Winterproject Spit MK IX

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door MES, 13 sep 2008.

1. MES

MES

Lid geworden:
    20 dec 2007
    toch goed

Heb toch maar gedaan wat er in de manual staat en alles gelijmd.

Wilde gaan schuren en werd gelijk de slaapkamer uitgejaagd:sad:, dus maar op de eettafel het schuurwerk gaan doen.

hoopje stof van de elevators exclusief wat er op de grond ligt

Hier wat foto's van het resultaat

morgen ribjes plakken en de stabilo verder afmaken

mvgr,
    Marcel

2. Gary27

Gary27

Lid geworden:
    1 jul 2006
    Oke dus voor mijn beeldvorming zit het dan zo:
    ERB-elevator base-ERB waarbij er een ruimte is tussen de 2 ERB's op de plaats waar ik het had gemarkeerd?

Of heb je die ERB's gewoon tegen de LE gelijmd, gaan schuren en toen was het ineens goed?

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  3. MES

MES

Lid geworden:
    20 dec 2007
    Nee Gary, ik heb ik heb een stalen liniaal laten rusten op de LE en de base en zo constateerde ik dat deze na het schren stak op de base uit komt.

Ja daar waar jij de markering gemaakt hebt zit nu wel wat loze ruimte

mvgr
    Marcel

Laatst bewerkt: 21 sep 2008
  4. Ronald van den Oever

Ronald van den Oever

Lid geworden:
    31 jul 2005
    Hoi Marcel,

Het is inderdaad een vreemd soort ERB-blokje dat je op de base gezet.
    Volgens mij niet de goede. Het moet die van SPF6SO3 (zie ook 2e van rechts boven, op blz 8 ), die hebben niet dat rare frutseltje.
    Als tie al geplakt is, er af snijden of opvullen met aan afvalstukje licht balsa.
    Er zit hier en daar een foutje :-( in de tekening/manual van TF dacht ik me te herinneren.
    De die cut patterns op blz 8 en 9 zijn ook makkelijk om dingen te vinden.
    Let ook op de houtsoort/dikte en match dit met het verhaal in het manual/tekening.

Gr. Ronald

5. MES

MES

Lid geworden:
    20 dec 2007
    Ronald,

Alles klopt met de nummers op de sheet, de hout dikte is ook goed het enige verschil is dat het rechte stukje op de ERB groter is dan de base vandaar dat er tussen de ERB blokjes een heel klein beetje ruimte is ontstaan. Nu is de vraag moet ik de grote van de Base aan houden of die van de ERB blokjes.

zal zo ff een foto bewerken en plaatsen.

Probeerde in jouw afbouwverslag iets te ontdekken, maar zie eigenlijk geen verschil met hoe mijn elevators er uitzien op dat punt.

in ieder geval bedankt.

mvgr
    Marcel

6. MES

MES

Lid geworden:
    20 dec 2007
    Hoop dat dit duidelijk is

zoals het nu is is de afstand 22mm de Base is 12mm
    sorry verkeerde maatvoering gemaakt de afstanden zijn incl de dikte van de LE

ik hoor het wel

mvgr,
    Marcedl

7. MES

MES

Lid geworden:
    20 dec 2007
    Nog een paar foto's

bovenzijde

Onderzijde

de bewuste opening

Nu de elevator joiner en controle horn mounting plaat nog monteren.
    Met de scharnieren wacht ik nog ik weet niet welke ik het beste kan toepassen.
    Degene die bij de kit zitten of de kant en klare plaatjes.

Of heeft iemand nog suggesties?

mvgr,
    Marcel

8. Gary27

Gary27

Lid geworden:
    1 jul 2006
    Volgens de handleiding zitten er CA hinges bij toch..? Ik heb die op mn 4Star zitten en moet zeggen dat het wel makkelijk werkt maar ze hebben de reputatie om weleens af te scheuren als ze zijn aangetats door benzine en smeermiddelen.. Ik doe op mn P51 gewone medium Kavans..

