WK f3DE Drachten 2023

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door tjarko, 29 jul 2023.

  1. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Leuk zo'n verslag, dat je nog tijd vindt om dat te maken! Interesant om al die verschillende modellen bij elkaar te zien, ieder lijkt zo z'n eigen aanpak te hebben. Heel veel succes!!!

    God speed!
    Jurgen
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2023
  2. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Gisteren geen update, ik was toen erg druk, en uit het veld geslagen door slechte vluchten en een crash.
    Maar eerst even de woensdag.
    We moesten de officiële training afmaken, gepland voor de ochtend, maar vanwege de regen werd dat toch 's middags.
    20230802_113149.jpg
    Geen vliegweer...
    Zo,n training is erg hectisch, je krijgt per land, 3 piloten 25 min werktijd.
    Om alle kisten te testen ligt de kar dan goed vol.. 20230802_135617.jpg
    Van ieder 2 modellen, de mijne voor in beeld.
    We vlogen ongeveer om en om, maar omdat ik niet de motor hoef te koelen kon ik 4 vluchten maken, Peet en Joris elk 2.
    Dit ging voor mij eigenlijk niet zo lekker. Er stond een zeer onstuimige wind, kist ging niet zo fijn.
    Daarna was de NED F3D training 25 min en toen begon het WK echt beginnende met F3E, Joris in de eerste vlucht, Peet 2e, ik 3e.
    20230802_152555.jpg Hier gaan Joris en Peet naar de start, samen omdat ze voor elkaar " caller" zijn. En Basti van het Duitse team.
    Joris vloog een 62.88, wat in deze omstandigheden heel goed bleek naderhand.
    Peet een 66.0, ik dacht met te korte motorloop, wat zweefwerk.
    En ik, tja, als een krant in die turbulente omstandigheden en 1 Cut. 20230802_160511.jpg
    Mijn 2e ronde was echter desastreus, met 2 cuts, krijg je een tijd van 200 sec! En ik zette mij Dual Rate wat snel naar high na de race en trok de kist in de turbulente omstandigheden in een high speed stall. Kwam daar niet meer uit, en mijn roze kist viel hard in het veld, bleef er rechtop in staan...
    Dat was het einde van woensdag..
    De kist kwam toch nog redelijk goed uit de zompige klei, vleugel ca 30 graden gedraaid op de romp, vleugel boutjes, M2.5 rvs helemaal verbogen. In de tent kreeg ik de bouten er niet uit. En de motor, accu stond nog aan! Ik heb uiteindelijk 1 boutkop moeten afslijpen met de dremel. Toen kon eindelijk de accu eruit. Dan nog Energy limiters uitbouwen, inleveren..
    Pff wat een dag..
     
  3. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.290
    Locatie:
    Putten
    Bedankt voor je update en de foto's , Het klinkt allemaal niet erg ontspannend, maar goed het zal erbij horen jammer van de crash hopelijk weer te herstellen.
    Succes morgen weer.

    mvg Andre
     
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.250
    Locatie:
    Gouda
    Wat een hectiek kan ontstaan wanneer door het weer de voorbereiding zo in het honderd loopt, Voor Tjarko dus eenmaal 200, shit,:mad:.
    De modellen zijn wel een heel stuk geëvolueerd vergeleken bij mijn Gillette uit de 90'er jaren. Nog veel meer slankheid en wel 2 keer zo'n grote pooklengte. Wat zijn ze mooi om te zien.
    Ook wel interessant dat de keuze tussen direct met 2 blad, direct met 1 blad en vertraagd, al dan niet met baleinwalvis 'tanden' nog steeds niet beslist is in het voordeel van één van de vier concepten.
     
