Nog weer een vraagje, ik heb de flex as en wat is nu wijsheid? De as recht met de bodem inbouwen en na het rc compartiment iets omhoog buigen om hem in lijn met de motor te krijgen of iets schuin omhoog er in monteren waardoor ik de buitenmantel niet hoef te buigen maar de as er onder een lichte hoek uitkomt aan de achterkant. Bedankt Addy
Normaal gesproken schroef je een drive aan de spiegel (achterzijde) en komt daar de propas in (het massieve gedeelte van de as). Dan buig je de buitenmantel zo dat je recht voor de drive uitkomt en de andere zijde recht voor de motor, die je dan schuin naar beneden plaatst. Hoe flauwer die bocht hoe beter. (minder weerstand)
Dank je, als ik het goed begrijp bedoel je het volgende. Met de drive bedoel je het rode deel? en als ik het goed begrijp bedoel je de as dus op de volgende manier gemonteerd waarbij je de bocht zo flauw mogelijk houd Alvast bedankt Addy
Correct. Al heb jij eigenlijk een strut te pakken die bedoeld is voor een catamaran. Een drive schroef je ter hoogte van de propas aan de spiegel. Nu worden strutjes wel vaker gebruikt op een mono, dus die kan je prima gebruiken. Het is trouwens ook helemaal niet verkeerd om de motor behoorlijk achterin de romp te zetten, zodat de accu er voor kan liggen. Het beste kun je alles (motor, accu, regelaar, ontvanger) los in de boot leggen en schuiven tot je het juiste zwaartepunt hebt bepaald. En zo de definitieve locaties van de onderdelen bepalen. Voor inspiratie zou je rc-raceboats.de eens kunnen bekijken: https://www.rc-raceboats.de/forum/forumdisplay.php?36-Bauberichte Hier bijvoorbeeld een mono: https://www.rc-raceboats.de/forum/showthread.php?43239-Mono2-Supermono-Baubericht Houten mono: https://www.rc-raceboats.de/forum/showthread.php?38376-Baubericht-Wasabi-900e/page2
Ondertussen weer een stukje verder en dan loop ik weer tegen een vraagje aan. Wat kan ik het beste als afdichting gebruiken voor het deksel, ik heb een rand gemaakt waar hij invalt maar daar zal iets van rubber tussen moeten om hem waterdicht te krijgen Naast het deksel komt er uiteraard ook een cockpit op, deze wil ik ook zoveel mogelijk “waterdicht” bevestigen zodat er een soort dubbele afdichting ontstaat. Als mijn zoon er mee gat varen kan hij beter dubbel beveiligd zijn Alvast weer bedankt. Addy
Hoi Addy, lekker aan het bouwen weer, dat wordt een mooi bootje. Om je boot waterdicht te krijgen, zal je het kapje moeten tapen. Er is speciale plakband voor te koop, maar elektra tape werkt ook (dat gebruik ik altijd).
Hoi Dirk Jan, de tape was al een bekend trukje, dat gebruik ik bij jou F1. Ik wilde echter proberen of ik hem zonder tape waterdicht kan krijgen, of is dat vergeefse moeite. De F1 verdween laatst volledig onder water, ik remde iets te vlot precies over een golf heen waardoor de neus naar beneden dook en hij ineens foetsie was. Na een paar seconden kwam hij weer boven en geen water binnen, daar had het tape zijn werk goed gedaan Addy
Hoi Addy, die gebeurtenis met je F1 tunnel is precies waarom tape de beste methode is. Zelfs bij volledig onderwater verdwijnen, of een flip op zijn dak, blijft je boot dan droog. Methoden met foam band en veel schroeven kan ook werken, maar is veel te omslachtig aan de waterkant. Overigens heb ik mij Cozy F1 ook wel eens onder water laten verdwijnen Offtopic: er is komt een Cozy F1 T800 aan. Een grotere, modernere versie van de Cozy F1
Ik heb mijn boot ook wel eens onderwater zien gaan zoontje gaf vol gas achteruit (had zender nog niet ingesteld) en flex kapot maar tape laat lijmresten achter die moeilijk te verwijderen zijn wat is de beste tape weet iemand dat ?
Ik gebruik gewone isolatietape, laat makkelijk los, laat geen resten achter en sluit goed af. Dat is mijn ervaring tenminste. Iemand anders andere ervaringen?
Hallo Addy, Ik zie op één van je foto's een borstelloze motor met een 'koelspiraal' er omheen. Meen je dat serieus? Een binnenloper heeft de wikkelingen tegen de buitenmantel liggen en die worden serieus warm. Zó warm, dat een spiraal overwegend decoratief is en niks doet om de motor effectief te koelen. Zonder koelmantel waarbij het water direct op de mantel loopt, zit je straks aan een bedroevend korte vaartijd, omdat je na hooguit(!) een minuut of drie, vier, de motor moet laten afkoelen omdat 'ie anders oververhit raakt en stuk gaat. Een koelspiraal was op een borstelmotor al weinig effectief, op een borstelloze motor doet het vrijwel niks... Groeten, Jan.
