Leuk Hans, dat wordt dan komend seizoen flink knuppelen bij de wedstrijden. Aan de modellen zal het niet liggen........
Vooral goed in de gaten houden bij het folien dat de lijsten (achterlijst van vleugeltips, ri roer en hoogteroer) erg zwak zijn. Als je dat aan 1 kant laat krimpen trekt de boel zomaar krom of kapot. Met beleid dus om en om folien en beide kanten rustig aan strak laten trekken.
Als we mogen vliegen van Rutte in 2021 kan het een mooi seizoen worden! Zeker met de nieuwe Res kisten die de Revu gepasseerd zijn, ben erg benieuwd hoe ze het in de wedstrijd doen. En ja Johan, aan de kisten zal het niet liggen ;-)
Na 17 dagen onderweg is mijn pakketje eindelijk aangekomen. Gelijk maar een begin gemaakt. 7151815C-B070-4DA6-929F-5044C9AB7645 door Amigo II geplaatst op 31 dec 2020 om 16:05 1223B5BD-92EA-4AB0-B88E-D1B40A436ABB door Amigo II geplaatst op 31 dec 2020 om 16:05 In de beschrijving staat het stabilo met een soort Clark Y profiel te schuren, dit zou de bestuurbaarheid bij lage snelheid ten goede komen. Lyckele of Johan hebben jullie dit ook zo gedaan? Mijn voorkeur heeft het namelijk om het profiel van het stabilo symmetrisch te schuren (net zoals bij mijn 2 Xressen). Gr Hans.
Ik heb het profiel exact zo geschuurd zoals het bedoeld was. Op deze wijze krijg je er een natuurlijke welving in. Het is een beetje moeilijk uit te leggen, maar vanuit het midden (4 mm)naar de buitenkant toe wordt de eindlijst dunner(3mm) bij een achterlijst van 2 mm(of nog wat minder). Vergeet niet dat je met een pendelroer werkt en niet met een gedempt roer. Op rcnetwork staat overigens mooi beschreven waarom voor dit geschuurde profiel is gekozen; namelijk een lage luchtweerstand binnen het normale snelheidsbereik.
Deze foto staat ook op RCN. De eindlijst of Randbogen heb ik zelf richting de 2 mm geschuurd. De achterlijst zal bij mij wat minder dan 2 mm zijn, maar ik wil ook nog wat stabiliteit overhouden. Impregneren met dunne secondenlijm werkt trouwens prima. Hans, wat is je reden om toch voor een symmetrisch profiel te kiezen?
Johan, Volgens mijn gevoel krijg je extra lift op je stabilo naarmate je snelheid oploopt ( dus waarbij de onderkant vlak is en en de bovenkant geprofileerd) en dan wil de kist gaan duiken. Als het stabilo symmetrisch geprofileerd is heb je daar geen last van omdat er dan geen extra lift gegenereerd wordt. Ik moet ook zeggen dat ik niet weet hoe groot dit effect is.
Ik heb gewoon de handleiding gevolgd en het vliegt prima. Geen neiging tot duiken gemerkt, en vliegt stabiel. Wel zp uitmeten natuurlijk. Let op met de starthaak. Met mijn zp instelling kon deze eigenlijk niet ver genoeg naar voren. Ik heb er 0.5mm uitgeschuurd zodat hij net ver genoeg naar voren kan voor een stabiele start zonder van de lijn te springen. Mogelijk is dat niet nodig als je het zp nog iets meer naar achteren legt.
Allereerst de beste wensen voor iedereen De X-res en X-dream gebruiken het zelfde pendelroer. Deze dien je dus met een beetje “wölbung” te schuren. Dit zal de gewenste lage luchtweerstand. Je moet hier echt de tijd voor nemen, alleen dan krijg je het gewenste resultaat. Zelf heb ik een staartgroep van de Slite v1 gebruikt voor mijn X-dream. Ook hier zit het zelfde profiel op. Het is allemaal ter herleiden naar de ontwerpen van Mark Drela. Voor de staartgroepen werden allemaal HT profielen toegepast, op de site van Charlesriver staat alle info, heel leerzaam en handig als basis om te gebruiken. De X-res en Dream hebben deze profielen ook, zie bijlage. Succes verder met de bouw Hans.
