Wren MW-54 Turbine voor hydroplane

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door rikdragonfly, 10 jan 2008.

1. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    daarom, ik laat m voor wat ie is ;)

Het lijkt me veel leuker om er zelf een te maken. Anders zou ik wel een hele motor kopen. Toch bedankt voor de link :D

Gr. Rik

2. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Laatst bewerkt: 7 jan 2009
  3. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    3D turbine

Hallo,

Nadat ik nu de tekeningen ge-pdf't heb, ben ik nu begonnen aan het 3D model van de turbine. de afbeeldingen van de renderingen zijn te vinden op mijn putfile

Ik maak de onderdelen op volgorde van part#.
    Als laatst ga ik een animatie maken die alle turbine onderdelen assembleert :D

Gr. Rik

4. salamander

salamander

Lid geworden:
    7 feb 2003
    ga je de 3D tekening ook gebruiken, om animatie berekingen door 3D programma's te laten doen?

Zo ja, dan moet je je compressor aanpassen, de tippen hebben ronde hoeken, wat in real-time niet het geval is.

Maar ziet er goed uit die 3D tekeningen. De compressor is een van de moeilijkste dingen in om 3D te projecteren.

Ik heb vorige week eindelijk de tekeningen van wren ontvangen (inclusief building instructions). En heb deze week het e.e.a. aan materiaal besteld, zodat ik aan de slag kan gaan met de bouw.

5. Rene Witteman

Rene Witteman

Lid geworden:
    12 aug 2005
    Beste Rik,
    Mag ik vragen waarom je e.e.a. allemaal gaat uittekenen (3D) als je al de complete bouwtekening hebt gekregen van Martin?
    Waarom gebruikt je die tijd niet voor het bouwen van een echt werkend model?
    Je hoeft e.e.a. toch niet opnieuw te ontwikkelen?

mvg Rene

6. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    hallo,

De compressor zou ik later nog kunnen verbeteren, maar het heeft al aardig wat denkwerk gekost hoe ik zoiets ging maken in 3D. Ik was niet van plan om 3D animatie berekeningen te doen met het programma.

Ik bouw de turbine 3D omdat, ik het leuk vind, en dat ik dan beter kan begrijpen hoe de turbine in elkaar steekt. Voor jou(rene)/jullie is dat all misschien een peuleschilletje, maar ik maak niet elke dag een turbine weet je :D

Laatst las ik in een forum of iemand eens een dwarsdoorsnede van een turbine wilde laten zien, nu was die afbeelding wel gevonden, maar ik zou straks bijvoorbeeld ook een dwarsdoorsnede heel eenvoudig kunnen maken. kortom, het lijkt me gewoon erg nuttig om te doen, om de turbine beter te begrijpen. Ik zie het als een voorbereiding voor de feitelijke bouw.

Ik kan nog niet aan de echte bouw beginnen, omdat ik 1. geen materialen heb, 2. geen gereedschap zoals draaibank. Ik zal dus nog even moeten wachten. Bovendien heb ik een studie die me minstens 40 uur in de week kost. Het zou goed kunnen dat ik in de zomervakantie pas kan gaan bouwen.

Gr. Rik

7. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    @Rik

Tof van je dat je die tekeningen digitaal hebt gemaakt en hier op het forum hebt geplaatst.

En dat 3d is toppie

Ik blijf je volgen

8. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Hallo,

Zou iemand me kunnen vertellen wat onderdeel 8 en onderdeel9 voorstellen, hoe dik enzevoort van de eerste pdf file hierboven. Ook weet ik niet precies wat ze bedoelen met Chamfer 1 x 20 (graden). ik veronderstelde dat het een afgedraaide hoek van 20 graden was die bij de pijl begint, met eenschuine zijde van 1mm. is dat juist?

Gr. rik

9. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    volgens mij is dat een filterhouder
    in mijn beleving moet hier een soort filter op gelijmd worden om het lager tegen zand en stof te beschermen (correct me if i am wrong:|)
    ik ben stiekum ook met deze turbine begonnen,ik heb alleen nog maar matriaal verzameld en de tekeningen gedownload.
    vorige week zaterdag heb ik de inlet gedraaid.
    groeten gertjan

bij the way, chamfer betekend in het engels afkanting, dus ze bedoelen hier mee: een schuin kantje aan draaien

Laatst bewerkt: 18 feb 2008
  10. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Hallo Rik.

Een belangrijke mededeling.

Dat filtercover en dat filter kun je schrappen uit de tekening.

Dit werkt niet.

Omdat ik redelijk veel contact met Mike Murphy heb van Wren ,weet ik dat ze het al jaren niet meer gebruiken.
    Toen ik de tractor gebouwd heb met die twee uitlaten ,heb ik het filter er uitgegooid , en toen gebruikten ze het nog volop.

Toen ik zei dat ik geen last had van stof en grond(bij mij rijd hij soms in een complete stofwolk )in de lagers ,omdat dit zwaarder is als lucht en dus naar buiten geslingerd word,hebben ze het gelijk eruit gehaald .scheelt weer wat gewicht.

Als je iets wilt weten over de turbine of hoeken of onderdelen ,dan moet je mij even een pb sturen.
    Ik ben 1 van de weinige die de mw54 gebouwd hebt ,en heb de modificaties aan de freepower samen met Mike van Wren gedaan .
    IK weet nu zo,n beetje alles van deze motor ,dus ik hoor het wel.

Veel succes , en als het goed gaat, rijden we een demo met de tractoren in Ahoy op de tractor pulling op 8maart,je kunt dan als je wilt de turbine bekijken.

Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt: 18 feb 2008
  11. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Hallo Rik.

Nog even naar Mike gemaild voor je ,maar hij had direct geen foto's bij de hand van de veranderingen aan de motor,maar hij zei dat ik op rc universe moest kijken ,dus heb ik dat even gedaan voor je.

Hier wat foto,s van diffusor ,en verbrandingskamer.

De belangrijkste verandering zit hem in de sticks voor de verbrandings kamer, die hoef je niet meer te buigen ,is een stuk simpeler geworden ,en werkt net zo goed ,of zelfs beter.

De buisjes 5mm inconel , worden bewerkt ,dat kun je op de foto zien.
    Er word een boortje ,of een asje van 2.5mm ingeschoven ,en dan word er met een soort knip tang om de 90 graden een kneep gegeven tot je op het asje zit.

Als je het goed doet ,en je kijkt door het buisje ,als je klaar bent ,dan zie je een vierkantje verschijnen.

Ook die zgn swirljets zijn niet meer nodig ,je moet inplaats van de swirljets ,12 gaatjes boren van 2mm doorsnede ,en die in een hoek zetten .

De gaatjes in de kamers hoef je ook niet meer te trompen ,je kan gewoon de achterste gaatjes een halve mm groter maken dan op de tekening.

Groetjes,

Martin.

12. salamander

salamander

Lid geworden:
    7 feb 2003
    Op rcuniverse kwam ik ook een ander design difussor tegen, net zo'n design als wat martin heeft voor zijn kleine turbine.

De link waar ik de foto vandaan heb

A Couple of Little Wrens

13. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    hallo,

bedankt voor de foto's :)
    waarom heeft de diffusor opde laatste foto geen vinnetjes op de rand?

Gr. Rik

14. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Dit is een nieuw soort diffussor ,geeft je motor meer vermogen ,en word kouder.

De oude radiaal axiaal diffussors houden toch te veel lucht tegen voor kleinere motoren, daarom zijn ze met dit design begonnen, maar waar het Wren omging was dat het makkelijker maken was.

Maten weet ik niet.

Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt: 22 feb 2008
  15. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Heeft iemand toevallig tekeningen van deze nieuwe diffusor voor de WRen mw54?

Gr. Rik

16. wpkees

wpkees

Lid geworden:
    10 jan 2006
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    hoi Wpkees,

die staat al op pagina 1, 1e link in mijn 2e post ;)

Gr. Rik

18. salamander

salamander

Lid geworden:
    7 feb 2003
    Van die nieuwe diffusor zijn denk ik nog een tekeningen op de markt.

De enigste info die er misschien is, is via martin of gerald te verkrijgen. Maar ook deze personen zijn volgens mij er nog mee aan het experimenteren.

Ik wil zo'n zelfde diffusor gaan maken voor mijn wren, maar het zal ook experimenteren worden. Maar ik moet eerst ergens een toolbit vandaan halen, om de radiussen in de front plate en diffusor te kunnen maken

groeten Paul

19. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    @Paul

Wat toolbit maken/slijpen niks toolbit maken/slijpen lees aandagtich wat hieronder beschreven staat en er gaat een wereld voor u open.

Dit heb ik geschreven op het draadje hier:
    de-bouw-van-een-wren-54-a-2
    Tis zo eenvoudig als je het ma weet van hoe je het moet doen, niks geen geslijp en moeilijk gedoe, gewoon draaien op je bankie niks mis mee.

Als je nu een mal van Alu/staal/hardkunststof (geen karton of ander zachte materialen) maakt met de contouren er in die je hebben wilt en deze plaat een de achterkant van de draaiebank monteerd op het vaste gedeelte van de draaiebank dus het frame.

Je maakt een stalen pen op het dwarssupport, ook vast die het hele contour kan volgen van die plaat , dan hoef je alleen het juiste beiteltje te monteren die ook die contouren in het te draaien werkstuk kan volgen. Dit is dus 2D draaien zonder cnc maar wel heel zuiver, ook kun je even de spindels losmaken dan draai of frees je de contouren er zo op handgevoel in, maar hoeft niet speciaal hoor.

Ook kun je deze manier van werken toepassen op een freesbank en dan frees je 3D.

Je hoeft dan totaal geen moeilijke dingen te maken enz enz, wel die plaat met contouren bewaren natuurlijk en in de kast met mallen opbergen.

Ik denk ik vertel het ma even hier misschien hebben jullie er wat aan.

Zo werkte ik vroeger en nu nog.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    we gaan weer verder

Hallo mensen,

het is weer even geleden, maar we gaan weer verder hier. Ik was helemaal vergeten mijn album te plaatsen van wat ik van de boot al gemaakt heb. Hier is dan mijn album.

hier de laatste status van mijn boot. Hij is 1,25 meter lang, opgebouwd uit multiplex, aluminium en balsahout.

Ik ben me nu aan het orienteren op het maken van een CNC sturing voor beide machines. Dit omdat mij anders het draaien/frezen niet zal lukken waarschijnlijk. de prijs van CNC valt opzich wel mee. je kunt het zo gek maken als je wilt natuurlijk...

Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen met dit project. Paul (Salamander) geeft me her en der adviezen via msn, dat help me ook goed (bedankt paul :) )

Het maken van het 3D model heb ik gestaakt, omdat de computer bij 6 onderdelen al moeite had met het tekenen ervan, waardoor het programma traag werd.

Gr. rik

Laatst bewerkt: 19 jun 2008

Deel Deze Pagina