Hoi Jan, Ik had aan het begin van dit topic al gevraagd naar de mogelijkheden maar daar kreeg ik weinig reactie op. Als je wat gaat zoeken dan zijn er wel meer die het op deze manier doen. Of het werkt? dat weet ik dus niet maar als ik jou zo hoor niet. Dat was ook de reden dat ik de vraag aan het begin van dit topic al geplaatst had. Gelukkig heb ik nog geen motorschot gelijmd dus ik kan nog aanpassen . Ik ben wel op zoek geweest maar een koelmantel voor een 29mm motor kon ik niet zo snel vinden. Wat voor motor zou ik voor dit bootje nodig hebben, nogmaals ik hoef geen 100km/uur. Zo rond de 40/50 is in eerste instantie hard zat. Daarna kunnen we altijd nog verder kijken als mijn zoon wat ouder is
Hallo Addy, Deze verkoper heeft passende koelmantels, je moet de 29-43 versie hebben: https://nl.aliexpress.com/item/1005...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_ Ik zou de topsnelheid bepalen aan de hand van de maat prop die je er achter hangt, kleiner en/of minder spoed is beter om de snelheid te reduceren dan in de zender de uitslag van het gas te verkleinen. Reden hiervoor is dat je in het laatste geval zelfs bij 'vol gas' de regelaar in deellast laat werken, iets waar motor en regelaar niet blij mee zullen zijn er erg heet zullen worden... Hoeveel KV is de motor die je wilt gebruiken? Een cel minder is ook een effectieve manier om de snelheid te beperken. Groeten, Jan.
Hoi Jan, deze motor is het; https://hobbyking.com/nl_nl/dr-mad-...521&indexName=hbk_live_magento_nl_nl_products Het is eigenlijk een EDF motor, maar als je bij de recencies van hobbyking leest zijn er meer die hem voor een boot gebruiken. Hij gaat bij mij in eerste instantie op 3 cellen, die heb ik zo liggen van F1 Cosy. Later kunnen we altijd nog naar 4s gaan als dat verstandig is want het is een motortje wat knap toeren maakt, voor EDF prima maar met schroefassen weet ik dat dus niet. Ik heb geen idee wat je voor richtlijn aan moet/kan houden als het om toerentallen van een schroef gaat. Dit zal uiteraard aan de maat en spoed van de schroef liggen maar om eerlijk te zijn heb ik mij daar nog niet in verdiept. Mocht hij in jullie optiek niet geschikt zijn, nu kan ik nog makkelijk alles verbouwen. Ik heb jarenlang gerommeld met vliegtuigen en autoos en altijd geroepen “als je oud bent ga je met bootjes varen”. Ik denk dat het dan nu toch zo ver is dat ik oud word. Ik zal mij eens in die materie gaan verdiepen. Ik ben ook bezig met een oude Adolph Bermpohl, heel leuk om te doen. Er is vast een hoop informatie over het onderwerp te vinden maar als iemand zo een wwwtje paraat heeft dan is dat welkom, info over schroeven, toerentallen, daar is vast een hoop over te lezen.
Hallo Addy, Je mikt op iets van 32000 toeren onder last als je weet wat je doet en wat je kunt verwachten... 3300Kv op 3S is heftig, rond de 30.000 toeren onder last, ik zou beginnen met 2S tot zoonlief aan de besturing en de snelheid gewend is, anders voorzie ik een ongevraagd bouwpakket met slecht passende stukken, mocht het mis gaan... Groeten, Jan.
Hoi Jan, Bedankt voor je info, de motor is dus wel te gebruiken alleen de koeling moet aangepast worden en in eerste instantie op 2s, Duidelijk. Zit ik alleen nog met de vraag wat voor schroef moet ik naar kijken? Ik begreep dat een vuistregel is dat je uit moest gaan van de diameter van de motor, de schroef mag dezelfde diameter maximaal hebben. maar wat voor spoed moet ik uitgaan? Bedankt Addy
Hallo Addy, Dat je de prop niet groter neemt dan de motordiameter geldt voor borstelmotoren, je kunt je Ø29 mm motor best belasten met een Ø33 of 35 mm prop, spoed 1,4. Daar krijgt 'ie niks van. Het wordt pas kritisch als je groter gaat, dan moet je het stroomverbruik goed in de gaten houden anders krijg je narigheid als stekkers die zó heet worden (overgangsweerstand) dat het soldeer spontaan smelt (= dooie boot). Ga je groter dan 38 mm, dan smalle bladen en/of lagere spoed. Metaalprops altijd scherpen en balanceren. Groeten, Jan.
Nou, we zijn weer wat verder, ze staat in de primer. Onderdelen als de koelmantel en snelheidsregelaar zijn besteld. Het begint ergens op te lijken