Altijd een mooie discussie over dragende of niet dragende stabilo's of stabilo profielen. 1. Welving of geen welving heeft geen invloed op het gedrag bij hoge of lage snelheden, zoals bv het gaan duiken genoemd in post 147. De toe- of afname van de lift bij veranderende invalshoek is identiek in het normale vlieg gebied, onafhankelijk van de welving. Alleen de absolute invalshoek bij een bepaalde liftcoëfficiënt verandert bij wijziging van de welving. Dit als gevolg van de andere nul lift invalshoek van het profiel/stabilo. M.a.w. Je hebt drie stabilo's hebt met de zelfde afmetingen maar met drie verschillende welvingen, en de instelhoek op ieder stabilo is aangepast voor de nul lift hoeken. In dit geval zullen deze voor stabiliteit identiek zijn. Binnen de beperking dat het stabilo niet overtrekt. 2. Tijdens een normale rustige zweefvlucht zal het stabilo een positieve lift leveren, in een goed getrimde situatie zal het stabilo met een Cl vliegen die ongeveer 0.2 lager ligt dan dat van de vleugel. Voor deze situatie zal een profiel met wat positieve welving een weerstandsvoordeel opleveren. 3. Alleen bij heel snel vliegen zal een stabilo een negatieve lift moeten leveren, eea afhankelijk van de welving van het vleugelprofiel. Wanneer vooral super snel gevlogen moet worden kan een negatieve welving van voordeel zijn. De punten 2 en 3 samen vattend, wordt het duidelijk dat een vast stabilo met hoogteroer eigenlijk sub-optimaal is, zeker in geval van een vleugel zonder kleppen. Immers: Wanneer je langzaam wilt vliegen staat je hoogteroer naar boven terwijl je een positieve lift hebt op je stabilo. Wanneer je snel vliegt staat je hoogteroer naar beneden terwijl je stabilo een negatieve lift levert. In beide gevallen worden de verkeerde stabilo profielen toegepast, met meer weerstand dan nodig. Een pendel stabilo levert daarmee in alle gevallen een beter resultaat. Alleen de aansturing is kritischer ten aanzien van speling en krachten. In de grote luchtvaart is daarom het 'vaste' deel van het stabilo instelbaar in de vlucht en wordt gebruikt als trim, terwijl het roer alleen als stuur input wordt gebruikt. Bij zwevers met welvingskleppen is de situatie anders. Bij lage snelheden zijn de kleppen wat lager gesteld en heeft het vleugelprofiel meer welving, bij snel vliegen omgekeerd. Daarmee is er voor de trim bij die verschillende snelheden in het algemeen nauwelijks een hoogteroer uitslag nodig. Daarmee is er in dit soort toestellen minder voordeel van een pendel hoogteroer.
Bedankt voor jullie reacties! Ik zal de genoemde theorie is doornemen. Vandaag weer 2 uurtjes op zolder gezeten en de romp deels gemaakt en een begin met het middensegment van de vleugel. Heerlijk om aan deze kist te werken. A5360002-F709-420E-94A3-616283E2D42D door Amigo II geplaatst op 1 jan 2021 om 18:01
Onze nieuwe puppy van 8 weken vraagt nog veel aandacht maar vandaag toch weer even tijd gemaakt om de carbon staart definitief te fixeren. Eerst de haaksheid gecontroleerd mbv de vleugeleindes van het middendeel en daarna gelijmd met een mix van epoxy en Baumwolflocken. 2E9B9F81-7B16-4870-A970-DE39EF12C88C door Amigo II geplaatst op 11 jan 2021 om 18:19 Voor de afwerking van de romp aan de bovenzijde wijk ik af van de bouwtekening. De X-Dream is ontworpen met 1 kap welke gezekerd wordt met een draaiarmpje. Ik wil gebruik maken van 2 kapjes welke geklemd worden tussen vastgelijmde afdichtingen. Deze werkwijze heb ik bij mijn X-Res toegepast en voelt steviger en robuuster aan. F1497AA0-1A62-4CC8-9AB2-A4D9BD017919 door Amigo II geplaatst op 11 jan 2021 om 18:19
Off topic, wat leuk een pup, wat voor ras? Onze Drent komt over 5 weken On topic. Kapje zoals op de X-res is inderdaad stevig, zelf ben ik ook iets afgeweken en heb onderstaand toegepast. Vind het wel makkelijk als je overal bij kan.
We hebben een Boomer sinds een week, erg leuk hoor. Klopt voor de bereikbaarheid is het makkelijker om de kap uit 1 stuk te maken. Ik verkies toch voor de stevigheid.
Vandaag de vleugeldelen afgemaakt en geschuurd. 212B4A15-7242-411E-AC8B-4A0CC09F8D22 door Amigo II geplaatst op 11 jan 2021 om 18:19 9E5EC495-B9F0-48BD-9A2F-F7127BCFFE61 door Amigo II geplaatst op 11 jan 2021 om 18:19 Ondanks mijn rechte werkblad is het middenstuk van de vleugel toch krom getrokken nadat de D box verlijmd was. Met het nodige water uit de plantenspuit en wat gewichten is het na een droogwrijf van 24 uur toch nog goed gekomen. ABDCF452-744D-48D4-BDCD-0B261D8DC76E door Amigo II geplaatst op 16 jan 2021 om 20:21 Stabilo geschuurd. 4CC33069-7E87-49AD-8F1C-4E08DBFB3F0D door Amigo II geplaatst op 16 jan 2021 om 20:21 en voorzien van extra hulzen. 3D512CF3-4AFB-4313-BC37-DA7B205783CD door Amigo II geplaatst op 16 jan 2021 om 20:21 tevens het richtingsroer geschuurd en voorzien van 3 scharnieren van textiel (Kazan). BD296329-C7A6-41DD-BB88-5A610E1BC2D8 door Amigo II geplaatst op 16 jan 2021 om 20:21 3 gaatjes prikken en lijmen met secondelijm. 7694CC8C-894D-4AE4-8E54-286B3BE5579D door Amigo II geplaatst op 16 jan 2021 om 20:21