Wren 54 upgrade

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Gerald Rutten, 1 mrt 2008.

1. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Hallo Rene.
    Ja , dat balanseren met lucht vind ik persoonlijk beter gaan .

Ik weet dat er een heleboel mensen zijn die net zo goed kunnen balanseren met een electromotor ,maar bij mij viel dat wat tegen .

Telkens als ik de as met turbine en compressorwiel , uit het bankje haalde , volledig vrij van onbalans, en ik zette alles keurig in de motor, dan trilde de motor zowat van tafel.

ik wist niet hoe dit kwam , dus deed ik altijd de turbinemotor zo goed mogelijk met de as en wielen gemonteerd , uitbalanseren ,op de Schreckling manier.

Maar met die kleine was dat niet te doen , ik dacht dat ik hem goed had ,opstarten ,en gelijk een zwarte rand in de kelk, van de compressor ,zo,n onbalans zat erin.

Dat werd ik dus beu ,want zo,n compressor wiel kost rond de 200 euro ,dus stoppen .

Mike Murphy vertelde me dat ze al een hele tijd met lucht deden balanseren .
    Moet je ook eens proberen zei hij , dus gedaan ,en dat viel vies tegen aan het begin ,want hoeveel lucht moet je hebben ,wat voor toerental , moet je aflezen tijdens het aanblazen ,of juist net erna , dat was best moeilijk.
    De eerst resultaten waren dan ook behoorlijk slecht .
    Compressor wiel flink aangelopen .
    Dus opnieuw.

Wat heel belangrijk is met lucht uitbalanseren is weten wanneer je de onbalans af moet lezen .
    Het beste werkt het als je de rotor tot 10000 toeren opjaagd , en dan uit laat draaien ,
    Op je scoop heb je een kruis staan op het beeld scherm .
    Laat nu net zolang het toeren dalen tot de onbalans cinus precies op de vertikale midden lijn staat.
    Het toerental is nu ongeveer gezakt tot 1800 .
    Bij dit toerental moet je gaan meten .
    Tijdens het aanblazen onbalans meten is niet aan te raden , want je duwd dan de rotor al gauw scheef , dus optoeren en uitlaten draaien ,en dan je onbalanspunt bepalen .

Zal even oefenen zijn ,maar het werkt werkelijk super , ik draai nu 217.000 tpm met de kleine , en dit kon ik voor dat ik met lucht uitbalanseerde absoluut niet .

Groetjes,

Martin.

2. Rene Witteman

Rene Witteman

Lid geworden:
    12 aug 2005
    balanseren met lucht

Dank je Martin, voor de uitvoerige uitleg.
    Nu even wachten op de print van Rik en de boel uit proberen.

mvg Rene

3. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Graag gedaan Rene.

Mvg,

Martin.

4. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Project staat inmiddels al weer lang stil en zal voorlopig wel zo blijven, druk met andere motoren en vliegtuigen. Misschien iemand anders blij met de volgende onderdelen? <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Groetjes,
    Gerald

Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015

Deel Deze Pagina