  5. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Donderdag, 2e wedstrijd dag.
    Vanochtend was het weer compleet omgeslagen. 07:15 aan het ontbijt, windstil, zonnetje!!. Al meteen de accu,s in de heaterbox, het blijkt dat het lang duurt voordat ze stabiel op temperatuur zijn. F3E begint elke ochtend 09:00. F3D brandstof klasse daarna, omdat ze pas na 09:00 een motor mogen starten om af te stellen, proefdraaien.
    Ik was nu in de eerste vlucht!
    Deze ging heerlijk, maar ik had een score van 72 sec, en moest 11 ronden vliegen/ beetje zweven. De tijdwaarnemers hadden halverwege modellen verwisseld.
    Hele hectiek na de landing, we misten de kar terug, kon ik wat foto,s maken op de baan.
    20230803_090528.jpg
    Showen van model Australië.
    20230803_090534.jpg
    Showen van model Carsten, door caller Basti, Duitse team.
    Bij een timing fout krijg je een re-flight, maar dat was wel jammer want gezien mijn motorloop van zo,n 61 sec was het waarschijnlijk een 59 sec geweest...
    Reflight plan: na F3D 2e ronde, ai dan staat er al weer forse wind! We kunnen dat gelukkig laten vervroegen naar na de 1e ronde F3D, ca 11 uur.
    Toen was het nog steeds redelijk mooi weer.
    Ik maakte een hele nette vlucht, met 59.15s de beste van de hele dag!. Mijn vertrouwen was weer terug.
    Veel deelnemers hadden moeite om snelheid te maken in deze omstandigheden. De tijden waren erg hoog vgl met andere wedstrijden met zomerweer.
    Daarna kon F3E nog 2 ronden vliegen, met steeds meer wind.
    2e vlucht was ook prima, wat hardere wind, naar recht over de baan.
    Daarna kregen we weer een bui waarna de wind flink aan trok en draaide naar noord. Haaks op de baan en over de rij bomen naast het veld. Weer de lastige condities van de dag ervoor.
    Mijn oranje kist ging er echter fijn doorheen en van de voorgaande vluchten kon ik leren hoe op circuit te blijven. En hoog vliegen boven de turbulentie..
    Een 4e vlucht zat er net niet meer in deze dag.
    Tja en dan de tijden. Dat is een enorme puinhoop want er blijkt een fout in het computersysteem te zitten. We starten met 1 seconde tussentijd voor de 3 piloten, maar de klok start voor alle 3 op het zelfde moment.
    De rode baan links klopt, de gele baan in het midden heeft 1 sec te veel, en de groene baan rechts heeft 2 sec te veel.
    Dat wordt hopelijk vanavond gecorrigeerd op het scorebord. Maar nu ziet het er zo uit.
    20230803_180400.jpg
    F3D tijden

    20230803_180409.jpg
    F3E tijden.
    Op de website kun je ook een rangschikking en individueel en ploegen klassement vinden, maar niet deze laatste status dacht ik.
    In F3E staan we er als Nederland goed voor en ik in het bijzonder.

    Nog leuk zitten kletsen met Bruce deChastel.
    Die maakt/verkoopt veel race spullen, en weer een bijzondere andere prop..
    20230803_160836.jpg
    Deze heeft een fraai gestroomlijnd scharnierpunt..
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 3 aug 2023
    Hans Rijkuiter, lecraM en Beton vinden dit leuk.
  6. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
  7. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.990
    Locatie:
    Rottevalle
    kom morgen ook weer kijken .
     
    tjarko vindt dit leuk.
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dank voor de beelden en het verslag! Leuk om het zo van een afstand toch een beetje mee te kunnen beleven.

    Hoop dat de weersomstadigheden de komende dagen verbeteren en jullie nog vele mooi races kunnen maken.
    En heel veel succes aan alle piloten!
     
    Hans Rijkuiter, wvr en tjarko vinden dit leuk.
  9. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Groningen
    Vandaag wezen kijken bij deze voor mij volkomen onbekende klasse.

    Ik heb genoten van het gebeuren.
    Heerlijke internationale sfeer, jullie openheid (tegen mijn verwachting in was de tent vrij toegankelijk voor bezoekers) en in alles straalden jullie een familiaire gastvrijheid uit. Dank daarvoor!

    En natuurlijk nog veel plezier en succes op de slotdag morgen.

    Johnny
     
  10. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.561
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
  11. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    880
    Locatie:
    Huizen
    Vandaag ook gaan kijken.
    Erg leuk om weer eens te zien!!
    Was bijna 40 jaar geleden.
    Eind jaren 70 begin jaren 80 ging ik naar vliegbasis Leeuwarden waar toen pylon races georganiseerd werden.
    Toen vooral Little toni's met een K&B met zo'n kort pijpje. Ging ook al hard.
    En club 20 in Heemskerk en Tongeren.
    Nu alles veel moderner maar nog steeds dezelfde spanning en leuk om mee te maken!!

