk om verzwakking te krijgen door brandstof. Dit heb ik ook bij Flair gezien , Kyosho is een heel stuk beter (en veel duurder :cry: )
Motor steun is Aluminium. Niet echt licht en zeker niet trillingsdempend. Kunstof was beter op zijn plek geweest.
Documentatie: onvoldoende. veel situaties niet getoond, beschreven.
Geen stuklijst etc. Geen controle mogenlijkheid.
Tank past niet netjes. Hij is niet in de daarvoor bestemde ruimte te plaatsen (tussen motorschot en 1e vleugel schot)
In de vleugel had 1 van de vertikale webbings losgelaten.

Waarom toch gekocht: een aantal zaken kwamen pas thuis aan het licht toen ik als aan het "bouwen" was. Daarnaast is de prijs/kwaliteits verhouding in orde.

Ik zie er naar uit om hem in de lucht te krijgen (en weer veilig te landen natuurlijk :wink: )
"@ mmg brouwers.
Ik heb zelf een motorsteun van beukentriplex geconstrueerd (verbindingen d.m.v."zwaluwstaarten"en bekleed met 20 grams glasdoek. Alles met epoxy verlijmd. Er was zelfs net genoeg ruimte over voor kleine "Lord mounts"(rubber trillingsdempers.Het is natuurlijk ook mogelijk om andere gaten in het brandschot te boren (oude gaten dichtstoppen met hout/epoxy en een commercieele motorbok die wel past te gebruiken. Ik houd overigens niet erg van de toegepaste klemconstructie van de motor op de motorbok. Ik ben het in het algemeen eens met je kritiek; maar de tank paste bij mij wel, zij het maar net aan. Vergeet niet het oog aan de achterkant van de tank te voorzien van een stevig touwtje waarmee je hem,als dat nodig is, er uit kan trekken.

Ik heb gisteren de Wildcard opgehaald bij Paul.
Ik heb niet zo veel ervaringen met ARF maar ik ben dus wel onder de indruk van de kwaliteit en hoe compleet de doos is!!!
Dat er zeer lichte rafels zijn stoort mij persoonlijk niet zo, hij is recht en licht gebouwd (gecontroleerd op de werkbank) en dat is het belangrijkste.
Documentatie vondt ik dus zeer uitgebreid maar nogmaals ik ben geen ARF gewend en misschien iemand die daar meer ervaring mee heeft vindt het niets.
Als je deze documentatie minimaal vindt, begin dan NOOIT aan een Funtana Pro.
Ik ben overigens begonnen met assambleren en ik vindt alles netjes passen.
Ik zelf ga in de motorbok gaatjes boren en draad tappen tappen (m3).
Ik ben niet zo gecharmeerd van de klemplaatjes methode.
Dit is uiteraard gedaan om de bok universeel te houden.

Documentatie of niet... Met een beetje inzicht? Er worden hele modellen van tekening alleen gebouwd...

Overigens had de fabrikant dan beter de motorsteun origineel kunnen houden zodat mensen zelf mogen boren. Dit doen ze bij GreatPlanes in ieder geval wel... :)

De Wildcard is vliegklaar en weegt 2040 gram!!!
Hij is 500 gram lichter dan m'n Laser 3D met dezelfde motor (OS46FX).
Helaas zat het weer niet mee zodat de eerste vlucht nog op zich moet wachten.
Twee puntjes die mijn aandacht hadden:
1 De pijpjes die bij de tank geleverd waren, waren van kunstof, waarvan er 1 gescheurd was, helaas was de diameter groter dan de standaard messing pijpjes.
Ik heb dit opgelost door een stukje krimpkous om een nieuw stukje messing pijp te krimpen.
2 De rudderhorn zat in de weg t.o.v. het elevator.
Bij de standaard uitslagen ging het net maar ja dit is een 3D kist dus moeten er ook 3D uislagen op komen!!!
Ik heb dit maar opgelost door een stukje uit het elevator te snijden. (zie foto)
Al met al ben ik prima te vreden over de passing, stevigheid en de accesoires.
Nu het vliegen nog!!!

afb1285.JPG

afb1286.JPG

afb1287.JPG

@Didier.
Je Wildcard ziet er prima uit. Snel gedaan zeg, en het gewicht lijkt me ook o.k.. Zwaartepunt ook? Ik hoor wel wanneer je ermee gaat vliegen. Eerst moet die ver..... wind maar eens gaan liggen, denk ik zo. Vergeet niet dat stukje stabilo te bekleden (zonodig transparant geel bij mij ophalen).

Jorrit
Hoezo fragiel????
Als iets een crash overleeft dan is het dit landingsgestel.
Dit soort modellen landt je altijd in high-alfa en met een snelheid die nauwlijks meetbaar is.
Je wilt dit soort modellen zo licht mogelijk houden vandaar dat er vaak voor een "draad" gear wordt gekozen.

Krimpkous brandstofdicht?

Hallo Didier,

Die oplossing met krimpkous over een messing pijpje lijkt me niet echt super brandstofdicht. Misschien dit even van te voren testen. Anders hebben ze de meeste modelbouwzaken toch wel messing in verschillende diameters.

