Wren MW-54 Turbine voor hydroplane

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door rikdragonfly, 10 jan 2008.

1. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    dankjewel verfbrander,

ik heb thuis degene met een wiel, en daar kan ik inderdaar het vermogen mee regelen.dus eigenlijk hoef ik alleen een tang te maken.

Gr. Rik

2. Rene Witteman

Rene Witteman

Lid geworden:
    12 aug 2005
    KJ66

Beste Rik,
    Lees ook even mijn draadje even door (als je dit nog niet hebt gedaan). " MATERIAAL KEUZE " op dit turbine forum
    Hier staat heel veel info op voor de beginnende KJ bouwers wat ik toen ook was.
    Er staat een bericht in met een linkje naar mijn fotoalbum , hier staan wat turbinebouw foto's ca. 20 stuks van met name van de NVG.

Voorbeeldfoto open de fotogalerie op het http://foto.modelbouwforum.nl/ onder mijn naam.
    http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10787/PICT0317.JPG

Wat betreft mijn verslag over het puntlasapparaat op de website van onze vereniging.;
    Het apparaat was achteraf niet zwaar genoeg.........dit heb ik later vervangen door een ontdooiingsapparaat wat loodgieters gebruiken voor het ontdooien van bevroren water-
    leidingen.
    Deze hebben een heel groot VA bij zo',n 6volt uitermate geschikt hiervoor.
    Probeer zoiets te pakken te krijgen.

mvg Rene

Laatst bewerkt: 12 jan 2008
  3. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Ik heb thuis een oud elektrode lasapparaat wat tot max iets van 120 Amps kan, zou dit ook werken?

edit:
    inmiddels heb ik ook alvast een pagina gevonden, waar iemand zelf een ECU heeft gemaakt. Ik denk dat zoiets me ook wel zal lukken (programmeer zelf ook pics, microcontrollers). Ik weet niet of het bij hem al werkt(hij zegt dat we geduldig moeten zijn), maar er staan schema's en code. Mocht het later dan een geslaagd project zijn, ben ik eventueel wel bereid deze voor meerdere mensen te maken, als er interesse is (kan ik iets terugdoen :p). Ik hoop binnenkort te kunnen etsen en belichten, dus dan zijn de printjes snel gemaakt. Hier de Link

edit2: bedankt rene, deze foto's had ik al allemaal op mijn laptopje staan :)
    Gr. Rik

edit3:
    Verfbrander: Als je foto's hebt van een puntlasapparaat, en je stuurt ze naar mij mail, dan wil ik ze wel op de site zetten

Laatst bewerkt: 13 jan 2008
  4. salamander

salamander

Lid geworden:
    7 feb 2003
    Als je nog op zoek bent naar draai- of freesbanken (geen cnc), dan moet je marktplaats eens goed in de gaten houden.
    Er is gisteren een HBM250x400 draaibank te koop aangeboden voor 300 euro. Nieuwwaarde is meer dan het dubbele, dus misschien interessant.

Ik heb gisteren mijn freesbank kunnen ontvangen. Dus machines heb ik nu in huis. Snij/boor materiaal ga ik a.s. zaterdag halen. En dan kan ik ook aan de slag.
    Alleen enigste wat ik me nog afvraag, waar halen jullie metalen? (aluminium, messing, 0.5 RVC/Inconel etc etc.) Hier in de regio heb ik wel iemand waar ik het via via kan regelen. Maar het zou fijner zijn, als je niet via via iets hoeft te regelen.

groeten Paul

5. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    hej Paul,

Die advertentie had ik inderdaad gezien. Maar ik vertrouw het niet omdat hij zegt dat het ding "nieuw" is, maar doet m voor 300 weg. Beetje vreemd als je bedenkt dat de nieuwwaarde €800 is, plus de verkoper ook in gouda zit (buitelaar zit daar ook). En als je het ook gezien had, dat ding is binnen een dag van 150 naar 350 gegaan. Die verkoper is ook niet gek, en ziet de € tekens in zijn ogen, als je snapt wat ik bedoel. Nee, doe mij maar een nieuwe, dan heb ik ook nog garantie. Ik ben binnenkort jarig, dus ja ...:roll:

De frees heb ik ook al bedacht. Ik bedacht me dat er nog een oude (lees wel goede) kolomboor stond bij ons in de schuur. Deze heeft dan wel een lange standaard, maar dat is wel in te korten. Ik wilde dan bij de Buitelaar een kruistafel kopen, dan kan ik het ook maken :D.