Maarre verder ziet het eruit als in het boekje.. Ik wil er ook 1!!!

9. MES

MES

Lid geworden:
    20 dec 2007
    Weet alleen nog niet tot hoever ik de tips moet schuren in handleiding staat dat het op de tekening moet staan, maar kan geen detail vinden.

De CA hinges die erbij zitten moeten eerst opmaat gemaakt worden iemand op de club zei al dat gewone hignes goed genoeg zijn.

Misschien vanavond even de schroeftol op de zaak halen voor het boren van de joiner.

En misschien al een begin met de staart maken.

mvgr,
    Marcel

10. Ronald van den Oever

Ronald van den Oever

Lid geworden:
    31 jul 2005
    Hoi Marcel.

Je bent lekker op dreef.
    Snap het nog steeds niet dat met de ERB-blokje
    Dit moet een 6,4 mm dik lasergesneden onderdeeltje zijn, met zo'n donker bruine randje, dit zie je ook op blz 12 onderste plaatje 2e kolom. Op tekening staat het verkeerd, is niet een onderdeel uit SPF6W08 maar uit SPF6S03.

11. MES

MES

Lid geworden:
    20 dec 2007
    Ronald,

Ik heb het juiste ERB gebruikt, het kan zijn dat in de loop der jaren de SPF6S03 aangepast is.
    Ik heb deze kit ongebruikt 2e hands gekocht zat een heleboel stof op de doos dus weet niet hoelang hij al bij iemand op zolder of zo gelegen heeft.

Zal kijken als de staart af is of dit problemen gaat geven met de uitslag van het richtingsroer dan pas de scharnieren def. vast lijmen.

mvgr,
    Marcel

12. filipbriers

filipbriers Guest

Dag mr ,ik ben zelf ook aan dezelfde spit bezig, maar heb dat probleem aan de stabilo bij mij niet gevonden,bij mij was het allemaal juist,ik ben nu aan de romp bezig en ik mag je vertellen het zal er niet gemakkelijker op worden,De beplanking op de romp heb ik al vervangen door breedere planken en ik heb ze gekocht op 1 mm en 1,5 mm,dat plooit al veel beter om de romp,probeer maar eens een plank te plooien van 2,5 mm,je haren gaan er van recht staan op je hoofd:vamp: zo vriend bouwer ik wens je nog veel succes met je spitje en ik zal zeker je bouwverslagen volgen ,zo kan ik ook nog iets bijleren:p;):bye::bye:

13. MES

MES

Lid geworden:
    20 dec 2007
    Bedankt filipbries,

Heb je geen bouw verslag van jouw spitje kan ik misschien wat details of zo van je afkijken.
    Denk dat ik toch een van de oudere kits van TF in mijn bezit heb (zonder eventuele modificaties), net zoals Ronald schreef dat de ERB blokjes lasergesneden moet zijn bij mij was is deze gesneden en niet met de laser:rolleyes:.

Of zoals er geschreven is dat er een voorbeeld moet staan op de tekening hoe de vorm van de stabilotips moet en worden, bij mij is alles wit boven het gedeelte van de stabilo.

Ben met de staart begonnen, eerst het hele hoofdstuk doorgelezen.

Als deze af is begint volgens de handleiding inderdaad het echte werk.
    Citaat:'Alright, enough of this kid stuff, lets go into the meat of this project! Clean off your workbench, vacumm fhe floor and start building the wing!".

Maar heb je ook het afbouwverslag van Ronald gelezen, het inbouwen van de airetank in het middendeel van de vleugel!!!! dit ga ik bij die van mij ook zo uitvoeren:confused:.

mvgr,
    Marcel

14. MES

MES

Lid geworden:
    20 dec 2007
    Bedankt filipbries,

Heb je geen bouw verslag van jouw spitje kan ik misschien wat details of zo van je afkijken.
    Denk dat ik toch een van de oudere kits van TF in mijn bezit heb (zonder eventuele modificaties), net zoals Ronald schreef dat de ERB blokjes lasergesneden moet zijn bij mij was is deze gesneden en niet met de laser:rolleyes:.

