Wren MW-54 Turbine voor hydroplane

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door rikdragonfly, 10 jan 2008.

1. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Ik heb ooit een keer van iemand een set voelermaten gekregen die blijkbaar doorlopend op een rol zitten (niet zo'n hand setje), misschien dat je iemand in constructie kent die daar aan kan komen? Deze zijn verenstaal en ik heb ze 0,3mm dik.

Grt,
    Gerald

2. wpkees

wpkees

Lid geworden:
    10 jan 2006
    Hee Gerald
    dit ken ik wel we haden het op mijn vorgen werk om compresors aftestellen
    voelermaat lint

3. Sandor

Sandor Guest

als jullie de 10 bladige compressor zoeken die de wren MK III en supersport gebruiken.
    neem je die van een BMW 524 TDS uit ongeveer 92-98.
    dit is degene die hun ook gebruiken.

4. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Sandorman,
    Hardstikke bedankt voor de info !!!!!!!!

see you,
    Jacques.

5. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Hoi

over die compressor he, ik zou niet weten waar je een turbo van een bwm 540 TDS vandaan moet halen. Marktplaats geeft niet veel hits, tenzij je de auto erbij koopt :p, en ebay geeft ook niet veel dingen. Zouden ze zoiets op de sloop hebben, en zal het dan echt zoveel schelen als dat je m via wren besteld?

Groeten Rik

Laatst bewerkt: 29 okt 2008
  6. Rene Witteman

Rene Witteman

Lid geworden:
    12 aug 2005
    voelermaat

Beste Rik,
    Ik heb wel een stuk voelermaat voor je, enige tijd geleden een rol gekocht op aanraden van Gerald.
    Trouwens geen enkel probleem om aan te komen hoor.
    Die rol maak ik nooit meer op.

Geef even je email via een PB en ik stuur wel wat op.

mvg Rene

7. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Hoi Rene,

Bedankt voor het stuk voelermaat, hiermee moet het zeker lukken. Zou er aan elke kant 1 of 2 stuks voelermaat tegen elkaar moeten? Omdat de as misschien anders wel erg hard gaat wiebelen.

nogmaals bedankt :D

Dit weekend niet veel aan turbine gedaan. Ik heb wel een meetklokhouder gehaald, M2.5 tapjes, en nieuwe beitelplaatjes. Verder heb ik mijn CNC sturingskast voor 60% klaar. Ik moet alleen de regel elektronica nog maken (lees etsen en solderen) en een 1000W relais voor de condensatoren regelen/maken. Foto's van dit projekt staan hier

Groeten Rik

Laatst bewerkt: 22 mrt 2010
  8. Rene Witteman

Rene Witteman

Lid geworden:
    12 aug 2005
    Beste rik,
    Aan iedere kant (dus 4x) 1 plaatje.
    Gerald heeft volgens mij wel ergens een tekening geplaatst op het forum.
    Maar ik ben even het spoor bijster.

mvg Rene

9. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    @Rik

Bekijk dit draadje eens, best wel interessant voor je denk ik.

balanceermachine-tekeningen-gevraagd-enz-enz

Verder petje af wat je aan het doen bent hoor toppie, goed bezig jij.

Dit is mijn balanceerbankje

Vriendelijke groeten Jaap

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Hoi iedereen,

Ja, daar had ik m inderdaad al van af gekeken. Jij hebt er ook echt iets moois van gemaakt jaap, dat mag best gezegd worden :D

Ik was mij eigenlijk aan t afvragen wat nu de beste aandrijfmethode is. Lucht, elektro brushed, elektro brushless?

verder voor ik ga beginnen met de balanceerbank wil ik eerst de compressor, turbine, lagers en as hebben.

CNC update:
    - Ik heb besloten voor de CNC om het 1000W (50V x 20A) relais zelf te maken. Op internet zijn deze haast niet te krijgen, of heel duur. ik ga voor de el cheapo methode ;) Ik heb uit een matrixprinter eens een spoel met plunjer gesloopt ( spoel trekt de plunjer aan, en best hard). Deze laat ik een soort wipwapje van koper hevelen, en als ik de spanning van de spoel afhaal, schiet de wipwap terug met een veer. Ik ben benieuwd hoe dit werkt..

- ik heb nu alle printplaten ontworpen, dus over 2 weken heb ik de CNC sturing wellicht werkend :) ik moet dan nog de motoren op de assen bevestigen.

Groeten Rik

11. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    als je zover bent om de test uit uit voeren stuur dan ff een pb, dan zal ik je een dfx bestandje sturen om te testen.
    je gaat overigens lekker snel
    groeten gj

12. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    @Rik

Bedankt voor je compliment hier.