Ik ben nu materialen aan het regelen voor het puntlasapparaat. ik bevestig de kabels denk ik rechtstreeks aan de elektrode. De houders maak ik dan van RVS. Ik weet niet hoeveel het lasapparaat primair trekt, dus even afwachten of mijn solid state relais voldoende zijn.

Het RVS kan ik krijgen via iemand die bij een machine fabriek werkt. Het inconel vraag ik me ook af waar jullie dat halen.
    en welke diktes moeten de twee materialen zijn?

Groeten Rik

Laatst bewerkt: 13 jan 2008
  6. Rene Witteman

Rene Witteman

Lid geworden:
    12 aug 2005
    Beste Rik,
    Pas op met het ombouwen van een kolomboormachine.........
    Het frezen is een mechanische bewerking welke zijdelings plaats vindt, dit houd in dat de standaard boorkophouder constant zijdelings zwaar belast wordt.
    Zonder aanpassingen gaat dit niet goed en valt de kop eruit, deze zit waarschijnlijk vast met een zogenaamde conus.

Bij ''' normale'' freesbanken zit hier een aantrekstang in welke bovenstaand probleem ondervangt.

Wat betreft het rvs heb je voornamelijk 0.5mm rvs nodig.

in ieder geval succes met de voorbereidingen. mvg Rene

7. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Hoi rene, ik snap wat je bedoeld
    om deze boorkoppen eruit te halen moet je eerst de boorkop laten zakken, en dan met een spie in die gleuf tikken, dat bedoel je toch?. Maar ik meen dat deze een vaste boorkop heeft. Bedankt voor de tip! :)

Gr. Rik

8. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Hoi Rik.

Gaat lekker zo op je draadje .

Ik heb de tekeningen gevonden van de mw54 turboprop, nu alleen nog kopieeren .

Dat gaat even duren ,want de tekeningen die ik heb ,zijn al een keer gekopieerd ,dus ik moet even kijken of ik alle foto's duidelijk en scherp kan krijgen.

Groetjes,

Martin.

9. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    dag iedereen,

fijn martin, dat je de tekeningen gevonden hebt, ik verheug me erop. Ik heb inmiddels 3 links gevonden van wat het zo ongeveer moet gaan worden. Bij de boot van de eerste link, kun je de aandrijving goed zien:
    Link1
    Link2
    Link3

Wat ik me nu afvraag, wat gaat er precies kapot van de turbine, als deze water zou krijgen. Stel de boot slaat om. Dan zit er een ingenieuze klep, die het water blokkeerd in de luchtpijp. Maar het zou er via de uitlaat toch inkunnen? En zal de boot niet zinken? :p

Ik hoop dat jullie er een antwoord op hebben :D

Gr. Rik

10. wpkees

wpkees

Lid geworden:
    10 jan 2006
    dan word wel je boot vacuum gezogen want zoon turbine verplaats wel wat lucht dan krijg je wel implosie en als er water in komt is denk heel je draaiend gedeelte stuk en je ngv denk ik
    groetjes limme

11. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Twee dingen:
    1- Geen enkele kolomboormachine is geschikt om mee te frezen. Ook als deze geen morseconus heeft, zit de kop meestal alleen dmv een klemming vast en kan dus loslaten bij een zijdelingse belasting. Bovendien is de lagering van een kolomboormachine niet gemaakt om radiale krachten op te vangen.
    2- Lucht (gas) is veel beter samen te persen dan water (vloeistof) Als een volgas draaiende turbine opeens alleen maar water aanzuigt ipv lucht, heeft dit ongeveer hetzelfde effect als wanneer je er een ijzeren staaf ingooit.

12. salamander

salamander

Lid geworden:
    7 feb 2003
    Het water kan ook zijn voordelen geven, in geval van een crash. Want het bluswater is gelijk in de buurt. Bij vele andere gebruik van turbines is dat niet het geval.

Ook kan hij gebruik maken van het water, door een verneveling voor de motor inlaat te doen met water. Er is ooit op een turbine getest hiermee, een verneveling van water voor de inlaat. En daarmee ging de power omhoog. Nu was dit wel bij een turbine waar het ging om stuwdruk. Wat het voor effect heeft op een free-power turbine is niet te zeggen, maar misschien wel het testen waard.

13. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    hallo allen,

micropuller, weet je zeker dat een kolomboor hier niet tegen kan? Kan ik het ding eventueel ombouwen, zodat het wel kan. Want wat is dan het verschil tussen deze 2 qua mechaniek. Kun je dat uitleggen? En wat zou er kapot gaan, als je het wel doet?

Wat zou er gebeuren als ik de klep maak naar martins idee (limme zegt dan dat de boot vaccuum zuigt), zou ik er geen rem op kunnen maken, op de turbine-as?

Gr. Rik

Laatst bewerkt: 4 jan 2009
  14. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Ja, dat weet ik heel zeker. De machine is er gewoon niet voor gemaakt. Bij het boren treedt er een kracht op die, bij wijze van spreken, voor 95% axiaal en 5% radiaal is. Bij het frezen is dat net andersom.
    De lagers die deze verschillende krachten kunnen opvangen moeten dus totaal verschillend worden ontworpen. Als je een boorkolom als freesbank gebruikt zullen de lagers al snel gaan slijten, wat resulteert in onnauwkeurigheid en later een kapot lager.

Maar dat is dus nog niet het ergste. Ten eerste zul je waarschijnlijk nooit je frees goed kunnen vastzetten, tenzij je een speciale freeshouder met spantangen gebruikt (een frees zet je dus niet vast in een boorkop!) Maar ook een freeshouder zal losraken als deze niet met een trekstang op zijn plaats wordt gehouden.
    Tijdens het boren wordt de conus als het ware steeds in de pinole gedrukt. Bij het frezen is de axiale kracht veel kleiner, maar de radiale dus veel groter, waardoor de houder ahw uit de pinole wordt getrokken. En dan zijn de gevolgen niet te overzien!

En wat betreft het idee van een klep of rem; ik denk dat het heel moeilijk wordt om iets te verzinnen wat zo snel reageert dat voorkomen wordt dat er water in de motor komt. Eerst moet de electronica constateren dat er iets fout gaat, dan moet er een signaal worden afgegeven (dit kan allemaal nog redelijk snel), maar het daadwerkelijke afsluiten zal toch mehanisch moeten gebeuren en dat ga je volgens mij niet redden.

Overigens klopt het dat waterinjectie het vermogen van een turbine kan verhogen. Ik weet niet precies hoe het werkt (ik denk een combinatie van koelen van de inlaatlucht en meer druk in de motor door het verdampen van het water), maar een klein beetje water zal een fullsize turbine niet echt schaden. Ik denk dat een modelturbine ook niet schrikt van een paar regendruppels, maar een flinke slok zullen ze niet fijn vinden.

Laatst bewerkt: 15 jan 2008
  15. wpkees

wpkees

Lid geworden:
    10 jan 2006
    je moet niet temoelijk denken
    je heb hem dan toch zelf gebout
    en als die dan een keer water hap
    dan repareer je hem gewoon weer dat is het voor deel als je hem zelf bouwdt dan kan je dan.
    en zoon as staat vrij snel stil de massa is vrij laag.
    ik zou het gewoon proberen
    ander kan je wel aan alles gaan denken wat er fout kan gaan en dan komt er nooit een turbine
    groetjes Limme

16. wpkees

wpkees

Lid geworden:
    10 jan 2006
    Oh ja
    je heb geen freesbank nodig als je de kams div maakt
    die zit er ook bij mij in en die werkt prima
    groetjes limme

17. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005

het lijkt wel chinees:rolleyes:
    een paar punten en komma,s zal het al heel wat duidelijker maken;)

groeten Gertjan

18. wpkees

wpkees

Lid geworden:
    10 jan 2006
    hee gertjan
    zo beter

19. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    oke jammer dan. daar gaat mijn goedkope idee :p
    komt dus weer een kostenplaatje bovenop. Over die klep, ik zal eens kijken of dat zal gaan werken. Ik kan de klep al dichtgooien in de tijd dat de boot of te stijl achterover hangt, of te ver gerold is. Tegen die tijd zien we wel, en anders maak ik inderdaad gewoon nieuwe onderdelen :D

Ik ga dan vast maar even een freesbank uitzoeken

Gr. Rik

Laatst bewerkt: 7 jan 2009
  20. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Ah , Rik je moet maar kijken wat je doet.

Anders kom je toch gewoon een keertje langs ,dan kan ik je alles laten zien .

Veel succes , en bouw se .

Groetjes,

Martin.

Deel Deze Pagina