Hoi Hans, Ik zie dat je een rechte hevel hebt op de servo voor de aansturing van de rolroeren. Als je dit zo aansluit word de uitslag omhoog en omlaag van de rolroeren niet gelijk. Hierdoor word het vliegen veel moeilijker en rechtdoor rollen onmogelijk. Het is dus belangrijk dat de stuurstangetjes precies haaks op de hevel staan. en de hevel op het rolroer ook precies in de scharnierlijn staat. De meeste mensen gebruiken een hevel waar een hoek inzit. zoals dit heveltje. natuurlijk kan je deze ook zelf maken van dun triplex of gfk http://www.rplanes.nl/wp-content/uploads/wpsc/product_images/diff.jpg
Dag Ruud, Dankje voor je suggestie, maar de foto is niet heel duidelijk. De gaatjes voor de servohevel zitten wel degelijk zo dat de stuurstangen een rechte hoek maken met de servohevel (5° naar voor om exact te zijn, de scharnier lijn loopt ook 5° naar voor), op die manier is er geen differentieel Ik ben er echter nog altijd niet uit waar ik nu best de spanning vandaan haal om de servo's direct (over een diode) te voeden. Rechtstreeks vanaf de voeding van de ESC ? Na de ESC heeft geen zin aangezien ik bij deze 'goedkopere' ESC met BEC gebruik. Dit is een trainingstoestel met 'goedkopere' chinese setup. Het ik heb nog een tweede Xerces set liggen voor later, daarop komt iets betere setup met oa YGE 7S ESC zonder BEC.
Heel eenvoudig 2 stukjes 0.8 mm triplex gesneden. Dat plaatje komt bovenop de roerhevel. Er werd niets gelijmd... Misschien niet de lichtste oplossing, maar snel zelf te maken. - in het midden een gaatje geboord waar het schroefje van de servohevel door kan (daarom triplex niet te dik nemen, anders pakt het borgschroefje niet meer in de servo). Het triplex plaatje bovenop de servohevel en het borgschroefje er doorgeschroefd waardoor het plaatje vast op de roerhevel komt te zitten. - 2 gaatjes 0.8 mm geboord op dezelfde positie van de buitenste gaatjes van de servohevel en er een stukje CF 0.9 van 4 mm doorgeduwd (klemmend) - 2 gaatjes geboord op de uiteinden van het triplex plaatje voor de bevestiging van de pushrods, stuurkabels, ... Voor het richtingsroer en hoogteroer een rechthoekig plaatje met alle gaatjes op 1 lijn. Voor de rolroeren een plaatje wat aan beide zeiden wat breder uitloopt. Het middenste gaatje en de 2 gaatjes voor de servohevel liggen op 1 lijn. De gaatjes voor de bevestiging van de pushrods liggen 5° naar voor.
Alle roeren en verspanningen zitten erop vol CF 1.5 in V onder de vleugel vol CF .8 naar de motor vol CF .8 naar de romp vol CF .5 naar het stabilo vol CF .5 van stabilo naar staartvin (onder en boven) Gewicht nu: 90 gr. Moet nog bij: prop, ESC, RX, accu, pushrods en stuurlijnen, landingsgestel, SFGs en airbrakes...
Alles netjes ingebouwd, lakdraadjes gesoldeerd, diode op de ESC, accu aangesloten om te testen... en dan: rookontwikkeling, zonder knal... Ontvanger lampje brandt nog, geen brandsporen op de ESC Accu snel losgemaakt, ook die is nog intakt. Xerces omgedraaid en dan is de oorzaak zichtbaar: + draad van de rolroerservo volledig doorgebrand en in het depron gesmolten... Accu nog ns aangesloten om te testen of er verder nog schade is (de voedingsdraad van de rolroerservo is toch volledig doorgebrand, dus daar kan niks meer gebeuren). Andere servo's en de ESC en motor werken nog perfect. Iemand een idee wat er misgelopen kan zijn? De + draad van de rolroerservo (die van de diode komt op de ingang van de ESC) is halverwege gewoonweg doorgebrand (niet bij de aansluiting aan de rolroerservo, noch bij de aansluiting op de diode). Ik zit zelf te denken aan en knik of kink in die + draad waardoor de sectie daar lokaal veel kleiner geworden is. Ik zou in dat geval beide eindjes weer opnieuw aan elkaar kunnen solderen. Als er een ander probleem is loop ik natuurlijk het risico weer hetzelfde scenario (of misschien nog erger) te doorlopen. Oh ja, ik heb alles voor inbouwen ook al eens getest, toen werkte alles perfect. Zonde... morgen een foto van de schade en nu een nachtje slapen en dan bekijken we hoe we dit kunnen oplossen.
