Wren 54 upgrade

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Gerald Rutten, 1 mrt 2008.

  1. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @gerald

    Wat niemand opviel tot nu toe is dat jij je dif recht hebt gefreest en wat een dia moet wezen (zie foto) in plaats van een radius, dat kan ook niet gezien je opspanning.

    [​IMG]

    Groet een vriend van je hihihi
     
    Laatst bewerkt: 5 aug 2008
  2. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ja Jaap, wat ben je toch weer een oplettert hé :lol:! Klopt als een bus maar dat rechte stukkie maak de airflow helemaal niets uit hoor, misschien zelfs beter dan rond. (tenminste, als je de kern diameter bedoeld maar da zal wel) De langs radius echter heb ik er later in gevijld. Eerst 45 graden hoekjes om ze als referentie allemaal gelijk te houden, daarna helemaal rond.

    Grtz,
    Gerald
     
  3. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Ik heb nog een vraagje over je 13 schoepen diffusor.
    Je hebt deze aan de achterkant ingekort. Maar in de beschrijving van Wren staat dat er 6mm tussen je diffusor en brandkamer moet zitten. Als de diffusor aangepast is, wat heb je toen met deze waarde gedaan? En zou dit geen effect kunnen hebben gehad. Het schijnt dat die waarde nogal kritisch komt, daarom mijn vraag/interesse ernaar

    groetjes Paul
     
  4. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @Gerald


    Ja precies dat beoel ik dus ook, wat snappen wij elkaar vaak he hahaha

    Groet Jaap
     
  5. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Paul, die waarde is inderdad erg kritisch voor het geval deze ruimte té klein wordt wat vreemd genoeg eerder het geval is bij zelfbouwers. Als deze groter wordt is geen enkel probleem hoor, vaak zelfs hoe groter hoe beter. Uit mijn hoofd is die tussenruimte bij KJ66 minimaal 6mm maar ik heb ze ook heel goed zien draaien met 12mm tussenruimte.


    Gisteren de laatste hand gelegd aan de diffuser swap en vanmiddag effe gedraaid, met de nadruk op effe... Ik heb de hele week avonddienst en ik wilde vandaag persé een run doen uit nieuwschierigheid. Voor langdurig draaien moet ik ergens naartoe, woon in de binnenstad en heb de "blauwe mannen" in no-time aan de deur staan denk ik. Een snelle run doe ik nog wel een in de tuin. Nu dus naar Gilze-Rijen gegaan, alles in de auto en hop. Daar aangekomen hele handel uitgeladen, start klaar gezet en starten maar..... alleen m'n testbankje reageerde niet:confused:........oh nee he! Verkeerde kristal in de zender...grrr, weer terug naar huis. Daar aangekomen tóch maar een run gedaan uit pure nieuwschierigheid, al waren het maar twee korte om de buren te vriend te houden.

    Eerste indruk.....niet wat ik had verwacht. In eerste instantie liep hij erg koel in mid-range zonder uitlaat, 420 graden. Daarna full-power 160.000rpm, temp 520 met 4.6kg. Niet slecht en maar meteen de uitlaat erop geschroefd. Nu ging het wat slechter, lastige spoel-up, hogere temperaturen, idle weer redlijk ok. Bij 150k (kwam niet hoger door egt probleem) ongeveer 6kg stuwdruk maar temperaturen schoten de pan uit, niet goed. Run was echter té kort om serieus naar drukken en zo te kijken maar ik was nie blij.... Eenmaal uit elkaar gehaald werd eea me een beetje duidelijk, de compressor had iets aangelopen, de clearance was minder dan de vorige set-up, misschien té krap. Daarnaast was één van de 12 injectie naalden los van de verdamper gekomen, kan ook hoge egt verklaren. Daarnaast bedacht ik me dat ik de compressor wel eens opnieuw kan balanceren. Ik had een beetje fod-schade gehad de vorige afgelopen run, netjes bijgewerkt en glad gemaakt maar niet meer gebalanceerd, kan ook bijdragen. Daar gaan we morgen aan werken maar de volgende run kan vrijdag pas weer.

    Al met al niet echt de resultaten waarop ik gehoopt had maar misschien wil ik wel té graag en té snel.....effe opnieuw met alles goed afgesteld.

    Hieronder een foto van de swap, de open gaten in de compressor kuip heb ik dicht gemaakt met M4 draadeindes:

    Grt,
    Gerald

    [​IMG]
     
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hallo turbine freaks...., is al weer een poos geleden dat ik wat aan deze motor heb gedaan, afgelopen dagen echter de draad weer opgepakt, m'n rafale zit te wachten op een motortje.....

    Ik heb éindelijk het compressortje gevonden wat ik zocht, via via via via..... Dit is een merk Schwitser compressor wiel die weer nieuwe technologie in zich heefd. Lastig om te zien op de foto's maar de opbrengst schijnt veel beter te zijn. Wat je goed kan zien is dat het axiaal segment véél groter is dan bij de gemiddelde compressor, ook de uitwaaier is anders. Nu zal een goede compressor niet zaligmakend zijn maar tis in ieder geval een goed uigangspunt om mee te experimenteren. Het wieltje komt standaard 61mm en heb ik afgedraaid naar 60mm om te passen in mijn huidig gemaakte diffuser. Misschien dat ik later ook terug ga naar 56mm zoals Martin aangaf maar ga het eerst zo proberen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus maar beginnen om hem passend te maken. De compressor kuip past al niet omdat de radius totaal anders is. De aluminium kuip moet dus gesloopt worden, ik heb de binnenring eraf gedraaid en vervangen door een kunstof kuip. Dit had ik toevallig nog liggen, is vele malen makkelijker te draaien, hoef ik nog effe geen aluminium te kopen.... (dat spul groeit me ook niet op de rug...:wink:) Ik weet dat er discussies zijn omtrent houdbaarheid versus temperatuur, deze is enkel voor experimenteren, we zien wel hoe het houd.

    Hieronder het draaien van het kunstof, ik weet niet wat voor spul het is, heb het ooit een keer van iemand bij Fokker gekregen, zal wel ok spul zijn denk ik. (...en allemaal maar afvragen hoe Fokker ooit failiet ging?)

    [​IMG]

    En hier de status zover... Ik moet morgen nog materiaal voor een nieuwe as halen, de schacht van het nieuwe wieltje is 6,5mm in plaats van 6,35mm van de as. Een bus draaien van die dikte vind ik niet echt charmant. Hoop van de week eerste testen te kunnen doen.

    Groetjes,
    Gerald

    Hier diverse test onderdelen uitgestald;
    [​IMG]
     
  7. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hallo, vandaag voor het eerst gedraaid met de nieuwe compressor maar ben niet echt ver gekomen, lagers versleten. De motor starte prima en had relatief lage temperaturen, 450 graden zonder uitlaat en 550 graden met uitlaat in stationair toeren bij 47.000 toeren. Echter boven 60.000 rammelde het zaakje zo'n beetje uit elkaar, hoop gefluit en vibraties. In eerste instantie dacht ik onmiddelijk aan onbalans, maar eenmaal thuis zag ik dat de binnenring van het voorlager helemaal aan puin lag....., waarschijnlijk is er wat achtergebleven metaal vuil doorheengegaan hoewel ik wel altijd grote zorg besteed aan het schoonmaken alvorens te monteren. Je kunt duidelijk (met een loep natuurlijk) een kleine indeuking zien met een hele slijtage spoor erachter, zal proberen een foto ervan te maken.

    Wel erg balen want ik wilde de komende dagen flink wat gaan testen maar ik heb geen reserve lagers meer..... Heb vanmiddag nog GRW duitsland opgebeld maar ze zullen geen nieuwe lagers opsturen voor het weekend, maandag krijg ik eerst een bon die ik moet betalen waarná de lagertjes pas opgestuur zullen worden. Die heb ik dan pas op zijn vroegst eind volgende week.....grrrr
    :bad-words:

    Iemand toevallig nog een setje 688 lagertjes liggen die ik over kan nemen??

    Hieronder het nieuwe compressortje ingebouwd;
    [​IMG]


    Motortje zoals'tie nu is;
    [​IMG]

    Inwendige onderdelen met twee verschillende ngv's voor testen;
    [​IMG]

    Grtz,
    Gerald
     
  8. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Gelukt om met m'n loep voor de camera een fotootje te maken, kun je mooi zien wat ik bedoel..... Typisch voorbeeld van vuil waarbij er eerst één klein deukje/pitje ontstaat. Bij iedere omwenteling knalt een balletje over die deuk en slaat weer een nieuwe deuk een fractie erachter met dit als gevolg.
    [​IMG]

    Dit zijn altijd de mindere momenten in turbine zelfbouw wereld, mijns inziens de grootste kostenpost van eigenbouw die je niet altijd in de hand hebt. Één zo'n lagertje kost ongeveer 50 pleuries, ben er nu al drie kwijt...... Het meeste gevaar zit hem ook in montage/demontage van deze lagers waarbij van alles mis kan gaan; scheef zitten, stof, metaal vuil, lager moeten altijd de eerste keer effe gaan "zitten" en da's ook nooit goed voor een lager wat je minimaal moet beperken maar bij experimenteren lukt dat niet altijd. :(

    Effe Sinterklaas lief aankijken??
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2008
  9. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Gerald.
    Ik heb er nog zo,n 15 liggen .

