Wren MW-54 Turbine voor hydroplane

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door rikdragonfly, 10 jan 2008.

1. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Mooi gemaakt!

Grt,
    Gerald

2. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    tnx gerald :)

ik heb ze net even getest:

zover ik het zie, werkt het prima. ben benieuwd hoe ze op het totale systeem werken.

Gr. Rik

3. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Nieuwe spinner gemaakt:

wat ik nog moet doen nu is de lager (wand) passing controleren, branderkamer vast puntlassen, as uitbalanceren, en testopstelling maken. komende weken ga ik eens verder met de ECU, en balanceer elektronica.

Gr. Rik

4. Rene microturbine

Rene microturbine

Lid geworden:
    13 jun 2004
    Gr. Rik[/QUOTE]

Netjes gemaakt Rik, schiet mooi op zo , nog ff en je kunt proefdraaien .
    wacht met spanning af !
    groetjes Rene.

5. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Waarom draai je met de compressor Rik? Ik neem aan dat dat niet is voor koeling van de beitel ;)

6. michel pet

michel pet

Lid geworden:
    8 dec 2004
    ik vermoet dat dat is om te zorgen dat het geheel in lijn staat en er dus geen swieber in de mee nemer zit.

7. G J Broekhuizen

G J Broekhuizen

Lid geworden:
    12 jul 2004
    je hebt het goed gezien.

8. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Heel goed michel, om die reden. Helaas maakt het ook nog uit of je de spacer en het lagerdeeltje ertussen hebt. Toen ik het geheel in elkaar zette merkte ik dat hij alsnog slingerde. Ik moet m dus nog even nabewerken, met lager en spacer erbij. Ik verwacht dat hij dan goed is.

9. G J Broekhuizen

G J Broekhuizen

Lid geworden:
    12 jul 2004
    Wat ik doe Rik is in de compressor draai ik een kamer van 1.5 a 2 diep en aan de spinner maak ik een pas randje zo slingert het niet.
    gr |Gerrit jan

10. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Een ringetje tussen de compressor en spinner is niet echt nodig, je hebt al 2 verschillende hardheden van materiaal, dus invreten tijdens het vastdraaien zal minimaal wezen.

Gr Japioo

11. michel pet

michel pet

Lid geworden:
    8 dec 2004
    is dat om het verschil van de opervlaktes te compeseren?.
    ik vermoet dat het los cq vast draaien een probleem is hij was ok na het draaien en na het los nemen niet meer dus de punten waar op i ok was komen niet meer over heen is dat het probleem van het draad wat gebruikt wordt zou fijner[ minder spoed] draad beter zijn?

12. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Nee Meneer Pet, het grootste probleem zit in de speling van de draad tussen ( spinner/turbine as), Broekhuizen lost dit op door een klein kamertje in de compressor te draaien en een klein randje te draaien op de spinner, zodoende centreerd de spinner zich goed op de compressor, dit zie je vaker in de mechanica.

Tataaaaaaaaaaaaaaa

Gr Japioo

13. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Gerrit Jan, Jaap, zou je eens een voorbeeld kunnen laten zien? Dit lijkt me wel interessant om te proberen. Ik heb het vermoedde trouwens dat de kop van de compressor niet helemaal recht is. als dan de spinner verdraaid is, staat ie scheef. Hoe kan ik de compressor afdraaien op de as, zonder de as te beschadigen?

Gr. Rik

14. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Maar de compressor zit toch zo strak op de as dat deze eigenlijk niet kan kantelen? Zeker niet zoveel dat de moer daar zichtbaar op gaat kantelen. Lager en spacer moet dus niet nodig zijn, als je compressor er maar strak op zit. Dus je compressor voorkant moet wel iets scheef zijn. Heel voorzichting af draaien kan, maar dan kan je tegen de as aankomen natuurlijk. Wellicht afdraaien tot vlak bij de as, dan houd je een klein randje over. Dan dat randje uit de spinner draaien zodat deze daaroverheen valt.

15. G J Broekhuizen

G J Broekhuizen

Lid geworden:
    12 jul 2004
    compressor

Om de compressor zuiver te kunnen bewerken heb ik een een as gedraaid met een 0.01 overmaat gat diameter compressor, maak de compressor warm met een verfstripper.
    schuif de compressor op de as laat het afkoelen . nooit de as uit de draaibank halen.
    Na het af koelen kun je de compressor bewerken.
    Voor de magneet heb ik een kamer gedraaid in de compressor.
    De kamer is 2 mm plus dikte magneet . pas rand moet en paar tiende dieper zijn dan magneet plus centreerrand moer
    Als je het zo doet slingert het niet .gr Gerrit Jan

16. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    goed idee, dat moet wel gaan lukken denk ik :) bedankt

de magneet ruimte heb ik met 4mm geboord, en de magneet met epoxy erin gelijmd. In de vakantie ga ik het eens corrigeren.

Gr. Rik

17. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    De spinner is nu slingervrij, rpm sensor en thermokoppel bevestigd, en de startmotor is veranderd:

de bevestiging aan de linkerkant (rpm sensor) heb ik gemaakt om schroefjes te voorkomen die in de compressor kunnen vliegen als ze lostrillen:

Morgen ga ik werken aan het FOD screen (nieuw van RVS gaas) en de testopstelling.

Gr. rik

Laatst bewerkt: 20 feb 2012
  18. RSR

RSR

Lid geworden:
    8 jul 2008
    inlaat

Hoi Rik,

Wat mij altijd verteld is en wat ik ook ondervonden heb bij lucht inlaten testen op de flow bank. Is dat je met je huidige luchtinlaat zoals je hem nu hebt niet het maximale aan lucht naar binnen zal halen, ook de RPM sensor zit in de lucht stroom.
    Je kan beter iets maken zoals bijna alle fabrieks motoren hebben, dat je de lucht ook van achter aanzuigt. On de hoek vandaan zeg maar.
    Nu krijg je een rare werveling om de rand die je inkomende lucht zal beperken.

Succes en ik blijf je met heel veel intresse en bewondering volgen!!

Gr.Rob

19. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Rob, dat zou kunnen, ik zal het testen zodra ik de turbine kan runnen. Het leek mij namelijk dat de opening aan de zijkant groter is dan de opp van de inlaat van de compressor.

Turbine tot zo ver: De testopstelling is klaar. Ik heb een nieuw FOD screen gemaakt, ditmaal van RVS gaas en een gat voor de kabel en slangen. verder allerlei slang adapters gemaakt en tules' op de flowsensor.

Met een brandertje op de EGT sensor, en startmotor aan, heb ik de brandstofpomp getest: werkt! :D

nu moet ik alleen nog de as balanceren.

Gr. rik

20. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hoi Rik, ziet er erg strak en overtuigend uit! Ik zou voorlopig nog niet zo druk maken over de intake, als dat al een obstructie zou zijn heb je daar enkel op piek vermogen last van en volgens mij kom jij daar nooit voor jou toepassing. Ik heb ook met hele kleine/korte inlaatjes getest (per ongeluk) en moet eerlijk zeggen dat ik maar weinig tot geen verschil merk. Heb zelfs een keer gedraaid tot max vermogen met een motor met deelbare inlaat waarbij de voorkelk er helemaal niet op zat.....ging nog steeds als een speer.

Welke ecu ga je nu gebruiken, is dat al je eigen creatie of voorlopig een fadec?

Ik zou zeggen balanceren en gaan met dat ding :D.

Grt,
    Gerald

Deel Deze Pagina