Wees voorzichtig met folieen van het richtingsroer - de achterlijst trok bij mij fors krom zodat ik een nieuwe kon bouwen. Eerst beide kanten folieen en dan pas om en om strak zetten...
Precies net zoals bij mijn andere Xdream is hier ook de I ligger niet naar mijn zin. Een sterk opgebouwde ligger heeft geen ruimte tussen de vurenhouten latjes en de staande balsa lijst. Helaas ook hier een spleet. Dus dan maar in soppen met houtlijm. Het middendeel heb ik gelijmd met secondenlijm en de kier na bewerkt met epoxy. Maar goed, wordt lekker sterk zo en uitermate geschikt voor een 'windy'.
Herkenbaar, ik vlieg met de X-Res en de X-Dream (geweldige Reskisten) en tijdens de bouw van beide modellen had ik het zelfde issue. Mijn voorkeur ging uit om de vleugelrip iets dieper uit te vijlen om de kier op te heffen naar het balsa schot. Daarna de bovenzijde van de vleugelrip iets vijlen om de balsabeplanking aan te sluiten op de vurenhoutenlijst. De oplossing die jij beschrijft is ook prima en iets meer gewicht komt goed van pas als we met 5 a 6 meter wind vliegen. Ben benieuwd naar het eindresultaat en erg leuk dat je je experimentele bouw deelt.
Momenteel wordt er gewerkt aan wat details; rond graden van de dubbelle V vorm in de vleugel en ik ben niet helemaal tevreden met de pylon in combinatie met ballast. Misschien laat ik me te veel leiden door suggesties hier op het forum, om vooral ballast mogelijkheden in te bouwen. Dus vandaag maar weer de vertrouwde Xdream te voorschijn gehaald. Ik had er niet meer mee gevlogen sinds de verkapte proef wedstrijd in Markelo. Vandaag ging het weer van een leien dakje, met tot windkracht 3 en geen ballast nodig. Dusss.... bij een windy uitvoering die 50 gram zwaarder is, en nog een nieuw project met een ander profiel van rond de 475 gram erbij, vraag ik me af of het voor nu nodig is. Elke keer ga ik weer tevreden naar huis met de Xdream. Het vliegt gewoon perfect. Nogmaals: beter met een matig model op de juiste plaats te vliegen dan met een superdeluxe, state of the art op de verkeerde plaats.
Eindelijk weer wat verder met de afbouw. De vleugel is in profiel geschuurd. Pylon in vorm en de nodige versteviging aangebracht. Nu eerst de staart klaar maken om wat te kunnen uitlijnen.
Het duurde even, maar het 'huwelijk' tussen romp en middendeel van de vleugel heeft plaats gevonden. Servo's zitten er in, nu nog de pylon verder beplanken aan de bovenzijde van de romp. Spanwijdte fine tunen, en ontvanger met accu plaatsen. De laatste loodjes voor het voorjaar ontluikt.
Klaar! Eindelijk af. Het laaste gedeelte van de afwerking viel enorm tegen. De vleugels trokken steeds weer krom. Ik heb mijn bedenkingen bij de kwaliteit van het hout. Sommige planken zaten krom getrokken in het bouwpakket en bleven voorgespannen samen gebouwd. Dat is natuurlijk zeer onwenselijk. Zelfs met de bespanning is niet alles te corrigeren. Voor mij, na vijf RES modellen gebouwd te hebben, ook wat nieuws. Hoe dan ook, niet tevreden over de eindkwaliteit. Binnenkort dit model maar eens van de helling af donderen op de Wasserkuppe en hopelijk doet het vlieggedrag veel vergeten. Eerst maar eens invliegen met rustig weer. Op de laatste foto, de 'gewone' Xdream en de Xdream pylon.
Hallo, ik heb ook een X dream gekocht maar dan de elektro versie, maar wil ook de zweef versie maken. Nu zoek ik dus de tekening van de X dream, maar alleen waar de normale romp opstaat. Wie kan mij helpen? alvast bedankt Gerard
Inmiddels heeft de Xdream-pylon al diverse vluchten gemaakt. Na een vijftal korte vluchtjes in Nederland is er vijf gram lood uit de neus gehaald en de starthaak 1mm naar voren gezet. Deze week het echte werk, in de buurt van de Wasserkuppe. Er is voldoende gevlogen voor een eindoordeel: Op dit moment ben ik zeer tevreden over het vliegkarakteristiek. De uiteindelijke dubbele V-stelling in de vleugel is vergelijkbaar met die van de Purito, maar net iets minder. Het bochtenwerk mag ik wel perfect noemen. Het wegdraaien in kleine belletjes is zeer goed te doen. Dit is aan de hang ook vergeleken met een Slite en een Purito die op hetzelfde moment in de lucht waren en er beduidend meer moeite mee hadden.( Voor wat het waard is). Kortom het project is voor mij hierbij afgesloten en geslaagd te noemen. Groeten vanuit de Rhön, Beieren Duitsland.