wildvliegen; ja of nee

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door lecraM, 2 apr 2011.

1. ajh

ajh

Lid geworden:
    26 aug 2005
    Ook niet als je dat soort riskante dingen in clubverband doet lijkt mij (lees: je niet aan de veiligheidsinstructies van de club houden). Onverantwoordelijk gedrag staat los van wildvliegen of clubvliegen, en is altijd je eigen keuze en je eigen verantwoordelijkheid.

2. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Tuurlijk, vliegen in clubverband is geen vrijbrief. En het voordeel van club is dat er wel altijd iemand is om zulke types op hun donder te geven.

Laatst bewerkt: 1 mei 2011
  3. R.c. Paul.

R.c. Paul.

Lid geworden:
    14 aug 2008

Helemaal met je eens Egbert.

Vraag altijd even na bij je verzekeraar, dan ga je op save. Als het in je verzekering is opgenomen dan is wildvliegen dus net zo verantwoord dan vliegen in clubverband.......... (Mee eens Egbert ??, zijn wij twee eindelijk van die discussie af ;))

Groeten,

Paul.

Laatst bewerkt: 30 apr 2011
  4. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Ik ook, maar als er in Raalte een club had gezeten had ik er misschien wel anders over gedacht. Ik wil gewoon niet altijd in de auto hoeven stappen en een half uur rijden voor een club. We vliegen hier meestel met zn 5en wild. Dus eigenlijk hebben we een soort van eigen cluppie ;-) :yes:

5. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    raalte is wel een club in de buurt , deventer .

ik ben geen lid van de knvvl ,maar via flugsportverrein emmerich rees verzekert wereld wijd behalve in de u naait me steeds in amerika (maar daar kom ik toch nooit).en ook dus via de wa van univee . en wild vliegen doe ik regelmatig met de yak3 over ons veld ,maar vrij vliegen af en toe (15mei onder andere )met meerdere personen zodat er altijd wel iemand is die om zich heen kijkt .

6. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
  7. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
  8. Han Veldhuis

Han Veldhuis

Lid geworden:
    27 apr 2003
    in Nijverdal zelfs 2 modelvliegclubs

D.V.V upd.

9. Frank Hartog

Frank Hartog

Lid geworden:
    25 sep 2006
    En wat is dit dan? MVC de Brik (ja ja net nieuw en nog niet helemaal klaar ....... ;) )

gr.

Frank

10. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    woei vers bestuur en gelijk een site :D
    btw holland glide wat is dat voor een treffen /uitje/aktiviteit ?

11. Frank Hartog

Frank Hartog

Lid geworden:
    25 sep 2006
    ff :offtopic: Internationale F3J wedstrijd: hollandglide (d'r zijn wel 'wilde' vliegers bij maar wildvliegen dan we niet ;))

gr.

Frank

12. Egbertje

Egbertje

Lid geworden:
    6 aug 2007
    wildvliegen

Ron, het gebeuren speelde zich af in 1998 en in de kleine lettertjes stond zoiets als dat de dekking alleen gold als er werd gevlogen op daarvoor aangewezen plaatsen/terreinen.
    Ik heb de betrokken stukken jarenlang bewaart,maar heb ze nu niet meer anders kon je de tekst zelf lezen.

13. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    En wie bepaalde volgens de verzekering wat aangewezen is? Gemeente, provincie, KNVvL, rijk, rijksluchtvaartdienst, plisie? Moest er vergunning(en) voor zijn? Verharde baan? ... M.a.w. wat was hun definitie van aangewezen?

14. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Dat is idd krom, juridisch bestaat er in NL helemaal niet zoiets als een aangewezen plek, is er geen verschil tussen wildvliegen of op een club, althans, voor de wet niet.

Denk eerder dat die boer hier roet in het eten gooide door te zeggen dat er geen toestemming was. Dat zal de plek 'ongeschikt' of 'niet aangewezen' gemaakt hebben.

15. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Volgens mij is dit een paar jaar wel zo geweest: Precies van wanneer tot wanneer exact kan ik mij niet meer herinneren, maar volgens mij is er een korte periode geweest, waarin in de luchtvaart wet stond dat alle luchtvaartuigen uitsluitend vanaf "voor luchtverkeer bedoelde inrichtingen" mochten opstijgen en landen, en modelvliegtuigen en modelvliegvelden vielen hier ook onder.
    Heel korte tijd heeft het brevet ook hierdoor een officiele status gehad (luchtvaartuigen mogen alleen bestuurd worden door iemand die hiervoor gebrevetteerd is of door een instructeur begeleid word, modelvliegtuigen dus ook). Dat is de reden geweest dat ik vroeger mijn helibrevet ben gaan halen bij Flycam, ondanks dat ik in Friesland woon en vlieg: ik kreeg de idiote situatie dat ik al 20 jaar heli vloog, de enige helivlieger op de club was, maar toch niet zonder "instructeur" (die er dus helemaal niet was op die club) mocht vliegen.

Dat kan dus heel goed in of rond 1998 ook het geval geweest zijn, en dan zou destijds dat juridische verschil er best eens wél kunnen zijn geweest....

Groet, Bert

16. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Dat zou inderdaad kunnen, voor mijn tijd.. maar op dit ogenblik is dat in elk geval niet zo.

17. Egbertje

Egbertje

Lid geworden:
    6 aug 2007
    wildvliegen

Om je vraag te beantwoorden Ron moet ik diep graven in mijn geheugen,maar ik meen me te herinneren dat de betrokken verzekering inderdaad doelde op een wetgeving en kon de reactie van Bert wel eens heel goed in dit beeld passen.
    Zoals ik al eerder melde heb ik helaas de stukken niet meer, maar weet nog wel dat de polis-voorwaarden van de betrokken verzekering een jaar later waren aangepast en de betrokken regels verdwenen waren.Of het en met het ander te maken heeft gehad zou ik niet durven zeggen.

Egbert

18. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Maar bij mijn weten is er nooit sprake van geweest dat brevetten een wettelijke status hadden of zouden krijgen.

19. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Op dit moment hebben modelvliegtuigen een aparte status binnen de luchtbvaartwetgeving, maar er is een korte periode geweest (een paar jaar maar, 2 of 3 hooguit) dat modelvliegtuigen gewoon volledig onder de luchtvaart regelgeving vielen, inclusief de wettelijke verplichting van een brevet. Dat weet ik zeker, anders had ik destijds nooit mijn brevet gehaald.
    Het is echter nooit zover gekomen dat er een wettelijk voorgeschreven "format" of andere uniforme eisen aan gesteld zijn.
    Het is ook snel teruggedraaid.

Het was een frats van een van onze roemruchte vrouwelijke ministers van verkeer en waterstaat van weleer, volgens mij Netelenbos, maar dat weet ik niet meer zeker

Groet, Bert

20. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Ze zouden toen ook een transponder moeten meetorsen..

Deel Deze Pagina