Het zou kunnen dat de lakdraadjes op de soldeerpunten van de servo elkaar raken en kortsluiting maken?
Check ook eventjes of je de lakdraadjes echt goed hebt zitten. Met die warboel van flinterdunne koperdraadjes wordt het snel onoverzichtelijk. Ik denk niet dat het aan een knik lag (of lokaar verhoogde weerstand) want een onbelaste servo trekt te weinig stroom om een lakdraadje echt in rook op te laten gaan.
De lakdraadjes zijn in 3 verschillende kleuren. Vergissen kan natuurlijk altijd, maar ik denk niet dat ik draadjes verkeerd aangesloten heb. Ik vermoed dat er idd kortsluiting zal zijn ter hoogte van de servo... dat wordt dus snijden in die maagdelijk witte Xerces . Nu ja, ik heb de hoogteroerservo er ook al weer eens moeten uithalen omdat een van de draadjes losgekomen was. Heeft dat draadje dus letterlijk als smeltzekering gefunctioneerd, er is namelijk geen schade aan de andere componenten... Ik heb trouwens gemerkt dat alle lakdraadjes het nogal heet moeten gehad hebben. De + draad die van de ESC komt is doorgebrand, maar ook de andere opening in het depron waardoor de signaaldraad en de - draad naar de ontvanger gaan is wat verder 'opengesmolten', en die beide draadjes plakten een stukje aan elkaar na het incident.
De rolroerservo is volledig vervangen, alles opnieuw gesoldeerd... werkt perfect nu, of toch niet helemaal... Ik had wel gemerkt dat de HXT500s die ik nu gebruik enorm veel last hebben van flutter met 1 diode. In de hoop dat op te lossen, en de levensduur van de servo's wat te verlengen heb ik er een 2de diode tussengezet. De uistlagen worden iets minder snel... Nu heb ik dit aan de hand met de elevator servo... [URL=" - YouTube[/URL] Bij de neergaande beweging van het hoogteroer geen probleem (uitslag naar links), bij de opgaande beweging (naar rechts) begint ie te 'flutteren' ergens halverwege... bij het eerste deel en het laatste deelvan de opgaande beweging is er geen probleem... iemand raad? btw, de andere servo's hebben dit effect helemaal niet...
Gelukkig had ik nog een HXT500 waarvan het printplaatje stuk was en die wel een goeie potentiometer had... die van de rolroeren die ik eruit gehaald heb namelijk Printplaatje van de flutterende hoogteroerservo eruitgehaald, gesoldeerd in de rolroerservo en ziedaar: weer een nieuwe goed functionerende elevatorservo. pushrods van de rolroeren gemonteerd vanavond. Pushrod hoogteroer en stuurlijnen rudder zaten er al op. Alles werkt nu zoals het hoort. Morgen landingsgestel, SFGs en airbrakes erop en dan is ie eindelijk klaar. Het heeft wat voeten in de aarde gehad, de eerste keer solderen van lakdraadjes. Maar we hebben weer wat bijgeleerd, volgende keer gaat het allicht weer wat vlotter.
36 cm Hans. Ik weet nog niet of hij daadwerkelijk rc gaat worden, maar het was makkelijk om hem tegelijk met de rest te spuiten. Het is lastig om een goede setup te vinden voor zo'n kleintje.
Je zal sowieso naar 1S moeten voor die grootte. Spektrum heeft wat in z'n assortment, maar dat wist je waarschijnlijk al wel. Hier kan je misschien ook nog wat interessants vinden: The Best in Micro Electric RC Planes | Plantraco Microflight Micron Radio Control : Micron Radio Control Voor de iets grotere versie zou ik het op 2S houden. Deze setup is misschien wel wat: [167084] mini-f3p Dat projectje ligt nu even stil aangezien er wat probklemen zijn met het mylar (wil het als scharnier gebruiken, maar de hechting is niet OK en de torsiestijfheid is nog niet optimaal)
Hans, ik heb al een versie gehad van ruim 60cm, maar die was iets te zwaar voor het motorvermogen (zie: [131386] mini-xerces-f3p-4) Denk dat het advies van Niek in dat topic wel een goede is: naar 2S gaan en de AR6400LBL gebruiken. Dat wil ik dan ook gaan doen voor de 52cm Xerces. Mogelijk kan de 36cm Xerces dan op 1S met het 'oude' setupje met de Tiger motor.