    Jan
     
  12. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.492
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    heel gaaf allemaal! ik sta vooral bij de tech te kwijlen zoals gewoonlijk. heel mooie foto's close ups! ik ben best een perfectionist, en zie vaak erg begaafde bouwers op het forum, verslag doen. ik kom verder haast nergens (dat is wel goed),
    maar als ik dan die modellen zie zo, dan valt mijn bouw methode wel mee, valt niet op. vooral erg pragmatisch en soms best een overstekend randje wat nog weggewerkt kan worden. zelf heb nog wel dat ik dat perse goed moet hebben en ga nog wel doen.
    momenteel woon ik erg klein en niet alle spullen, modellen, zo in mijn prive ruimte, en geen animo om op te halen en hier in de krapte te gaan bijwerken met meestal schade, hangar rash. komt tzt wel, model vliegt uitstekend (al). foto's ook wel iets geruststellend.
     
  13. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.128
    heren racers, gefeliciteerd met jullie prestaties. Tjarko 3de plek, Joriz 6de en Peet 9de. Als team de eerste plaats in F3E.
    De heren in de F3D waren iets minder fortuinlijk, maar ook die hebben het goed gedaan in al dat geweld.
     
    Beton vindt dit leuk.
  14. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Tjarko,
    Dank voor je uitgebreide verslag. Ik heb weer een week genoten van de hectiek, het vliegen en de gezelligheid. Vooraf wisten we dat we een serieuze kans op het team podium hadden, maar om dan ook nog als eerste te eindigen is een droom die uitkomt.
    Trots om deel te zijn van dit team!
    Peet
     
  15. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Vrijdag, 3e wedstrijddag.
    Het weer is goed en we gaan er voor deze dag om zoveel mogelijk starts te maken.
    We starten weer om 09:00 en ik ga lekker met mijn O2 kist... tot lap8. Dan weigert het hoogteroer en ipv om paal 2 draaien, ga ik recht door met 300 km/u het gras in. Totall loss en weer een 200 score. En erg geschrokken. De zender logging nagekeken, goed signaal tot en met inzakken van de motor stroom. Dus de zender werkt nog naar behoren. Veel tijd om zorgen te maken is er niet, ik moet door met m,n laatste kist, O1, met het gemodificeerde kielvlak. Even goed uitpluizen welke accu en prop..
    Hij vliegt erg lekker, maar wat voorzichtige setup met 64s motorloop. Dat gaat wat langzamer en we maken helaas 1 cut op top.
    64.70 met cut!, dat ging eigenlijk super hard en scherp! Volgende vlucht zet ik er 1 graad spoed bij en 2 mm prop diameter. Nu gaat het perfect, 59.61! We zijn weer terug.... dacht ik. Maar bij de volgende start gaat mijn motor niet aan en " landt" de kist op het asfalt. Ai ai ai vergeten de throttle lock uit te zetten. Het stomste dat ik ooit heb gedaan denk ik. En daar is de 3e 200s score.. ik sta meteen ver onderaan op het scorebord en wij als ploeg ook.. Erg jammer, mijn team maatjes Joris en Peet staan de hele tijd lage 60ers te vliegen. Erg stabiel, erg goed voor de team score, helaas niet snel genoeg voor een podium plek.
    Gewoon door deze dag, en gelukkig zet ik nog een 59er en een 60er neer.
    Joris maakt in de 11e vlucht een midair met Carsten Garth van het Duitse team. Een enorme klap bij de top pylon! We zien echter Joris zijn kist zweven. Super cool gebleven, stuk vleugel en 1 aileron kwijt, zet hij dual rate op high. Test even, kan nog maar 1 kant op een bocht maken en zet de kist netjes aan de grond! Kunststukje!!!
    Hij moet ook Peet callen, en super snel klaarmaken voor de reflight.
    Zijn reserve kist doet het prima, weer een 62.17. En Peet had een 63er..
    Maar Carsten zijn reserve kist heeft niet de juiste setup. Na 8 1/2 Rondje is de 1000Wmin op en moet hij ver zweven.. 75.50 sec score.. ze zakken ook als team..
    Vanwege mijn 3x 200s staan we er met 11 vluchten slecht voor, ik 15e individueel en team ook buiten podium.
    Maar morgen nog de laatste 12e vlucht. Als ik die netjes maak kan ik alle 200,s strepen. Dan gaan we met het team enorm vooruit. Ik heb wel 2 vluchten met 1x cut staan die mijn eigen score naar beneden halen. .
    Proberen te slapen en morgen 09:00 weer op de baan
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2023
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  16. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Zaterdag, D Day..
    Joris en Peet vliegen vroeg in de heat. Ik zie het niet want ik moet mijn kist klaarmaken in de tent..
    Als ze terug komen op de aanhanger zeggen ze niet veel, om mij niet zenuwachtig te maken. Peet had net een 200, maar kan die wegstrepen.
    Het is echt mooi weer. Ik check alles 3 keer en laat ook de motor even draaien bij de rudder check voor de start. Dan " on the clock" nog 10 sec dan zijn we weg..
    Kist O1 loopt heerlijk met die 1 mm rudder offset en het gaat heel mooi door het circuit. We zouden op safe vliegen. Wordt toch nog een hele nette 60.70! Ik hoor later dat er een bocht op de top pylon zelfs best krap was.. maar hij is binnen!
    We zijn eigenlijk al verzekerd van een eerste team klassering, maar er is nog een F3E vlucht.. nog even wachten.
    En dan komt Joris naar met toe: Ik ben 3e in het individuele klassement !!! Ik kan het haast niet geloven. Maar Bruce en Thomas hebben de laatste ronde te veel kanten liggen. Ik pak brons met 0.4 s voorsprong na 9 minuten vliegen !!! .
    Mijn kist ligt in " parc ferme" afgezonderd voor de technische keuring. Limiter check, ok, groene LED en nawegen, ok 1006 gram.
    Het is echt waar Brons op het WK, en Goud met het team!
    IMG-20230805-WA0014.jpg
    Ray en ik op 3e trede.
    Christoph Meier op2, met invallende caller Jochen Schluter, omdat zijn geplande caller 1 dag voor het WK zijn knie verdraaid met vissen!!
    En Jan Sedlacek 1e, dat had hij al eens eerder geflikt, goede vlieger!