    Maar ze zijn niet nieuw ,en je moet zelf even komen ,om te kijken , want elk lager heeft een ander passing ,dus als er wat tussen zit kun je het meenemen .

    Hoe kan dat nou toch dat daar vuil komt?

    Heeft het spacertje gevreten ?

    Ik begrijp het niet , maar goed je zit er weer wel mee.

    Ik hoor het wel van je .

    Mvg,

    Martin.
     
  10. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Oh ,en Gerald als je komt neem die lagers mee,duw ik er een nieuwe binnenring in , kogels zijn nooit stuk.

    En neem dan ook je motor mee, vind ik leuk om te zien.

    Groetjes,

    Martin.
     
  11. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    ...euhh, ik ben morgen vrij, toevallig tijd?? :D

    Grt,
    Gerald
     
  12. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    He Gerald nog even iets .
    Waarom test je de motor niet gelijk hier? ,als er dan nog iets fout gaat ,dan kunnen we gelijk kijken .

    Groetjes,

    Martin.
     
  13. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Dat zeg ik...morgen??
     
  14. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Nee morgen gaat niet lukken , ben ik pas om 18:00 thuis.
    Vrijdag heb ik vrij ,mar lukt bij jou niet zeker?

    Ik hoor het wel ,

    Mvg,

    Martin.
     
  15. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ghe ghe, mooi zo'n forum....geregeld!

    Laat nog wel weten. :cool:

    Grt,
    Gerald
     
  16. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    laat ook ff weten mischien kom ik dan ook ff langs
     
  17. Sandor

    Sandor Guest

    heb er zat op voorraad
     
  18. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Tnx Sandor, niet meer nodig. Heb de bestelling bij GRW al lopen.


    Gisteravond effe bij de "turbine-dokter" Martin langs geweest om effe wat diagnoses te stellen.... Paar lagertjes in de motor, effe opspinnen met persluct en het was er al gelijk uit, er zat nog wat onbalans in. Blijkt dus dat mijn balancer nét niet dat laatste beetje er uit kan halen vanwege lagerruis overheersing, zijn sinus was knap schoon als gevolg van zijn filterje. (kan dus haas niet wachten voordat Rik zijn printje af heefd ;) [27595] balanceermachine-tekeningen-gevraagd-enz-enz-9)

    Daarna torretje maar weer op testbankje geknoopt en hij liep weer als een zonnetje. Voor het eerst nu met deze compressor wat hoger geweest, maximaal tot 140k. Alles ziet er goed uit, temperaturen relatief laag en een mooie blauwe vlam verdeling. We draaiden s'avonds laat in het donker en dan kun je heel goed het vlamfront zien bewegen bij gas geven en daarbij kon je goed zien dat bij 140k de vlam tóch weer naar achteren dreigt te gaan, nog wat om over na te denken voor de verbrandings sectie. Maar 630 graden bij 140k is helemaal nog niet slecht, en bijna 5kg bij dit "laag" toerental dus potentie genoeg.

    Flink wat bij gebabbeld en hoopjes ideen opgedaan, tnx Martin! :thumbsup:

    Groet,
    Gerald


    Dokter Martin geconcentreerd met m'n rotortje bezig;
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  19. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    mooi man, :proost:

    ik denk dat we Rik even achter de vodden aan moeten zitten, ik zit ook te wachten op zijn creatie:p

    :)pgrapje hoor Rik, laat je niet opnaaien)
    sucses verder

    Gertjan
     
  20. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    balanseren met lucht

    Beste Martin en Gerald,
    Kunnen jullie iets meer vertellen over het balanseren met perslucht?
    Wat zijn de voordelen ervan t.o.v. het draaien met een elektromotor?

    Waarschijnlijk heb je veel minder last van mechanische trillingen van de diverse overbrengingen.

    Zelf heb ik het systeem van gerald gebouwd met een aantal lagers in de basis-opstelling welke de snaaroverbrenging haaks overbrengt van motor naar turbineas.

    Wat voor toerental gebruik je bv bij het balanseren met lucht?

    In combinatie met de print van Rik waarschijnlijk goed in te stellen.

    alvast bedankt
    mvg Rene
     

Deel Deze Pagina