Aan de lier flutterde hij vaak/steeds, ligt misschien aan mijn vliegstijl vanuit F3J tijdperk Aanduiken weet ik niet, heb er niet zo veel vluchten mee gemaakt... gr, Rudi
Ga mijn nieuwe Slite staartje bespannen met gewone oracover. Flutter heb ik ook alleen gehad met de staart. Nooit met de vleugel.
Is het toegestaan om een carbon roving of stukje bekleding toe te passen? Kan me voorstellen dat een slim geplaatst strookje of laagje bovenop de ribben of een diagonaal effectief afrekent met flutter.
Nee, indekken met carbon is niet toegestaan. Wel carbon strips tegen de balsa. Ik doe dat ook bij het hoogte en richting roer.
Mijn Slite is aan de onderkant nog als nieuw met de HK folie Alleen aan de bovenkant niet meer. Model is 3 jaar oud nu. Mijn volgende kist wordt bespannen met oracover light.
De winter is al wel echt voorbij, maar tijd was er ineens genoeg. Aangestoken door een foto van Geert ook maar weer aan een project begonnen. Ik had nog een staartbuis liggen en liggers van emc vega. Daarmee een romp gebouwd na inspiratie van het duitse open res draadje en een nieuwe vleugel. Afgelopen dagen met de folie die ik nog had bespannen en het lijkt deze week mooi rustig weer te worden om hem in te vliegen. Totaalgewicht dit keer duidelijk beter dan vorige pogingen.450 gram.
Gisteren kon ik het niet laten. Eind van de middag voor de bewolking even een paar handstartjes gemaakt. Zelfs een keer een belletje opgepikt en een paar minuten kunnen vliegen. Maar al met al deed hij niet helemaal wat ik wilde. Later bleek op teletekst dat de wind ook best stevig was en daar waar ik vlieg is het dan erg turbulent. Zojuist, nadat de bijkeuken naar tevredenheid van mijn vrouw weer was ingericht na het opnieuw witten van gisteren, nog maar eens gaan vliegen. De eerste handstartjes was gelijk weer een paar keer raak. Samen met de ooievaars de sterke bellen kunnen vliegen. Ook de spoiler eindelijk kunnen proberen en tot mijn verbazing blijft hij goed vliegen. De spoiler in het midden had niet mijn voorkeur, maar het is zo veel makkelijker bouwen dan wat verder in de vleugel. Toen ook maar het rubber geprobeerd en dat ging super. De haak lijkt precies op de goede plek te zitten. Nou was het wel erg goed weer, dus heel moeilijk was het niet om boven te blijven. Maar de eerste indruk is dat het werk niet voor niks was. Foto’s of film heb ik helaas niet. Ik was alleen. Maar de blauwe lucht, ooievaars, buizerd en veel thermiek met daarin de doorzichtige rode vleugels; jullie hebben er vast zelf wel een plaatje bij. Toch in deze rare tijd dus nog even een glimlach. Sterkte allemaal.
Update uit het zuiden: we mogen sinds enkele dagen terug vliegen en gisterenavond de beplankte Slite flink aan de tand gevoeld bij hevige wind, stevige lierstarten met flinke zoom en aanduiken tegen de wind in stellen geen probleem meer, het flutteren is helemaal weg. Echter het vliegen zelf was geen pretje door de hevige wind... nu eerst maar eens werk maken van ballast in de centrale ligger. groetjes, Rudi