    IMG-20230805-WA0018.jpg
    Met team bovenaan, vlag wordt gehesen, Wilhelmus...wie had dat ooit gedacht.
    Australië op 2, fijn, mijn EDIC maatjeTrevor Pierce met een medaille naar huis. Heel leuke lui die Australiërs. Duitsland op 3, die kennen we goed, komen ook in NL vliegen. Ook een leuk team

    De top 10.
    Screenshot_20230808_210446_Samsung Internet.jpg
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2023
    Peter Aanen, Thedo, jve en 9 anderen vinden dit leuk.
  17. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    Onbekend
    Gefeliciteerd!
    Prachtig resultaat van team Nederland en van jou Tjarko met een derde plaats op het wk !
    Ondanks het niet zo beste weer bijzonder knap gedaan!
    (Volgende keer wereldkampioen ?)

    Grt,

    Arnoud.
     
    tjarko vindt dit leuk.
  18. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.250
    Locatie:
    Gouda
    Wat een hectiek is het pylon race toch, en een mooi resultaat. Na de 2e teamplaats in de 90 er jaren nu zelfs een eerste plaats. Super gedaan jongens, wat komt er een techniek bij kijken, waar dan de benodigde vliegervaring nog eens bij komt.
    Ik ben trots op jullie.
     
    tjarko vindt dit leuk.
  19. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.380
    Locatie:
    NB NL
    .
    Geweldig gedaan weer Tjarko, nu 3e van de wereld... Hulde!! :bier: :worship: :thumbsup:
    Top prestatie, ook van het team, en bedankt voor dit leuke verslag!

    Groeten, Ramses
    .
     
    tjarko vindt dit leuk.
  20. TheoV

    TheoV

    Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Geldrop
    Fijn dat het vele trainen zoveel heeft opgeleverd. Hulde dat er drie Nederlanders in de top tien staan. Ga zo door.
    Tjarko: Nu hopelijk ook wat meer tijd voor je DLG en Moswey (slepen).:thumbsup:
     
    tjarko vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina