Wren MW-54 Turbine voor hydroplane

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door rikdragonfly, 10 jan 2008.

  1. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    QUOTE=wpkees;800316]hee gertjan
    zo beter[/QUOTE]:teacher: :thumbsup:[
     
  2. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Hebben jullie toevallig typenummers voor me waar jullie mee draaien / frezen.
    Als draaibank wilde ik een HBM250-400 aanschaffen. Ik meende dat het hiermee wel moet lukken. Of zijn er andere goedkopere, die hetzelfde zijn of ook goed genoeg?

    ik wil niet ongeduldig zijn, maar was het al gelukt met de tekeningen martin?

    Alvast bedankt :D

    Gr. Rik
     
  3. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Ik,probeer de tekeningen van het weekend klaar te maken ,en dat ze dan de week daarop naar jou toe komen .

    Ik mail je wel als ik ze klaar heb.

    Groetjes,

    Martin.
     
  4. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Oke hartstikke bedankt martin :D

    Met welke spullen draai en frees jij?

    Gr. Rik
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  6. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    503
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    KJ66

    Beste Rik,
    Ik wil je niet demotiveren maar ik ben bang dat je (nadat ik dit draadje eens goed doorlees)
    dit project een beetje onderschat.
    Een turbine bouwen is niet zo gemakkelijk als het misschien wel lijkt.
    Je zult een paar flinke problemen tegen komen op het technisch-mechanische gebied.
    Met name je vragen over draai en freesbanken bevestigen mijn idee hierover.
    Ik begrijp dat je e.e.a. graag wilt bouwen, maar enige kennis van zaken is hiervoor toch echt nodig.
    * Het draaien van de as op een 1/100 van een mm samengesteld uit b.v. staal 10.9
    met 2x linkse schroefdraad, is nu niet iets wat je zo even doet.
    * Het draaien van de astunnel in 1 opspanning is ook zo iets.
    * Het frezen van de diffuser met de benodigde luchtleidschoeppen.
    Hier heb je trouwens een verdeeltafel nodig ca. 600 euro
    * Het maken van de NVG opzich een heel werk.

    Daarbij heb je alleen aan een draaibank en freesbank nog niet genoeg,
    er komt om en nabij zo'n zelfde bedrag erbij voor de benodigde toebehoren en gereedschappen.

    Maar goed misschien met wat hulp van anderen............
    Wellicht denken andere forumleden hier anders over, maar het zou zo jammer zijn als er een half afgebouwde turbine ergens in een hoek verdwijnt met een hoop kosten.
    En een teleurgestelde bouwer.

    mvg Rene
     
  7. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    hoi Rene,

    bedankt voor de waarschuwing, maar ik ben toch eigenwijs genoeg om door te gaan denk ik.
    Een project is niet uitdagend, al er geen problemen aan vast zitten. De problemen die jij noemt, vind ik nogal te overzien. Vergeet niet dat mijn broertje me ook kan en zal helpen met dingen draaien, waarvoor hij leert. Hij zou nog altijd zijn docent kunnen vragen hoe iets aan te pakken. Bovendien monteer ik op de draaibank stappenmotoren, zodat deze CNC wordt. En laat elektronica nou iets zijn wat me wel goed af gaat :D (programmere van software/ harware maken).

    Een draaibank aanschaffen waren we thuis al langer van plan, dit in verband met de studie van mark (broertje). De freesbank moeten we nu even kijken. Familie van mij heeft er ook een thuis staan.

    Voor dit project heb ik tijd genoeg, en men zegt, kennis komt met de jaren :) Vooralsnog gaat technisch-mechanisch me ook nog goed af.(kijk de projectlink hieronder, de quad is zelf gebouwd, + revisie van de motor)

    Mocht het achteraf toch iets te hoog gegrepen zijn, dan begin ik er gewoon weer aan wanneer ik het wel denk voorelkaar te kunnen krijgen. Alles is te leren :D. Ik zal jullie in ieder geval niets verwijten ;)

    Gr. Rik
     
  8. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    hoi Rik
    zo als ik al zei heb je geen frees bank nodig
    ik heb hem ook zonder frees bank gebouwd
    ik denk dat martin dit ook kan bevestigen
    maar je heb wel de spirit
    groetjes Limme
     
  9. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    heej Wpkees,

    sorry, daar heb ik helemaal overheengelezen. Wat bedoel je precies, met als ik de diffuser van de "kams" maak? is dat de KJ-66 ?

    Gr. Rik
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2008
  10. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    hoi Rik
    een kamps diffuser is op gebouwd
    daar zitten de bladen in gelijmt
    ik heb daar nog wel tekkening van maar moet ik ff zoeken
    groetjes Limme
     
  11. scheur

    scheur

    Lid geworden:
    27 okt 2003
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Voor het bedrag wat Rik aan draai & freesbanken uit moet geven, koop je twee feilloos werkende Jet-cat's.... ;)Wellicht is het leuk om zelf een turbine te bouwen, maar dan moet je niet in de beginners schoenen van Rik staan. Er zijn maar bar weinig goed functionerende zelfbouw turbines waarmee wordt gevlogen.... Te denken valt aan Gerald Rutten. Hij is in nl. één van de weinigen die het goed voor elkaar heeft. Martin is voorbeeld nr. 2 van de toppers, maar die blijft wel op de grond.....:D Er is buitengewoon veel technische kennis en vaardigheid nodig voor een dergelijk project. Daar heeft Rene volkomen gelijk in. Een uitnodiging als die van Martin om eens langs te komen zou ik zeker ter harte nemen als ik Rik was. Mocht je dan toch beginnen, dan begin je wellicht met een goede basis. In ieder geval, heel veel succes.

    Roland
     
  12. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    voor een draai en freesbank die je nodig hebt om bijvoorbeeld een KJ-66 te bouwen,daar koop je geen 2 werkende jet-cat's voor. Je kan voor 1500 euro beide machines kopen (nieuw), en ook nog werk-gereedschap erbij hebben.

    Het is een stevige investering, maar daarna kan je plezier hebben aan het bouwen van de motoren (en andere hobby-spullen). En als je de turbines goed werkend kan krijgen, kan het ook voor een stukken lager bedrag dan een fabrieksturbine
     
  13. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    en het is ook de kick die je er van krijgt als je het zelf maakt ,vergeet dat ook niet want kopen kunnen we allemaal
     
  14. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.373
    Locatie:
    Gouda
    Daarnaast zijn er wel degelijk de nodige zelfbouwers (even alleen rondkijkend in NL en Belgie) die heel goede turbines bouwen en gebouwd hebben. Die ook al veel grotere vermogens haalden uit een 66er terwijl Schreckling zelf nog op max. 4 kg uitkwam.
    Het is alleen zelden of nooit dat deze bouwers op dit Forum te zien zijn. Ook een aantal vliegt er niet mee, maar het zijn wel deze hobbybouwers die ook voor de turbine producenten de nodige wetenschap en vaardigheden hebben aangeleverd .

    Zoals Limme aangeeft, het is ook het plezier om zo'n ding te bouwen en tevens de werkstukken (is het meeste werk) te vervaardigen. Geloof mij, ik ken er behoorlijk veel die zelf een goed werkende motor gebouwd hebben Misschien wel meer zelfbouwers dan koopmotor bezitters. Natuurlijk zijn er bouwers waarbij het niet lukt, zoals dit ook bij Gerald niet in 1 keer gelukt is. Ook Martin is aan alle kanten geholpen, totdat het resultaat daar was. Overigens een 44er van Mart gaat binnenkort ook "de lucht in".

    Een ieder die de motivatie bezit om een turbine motortje te bouwen, zal zeker even moeten weten (en zich inderdaad voldoende verdiepen!!!)wat er voor komt kijken, maar dat is ook zo voor het bouwen van een ander type verbrandingsmotor, stoommotor etc. (wat eigenlijk moeilijker/nauwkeuriger is).
    En eigenlijk, middels en vanwege dit Forum, is de slagingskans tov een jaar of 10 terug, (we begonnen met die dingen eigenlijk al rond 1990 en wanneer kwamen pas de productie motoren?? ) alleen maar fors toegenomen.
    Ook al worden de fabrieksmotoren straks voor een appel en ei op Ebay aangeboden, nog steeds is het leuk om zelf zo'n ding te maken en ook in een tractor en/of boot te bouwen...
    (met freepower).
    Ook voor mij geldt, elke geslaagde vlucht is een soort overwinning. (want je blijft verbeteren,aanpassen en kijken hoelang iets goed blijft werken...) En dat ervaar ik in ieder geval niet met een koopmotor.... 'tis maar wat je wil en natuurlijk ook kan. Als je het niet probeer dan weet je het niet, maar dat is met alles...
     
  15. robbedoes

    robbedoes Guest

    Hallo Rikdragonfly,

    Laat je niet van de wijs brengen en begin er gewoon aan. Er komt zeker heel veel bij kijken om een goed werkende turbine te maken maar velen gingen je al voor. Belangrijkste is dat je nauwkeurig werkt. Ook moeten er vele mallen en bv ook een puntlasapparaat en een ballanceerbankje gemaakt worden. Dit houdt de bouw van de werkelijke turbine erg op maar als je dit nu ook meteen nauwkeurig en netjes doet heb je daar in de toekomst ook nog heel veel plezier van voor de bouw van eventueel een opvolger. De NGV is het meest onderschatte onderdeel van de bouw maar is ontzettend veel werk.

    Uit eigen ervaringen zou ik voor een KJ-66 gaan omdat de Kamps toch wel enige nadelen heeft. Belangrijkste nadeel van de Kamps ondervonden wij bij de druk smering waar deze motor (toen nog) gebruik van maakte. We zijn na de Kamps dan ook aan een KJ-66 begonnen en haalde daar al meteen veel betere resutaten mee omdat dit ontwerp door de jaren heen al volledig uitgekauwd is. Ook met een turbinewiel zou ik niet gaan liggen tobben en deze gewoon nieuw aankopen. Wij hebben in het verleden ook zelf deze wieltjes gemaakt maar nooit de resultaten behaald die we wel met een "koopwieltje" verkregen. Deze (goede) wieltjes zijn verkrijgbaar bij Dieter Albisser in Zwitserland. Lagertjes zijn van het merk GWR en verkrijgbaar oa. in Oosterhout. Ook hiermee zijn we begonnen met gewone SKF lagers maar moet je ook niet doen loopt heel de zaak binnen no time aan gort. Hebben wij ook al proefondervindelijk vastgesteld :). Keramische kogels is hier echt een must. Smering altijd turbineolie gebruiken, gewone olie verbrandt namelijk te snel en loopt ie ook vast en ik kan je vertellen daar wil je niet bij staan hihi.

    Het benodigde RVS & Alluminium is te verkrijgen bij Staalmarkt.nl en Inconel is en blijft een probleem. Mondjesmaat is hier echter wel aan te komen als je hier en daar een hengeltje uithangt. Ons is toen (1998) ook afgeraden om eraan te beginnen maar we hebben toch doorgezet. Door vallen en opstaan en velen branden geblust te hebben zijn wij gekomen tot degelijke (lichte) motoren met een stuwdruk van rond de 9 kg. Koopmotorenn is allemaal heel leuk en aardig maar als je je toestel boort zul je diep in de buidel moeten tasten om de motor weer draaiende te krijgen en bij een zelfbouwmotor kun je het zelf repareren. Overigens hebben wij er nooit mee gevlogen ons ging het meer om het bouwen.

    Groetjes Robert
     
  16. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Hallo iedereen,

    Waar de meeste mensen overheen lezen, is denk ik dat er toch al een draaibank en misschien freesbank e.d. komt, i.v.m de opleiding die mijn broertje doet. Het grootste deel van die kosten hoef ik dus niet te maken :p

    Als turbine ga ik de MW 54 maken die martin ook heeft, omdat hiervan het tweede freepower turbine wiel verkrijgbaar is, en martin hier de tekeningen van heeft. Het lijkt me iig niet zo lastig om alle onderdelen 1 voor 1 te maken. Wel gaat er veel tijd inzitten, maaja, voorlopig studeer ik nog even, dus wat is tijd. Bovendien kan martin me met de 54'er helpen zoals hij al aangaf (ik pin je er niet op vast hoor ;) )

    Ik ga eerst volgend weekend beginnen aan materiaal verzamelen voor het puntlasapparaat. Wellicht ook misschien al een stukkie bouwen.

    Als ik de tekeningen van martin heb, wil ik het model eigenlijk eerst uitwerken in Cinema 4D (3D tekenprogramma). Hierdoor krijg ik denk ik een goed beeld hoe ik alles ga maken. Eventuele foto's van renders porst ik hier, meestal geeft dat mooie afbeeldingen.

    Dan moet ik eigenlijk alleen nog weten waar men inconel vandaan haalt. En voor de mensen die me nogmaals willen waarschuwen :p zeg ik nooit geschoten is altijd mis, en ik wil het gewoon proberen ;) .

    Gr. Rik
     
  17. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    zo mensen,

    Het is al weer een tijdje geleden. Mijn tentamens zijn achter de rug, dus weer beetje tijd om te hobbyen. Ik ga volgende week waarschijnlijk met paps een draaibank kopen in Gouda. Martin heeft verteld dat hij de tekeningen naar mijn ging sturen (bedankt hiervoor martin!!) . Hier kan ik dus deze week mooi mee vooruit :) Op de laspunten moet ik helaas nog even wachten.

    Gr. Rik
     
  18. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
  19. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Mooi verbrandings kamertje , maar dit is voor een kj66, dus Rik als je hem koopt ,deze past niet in een mw54 motor,maar is een mooi kamertje ,geef ik toe

    En weinig geld.

    Groetjes,

    Martin.
     
  20. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    503
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Let op!
    Het zijn alleen de lasergesneden delen voor de branderkamer.
    Het is niet samengesteld.

    mvg Rene
     

Deel Deze Pagina