Groetjes,

Rick

Paul,
Ik heb dat kale stukje op het elevator al geinpregneerd met 30 min epoxy.

Rick,
Ik heb het tankje getest met slangetjes onder water en dan op 1 van de slangetjes keihard blazen, geen belletjes.
Tevens heb ik al 2 dagen een stukje messing pijp met een stukje krimpkous er omheen in een bakje met brandstof liggen om te kijken of de krimpkous wel tegen brandstof kan, so far so good!

4mm kan prima inderdaad, maar als je verticaal en achteruit gaat landen en van dat soort ongein moet je het weleens bijbuigen... :)

@ Didier,
Ook ik was niet zo gelukkig met de aangegoten plastic pijpjes aan de tank. Maar ik had geen echte defecten aan de tank. Ik heb het ding dus maar gewoon gebruikt, Zorg wel dat je de tank er achteraf makkelijk uit kan halen en eventueel vervangen door een andere (betere?). Er is gelukkig keus genoeg. De richtingsroer servo opstelling (verticaal) is op zichzelf onlogisch; door overigens de uitgaande as van de servo onder te zetten en het hefboompje naar omlaag, het hoorntje zo laag mogelijk op het richtingroer, kun je toch zeker op 45 graden "down"komen. Moet voldoende zijn. Overigens is dit niet te zien op de overigens duidelijke handleiding met mooie kleurenfoto's van de diverse bouwfases.

De kop is er af!!!!
Ik heb gisteren voor het eerst gevlogen met de Wild card en hij vloog gelijk goed weg.
Ik vond hem alleen een beetje neuslastig en de motor pakte niet lekker op.
Ik heb vandaag weer gevlogen en dat ging een stuk beter ondanks de harde wind.
Ik had het gevoel dat het zwaartepunt nu wat beter was.
Moet uiteraard nog wat fijn afstelwerk doen, maar al met al een top kissie!!!

Ik heb het zwaartepunt nu op 120mm (100-120mm recommended) liggen gezien vanaf de leading edge.
Ik ben van plan om het zwaartepunt misschien nog verder naar achteren te brengen maar ik wil het eerst goed uit testen met wat rustiger weer.

afstelling wild card

hallo ,mijn naam is eric ook een trotse bezitter van een wild card.
Vraagje aan de ervaren vliegers , wat moet
de juiste motordomp en zijtrek zijn?
ik zelf heb nu alles op 0 ,
het zwaartepunt al op 130 mm echter in rugvlucht moet ik nog steeds "teveel" diep sturen.
hoe ervaren jullie dit?

gegroet eric

@ eric

Zoek bij de Modelbouwgids,nl onder F3A-X op de site van Modelbouwen en vliegen. Hier vind je (in het Engels), de volledige afsteltips van een kunstvlucht modelvliegtuig.

hehe, eindelijk m'n wild card in gereed. Vandaag had ik eigenlijk niet moeten gaan vliegen. Vooral niet de maiden flight (Vrijdag de 13e).
Ik had vandaag al zoveel tegenslagen gehad. Erger kon het niet worden.
Ik loop nu echter weer met een big smile rond. Het ging fantastisch. 2 tikjes down 1 tikje rechts. Wel nog wat moterdomp en sidetrust toevoegen. Alles op rubbers heeft zo z'n voordelen. Zeer geluidsarm. En zeer simpel gemaakt. neopreem schijf acher de motor drager, ruime gaten om de bouten en neopreem onder de motor bevestiging steunen.
Gokje: 76 Dba. (vgl met mijn andere modellen.
Gebruik een saito .56 met een APC 13x4W.Zwaartepunt op 115mm. Dit moet voor het hoveren nog ca 20 mm terug genomen worden. Zelfs op de tweede vlucht een gedeelte van het RC1 programma gedaan. Great!.
Rolling Circle (8 rolls/ 4rolls/2rolls) great. Lekker langzaam om uit te voeren.

Dit alles in slecht 1 uur tijd. (veld was nog maar 1 uurtje open). Had het gevoel om nog uren door te gaan.
What is life great.
Zelfs de saito die de afgelopen 4 maanden niet heeft gelopen liep met 1 tik. Wouw....
Alles nu op 2 accus (sanyo AAA) 5 cellen per pack met een scott diode nominale voltage 5.7 volt.
beide packss met een eigen schakelaar op m'n ontvange (IPD). Werkt tadeloos. Super reactie. Zelfs met de 3001 servo's. (Hitec 605 op hoogte).

1 vraagje nog. Alhoewel het richtingsroer zeer groot is is de effectiteit minimaal. Dit is zeer zeker te merken in meskant vliegen. op mijn Flair Swallow 90 is de reachtie veel duidelijker merkbaar.
Iemand een idee?

gr
Maarten

De romp is niet erg hoog en de vliegsnelheid ook niet, vandaar de slappe reactie op rudder. De reactie is wat groter bij een wat achterlijker zwaartepunt. Desondanks moet je vaak even met een stootje gas het rudder wat extra aanblazen om op het juiste moment wat meer reactie te krijgen. Een rolling circle kan bijna stapvoets gevlogen worden mits je telkens als je rudder geeft een stootje gas geeft om de neus goed omhoog te houden.

Op wat voor gewicht ben je uitgekomen?

Back