Of zoals er geschreven is dat er een voorbeeld moet staan op de tekening hoe de vorm van de stabilotips moet en worden, bij mij is alles wit boven het gedeelte van de stabilo.

Ben met de staart begonnen, eerst het hele hoofdstuk doorgelezen.

Als deze af is begint volgens de handleiding inderdaad het echte werk.
    Citaat:'Alright, enough of this kid stuff, lets go into the meat of this project! Clean off your workbench, vacumm fhe floor and start building the wing!".

Maar heb je ook het afbouwverslag van Ronald gelezen, het inbouwen van de airetank in het middendeel van de vleugel!!!! dit ga ik bij die van mij ook zo uitvoeren:confused:.

mvgr,
    Marcel[/quote]

15. Ronald van den Oever

Ronald van den Oever

Lid geworden:
    31 jul 2005
    Hoi Marcel,

Een echte collecters item die doos van jouw, hij is wel een stuk completer dan die van mij. Zag bij jou ook een spinnertje, retracts en wieltes erin zitten, jammer dat ze bij de latere dozen die er niet meer bij deden ;) .
    Hieronder het bewuste detail van de tipafronding:

(Het haakje voor de antenne staat er bij mij weer niet op :( ).

'K heb bij mijn elevators nog wat hout achter de LE (boven en onder) tpv de scharnieren gezet om zo wat meer "vlees" voor de Kavan scharniertjes te krijgen. Zie dat op jouw tekening dit ook aangegeven is, bij mij hebben ze dit er weer vanaf gehaald ???

Groeten,
    Ronald

16. Gary27

Gary27

Lid geworden:
    1 jul 2006
    Hey ja man die tekeningen verschillen dus best wel.. Als je niet de goede manual erbij hebt kan dat best lastig zijn ja..

Maar je kan die beplanking wel buigen hoor, gewoon met water en tape.. Heb een plank van volgens mij wel 5 mm in de lengte gebogen.. Gewoon nat maken met lauw water en in de goede houding / vorm tapen met Tesa schilderstape (die goedkope laten meteen kos). Dan Laten drogen en meestal zit de volgende dag de vorm erin.. Ik vond het "amazing"... Het sluit niet helemaal aan maar de grote vorm zit erin en dan kan je makkelijk met spelden de boel vastzetten..

17. MES

MES

Lid geworden:
    20 dec 2007
    Ja ik weet echt niet hou oud mijn kit is en weet ook niet of de vorige eigenaar de retacts enz er bij gekocht heeft of dat ze erbij zaten:confused:.

Ik heb iniedergevel minder betaald voor de gehele kit als dat de kale kit nu kost vandaar dat ik hem niet kon laten liggen:p.

Wat de handleiding betreft heb ik de laatste versie gedownload, want dat was het enige wat er dus niet bij zat. (best wel jammer dus).

Daarom denk ik ook dat de ERB blokjes bij mij dus nog niet met de laser gesneden zijn.

Maar gaan vrolijk verder met bouwen en de realstuff komt nog hoor ik al dus ik kan mijn borst nat maken ( en de balsa plankjes ).

Kan iemand mij misschien vertellen hoe ik een stukje teks van iemand die gepost heeft in mijn stukje kan plakken ??

mvgr,
    Marcel

18. Gary27

Gary27

Lid geworden:
    1 jul 2006
    Ja net als een foto:

(quote) tekst ertussen (/quote)

Maar dan de haakjes vervangen door vierkante haakjes..

19. MES

MES

Lid geworden:
    20 dec 2007
    test [(quote) tekst ertussen (/quote)]

20. MES

MES

Lid geworden:
    20 dec 2007
    dit is een testje ofwel ff uitproberen

Deel Deze Pagina