Winterproject Spit MK IX

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door MES, 13 sep 2008.

1. MES

MES

Lid geworden:
    20 dec 2007
    Jan, bedankt voor de tip ga het draadje nog verder uitpluizen en kijken wat Ton er allemaal over geschreven heeft.

mvgr,
    Marcel

2. MES

MES

Lid geworden:
    20 dec 2007
    Even een snelle update;

:banana: Eindelijk de struts zijn binnen en kan ik verder met de vleugel,netjes een poot ingekort en een stuk uit de rib 5 halen.

(volgende keer foto's) :help: ik ben zeer verdrietig, het wiel komt tegen rib 6 aan zoveel mogelijk van de rib weg geschuurd maar blijft tegen die:bad-words: rib komen.

Gelijk de hele avond op het forum :pc: zoeken of er iemand is die dit zelfde probleem heeft gehad, nog niks kunnen vinden.

MAAR op het RCscaledBuilders.com forum ben ik wel een draadje tegen gekomen waar dit probleem behandeld is (het is al in 2006 bekend dat robart en TF geen goed maatwerk hebben geleverd). de oplossing een wig maken die onder het mechanisme gemaakt word van ongeveer 2 gr .

Dus heb weer een uitdaging er bij om dit zo netjes mogelijk te op te lossen en zorgen dat allebei de landingspoten op dezelfde manier :rolleyes: in de vleugel komen.

Hopelijk zsm meer details m.b.t. het monteren van het landingsgestel.

mvgrrrrrrrrrr
    Marcel

3. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Och vriend Mes wat maak je me nou, laat je niet op de kop zitten door die struts, gaat helemaal goed komen, ik heb best vertrowuen in je.

KOP OP

Ik steun je overal waar ik kan.

Vriendelijke groeten Japio

4. Han

Han

Lid geworden:
    3 sep 2002
    He Mes.

Effe een nachtje laten rusten.
    En dan met frisse moed verder.
    Je zult merken dat het dan een stuk beter gaat.
    En dan verstand op nul en doorgaan.:p

Dus over een paardagen een lachende Mes.:yes:

Groeten Han.

5. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee Mes,

even over dat glassen.

Je moet eigelijk alles glassen maar met je hoogte- en richtingsroer gaat dat volgens mij niet werken.
    Glassane kun je volgens mij alleen maar over oppervlakten heen die volledig beplankt zijn en dat gaat niet werken bij de open constructie van je hoogte- en richtingsroer (als ik het fout heb dan hoor ik dat graag).

Is het trouwens ook niet zo dat de roeren van een echte Spit bekleed zijn ipv alu?
    Als dat zo is zou je juist uit schaalgetrouwheid Orartex moeten toepassen.
    Dat is volgens mij ook nog beter te spuiten dan Oracover.

Suuces in ieder geval verder met de bouw je bent lekker bezig zo :D

6. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    ???

Plaatje?

jan.

7. MES

MES

Lid geworden:
    20 dec 2007
    Pfffffffffffffffff

@ Jaap dank voor je vertrouwen:p

@Han Een nachtje slapen heeft geholpen:cool:

@Berto; Bedankt voor de tip heb het nog verder uitgezocht en in het draadje van Ronald heeft hij het ook bekleed met Oratex en in het echt is het ook geen alu dus nemen het mee:rolleyes:

@Jan; zie hier de voorlopige oplossing:confused:

ff spelen met lucht:p:p

Sorry voor de beeldkwaliteit, maar is ff met foto toestel genomen ;)

Maar zo moet het naar mijn mening goed gaan

8. Maurice

Maurice

Lid geworden:
    1 aug 2008
    Mes,

Jou probleem met rib 6 en het landingsgestel is een bekend probleem.
    voor tips kan ik je het forum van rc universe aanbevelen. Ik heb nog iets aangepast: het landingsgestel is in uitgeklapte positie verder naar voren dan origineel, hierdoor heeft die iets minder de neiging op de neus te gaan staan op de grond.
    Ik ben mijn TF spit aan het opwaarderen.
    Afgelopen zomer heeft die gevlogen met een 15 cc 4takt maar dat viel behoorlijk tegen, een beetje wienig power dus nu komt er een laser 150 in.

Ik heb mijn roeren bekleed met vooraf opgeruwde oracover en daarna geverfd en dat werkt prima. Probeer in ieder geval de staart licht te houden. De meeste spits van TF hebben een behoorlijke lading lood nodig in de neus en dat extra gewicht is toch minder.

De maiden flight van mijn spit is te zien op onderstaande link, kwaliteit is wel niet ideaal:

http://www.mvc-atlantis.nl/cms/images/custom/movies/Spitfire_Maurice.wmv

suc6 met de bouw,

Maurice

9. Gary27

Gary27

Lid geworden:
    1 jul 2006
    Hey MES, ziet er goed uit!
    Wilde wat zeggen over de roeren van de Spit; de ROLroeren waren in eerste instantie van doek (MkI) maar die zijn in latere versies vervangen voor alu roeren: door de hogere snelheden ging het doek van de rolroeren opbollen...
    Van het hoogte- en richtingsroer weet ik het echter niet (stond niet in het boek)

Ik ga de volgende X als ik "problemen" tegen kom er ook eerst een nachtje over slapen, ik ben veel te gehaast bezig.. Als ik een tijdje naar iets heb gekeken MOET ik wat lijmen :-s maar dat is niet de goede instelling...

Laatst bewerkt: 10 dec 2008
  10. Edwin van der Maat

Edwin van der Maat verslagschrijvers

Lid geworden:
    18 dec 2006
    Het hoogteroer en richtingsroer op de MK9 zijn bekleed met doek Kan je mooi met Oratex of Solartex doen. De rolroeren waren inderdaad van aluminium.

Hier een voorbeeld op mijn TF FW190D:

[​IMG] [​IMG] [​IMG]

Makkelijk en licht. Veel succes met de verdere bouw.

Groetjes, Edwin

11. MES

MES

Lid geworden:
    20 dec 2007
    Heren dank voor de reacties,

Filmpje ziet er leuk uit Maurice hoop dat de mijne ook deze zomer het luchtruim gaat kiezen:p.

De hoogte en richting roer ga ik idd met Oratex beplakken mbt het de rolroeren zit ik te twijfelen of ik deze ga beplaken of ook ga voorzien van Oratex, glassen lijkt mij niet mogelijk mbt de ribben.

Heb tot nu toe weinig tijd gehad om te verder te bouwen, wel ben ik zo ver dat de retracs op hun plek zitten.

Hellaas kan ik deze niet meer naar voren brengen alles zit al verstevigd en op hun plaats gelijmd.
    ga proberen ze dit weekeind definitief vast te zetten en de bovenzijde van de vleugel te beplanken.

Ik hoop zo snelmogelijk weer wat foto's te kunnen plaatsen.

mvgr,
    Marcel

12. Maurice

Maurice

Lid geworden:
    1 aug 2008
    Ola,

Na een half uur klooien met mijn computer is het gelukt om foto's te plaatsen.
    Hieronder mijn 15 cc os met de grote blok lood wat helaas nodig was voor mijn spit

Na een aantal vluchten van de zomer vond ik mijn spit toch te weinig power hebben, duss...........kriebel kriebel, twijfel twijfel
    Een mooie laser 150 gevonden en die ben ik er nu op aan het zetten.

enkele aanpassingen aan de spit:
    - motorkap aan romp gelijmd en op de plaats van de originele "motorkap" een luik gemaakt zodat ik de motor kan plaatsen.
    - foto hierboven is zonder luik.
    - uitlaten in originele motorkap eruit gedremeld en nieuwe uitlaten gemaakt van electriciteitsbuis. de uitlaten zitten verzonken in de motorkap

De 25 cc laser past zelfs nog beter in de spit dan de 15 cc OS max,
    De motor wil ik goed kunnen koelen dus maar netjes baffles geplaats langs de motor.
    nu nog een nette uitlaat maken en de warmelucht-afvoerkanaal bijwerken.
    Op de onderste foto zie je nog net het kleppendeksel uitsteken en een paar koelribben.

Laatst bewerkt: 12 dec 2008
  13. MES

MES

Lid geworden:
    20 dec 2007
    ziet er goed uit Maurice, maar denk je dat 25CC niet teveel power is???

mvgr
    Marcel

14. Maurice

Maurice

Lid geworden:
    1 aug 2008
    Een 25 cc is natuurlijk een beetje (te) veel power maar ik hoef niet volgas te vliegen. Bij de 15 cc moest veel lood en die had wat weinig power.
    De lasers lopen ook lekker langzaam stationair dus ik ben niet bang dat hij te snel is bij landen.
    En een grotere prop vind ik toch ook beter passen bij een warbird.
    Maar ik weet ook nog niet hoe het me gaat bevallen, dat wordt toch afwachten.....

Nu maar ff een foto van mijn spit, werkt misschien als motivatie om verder te bouwen:

mijn landingsgestel heb ik weggewerkt onder een klepje dat aan een kant onder de koeler schuift en aan de andere kant met twee schroeven vastzit, misschien een idee voor jou spit.

helaas had ik mijn koelers vastgelijmd op de vleugel, als ik het nog een keer had moeten doen had ik ze met schroeven vastgezet, dat was namelijk makkelijk geweest met schuren en verven. De schroeven in de lucht in en uit-laat wegwerken dus zijn ze dan niet te zien.
    Ook had ik toch beter kunnen kiezen voor een servo per flap i.p.v een servo voor twee flaps. Het was achteraf toch een hoop gedoe om alles goed te krijgen.
    Die servo zou dan ook mooi onder de koeler kunnen komen.

suc6 met de bouw,

Maurice

Laatst bewerkt: 14 dec 2008
  15. MES

MES

Lid geworden:
    20 dec 2007
    Update

He Maurice, ziet er goed uit is wel makkelijk dat service luik denk dat ik dat ook maar een moest maken.

Zit nog steeds te dubben over wat voor motor ik zal gaan monteren heb er nog alle tijd voor maar denk dat die laser motor wel een goeie optie is heb ze gemailt, zij adviseren een .80 voor de Spit dat lijkt mij weer wat weinig maar zo als ik al zei heb nog tijd genoeg om een beslissing te nemen.:rolleyes:

Maar vandaag weer eens wat gedaan aan de vleugels, was nog niet helemaal tevreden over de retracs maar die zitten nu definitief op hun plaats.

De onderkant van de vleugel is inmiddels ingedekt en de sparingen voor de retracs gemaakt.

Voor de wielkasten heb ik 2 conservenpotten (worteltjes met dopertjes) gebruikt om het hout in de juiste ronding te krijgen om deze te plaatsen(zonder potten:p).

Ook alles nog even getest met lucht in de fles of er niks aanloopt tijdens het optrekken en neer laten van de retracs.

Hier weer wat foto's van de uitgevoerde werkzaamheden.

onder de zakjes liggen de natte plaatjes voor de servos zodat ze de zelfde ronding als de vleugel krijgen.

de gaten in de vleugel lijken wat groot, maar daar word de wielkast nog ingemaakt.

volgende keer de wielkasten monteren; gaten door de ribben boren voor de servobekabeling; de binnenkant van de vleugel spuiten met brandstofbestendige verf en proberen de bovenzijde van de vleugel in te dekken.

mvgr,
    Marcel

16. Gary27

Gary27

Lid geworden:
    1 jul 2006
    Die retractrails he, TF levert die erbij maar icm het gearmechanisme hebben die vind ik te weinig vlees.. Die schroeven zijn ook zo dik: zit eraan te denken om die van mn P51 met van die Graupner servo schroeven vast te zetten.. Denk dat ze bij Robart de flens van het gear breder moeten maken om meer vlees te creeeren alhoewel ik denk dat met voorboren ook al veel kan worden bereikt..
    Zie dat jij ook al de gaatjes in de strut hebt: heb je een kolomboor ofzo..?

17. MES

MES

Lid geworden:
    20 dec 2007
    He Gary ben het helemaal met je eens ik heb ook wigjes moeten maken om de hoek van het gearmechanisme aan te passen (de eerste die ik gemaakt had was de hoek toch nog iets te groot:hammer:) vandaar dat ik ze gister nog maals aangepast heb, tevens heb ik het mechanisme met m4 boutjes en borgmoeren aan de rails gemonteerd. Hierdoor maak ik aan de bovenzijde van de vleugel nog een extra inspectie luikje creeren:D om de moeren te kunnen controleren.
    Ook ga ik nog extra 3 hoekjes maken van multiplex aan de voorzijde van het mechanisme om nog meer extra stevigheid te krijgen (ivm een te verwachten harde landing:rolleyes:) zodat deze niet al te snel uit de vleugel kunnen breken:evil:.

Wat de gaatjes in de poten betreft heb ik dit gewoon uit de hand gedaan, eerst even een centerpuntje slaan op de gewenste plaats daarna met een lijmtang op de werkbank vastzetten en voorzichtig boren eerst laag toeren zodra deze pakt het toerental van de boormachine opvoeren. vergeet niet om even met wat lucht de binnenzijde van de poot schoon te blazen:p.

zodra deze extra dingen aangebracht zijn zal ik proberen om detail foto's te plaatsen.

mvgr,
    Marcel

18. Maurice

Maurice

Lid geworden:
    1 aug 2008
    Mes,

De rails heb ik bij mijn spit verstevigd met een paar dunne laagjes vliegtuigtriplex. ( 4 laagjes o.8 mm meen ik)
    Voor het vastzetten van het landingsgestel heb ik gewoon houtschroeven gebruikt en het werkt prima.
    Voordat de houtschroef erin ging wel ff voorgeboord. voordeel van de houtschroef is dat door de grove schroefdraad en het klemmend effect van het hout je een goed vastzittende verbinding krijgt die niet lostrilt.
    scheelt misschien een extra luikje maken?

suc6 met de bouw,

Maurice

19. MES

MES

Lid geworden:
    20 dec 2007
    Ben ik best met je eens Maurice, maar ook met een X aantal landingen kan een houtschroef los gaan zitten :puppydogeyes:. Vooral op wat hoger gras ben ik bang dat er speling in de rails gaat ontstaan, door het extra luikje kan je dit vaker controleren en eventueel wat extra versteviging naar verloop van tijd aan gaan brengen (ben nog niet zo´n heel ervaren vlieger:(.)

Maar hier word hard aan gewerkt hoor, oplossing, zoveel mogelijk vliegen :D toch:cool:.

mvgr
    Marcel

20. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Die lui van Laser weten in z'n algemeenheid wel waar ze het over hebben . . .

jan.

Deel Deze Pagina