He man dat is leuk om te lezen, dat jij mijn balanceerbankje als voorbeeld voor de jouwe hebt genomen doet mij goed, maar ik heb de tekeningen ook van Gerald Rutten gekregen en zelf de verdere maatvoering bedacht tijdens het maken.

Jij gaat als een speer man geweldig toppie van je en als ik je ergens me kan helpen vraag het gewoon, psssssst ik weet niet alles hoor.

Ik blijf je volgen, erg leuk hoe jij bezig bent hier.

Vriendelijke groeten Jaap

13. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    @Gertjan

Je bent welkom in mijn werkplaatsje dan kun je persoonlijk mijn balanceerbankje opmeten.

Groetjes Jaap

14. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    beste mensen, weer wat vooruitgang geboekt.

Ik was inmiddels al begonnen met het uitzoeken van het maken van CNC tekeningen.
    Ergens in het begin vroegen mensen zich af wat ik met die tekeningen wilde doen in 3D. Nou, die blijken nu dus een andere bestemming te krijgen :p Het blijkt dat ik in Cinema4D (het betreffende programma) een bestand kan exporteren, wat de extensie .stl heeft. Het is een bestand wat veel gebruikt wordt in de CNC wereld blijkbaar. Dat bestand moet ik openen met CAM software (bijvoorbeeld MeshCAM) en daarin geef je aan hoe de freesmachine moet frezen en welke freesdikte enzovoorts er in zit. Dit programma exporteerd weer een toolpath (de weg die de frees aflegd) bestand (*.nc) welke G-code bevat. Uiteindelijk open je dit bestand met G-code in MACH3 bijvoorbeeld (programma wat de frees bestuurt) en dan kun je je werkstuk door de PC laten maken :D . natuurlijk moet je wel je nulpunt goed instellen met de frees.

Nou, heb ik mijn huiswerk goed gedaan :p ?

Groeten Rik

15. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Ha ha, snap er niets van... maar leuk dat je al je kennis toepast bij dit project. Lijkt me geweldig om met de armen over elkaar te kijken hoe het voor je gemaakt wordt met je eigen samengestelde en gebouwde spullen.

Complimenten hoor !!!!!!!!!!!

Jacques

16. Trin

Trin

Lid geworden:
    30 nov 2008
    Sorry dat ik even tussenkom maar heb een vraagje voor Rik,

Wat je cnc-project betreft, ik heb op je website gekeken maar heb niets gevonden over de mechanische ombouw van de freesmachine en het is dat wat ik zo graag wil weten want t'is daar dat mijn kennis onvoldoende blijkt.

Misschien kun je een link geven waar jij je op gebaseerd hebt of weet je een site met véél fototjes.

PS: knap werk dat je levert.

17. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Hoi Trin,

Ik heb een HBM BF20 gekocht, en deze ga ik CNC ombouwen. Het elektronische gedeelte heb ik nu zo goed als klaar, het mechanische was ik nog niet aan begonnen. Ik wil eerst de spindels van deze machine vervangen voor kogelomloop. Het aluminium voor de houders van de motoren heb ik al, en alle tandwielen ook. Wat er dus nog moet gebeuren is de spindels vervangen, en de aandrijving +houder van motor naar as. De besturing van de motoren via de PC werkt al :).

er is wel een website van iemand die het wel allemaal zelf heeft gemaakt.

Groeten Rik

18. Trin

Trin

Lid geworden:
    30 nov 2008
    Ok,

bedankt voor de tip. Ik dacht dat er een kit voor te krijgen was bij www.damencnc.nl (volgens een post op het net) maar ik ben dat niet zeker. Heb een mailtje gestuurd om te informeren. Dus we zien wel.

19. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Hoi Trin,

damenCNC heeft alleen een kit voor de Optimum BF20.
    Machines zijn bijna identiek, ze verschillen in de ruimte waar de kogelomloopmoer doorheen komt geloof ik. Buiten dat probleem vond ik de 3 assen ook nogal wat prijzig. Ik ben in het bezit van een draaibank, dus ik denk dat ik ze zelf draai. Kogelomloopspindels opzich zijn een stuk goedkoper.

groeten Rik

20. Trin

Trin

Lid geworden:
    30 nov 2008
    Nu, als het de Optimum betreft zou ik opteren voor een kit van de fabrikant uit. Heb dit nog maar recent gezien dat deze freesmachines van fabriekswege met een cnc-kit kunnen worden uitgerust.

En nu zal ik zwijgen, wat ik heb je 'draadje' nu al teveel gestolen ;).

Deel Deze Pagina