Wren MW-54 Turbine voor hydroplane

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door rikdragonfly, 10 jan 2008.

  1. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Hoi,

    ik heb toch even 3 vraagjes.

    de inconel sticks, hoelang moeten die zijn, en hoe wordt de ronding voor de bevestiging gemaakt.in de tekening staat dat de gebogen stick 45 mm is. Die maat aanhouden?

    volgende vraag,

    Als ik mijn "main"langsdraaier gebruik, is deze redelijk zuiver, maar daarmee kan ik natuurlijk niet precies genoeg op maat afdraaien. De kleinere langsdraai unit, waar mijn klauwhouder op zit, heb ik vandaag eens even gemeten. De dwarsverplaatsing is ongeveer 5 cm, en als ik de meetklok op de langsdraaien zet, dan klok ik een verschik van 0.03mm. Echter als ik dan op een as over de volledinge lengte draai schelt het een halve millimeter :s. Waar kan dit aan liggen? en hoe kan ik het herstellen.

    Draaien jullie die as op maat met de hoofd, of de kleine langsdraaier?

    Alvast bedankt.

    Groeten Rik
     
  2. Henri Artz

    Henri Artz Guest

    Hoi Rik,

    Ik neem aan dat je het support en kruissupport bedoelt. Het kruissupport is nooit echt zuiver en wordt hoofdzakelijk gebruikt om te draaien onder een hoek.
    Je kunt het kruissupport dus ook instellen, (onder een hoek zetten) tenminste normaal gesproken. Als je het verschil meet, draai je de as dan tussen de centers?
    Ook de losse kop kan een afwijking veroorzaken. Ook deze is in te stellen.

    Om een draaibank in de lengte af te stellen (tussen de centers) moet je eigenlijk een geslepen as inspannen, die absoluut even dik overal is, een micrometer opstellen op het hoofdsupport en dan het verschil meten aan de zijde van de kop en aan de zijde van de losse kop. Dan indien nodig, de lossen kop zo afstellen dat je geen verschil meer meet.
    Ik hoop dat je hier iets aan hebt, en anders hoor ik het wel.

    Gr. Henri
     
  3. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    As

    Beste Rik,
    Heb je de as nu in 1 opspanning en tussen de centers gedraaid ?
    Vanwaar heb je de rest niet afgewerkt van de as?
    Je moet hem nu weer apart inspannen, met alle mogelijke afwijkingen van dien!

    Maar mogelijk moet je alles of het lagergedeelte nog nadraaien?

    zoals de vorige poster ook al aangaf, moet je het geheel uitklokken.
    En er niet vanuit gaan dat het meedraaiend center in de pinole zuiver in het midden staat.
    Vaak kun je de pinole uit het midden zetten voor het draaien van een conus.

    controleer dit zeker even.

    sterkte met de bouw
    mvg Rene
     
  4. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi, zo te zien heefd hij alleen de voor en achterkant ruw gedraaid en moet hij eenmaal tussen centers alles nog na-draaien.

    Grt,
    Gerald
     
  5. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Goed gezien gerald :)
    Ik maak het precies zoals je beschreven had. Ik heb de as nu ruw afgedraaid, morgen ga ik op aparte asjes de passingen maken voor het turbinewiel, compressor, en de lagers.
    Rene, ik span morgen een asje tussen de centers en draai dan volledig een keer langs. Net zolang tot ik een tolerabele afwijking heb.

    mijn compressormoer moet opnieuw :bad-words:
    Hij is netjes volgens de tekening, alleen is mijn compressor 15 in dia, en mijn moer is 13, zoals op de tekening. grrrr.....

    even weer een samenvatting van vandaag:

    mijn adapters voor het leidingwerk:
    [​IMG]

    De tube voor in de astunnel. Ik heb m van RVS gemaakt, moet niks uitmaken dacht ik
    [​IMG]

    Dan hier mijn zelf gemaakte meenemer. De stift is morse conus 4, en op het gladde stuk was uit de hoofdas steekt, heb ik even mijn meetklok gezet. 0.01mm afwijking :) daar kan ik wel mee leven...
    [​IMG]

    en de balans check:
    [​IMG]

    Wat je op de laatste foto ziet, is hoe ik gecontroleerd heb of mijn meenemer slingering veroorzaakt.ik heb getest met gewichtjes, en als ik een ringetje aan de arm hang, dan zie ik op de klok de wijzer heftig heen en weer slingeren. Gewoon zoals op de foto is de meenemer precies goed, nog geen 100e slingering (wijzer staat eigenlijk gewoon stil).
    Is dit de goeie methode?

    (foto's van het maken van de meenemer staan op de website bij het turbine project uiteraard)

    Gr. Rik
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2011
  6. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Hoi,

    Ik heb vandaag een nieuwe compressor moer gemaakt, nu past hij precies op de compressor. De totale meenemer is nu klaar, en ik zou in principe de as nu kunnen afdraaien. Ik moet alleen nog het tegencenter goedstellen. Nu heb ik echter een foto gemaakt van de opstelling, en zijn me een paar dingen niet duidelijk welke ik heb gemarkeerd. Voor de duidelijkheid, ik heb nog niks afgedraaid!

    [​IMG]

    - Bij het rode gedeelte, hoe draai ik dit gedeelte af zonder dat ik mijn meenemer raak met de beitel. Is de beitel wel de goeie beitel, m.a.w. moet ik de mes of puntbeitel hebben, of weer een andere?

    - Bij het gele gedeelte, is mijn tegencenter nog wel stabiel als de kop zover uitsteekt? Het probleem is dat mijn support breed is, en ik dan niet de volledige as kan draaien. Of is het dan zo dat ik mijn kruissupport moet draaien?

    - Bij het maken van de lagerpassing, je raad het al, ging het lager er wel op, maar bij het erafhalen voelde ik de buitenring losschieten. Ik heb snel mijn zakje gepakt (zo'n ding wat je dichtstript) en daarin de kogeltjes opgevangen. Nu heb ik dus nog alle onderdelen, maar hoe zet ik dat ding weer in elkaar?

    - Hoe moeten de passingen precies zijn? Stel mijn compressor is inwendig exact 6.00 moet ik dan 0.01 eronder zitten met mijn as, of moet ie met klein beetje duwwerk erop, of moet ie een beetje glijden, of heel soepel erop? Is er een bepaalde volgorde van afdraaien?

    ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden :)

    Groeten Rik
     
  7. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Hoi,

    Gister ben ik in gouda geweest, en heb ik eerst een flinke kijk genomen bij Jaques. Jaques heeft me erg veel laten zien, en ik vond het zeer indrukwekkend :D. Hij heeft me ook het een en ander uitgelegd over de as, en verbrandingskamer en wat andere dingen over de turbine.

    Daarna zijn we naar buitelaar gedaan, en heb ik mijn boodschapjes gedaan zoals een vlakfrees, borenset, zilversoldeer, steekbeitel, hoekijzers, beitelplaatjes en freesjes en een slijpmachine. Dit weekend had ik wat weinig tijd ivm mijn verjaardag. Volgende week zondag ga ik met de verbrandingskamer beginnen, en in de vakantie met de as. Ik wil er zeker van zijn dat ik een langere tijd thuis ben, zodat ik weet wat er met de as gebeurt.

    Ik heb vandaag de plaat en blokjes gevlakt voor de balanceerbank. Ik heb de balanceerbank van jaques gezien, en heb daar ook wat ideeen aan opgedaan. Afgelopen week heb ik ook een koperstaf geregeld van 1 cm dik, halve meter lang. Hiervan ga ik mijn puntlasapparaat maken. Volgende week dus verder.

    Gr. Rik
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2009
  8. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Het is een tijdje geleden, maar ik denk dat het gelukt is. Echter ik heb wel gemerkt dat het lastig is om de centers gelijk te zetten. Het lijkt namelijk of het per as verschillend is. Want ik had eerst een lange as genomen (+-40cm), en toen klopte begin en eind, maar het midden niet. Toen dacht ik, ik neem een kortere as, maar nog altijd langer dan een turbine as. Toen klopte de as helemaal. Tijdens dat ik de turbine as aan draaien was (het rechte stuk in het midden) merkte ik dat de centers op nog niet helemaal goed stonden ofso, want op die 6 cm langsdraaien in het midden van de as, weken begin en eind 0.15 mm af, wat mij best veel leek. Toen heb ik besloten de kruissupport zo af te stellen dat zodat ik deze kon gebruiken, en dat is me enigszins goed gelukt. De plaatsen waar de lagers en wielen aankomen zijn wel/ook gelijk. Ik vraag me eigenlijk af of de as nog bruikbaar is, maar dacht dat dat na balanceren wel goed moest komen. Wat denken jullie? De passingen zijn in ieder geval in orde :D

    Dan nu foto's:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    ik heb m ook even op de balancer gezet zonder te meten oid:



    Gr. Rik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Ja Rik , netjes gedaan hoor.

    Je zei 0.15 mm ,maar als je nu die balancer aan zet net als op het filmpje ,voel je dan trilling , dan kan haast niet anders of heb je een uitgebalanceerd turbine wiel gekocht .

    Je kunt dus met het uitbalanceren van het turbine wiel een gedeelte van de onbalans van de as weghalen , en aan de andere kant doe je dit ook met de compressor , zorg er wel voor dat je een steveige schuif passing hebt op zowel turbine als compressor wiel ,want anders krijg je hem nooit vrij van onbalans.

    Ik zie de vorderingen wel verschijnen.
    En als je toevallig naar het oltimer festival hmt in Panningen gaat ,daar ben ik ook.

    Groetjes,
    Martin.
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2009
  10. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Hoi martin,

    Aan het uitbalanceren ben ik nog even niet toe, moet nog een 2e probe hebben, en nog geschikte trillingsensors. Als je op de eerste foto kijkt, heb ik passingen gemaakt voor de lagers. Wat ik vreemd vond is dat 8.00 niet in het lager past, maar 7.99 glijdt er soepel overheen. Wat versta je onder een stevige schuifpassing, niet soepel maar wel schuifbaar? Turbinewiel krijg ik er net opgeduwt, hele stevige passing denk ik dan. Compressor kan lichtjes draaien, dus dit is dan denk ik een lichte passing.

    Als ik aan de support voel waar de as in zit, voel ik bijna geen trilling, maar dat zegt nog niks. Ik moet eerst even geschikte sensoren hebben. en uitsluiten dat bijvoorbeeld mijn motor niet mee beinvloed (filteren ofso). Het turbinewiel is trouwens ongebalanseerd.

    Het turbinewiel heeft aan de buitenkant de vinnen ruw. Moest dit er nu afgehaald worden met een dremel, of afdraaien, of lekker zo laten?

    Ik ben niet bij het oldtimer festival, druk met studeren enzo. Maar we spreken een keer af ;)

    Gr. Rik
     
  11. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Rik.

    Inderdaad wel schuifbaar ,maar niet te makkelijk.
    Je moet beide wielen iets aan moeten drukken om ze er op te krijgen.
    Ik zou wel even kijken of je geen zijdelingse (radiaal) slinger in je turbine wiel hebt.
    Even een as maken , as laten zitten in de draaibank , en dan je turbine wiel er op schuiven , en goed vast draaien met een moer.
    En dan kijken of je met een slijpsteentje in je dremel een onderbreking hoort als er er bv een honderste afslijpt , net zolang doorgaan ,heeel weinig hoor tot je geen onderbreking meer hoort in het slijpen.

    De lager passingen zijn goed.

    Mvg,
    Martin.
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2009
  12. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Vandaag heb ik de as tunnel gemaakt. Zo wat ik gemeten heb zijn alle maten 0.01 nauwkeurig :D. Echter bij het draaien van het middenstuk kreeg ik een klein ongelukje: achterkant tunnel niet goed ondersteunt waardoor de tunnel uit de bank klapte. Schade viel gelukkig mee, een heel klein deukje. Je ziet er nu verder niks meer van, maar ik weet niet of de tunnel ontwricht is. Dat ik niet eerder op het idee kwam om mijn meedraaiend center te gebruiken snap ik ook niet :p. Verder zijn de lager passingen schuifbaar, maar niet te makkelijk. Echter toen ik voor de laatste keer mijn lager paste, sloeg het noodlot toe, lager klapte weer eens uit elkaar, maar eenmaal terug op mijn kamer kwam ik erachter dat ik een kogeltje miste (terwijl ik toch echt in de veronderstelling was dat ik ze allemaal had) :(. k weet nog niet hoe ik dit op ga lossen.

    Ook toen ik mijn as na meette, merkte ik dat het middenstuk van de as niet 56 was, maar 55.82. In welke mate is dit ernstig? de overige lengtes kloppen wel. Is dit nu een oefenas geworden?

    Ik heb nog wat foto's van vandaag:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Waar kan ik trouwens de o-ringen vandaan toveren?

    Groeten Rik
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2009
  13. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Rik, bij mij is'tie er ook wel eens een keer uitgeklapt tijdens bewerken (Zoals je merkt, je leert...;)) en die vliegt inmiddels al weer een paar jaar. Probeer gewoon alles effe goed na te meten of je ergens iets ongewoons ziet qua maten en slingering maar dat verwacht ik niet. Die 56mm is niet zo kritisch als je een spiraalveer voor voorspanning gebruikt. PM me effe je adres dan stuur ik je 1 of 2 balletjes op. Ik heb er een aantal van kapotte lagers waarbij alleen de binnenring stuk is, die balletjes kunnen echt een hoop hebben. (volgende keer monteren/demonteren op een dienblad met opstaande randjes)

    Groetjes,
    Gerald
     
  14. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Rik.

    Nou die lengte van die as hoef je niet over in te zitten, dat komt wel goed.

    Het gaat mij meer om die astunnel.
    Heb je de veer en de bus al gemaakt?

    Zo niet doe dat dan even , want als je dan alles netjes opspant in de astunnel , en je astunnel zou krom zijn ,ik zeg maar wat , dan merk je dit door het volgende te doen.

    Zorg er voor dat het stil is in jou omgeveing en houd de astunnel bij je oor.

    Luister dan goed of je kogels hoort vallen ,rikketikken , als je dat hoort terwijl je as de goede voorspanning heeft , dan is je tunnel krom.
    Ook merk je het aan het vast slaan van je as met lagers als je de compressor een flinke zet geeft , hij draait dan uit maar dan voel je dat er een soort zwaar punt in zit ,en staat alles gelijk stil.

    Als alles in lijn zit ,moet ie heel mooi uitlopen ,let wel als je alles uitgebalanceerd hebt , anders heb je vertekend beeld.

    Mocht je er nu niet uitkomen met dat kogeltje , dan hoor ik het wel , ik heb kogels zat dus geen probleem , stuur ik die toch gewoon op .

    Ik hoor het wel.

    Groetjes,

    Martin.
     
  15. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Die o-ringen , dan moet ik even kijken ,want die heb ik ook nog, zijn wel speciale want ze zijn dunner.
    Als je nou dat kogeltje van Gerald krijgt vraag dan gelijk of hij nog o-ringen heeft , anders stuur ik jou kogeltje plus o-ring op , je hebt er maar 1 nodig ,enkel voor ,achter niet .

    Ik hoor het wel ,

    Groetjes,

    Martin.
     
  16. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    ...plenty ringen :cool:
     
  17. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    bedankt martin,

    ik heb inderdaad gerald gevraagd voor de ringen en kogeltje.

    Nu heb ik nog even een vraag over die as. De veer en die ene bus die heb ik. Ik heb nog niet de twee pasringetjes gemaakt bij compressor en turbine. Dit zal ik over 2 weken doen (studie e.d.) Maar als ik het goed begrijp, de as zou 56 moeten zijn, de lagertjes zijn 6 dik, 56 + 6 + 6 is 68. oftewel mij lagertje zit iets van 0.2 mm te diep in de as tunnel. Los ik dit op door die spacer dikker te maken?

    Moet het lagertje bij de turbinekant kunnen glijden? Omdat die veer daar zit veronderstel ik dat het lagertje een beetje soepel moet kunnen bewegen. zoals ik de tunnel nu heb, gaat het lagertje ietwat stroef, maak ik krijg m er nog wel in en uit. Is dit goed?

    Voordat ik het ding laat draaien over een tijd, kom ik sowieso eerst even langs.

    Hoe weet je trouwens of die spanning goed is van de veer?

    Gr. Rik
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2009
  18. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Is wat jullie doen niet levensgevaarlijk?

    ASH
     
  19. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Jep, daarom zijn er ook niet zoveel mensen (meer over) die het doen.
    just kiddin.

    Nee ik zou niet weten in welke mate het gevaarlijk is wat "wij" doen. In de auto stappen en naar je werk gaan is gevaarlijker denk ik...

    Gr. rik
     
  20. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Nee klopt, maar als je geen luchtvaart technicus bent en dus gewoon maar wat alu of wat voor metaal dan ook gebruikt lijkt t me dat die dingen weleens kunnen ploffen... verder weinig verstand van turbines en turbine vliegen hier hoor, gaat me allemaal veel te snel...

    Vind t machtig mooi maar te gevaarlijk om zelf te proberen.

    ASH
     

Deel Deze Pagina